• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Helvetia, vintagedykare?

maks

Breitling
image.jpg
image.jpg
Hallå!

Min vän har fått en klocka av sin morfar där namnet Helvetia återfinns på urtavlan.

Finns det någon här som har någon koll på vad det är för märke/modell/etc..?

Klockan har nyligen stannat och vi undrar också vad det oftast beror på och vad det skulle kosta att fixa den.

Den är riktigt snygg iallafall :)

Ursäkta dåligt ljus, sitter och tar en bira. Kan ladda upp fler bilder så fort jag kommer hem!

Ha de!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul!
Då är vi som @Aurum sa 3st på forumet som har varsin. Kul också att alla tre verkar vara med olika färgsättning. Har för mig att det sitter ett eta 2783 i min och en service borde gå på runt 2000:- .Värdet på klockan om den har originalglaset med djupmätare kvar (vilket din kompis ser ut att ha) skulle jag säga ligger runt 5000 (internationellt) och kanske lite norrut i bra skick.
IMG_20150809_161557_991.jpg

Var det @Kamelen som hade den tredje?
 

Molgan

Cartier
Sjukt coolt med djupmätare i glaset!
Kan någon förklara hur det fungerar egentligen?
Jag gissar att det har med trycket att göra mot plexit som på nått sätt ger utslag på en skala i meter?
Någon som orkar ta sig tid och förklara?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sjukt coolt med djupmätare i glaset!
Kan någon förklara hur det fungerar egentligen?
Jag gissar att det har med trycket att göra mot plexit som på nått sätt ger utslag på en skala i meter?
Någon som orkar ta sig tid och förklara?
Runt/på glaset sitter det en rund ihålig tub likt en gammaldags termometer. Kl 3 är det ett litet hål i tuben, när du sedan dyker pressas vatten in i hålrummet och ju högre trycket blir desto längre pressas det in. Hur långt vattnet sedan pressats in kan du avläsa meterskalan innanför index på tavlan. Väldigt tufft tycker jag :)

Edit: På min med gula toner i tavlan ser du som orangea tranglar, vid dessa tranglar står det även olika djup.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
SÅ grymt najs, varför finns det inte på någon modern dykare egentligen?
Det är lite konstigt faktiskt, en riktigt kul komplikation.
Kanske för att de flesta av dagens dykare mer är tänkta som smycken och inte att faktiskt dyka med (dyker du används digitala verktyg). Sedan har ju nästan alla av dagens klockor safirglas, kanske är det svårt att tillverka sådana glas i safir?
 

Molgan

Cartier
Det är lite konstigt faktiskt, en riktigt kul komplikation.
Kanske för att de flesta av dagens dykare mer är tänkta som smycken och inte att faktiskt dyka med (dyker du används digitala verktyg). Sedan har ju nästan alla av dagens klockor safirglas, kanske är det svårt att tillverka sådana glas i safir?

Visst är det så, det är många år sedan dagen armbands/dykarklockor tappade sin status som dykarens bästa vän :)
Men visst hade det ändå varit kul, kanske med en snävare skala? Ner till kanske 30m hade kunnat vara lämpligt för oss som mest badar och fridyker på amatörnivå med våra dykklockor.
Låter som en trolig anledning när du drar parallellen med safir, jag tror däremot bara det är en tidsfråga innan vi ser en modern dykare med plexi igen, åtminstone hoppas jag det :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
SÅ grymt najs, varför finns det inte på någon modern dykare egentligen?
Oris Aquis Depth gauge:
image.jpg

(stulen bild)
Helt okej trots att den inte är vintage! :) Bor du i Stockholm så finns det en hos urmakaren i Nacka Forum som sitter i en liten vattenfylld tryckkammare, när du trycker på en knapp ökar trycket och du kan se djupmätaren in action! Finns säkert hos andra ÅF också.
 
Topp