• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Helson med mera...

C

Crowolf

Guest
Go'afton Brothers in Arms! :D

Ville släppa en tråd om de där mindre märkena som gör jädrigt fina klockor och då framför allt dykare men som jag förstått anses lite 'fula' och 'plagierande' av en del klockomaner. Själv tycker jag att några av dessa tillverkar superfina dräggel-klockor med ibland väldigt egna modeller och ibland inspirerade av andra men gjorda med en egen snurr. Gillar t.ex några av Helsons modeller (Tortuga, Speardiver mm), Halios Laguna och en del annat gött.
Men, vad är det som gör att dessa klockor anses lite 'så där' och varför är t.ex Mkii finare än Helson (för det är dom fanimej på vartenda forum) fast de producerar rena kopior av all möjlig gammal skåpmat. Misstolka mig inte, jag älskar Mkii.

Vill bara höra era tankar om detta då det för mig är otroligt intressant vad som gör att en modell är mer allmänt accepterad än nästa.

Och just nu när jag skriver det här och tycker att jag själv är så fantastiskt storsint upptäcker jag att jag 'Aldrig skulle köpa en Steinhart Ocean eller Davosa' men mer än gärna klämma en Helson Skindiver på armen.
Alltså; Mitt i min dröm om en klocka som faktiskt är ett rent plagiat så dissar jag en annan. Schizofren Snobbism döper jag härmed detta symptom till. :mrgreen:

Bäst jag lägger ner medan jag kan........hmmhmm

/Poppe
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det här med plagiat eller inte har täckt i en annan tråd nyligen, men kanske inte såhär specificerat.
Jag tror fenomenet har att göra med att vissa företag, exempelvis Helson känner sig stressade att pumpa ut nya modeller. Vissa mikromärken har vissa helt fantastiska modeller och borde göra enbart det och inte homager, tycker jag.
 
MKII tror jag anses finare för att Bill Yao lägger ner ett stort arbete rent kvalitetsmässigt på produkterna. Kan knappast tänka mig att Helson, eller Steinhart för den delen, skulle vara lika strikta i sin granskning av klockorna de låter tillverka åt sig av tredje part.

Jag tror precis som Yonsson att ett märke som Steinhart har mycket att vinna på egenhändigt utvecklade modeller. De blandar i nuläget rätt friskt från Submariner-plagiat (Ocean 1) till helt egna koncept (exempelvis Triton, tror även Ocean 2 hör hit). De har ju en skicklig, egen designer (som kallar sig "Triton" på WUS's Steinhart-forum), en fantastisk after sales service och en växande, lojal anhängarskara. Maken till mer value for money får man ju också leta efter. Att köpa en Helson, om man inte har råd med originalet från världens finaste manufaktur, lägger jag inga etiska värderingar i - visserligen är det ju en plankning, men så länge det inte är en ren kopia (med Omega-text på urtavlan) så stör det mig inte, men vet att andra skribenter resonerar annorlunda.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Plagiat! Homage etc etc
Men hallå där! Dygnet har 24 timmar eller 12+12 timmar. Visare som snurrar runt. Kanske datum mm. Tavlan kan vara rund, oval eller fyrkantig mm. Hur f-n kan man idag efter c:a 100 år av produktion av tiotusentals modeller av armbandsur göra något som inte liknar tjogtals andra? Förfalskningar av mycket varierande kvalite' - naturligtvis helt förkastligt- men kvalité
Grejer som liknar något - nja. Träffade min systerson han hade en Rolex o jag en Glycine men samma urverk fast mycket olika pris. Som gammal hantverkare kan jag bara säga: grejerna skall bara funka och ALLTID,
 
C

Crowolf

Guest
Undersköterskan skrev:
MKII tror jag anses finare för att Bill Yao lägger ner ett stort arbete rent kvalitetsmässigt på produkterna. Kan knappast tänka mig att Helson, eller Steinhart för den delen, skulle vara lika strikta i sin granskning av klockorna de låter tillverka åt sig av tredje part.


Har inte fingrat på en Bill eller Steinhart men däremot på en Skindiver och kvalitatesmässigt måste jag säga att den är superb. Riktigt tajt och fint arbetad.

/Pope
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag förstår helt klart de som kollar snett och hyser lite agg mot bland annat Helson och Ocean7 mm mm. Sedan lägger jag mig inte i diskussionen hommage VS kopia i den andra tråden.

Men efter att ha fått hem min Helson-plopp-lookalike igår så är det ändå imponerande kvalité för pengarna om man kan bortse från att det är vad det är. Jag funderar starkt på att skaffa en Shark Diver i brons men är det värt att fylla samlingen med vad som i mångas ögon är ful-klockor?
 

KMS

Rolex
Att vissa klockor dissas och det hyses agg osv, känns ju som det beror på vilket forum man är på. Kollar man på WUS Divers och Affordables forum tycket jag dom nästan ständigt hyllas.
Mycket snack om "best bang for the buck".

Tycker Zixen gör mycket sjyssta modeller (på skärmen i alla fall, har ingen själv).

Sen det klart om "homagen" är nästintill identisk originalet så är det väl förståeligt om det uppkommer diskussion.
Dock känns det som microdykarna kommer undan med rätt mycket, ta ett märke som Invicta t.ex. dom sågas ju av allt och alla. Mycket gråzoner och grupptänk och forumtillhörighet.

Överlag är det väl trots allt så att ute i verkligheten är det ytterst få som ens bemödar sig att titta på vilken klocka man har.
 
C

Crowolf

Guest
Grattis till klockan Rber! Ser riktigt fin ut.

Ja, det här är ett ämne med många gråzoner. Känns oxå som det blir värre ju närmare Rolex man kommer i hommage-träsket, förmodligen för att alla vet hur en Rolle ser ut. Lättare att njuta av en hommage till en gammal Plopp eller Fathom.

/Pope
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helson shark diver är ju en erkänt bra klocka och inte ens en homage vad jag vet, så kör på! Tycker de är ascoola, speciellt brons-versionen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Granger9050 skrev:
Träffade min systerson han hade en Rolex o jag en Glycine men samma urverk fast mycket olika pris. Som gammal hantverkare kan jag bara säga: grejerna skall bara funka och ALLTID,

Hade Glycinen ett Rolex inhouse-verk?
 
Topp