• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Helvetia renovering . Behöver hjälp

rogart-63

Patek
Köpte den här Helvetia quartz dykaren från Kaplans efter lite tips från Aurum . I en annan tråd https://klocksnack.se/threads/trevlig-läsning-om.29153/page-2 . Tänkte luma om visarna och behöver veta vilken patina dom ska ha . Ska jag göra dom vita eller med lite mer åt det gula hållet. Även pluppen bör få sig en omgång .

RSCN3704.JPG


0.jpg


Ska fixa en bild på tavlan utan boett. Så syns det bättre.
 

rogart-63

Patek
Svårt med färgåtergivningen vid fotografering . Den bästa bilden är Kaplans egen längst ner i förra inlägget. Men dom "gamla visarna går åt det gula hållet. " tror inte det är originallumen .Utan nån gång relumad . Ska jag luma om dom fast bara med lite patina ?

RSCN3717.JPG
RSCN3714.JPG
 

McGyver

Rolex
Jag tycker du har två vägar att gå!

1. Matcha lumen så gott det går mot den på indexen

2. Ta bort lumen på indexen och luma om tavla och visare (+pluppen på bezeln) i samma färg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Blanda å prova lite å försök matcha nuvarande. Cool klocka. Den får du sälja till mig för 250kr när du är klar;)
Ska du ge dig på indexen också? Ser nästan ut som de är mer åt de vita hållet än "gulnat".
Jäkligt kool Helvetia btw!
Bjussa på en bild på din:)
Svårt med färgåtergivningen vid fotografering . Den bästa bilden är Kaplans egen längst ner i förra inlägget. Men dom "gamla visarna går åt det gula hållet. " tror inte det är originallumen .Utan nån gång relumad . Ska jag luma om dom fast bara med lite patina ?

RSCN3717.JPG
RSCN3714.JPG
 

rogart-63

Patek
Ska du ge dig på indexen också? Ser nästan ut som de är mer åt de vita hållet än "gulnat".
Jäkligt kool Helvetia btw!

Hade inte tänkt det .Är ingen mästare på att reluma visare så jag håller mig nog till att försöka blanda fram en lätt patinerad lumen till visare och plupp. Indexen är bara lite gulnade .Tror inte dom lyser nåt i mörkret dock .
 

rogart-63

Patek
Behöver lite tips på fotografering .Får sällan till några bra bilder . Det blänker i glaset eller så är det nåt annat problem . Finns det nån fototips tråd på forumet ?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Behöver lite tips på fotografering .Får sällan till några bra bilder . Det blänker i glaset eller så är det nåt annat problem . Finns det nån fototips tråd på forumet ?

Finns massa experter men det grundläggande är mycket ljus från alla håll, ej direkt ljus från ljuskällan om du vill undvika att repor syns. Angående blänket i glaset beror det på vad som reflekteras i glaset. Vill du bli av med reflektionen får du se till att du har en mörk yta som reflekteras. Mao är just bilen ett rätt bra ställe för fotografering.
 

Onelund

Rolex
Behöver lite tips på fotografering .Får sällan till några bra bilder . Det blänker i glaset eller så är det nåt annat problem . Finns det nån fototips tråd på forumet ?


Vad använder du dig av för kamera?

Om du har en kamera med filterfattning(gänga) längst fram på optiken skulle jag köra på ett polarisationsfilter, då kan du enkelt minimera reflektioner i glas etc
 

rogart-63

Patek
Vad använder du dig av för kamera?

Om du har en kamera med filterfattning(gänga) längst fram på optiken skulle jag köra på ett polarisationsfilter, då kan du enkelt minimera reflektioner i glas etc
Har bara en vanlig nikon coolpix. Men funderar på att skaffa nåt bättre. Men är helt novis i fotokonsten. Men det vore kul med lite enkla tips ändå.
 

rogart-63

Patek
Ser ju ut som om du fick till matchningen riktigt bra!
Snyggt.
Tack för all support det blev rätt ok .Men som vanligt är jag aldrig nöjd med min egen insats . Sitter nåt litet korn lume i mellanrummet på timvisaren . Och lite sticker ut på minutvisaren . Men på det hela är det bättre än innan . Undrar lite hur pluppen ska vara ? Ska lumen vara jäms med inserten eller strax under .
 

Minuteman

Rolex
Tack för all support det blev rätt ok .Men som vanligt är jag aldrig nöjd med min egen insats . Sitter nåt litet korn lume i mellanrummet på timvisaren . Och lite sticker ut på minutvisaren . Men på det hela är det bättre än innan . Undrar lite hur pluppen ska vara ? Ska lumen vara jäms med inserten eller strax under .

Ett par tips :)
Om du får lite lume på "fel" ställe kan man oftast torka bort det med en tops med lite aceton på. Om lumen blir för tjock kan man slipa av överskottet med lite fint sandpapper på undersidan av visaren.
Skulle lägga lumepluppen strax under insertet.
 

Onelund

Rolex
bra jobbat, vad är leveranstiden när du beställt från UK? jag måste ha tag i en sekundvisare, ska testa med den lokala smeden imorgon men jag misstänker han inget har hemma som passar
 

rogart-63

Patek
bra jobbat, vad är leveranstiden när du beställt från UK? jag måste ha tag i en sekundvisare, ska testa med den lokala smeden imorgon men jag misstänker han inget har hemma som passar

En vecka brukar det ta ungefär .Beställde förra lördagen och fick det idag . Fick några sekundvisare med hem i min betällning .Nån speciell som önskas ? Fick tre men behöver bara en :p
 

Onelund

Rolex
En vecka brukar det ta ungefär .Beställde förra lördagen och fick det idag . Fick några sekundvisare med hem i min betällning .Nån speciell som önskas ? Fick tre men behöver bara en :p
ska kolla med lokala urmakaren imorgon
är rätt liten den jag behöver 0.18 enligt ranff

i värsta fall får jag ta en från UK
 
Topp