• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Helt OT Lite råd runt boende i Stockholm

Rivalen

Rolex
Kungsholms Strand nästan längst in i Klarabergsviken, snett emot en småbåtshamn vid Stadshagen? Är det ett bra boende eller finns det nåt man bör tänka på? Det ser ut att finnas ett stort grönområde med fotbollsplan - har bara Hemnets karta - och nära till vattnet och småbåtshamnen så det ser ju kanon ut från ovan.. Isf kommer jag att ha ärende upp i Vasastan ofta och då ser det ut som att jag kommer över vid Eklundabron eller vad den heter?

Kommentera gärna så att en möjligen blivande Stockholmare får lite input?
 

Marhoi

Friends of KS
Jag bor i krokarna och det är grymt! Hela Kungsholmen är bra, men just Kungsholms strand är bland de bättre områdena i mitt tycke. Välkommen!
 

Rivalen

Rolex
Låter mycket trevligt. Det är många pusselbitar att sätta på plats innan det kan ske, men man måste börja nånstans.

Sankt Eriksbron ser att att vara närmaste sättet att ta sig upp i Vasastan? Tänker mig att jag skall kunna gå till det mesta som är viktigt för mig.

Fast det är klart blir det nåt GTG borta i Mälarhöjden så får jag väl åka kommunalt. :D
 

Sond

Patek
Jag tycker det är ett väldigt fint område. Har två bekanta som under förra året sålde villa och flyttade in till city. Båda familjerna hade området på listan. Båda valde annat ev samma orsak. Lite för långt till "down town". Nu är väl själva drömmen med att flytta från villaförort till city att kunna ha det innersta city utanför dörren så det kanske inte var så konstigt. Har också en kompis som bor där med barn. Lite långt till park/skog/äventyr enligt honom. Då menar han inte riktig skog utan en större lite vildare park. Men de trivs trots allt.
 

Knight

Cartier
Bor på Kungsholmen och kan rekommendera boende var som helst på ön. Fotbollsplanen du talar om i Stadshagen kommer att ryka inom kort till fördel för nya bostäder och kontor, men det finns gott om grönområden, dels strax norrut vid Karlbergs slott (för övrig Karlbergssjön du talar om, inte Klaraberg), men också på västra och södra Kungsholmen. I övrigt händer det väldigt mycket på västra Kungsholmen, nu senaste vid Hornsbergsstrand som är en mycket trevlig strandpromenad med trevliga restauranger. Du har även nära till ICA Maxi Lindhagen som jag vågar påstå är innerstadens bästa matbutik. Tummen upp helt enkelt.

Edit: lita absolut inte på satellitfoton över Kungsholmen från t.ex. Google Maps, Eniro eller Hitta. Dessa foton är många år gamla och det ser VÄLDIGT annorlunda ut på västra Kungsholmen i verkligheten. Förändringen är helt klart till det bättre.
 

Rivalen

Rolex
Vi är pensionärer, men barn och barnbarn o svärson valde Stockholm och då måste man fundera på hur enkelt det skall vara framöver. Direkt man kommer ut på gatan ser man vatten och båtar och vackra hus, samt närheten till grönområden vid Karlsberg åsså över bron och på en kvart är man i barnvaktsposition. Detta skall plöjas djupt ner i botten för att se om det är möjligt.Stort tack för alla inputs. Tusan så mångsidigt det är att ha cyberklockvänner! :)
 

Genta

Cartier
Kan rekommendera Kungholmsstrand. Alltid nära till vatten. Gångavstånd till det mesta. Populär löprunda Kungsholmen runt längs vattnet utanför knuten. Bra kommunikationer kring Fridhemsplan och nära till Essingeleden när du ska lämna stan, t ex till Arlanda. Butiksgytter vid korsningen Fleminggatan/St Eriksgatan. Apropå långt till down town - Stockholms innerstad är en småstad med lite storstadsvibbar här och där - hela innerstaden ligger inom cykelavstånd
 

Fabian

Patek
2-Faktor
jag är uppväxt på st eriksplan och måste (partiskt) säga att jag tycker bättre om den delen än kungsholmen. Kungsholmstrand är som sagt mycket mycket trevligt, däremot långt ifrån bra kollektivtrafik. Tycker också att stora delar av kungsholmen är "dött" efter kl 17, men där håller nog saker och ting på att ändras med tanke på stadshagens allt större popularitet osv.

titta närmare på birkastan. fantastisk miljö med bra restauranger, nära till karlberg och vatten samt grym kollektivtrafik.
 

UNO

Panerai
Fint område och klokt råd betr gamla bilder på Google etc.
Tänk på att det ännu är dåligt med service typ butiker, kemtvätt, gym i nyare områden.
Tänk också på att bil är mest en belastning i stan, själv har jag garage utanför tullen(20 min promenad spar 20 min bilkö). Hyrbil & taxi löser det mesta.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
jag är uppväxt på st eriksplan och måste (partiskt) säga att jag tycker bättre om den delen än kungsholmen. Kungsholmstrand är som sagt mycket mycket trevligt, däremot långt ifrån bra kollektivtrafik. Tycker också att stora delar av kungsholmen är "dött" efter kl 17, men där håller nog saker och ting på att ändras med tanke på stadshagens allt större popularitet osv.

titta närmare på birkastan. fantastisk miljö med bra restauranger, nära till karlberg och vatten samt grym kollektivtrafik.

Instämmer men jag är också partisk.
 

Belic

Cartier
Beroende på inflyttningsdatum så säger jag Hagastaden! Men jag lever för nyproduktioner och nybyggda områden.
www.hagastaden.se
Kika även på Biografen och Chokladfabriken, det kommer bli riktigt fräscht!
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Kungsholmen generellt är bra men vissa av husen på Kungsholmsstrand har lite väl mycket skugga. Det finns dock bra lägen där också, särskilt om man har lite sjöutsikt.
 
Topp