• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Helt snurrig! Hjälp :)

Crille

Breitling
Hej!

Helt ny på KS, läst rätt mycket sedan tidigare men tagit steget och blivit medlem.

Idag tänkte jag hämta upp denna skönhet utan att passera gå http://www.luxurywatches.se/public/pages/omega/231.23.39.21.06.002.html

Men ångrade mig när jag satt med säljaren.. Allt var frid och fröjd, trevliga lokaler, bra säljare, allt runtomkring klockan stämde. Men fick inte den där känslan som ni inbitna talar om.. Bilder är en sak men känslan..

Jag blev grinig och gick till Franks ur å sneglade på Aqua Terra.. riktigt fina, men jag vet inte?
Råkade se Breitling https://luxexpose.com/breitling-transocean-chronograph-edition/
Den var ju i en annan klass, känslan å allt.. ja, ni vet. Sen fick jag ju en smärre prischock. Fast om jag säljer, ditten å datten å sparar.. å.. ja.. ni vet säkert.

Hade länge funderat på en datejust II.. men tyckt det var lite dyrt, dels med vitguldbezel.. å utan kändes den lite trist?.. Var förbi Rob Engströms också och kände att vitguldsbezel var för mycket bling.. å utan kändes det tråkigt..

Såg en IWC portofino som såldes här på klocksnack.. riktigt fin.. men den är ju såld, plus att den inte har inhouseverk och lika många juveler.. å inte 202 delar som omegan osv osv.. Men breitlingen är ju limited.. å fetare.. eller?

Ja ni fattar.. Vad ska jag göra? (I-lands problem, i know.. men det tar rätt mycket kraft ändå, å tjejen är trött på mitt tjat haha!)

Ha en bra kväll

Crille
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Perfekta uret för dig kanske inte finns? :)
Du kan väl göra ngn slags plus- och minuslista på de klockor du är mest intresserad av, så kanske det är ngn hjälp. Vad andra tycker är optimala klockan lär inte hjälpa dig så mycket. ;)
 

tissoter

Audemars
Hej!

Helt ny på KS, läst rätt mycket sedan tidigare men tagit steget och blivit medlem.

Idag tänkte jag hämta upp denna skönhet utan att passera gå http://www.luxurywatches.se/public/pages/omega/231.23.39.21.06.002.html

Men ångrade mig när jag satt med säljaren.. Allt var frid och fröjd, trevliga lokaler, bra säljare, allt runtomkring klockan stämde. Men fick inte den där känslan som ni inbitna talar om.. Bilder är en sak men känslan..

Jag blev grinig och gick till Franks ur å sneglade på Aqua Terra.. riktigt fina, men jag vet inte?
Råkade se Breitling https://luxexpose.com/breitling-transocean-chronograph-edition/
Den var ju i en annan klass, känslan å allt.. ja, ni vet. Sen fick jag ju en smärre prischock. Fast om jag säljer, ditten å datten å sparar.. å.. ja.. ni vet säkert.

Hade länge funderat på en datejust II.. men tyckt det var lite dyrt, dels med vitguldbezel.. å utan kändes den lite trist?.. Var förbi Rob Engströms också och kände att vitguldsbezel var för mycket bling.. å utan kändes det tråkigt..

Såg en IWC portofino som såldes här på klocksnack.. riktigt fin.. men den är ju såld, plus att den inte har inhouseverk och lika många juveler.. å inte 202 delar som omegan osv osv.. Men breitlingen är ju limited.. å fetare.. eller?

Ja ni fattar.. Vad ska jag göra? (I-lands problem, i know.. men det tar rätt mycket kraft ändå, å tjejen är trött på mitt tjat haha!)

Ha en bra kväll

Crille

När det känns sådär brukar en Breitling lätta upp! Jag leta själv en EXP II var och kollade på en, samt massor annonser men känslan var tyvärr inte 100 %. Då beställde jag en Breitling i fullset från KS här :D
 

Landshark

Cartier
Hade jag varit som du hade jag klämt lite på en Breitling Superocean Heritage också när du ändå flänger runt på stan.
"Simpelt" ETA-verk, men rackarns snygg pjäs. Tycker jag.
 

paradis

Audemars
Av dom som du har räknat upp, så gillar jag BREITLING TRANSOCEAN CHRONOGRAPH , bäst. Du kan kanske börja med den ock sen se ,hur du kan gå vidare. Om du får fler förslag, så tror jag det blir ännu svårare . Det är verkligen inte lätt :)
 

Crille

Breitling
Tack för era klo(c)ka tankar!

Såklart jag är med på att ni inte kan bestämma åt mig, utan jag beklagar mig mer över att jag är helt lost, känner mig snuvad på klockan som jag bara skulle hämta, å nu vet jag varken ut eller in :)

Man (jag) vill ju också ha så mycket bang for the buck med, å då menar jag absolut inte att märket ska imponera på andra, utan gärna inhouse verk och.. ptja.. mer hantverk typ..

Å vad säger ni experter, fick ner både omegan och breitlingen ca 10% på Franks ur, vad jag förstår är det ungefär det man kan räkna med?

Crille
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Det tråkiga med Breitlingen är ju värdeutvecklingen jämfört med säg en Rolex DJ2 eller en beg Omega AT, även om den på luxurywatches kanske är lite i överkant vad gäller prissättning? Har rätt dålig koll på hur dyra tvåtonsalternativen är dock. Så jag skulle nog rekommendera att kika på en beg. Transocean!
 

JohnDoe

Rolex
Det är ju rätt olika klockor du kollat på. Själv har jag insett att man behöver många olika klockor. Precis som du har olika kläder för jobb, träning, fest osv. En diskret dressklocka är ju något annat än en fet sportkronograf osv. Något annat att tänka på är andrahandsvärdet. Har ett gäng nyare Omegor som är fina men helt klart tappat i värde. Började med en rolex 1803 daydate för några år sedan. Sålde och tjänade en bra slant. Har nu utökat med några fler rolex. Samtliga går att sälja och få tillbaka pengarna, minst. Skulle satsa på en stålrolex typ submariner, gmt, explorer eller en daytona. De funkar fint till fest och vardag. Vill du ha lite mer "bling" så kör på en guld/stål. En riktigt allround val är en daytona eller en explorer med vit tavla. Tipset är att kolla pant/klockauktionerna på kaplans. Kommer alltid något skoj.
 

Crille

Breitling
Allright, beg omega alt ny/beg rolex, vad säger ni experter om iwc portofino, tröttnar man? Är det trista utverk? Hur långt är ett snöre? :)

Jag börjar väl inse det här med klockor att referenserna kommer flyttas både en och två gånger.. men tanken är att försöka hitta en som ska vara min polare ett längre tag, en keeper.. men så tänker väl alla antar jag..

Mycket bra ide med kaplans! Ska hålla lite koll, JohnDoe, rolex och omega somgäller för dig ser jag :)
 

JohnDoe

Rolex
Ja det är inte lätt att välja. Därför har jag valt flera... Det är klockauktioner nu på kaplans 2 och 16 maj och mellanliggande pantauktioner. Nu den 2 maj går en nästan ny Rolex 116600 (dec 14) http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2886/vara/1130353
Men ska du ha EN klocka så skulle jag välja en klocka med någon annan färg än svart på urtavlan. "Alla" klockor har svarta urtavlor. En läcker omega är from moon to mars speedmaster pro ref 3577.50.00 den är svart men ändå inte. Eller speedmaster racing 327.32.40.50.06.001 men gula inslag. Annars är en klassisk rolex daytona med panda tavla en perfekt all-in-one. Eller en... osv....

Oj glömde nästan omegas schumacher med röd urtavla, finns en beggad på sefina.se eller var det pantbanken.se
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Shit, du är all over the place. Just nu krävs några andetag och sedan att du tänker igenom vad just du själv vill ha. AT, speciellt de nyare är faktiskt trevliga pjäser. Börja väl ut en dykare eller vad du nu sportar mest, och köp en. Sedan dressare m,m kan du träla kaplans och ropa in något fint.
 

Crille

Breitling
Då var det klart, jag kan andas ut och slappna av.. ett tag.. till.. Tack till er som stöttat mig :)

För att göra en lång story kort..
För ett par år sedan ville jag ha en roligare klocka så jag gick till stjärnurmakarna och valde mellan en Raymond Weil Nabucco och en Citizen. Valet föll på Nabuccon, inte för att den var automatisk utan mer för att den såg ball ut, automatisk eller inte, det sa mig inte så mycket på den tiden.

Tiden gick och i samband med att Nabuccon var inne för service så började jag läsa på mer om automatiska verk, inhouse eller ETA, 18 juveler eller 49.. juveler, är det diamanter de snackar om? osv.. Men genom KS forum och Youtube lärde jag mig grunderna i "klocksnacket" som råder.

Hur som helst så googlade jag runt och tyckte att Aqua Terran verkade helball, undersköterskans recension gjorde inte saken sämre heller! Luxurywatches hade en tvåtons roseguld till salu för vad jag tyckte var en ok peng med tanke på allt runt omkring den. Dock varnade en vän till mig (som också är klocksnackare) för tvåtonsklockor att det finns risk för att tröttna på dem samt att det alltid är bättre med länk och sedan byta till olika band, inte tvärt om.

XOCe23e.jpg


Jag var iväg till Luxurywatches som jag berättat om ovan och väl där kändes det inte rätt. Jag kan inte sätta fingret på vad som inte kändes rätt, men ni vet.. som jag såg att någon annan skrev, den sjöng inte till mig.. Det hela kändes snopet och eftersom jag lider av aspberger när det gäller vissa saker (enligt tjejen) och är jävligt barnslig så blev jag rätt sur och uppgiven. Sedan startade jag kontot här för att få lite medhåll.. eller visst ja, jag var förbi hos Franks Ur och kollade på dessa pjäser med

Rjf5W1t.jpg


Tyvärr kändes de inte heller helt rätt.. eller Brajjan va häftig, men nä, inte riktigt jag..
Efter mycket om och men kom jag fram till att jag behöver lite mer sportinfluerad klocka.. började titta på submariner, de verkade schyssta.. sen föll jag tillbaka på mer dress IWC portofino och portuguese.. men kanske för dressat.. ja.. som ni ser. SKulle egentligen pluggat dagarna som varit men hängt på KS och blocket varvat med uret och C24.. Sa jag aspberger?

Anyhow.. Jag bestämde mig för att åka till klockmaster i Globen för att kika, de ska tydligen vara rätt bra har jag läst. Fick även med mig kompisen och klocksnackaren pethul som smakråd. Egentligen hade jag i smyg bestämt mig för att titta extra mycket på Omega. Väl där säger säljaren att de slutat med Omega.. Kul! Så jag tittar på en breitling istället.
89IBkhy.jpg


Den var rätt läcker, lite mindre bling än den förra Transan.. men ändå inte helt hemma.. Kul att lura ut Pethul till Globen, för att åka därifrån. Hur som helst, tålmodig som han är (beteendevetare) så bestämde vi oss att åka till NK, Krons och Franks.

Vi började med NK där jag fastnade för en modell som presenteras längre ned.. Säljaren var mycket trevlig och vi fick klämma på det vi ville, dock sa han helt fel gällande keramisk ring eller liquid metal.. Dock inte med flit men ändå, lite knasigt. När jag sa att vi kör men vad kan du göra åt priset så ursäktade han sig och sa att det inte finns något att göra alls.. Jag blev lite snopen eftersom jag läst på KS hur det ska gå att "Pruta" på priserna.. Så vi gick vidare till Krons.

Väl på Krons möts vi av en schysst säljare som bar en SoS Royal Capital, snygg klocka btw! Han är mycket trevlig så vi slår oss ned och in kommer han med min tilltänkta klocka. Eftersom jag redan klämt massa på den så klämmer jag lite halvintresserat och lägger korten på bordet, om jag tar den här och nu, för som jag förstår ger AD´s generellt sett rabatt på sina klockor.. Han såg lite lurig ut och vi blev osams för några sekunder. Sen knappade han fram omkring en 10% rabatt.. Det kändes bra. Han lovade att den rabatten på det uret höll sig under dagen om jag ville fundera.

Slutligen ville jag kolla Franks ur. Vi gick dit och då kom Aqua Terran upp igen.. det var inte bra. Kompisen tyckte att AT´n var fet.. men tillslut kom vi fram till att nä, den andra modellen är mer jag.. så.. jag la fram det igen. Om jag köper den nu direkt, vad kan du göra åt priset? Så omkring 15% drogs av som första bud vilket jag tog, vad vet jag, det kanske gick att pruta mer? vad säger ni? men för mig kändes det som en schysst deal.. så.. Tack för att ni tagit er tid att läsa och kommentera, här kommer mitt nyförvärv

3









2













1









Bw7UwFq.jpg

Den fick landa på armen direkt

pGKZUXU.jpg


Hittade en passande tavla hemma, de blev polare direkt!

Osz3VMP.jpg


Och slutligen, en levande stad och en levande klocka.. (det där lät töntigt, men bjuder på det!)

Crille
 

JohnDoe

Rolex
Grattis! Ett bra val. Har en bunt omegor själv som jag inte gärna skiljs från. Nu gäller det att sluta läsa alla forum så du förblir nöjd.... Annars blir det lätt någon till....
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Grattis till att äntligen ha landat, det var en underhållande historia.

Angående om du fick bästa priset eller inte... Det är inte så viktigt, det viktiga är att du är nöjd. Det finns alltid någon någonstans i världen som har fått en bättre deal (säger de i alla fall) oavsett hur bra deal du fick, och det kan man inte gå och gräma sig över.
 
Topp