• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemförsäkring

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om informationen skulle vara relevant för armbandsur ja. Tyvärr är den inte det då alla specialnoteringar där armbandsur exkluderas inte har inkluderats.
Bra att lyfta det såklart, men då kan man ju ha med det i diskussionen här. Ligger tråden som sticky så syns ju hela tråden inte bara ursprungsinlägget. :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Om informationen skulle vara relevant för armbandsur ja. Tyvärr är den inte det då alla specialnoteringar där armbandsur exkluderas inte har inkluderats.
Ska göra mitt bästa att hitta dessa noteringar, verkar dock inte stå med i grundvillkoren som finns på bolagens hemsidor.

Vänligen notera att denna tråd endast riktar in sig mot drulle/allriskförsäkringar. Det innebär alltså plötsliga oförutsedda händelser. När det gäller stölder i och utanför hemmet finns det precis som du skrev tidigare vissa begränsningar samt specialnoteringar. Jag skulle nog isåfall rekommendera att man ringer sitt bolag och dubbelkollar :)
 

kalufsen

Panerai
Ska göra mitt bästa att hitta dessa noteringar, verkar dock inte stå med i grundvillkoren som finns på bolagens hemsidor.

Vänligen notera att denna tråd endast riktar in sig mot drulle/allriskförsäkringar. Det innebär alltså plötsliga oförutsedda händelser. När det gäller stölder i och utanför hemmet finns det precis som du skrev tidigare vissa begränsningar samt specialnoteringar. Jag skulle nog isåfall rekommendera att man ringer sitt bolag och dubbelkollar :)
Mail är att föredra så man har det svart på vitt! :)
 

Fjmo

Omega
Jobbar på Folksam. Kan bekräfta vad som redan sagts på sidan innan, dvs att åldersavdragen på armbandsur endast används när det är rimligt, framförallt på klockor där likvärdig egendom kostar under 10 000 kr nya i butik. Kommer det in en dyrare klocka skickas den i regel på värdering hos en förordnad värderingsman.

Om ni har dyra klockor, kolla för guds skull så att ni har drulle/allrisk.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Om ni har dyra klockor, kolla för guds skull så att ni har drulle/allrisk.
Så detta är bara BS?

"För att stöld utanför hemmet ska täckas behöver du ha ett allrisk-/drulletillägg. Är man på resa eller råkar ut för ett rån/överfall kan stöld täckas även om du saknar drulleförsäkring."
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ska göra mitt bästa att hitta dessa noteringar, verkar dock inte stå med i grundvillkoren som finns på bolagens hemsidor.

Vänligen notera att denna tråd endast riktar in sig mot drulle/allriskförsäkringar. Det innebär alltså plötsliga oförutsedda händelser. När det gäller stölder i och utanför hemmet finns det precis som du skrev tidigare vissa begränsningar samt specialnoteringar. Jag skulle nog isåfall rekommendera att man ringer sitt bolag och dubbelkollar :)
Aha, nu tror jag att jag är med. Jag likställde drulle med förlust/stöld då det är den klart mest intressanta aspekten när det kommer till försäkring för mig. Problemet när man kommer till detaljerna är att man ofta får olika besked av olika folk på samma försäkringsbolag.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Aha, nu tror jag att jag är med. Jag likställde drulle med förlust/stöld då det är den klart mest intressanta aspekten när det kommer till försäkring för mig. Problemet när man kommer till detaljerna är att man ofta får olika besked av olika folk på samma försäkringsbolag.
Ja men exakt!
Stöld utanför hemmet går på ett annat moment i försäkringen som ofta kallas för bortaskydd, då är det inte omöjligt att man drar ner beloppen (som du visade med Moderna, drulle 100 000 men stöld 30 000). Därför är det extra viktigt att kanske välja en annan klocka när man ska låsa in sin på gymmet exempelvis, lämnar man ifrån sig ett stöldbegärligt föremål räknas det inte som oförutsedd händelse då man "borde känt till stöldrisken", därav nedskrivningar på ett annars högt drullebelopp.
 
Senast ändrad:

Golbica

Omega
Om jag köper en begagnad klocka för 30k, och om jag har IF och klockan blir stulen, om jag förstått det hela rätt så har jag ingen värdeminskning? Det jag betalar är 1500kr i självrisk?

Om jag köper en klocka via chrono24, hur visar jag upp kvitto, förmodar att jag får det ifrån chrono24 på ngt sett elektroniskt?

Tack :)
 
B

Banankontakt

Guest
Bra jobbat och mycket läsvärd information!
Själv ringde jag mitt försäkringsbolag men känner mig ändå inte helt säker på om det finns något fall när jag riskerar att försäkringen inte gäller. Man känner sig som en riktig skurk (i brist på bättre ord :) ) när man hela tiden frågar saker som: "men om jag tappar min dyra klocka, får jag pengar då? Eller om någon snor den? Jag köpte den inte ny så jag har inget kvitto gör det något?" Men jag antar att de får höra det mesta :)

Någon här som har dåliga erfarenheter av borttappade klockor/stölder och era försäkringsbolag?
 

Jonas

Breitling
2-Faktor
Dagens samtal med Moderna försäkringar resulterade som vanligt i fler frågor än svar. Här är dock några insikter:
  • Det vanliga försäkringsbeloppet för "bortaskydd" ligger på 50 000kr, men värdesaker täcks endast upp till 30 000kr. När är då siffran 50 000kr relevant? Hur kan man bli av med prylar till ett värde av 20 000kr, om prylarna i fråga inte är "värdesaker"?
  • Väljer man en dyrare försäkring dubbleras ovanstående siffror, dvs. 100 000kr bortaskydd och 60 000kr för värdesaker. Då Modernas försäkringsplaner tyvärr är allt annat än entydiga är det oklart om det är "Hemkombi", "Allrisk lösöre", "Large" eller nån kombination av dessa som låser upp dubbleringen.
  • En objektförsäkring av klocka kostar 2% av klockans marknadsvärde per år, dvs. 1000kr/år för en klocka värd 50 000kr. Något billigare än Trygg Hansa och Brookfield. Men jag anser ändå att det är väl saftigt då det är mer än jag betalar för att försäkra min MC och ca 50% av vad jag betalar för hemförsäkringen!
Jag hoppades att Moderna försäkringar kunde erbjuda ett försäkrat belopp på 100 000kr i "bortaskydd" (rån utanför bostaden), men så var tyvärr inte fallet.
 

Biffbert

Cartier
Dagens samtal med Moderna försäkringar resulterade som vanligt i fler frågor än svar. Här är dock några insikter:
  • Det vanliga försäkringsbeloppet för "bortaskydd" ligger på 50 000kr, men värdesaker täcks endast upp till 30 000kr. När är då siffran 50 000kr relevant? Hur kan man bli av med prylar till ett värde av 20 000kr, om prylarna i fråga inte är "värdesaker"?
  • Väljer man en dyrare försäkring dubbleras ovanstående siffror, dvs. 100 000kr bortaskydd och 60 000kr för värdesaker. Då Modernas försäkringsplaner tyvärr är allt annat än entydiga är det oklart om det är "Hemkombi", "Allrisk lösöre", "Large" eller nån kombination av dessa som låser upp dubbleringen.
  • En objektförsäkring av klocka kostar 2% av klockans marknadsvärde per år, dvs. 1000kr/år för en klocka värd 50 000kr. Något billigare än Trygg Hansa och Brookfield. Men jag anser ändå att det är väl saftigt då det är mer än jag betalar för att försäkra min MC och ca 50% av vad jag betalar för hemförsäkringen!
Jag hoppades att Moderna försäkringar kunde erbjuda ett försäkrat belopp på 100 000kr i "bortaskydd" (rån utanför bostaden), men så var tyvärr inte fallet.
Ska försöka klara upp lite :)
1. Bortaskyddet - Det kan ju vara om du har en sekundär lägenhet/fritidshus eller bara har egendom i ett förråd (dvs var som helst som inte är adressen där du bor) exempelvis och det blir brand/inbrott/etc. (Dvs värdelöst för just din klocka antar jag)
2. Har inte superkoll på Modernas och de mindre bolagens villkor men det låter som att det är otydlig info och förvirrande paket. Skiljer det mycket att ha nåt av de större bolagern i premie? Har en tendens att vara ärligare villkor.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Pratade precis med IF om att flytta över hemförsäkringen dit eftersom vi la nya bilen på en originalförsäkring hos dem. Priset blev på öret som hos TH men en stor skillnad är deras överfallsskydd (gäller även utomlands) som täcker fullvärde till skillnad mot TH. Detta gör att en separat klockförsäkring endast behövs om du har en klocka som är värd mer än 50´ och tappar bort den.
 

Biffbert

Cartier
Pratade precis med IF om att flytta över hemförsäkringen dit eftersom vi la nya bilen på en originalförsäkring hos dem. Priset blev på öret som hos TH men en stor skillnad är deras överfallsskydd (gäller även utomlands) som täcker fullvärde till skillnad mot TH. Detta gör att en separat klockförsäkring endast behövs om du har en klocka som är värd mer än 50´ och tappar bort den.
Vilket paket var detta i?
Gällande ersättning så brukar ju skada utomlands gå på bortaskyddet precis som diskussionen ovan ang. Moderna...
 

Jonas

Breitling
2-Faktor
Skiljer det mycket att ha nåt av de större bolagern i premie?
I mitt fall är Moderna inte nämnvärt billigare än Trygg Hansa. Hoppas Folksam, If, etc. har mer lättolkade villkor!

Detta gör att en separat klockförsäkring endast behövs om du har en klocka som är värd mer än 50´ och tappar bort den.
Kanske borde man sträva efter lite större marginaler än så? Om du blir rånad på klockan är det sannolikt att även mobilen, vigselringen, etc. ryker. Kanske även frugans värdesaker blir stulna. Worst case så försvinner även handbagaget med laptop, ipad och systemkamera. Med en försäkring som täcker 50 000kr kanske en klocka för 20-30 000kr är lämplig, beroende på hur dyra prylar man kånkar runt på utöver klockan.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
I mitt fall är Moderna inte nämnvärt billigare än Trygg Hansa. Hoppas Folksam, If, etc. har mer lättolkade villkor!


Kanske borde man sträva efter lite större marginaler än så? Om du blir rånad på klockan är det sannolikt att även mobilen, vigselringen, etc. ryker. Kanske även frugans värdesaker blir stulna. Worst case så försvinner även handbagaget med laptop, ipad och systemkamera. Med en försäkring som täcker 50 000kr kanske en klocka för 20-30 000kr är lämplig, beroende på hur dyra prylar man kånkar runt på utöver klockan.
Förstår inte vad du menar - överfallsskydd (rån) = ersättning till fullvärde.
 

Biffbert

Cartier
Så de ska alltså täcka lika högt som sitt högsta ersättningsbelopp man får ut exempelvis vid en totalbrand om man blir överfallen utomlands och råkar ha en påse diamanter med sig? Har svårt att tro det ärligt talat o_O
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Så de ska alltså täcka lika högt som sitt högsta ersättningsbelopp man får ut exempelvis vid en totalbrand om man blir överfallen utomlands och råkar ha en påse diamanter med sig? Har svårt att tro det ärligt talat o_O
Vet inte om en påse diamanter är ett bra exempel men blir jag rånad på min klocka i Stockholm får jag idag ut 50´ med TH, byter jag till IF får jag fullvärde. Detta fullvärde gäller även utomlands. Jag frågade två gånger för att undvika missförstånd. Har du tid får du gärna ringa och kolla 08 54170690 (BMW originalförsäkring, IF)
 

Biffbert

Cartier
Vet inte om en påse diamanter är ett bra exempel men blir jag rånad på min klocka i Stockholm får jag idag ut 50´ med TH, byter jag till IF får jag fullvärde. Detta fullvärde gäller även utomlands. Jag frågade två gånger för att undvika missförstånd. Har du tid får du gärna ringa och kolla 08 54170690 (BMW originalförsäkring, IF)
Haha njäe tog det till en extrem för exemplets skull såklart :)
Men det låter ju riktigt bra faktiskt, med tanke på att detta ändå är största skräcken för klockägare med klockor från de lite dyrare segmenten...
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Haha njäe tog det till en extrem för exemplets skull såklart :)
Men det låter ju riktigt bra faktiskt, med tanke på att detta ändå är största skräcken för klockägare med klockor från de lite dyrare segmenten...
Håller med, låter nästan för bra för att vara sant. Tyvärr kan jag byta bolag först i februari.
 

Biffbert

Cartier
Vaknade intresse här, skummar lite i deras villkor. Det enda som hänvisas till vad gäller ersättning vid överfall är kapitel 10.3, och där står bara en rad engångsersättningar. Under exempelvis rån är ersättningen 10 000kr.
Det stod även att överfallsskyddet enbart gällde i norden lite längre upp i villkoret...
Ska nog ta på mig Ture Sventon-hatten och ringa dem imorn ändå.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Vaknade intresse här, skummar lite i deras villkor. Det enda som hänvisas till vad gäller ersättning vid överfall är kapitel 10.3, och där står bara en rad engångsersättningar. Under exempelvis rån är ersättningen 10 000kr.
Det stod även att överfallsskyddet enbart gällde i norden lite längre upp i villkoret...
Ska nog ta på mig Ture Sventon-hatten och ringa dem imorn ändå.
Ringde dem igen och pratade med en annan handläggare som även stämde av med chefen. Överfall är till fullvärde och gäller även utomlands. Tappar jag den är det max 80´ som gäller.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
*Vill också bekräfta att if har höjt till 80 000kr från 50 000kr den 1a September 2015. (Kunde ej ändra i trådstarten)
Tackar! Tråden lever helt klart. Jag har TH som hemförsäkring,men med min kompletterande försäkring som ROB E förmedlade ska jag nog vara trygg ändå i fall något händer.....man hoppas i alla lägen att man slipper att använda försäkringar!
 
Topp