• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hembygge med visarinstrument

Felsökarn

Breitling
Här är ett riktigt knasbygge, som jag gjorde på tidigt 90-tal. En bordsklocka med två visarinstrument på fronten. Konstruktionen består av ett antal digitala räknare som delar ner nätfrekvensen i flera steg. Räknarna driver två D/A-omvandlare, som i sin tur ger ström till visarinstrumenten. Och så ger den ifrån sig ett "pip" vid varje hel timme.

Den är otroligt jobbig att läsa av. På bilden nedan; en kvart i fem.
Vur_445.JPG

Kretskortet på insidan. Virat. Blandat CMOS 4000 och 74C.
Vur_kkort.JPG
 

Felsökarn

Breitling
Det finns ingen programmerbar elektronik i den. Den bygger helt på räknarkretsar och grindar. Men konstruktionen av elektroniken har jag gjort själv.
 

Felsökarn

Breitling
Sånt här går jag igång på, fan vad koolt!
Finns det mer bilder från bygget eller scheman?

Ja, här är några skisser (de kan nog inte kallas ritningar ;) ).
Först principen för räknarna. Nätfrekvensen delas ner till en puls per 15 sek. Följande två räknarsteg går till D/A-omvandlare för minutvisaren. De sista två räknarna går till D/A-omvandlare för timvisaren.
DSCN0921.JPG


Komponentplacering. 163 = 74C163. 30 = 74C30. 4040 = 4040. 0802 = uA0802 D/A. DIP-switcharna används för att kunna ställa räknarna till 11:59, och trimma visarna till fullt utslag.
DSCN0920.JPG


Några skisser till. Det första steget består av en 4040 asynkronräknare. Det var inte bra. Den ger ibland räknespikar som gör att den ibland går för fort :( .
DSCN0923.JPG

DSCN0922.JPG

DSCN0924.JPG
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Den där plus ett gäng olika straps, och eventuellt mesh länk slår DW med hästlängder haha, men den går väl på 220 volt förstås.
 
Topp