Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hemkomsten av en gral, CER1A002W (äks vit delfin)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spindel, 12 mars 2015.

1. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Äntligen har den kommit min gralklocka!

Jag själv "upptäckte" modellen först 2013, blev kär direkt och har sedan dess letat med ljus och lykta efter en orörd klocka. Då och då (inte särskilt ofta) dök man på en begagnad, oftast i fel färg, men då jag inte är en fan av beggat utan ville ha en ur restlager fortsatte sökandet och jag kom till insikten att få tag på en NOS med största sannolikhet aldrig skulle hända...

...tills nu :D

En orörd (NOS) Orient CER1A002W även känd som vit delfin (white dolphin).

Vissa kanske tycker det är underligt att jag betraktar just denna klocka som en gral, då det är en klocka i samma prisklass som de mer kända Orient Mako- och Orient Raymodellerna. Med andra ord en klocka som inte var särskilt dyr (när den tillverkades).

Klockan började tillverkas någon gång mellan 2004-2007 (har inte lyckats få fram när) och slutade tillverkas 2010. Den åtnjöt aldrig samma popularitet som Orient Mako, av någon anledning, ett faktum som jag tycker är märkligt. Eftersom den aldrig massproducerades i samma omfattning som Makon är det en relativt ovanlig klocka (med ovanlig menar jag jämfört med de flesta andra Orientmodellerna). Bland Orientnördar är detta numera en eftertraktad modell och de begagnade, som jag sett, går för mer än vad nypriset för klockan var när den fortfarande producerades.

Modellen kom i tre versioner:

CER1A001B - svart delfin
    CER1A002D - blå delfin
    CER1A002W - vit delfin

Lite specifikationer

Urverk: 48743
    Typ: Automatiskt
    Stopp av urverk: Nej
    Manuell uppdragning: Nej
    Gångreserv: cirka 40 timmar
    Övriga funktioner: Datum med snabbinställning
    Glas: Konvext mineralglas (repmagnet)
    Glas diameter: 31 mm
    Boett diameter: 41 mm
    Diameter med krona: 44,5 mm
    Bandhorn till bandhorn: 47 mm
    Bredd mellan bandhorn: 22 mm
    Tjocklek: 14 mm
    Vridring: 60 klick, en riktning
    Vattentät: 200 m
    Krona: skruvad

Urverket 48743 är en vidareutveckling av Orients klassiska 469xx urverk och är samma urverk som återfinns i några av de lite äldre Orient Star-modellerna, dock utan någon form av dekoration i Orient Dolphins fall. Detta kan jämföras med Orient Mako och Ray som är utrustade med 46943, ett urverk som är i princip oförändrat sedan 1971 (dock ett mycket bra och tillförlitligt urverk).

Klockan såldes över hela världen (var alltså inte en JDM modell) och smeknamnet "Dolphin" myntades 2008 av en av WUS medlemmar i recensionen av klockan, på dennes blogg. Namnets "inspiration" kom av de två delfinerna på boettlocket, som då enbart återfanns på denna modell. Namnet har sedan spritt sig och blivit synonymt med modellen både på och utanför WUS. Numera finns delfinerna även på någon eller några av Orients kvartsdykare, Orient Ray och på sidan av det gummiarmband som följer med bland annat Orient Mako och Orient Ray.

Den lite egna boettformen tilltalar mig och det konvexa glaset flyter sömlöst ihop med vridringen på ett snyggt sätt. Detta blir troligen den enda klockan jag kommer använda på länk, dels för att jag antar att jag måste ha minst en klocka på länk ( :p ) och att denna länk är ganska snygg och avviker från de 2 standardutseende av länk Orient oftast använder sig av (har aldrig sett denna länk på någon annan Orient). Länken är solida bitar, viklåset är fräst och ändlänkarna är ihåliga. (Länk är annars usch och fy!).

Vissa forummedlemmar har attribuerat köpet av denna klocka till att jag släppte en SII (en mycket mycket mycket ovanligare klocka) till yonsson. Hur sinnessvaghet och klockköp hänger ihop låter jag vara osagt :p

Bilder!
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Nu är det så att det även kom upp en svart NOS hos samma säljare som jag köpt då jag agerar bulvan åt en annan forummedlem, så ett litet smakprov får ni (med tillåtelse av denna KS medlem) ;)
    image.jpg

matalm, Knugen, Jaguaren och 38 andra gillar detta.
  2. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Kul med en så annorlunda graal! Grattis! Skönt att den inte behöver kosta skjortan för att fresta. Hoppas att lyckan består!

Spindel gillar detta.
  3. Havre

Havre Bonde

Wow! Väldigt läcker klocka som helt gått under min radar. Lite udda, mycket snyggt, lite eget... Orient helt enkelt. Det är väldigt kul att se och läsa en så hängiven berättelse som du förmedlar! Bakgrundsinformationen gör att i alla fall jag uppskattar bilderna så mycket mer. Tack!

Spindel gillar detta.
  4. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Tuffa, aldrig sett tidigare! Digga verkligen profilen på dem där bezeln fasas av ner mot boetten.

Spindel gillar detta.
  5. Anden

Anden Friends of KS

Från:
    Lund
    Där satt den! Grattis! Bra att du tagit tillfället att predika lite för resten av forumet också, i Orienttråden är det ju bara du och *hrm* den andre KS-medlemen som skriver regelbundet.

matalm, swedesoc, Spindel och 1 annan gillar detta.
  6. Cristian

Cristian Friends of KS

Häftig! :)

Spindel gillar detta.
  7. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Stort grattis, gissar att det är skönt att vara hemma nu.
    Tror nog att jakten startas upp snart igen ;)

Spindel gillar detta.
  8. Syven

Syven Friends of KS

Grattis Spindel riktigt kul att du knep den.
    Kul också att du visar att alla inte har dyra klockor som gral.

matalm och Spindel gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Cool, gillar inlägget. Hade gärna haft en svarttavlad. Är inte redo för vitt ännu. :)

matalm och Spindel gillar detta.
  10. Mforce

Mforce Biskop

Den där andra medlemmen verkar inte riktigt frisk.

matalm, Anden och Spindel gillar detta.
  11. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Graal har inget med pris att göra, kan man nyktert tycka :). Trevligt inlägg och Grattis!!

Spindel gillar detta.
  12. Mforce

Mforce Biskop

Du kan för övrigt lägga ut hur många bilder du vill på den andra.
    Jag är så usel fotograf att det är lika bra jag låter bli.

Spindel gillar detta.
  13. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

För dåligt ljus nu för mobilkameran så nån annan dag om jag inte hinner lämna den till dig innan :)

Måste säga att sunbursttavlan på den svarta gör sig djävligt bra dock.

Mforce gillar detta.
  14. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Du kan ju alltid diskutera med Mforce ;)

yonsson gillar detta.
  15. Mforce

Mforce Biskop

Haha.. Köpa osett har jag hört talas om.
    Men sälja osett!?!?
    Vad ska jag köra för returpolicy på det?
    48 h timmar om den inte är som jag tror den är?

paradis och Spindel gillar detta.
  16. don segundo

don segundo Biskop

Stort grattis, skön känsla när man får hem en klocka man väntat riktigt länge på att hitta!

Räknade dock att få se en sån här när det stod "White Dolphin" i trådrubriken ;)

Mforce och Spindel gillar detta.
  17. M021

M021 Friends of KS

Kul, uppskattar när jag ser dessa inlägg med en djupdykning och en historia som jag själv har noll koll i.

Spindel gillar detta.
  18. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Haha så fel det blir när man rör sig i olika begreppssfärer. För mig är dolphin+klocka = denna orientmodell :)

Sedan finns det väl även nåt gamalt klockmärke som heter Dolphin om jag inte missminner mig ;)

19. don segundo

don segundo Biskop

Alltid kul att bli överraskad, så inga problem... Gillar grejjen med att vissa klockmodeller får smeknamn, det skapar lite karaktär, Tuna och Mako för att ta några näraliggande exempel.

Spindel gillar detta.
  20. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Errrr inser att jag bör tillägga till första inlägget att urverket är 6 Hz precis som alla andra moderna Orienturverk förutom 88X00 som är 8 Hz. (För mig som inbiten Orienttönt är detta så uppenbar information att jag helt förbisåg att nämna det).

21. JaTack

JaTack Friends of KS

Kul att ni äntligen fått hem era efterlängtade delfiner :)

Skulle ni mot förmodan tröttna så säg till ;)

Spindel gillar detta.
  22. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Kan informera att min inte längre är NOS då jag upptäckte att jag råkat patinera armbandet lite vid flytt av en länk från kl 6 till kl 12 :D

Skumma är att slitaget inte är på de länkbitar jag flyttade utan på de översta länkbitarna direkt under ändlänkarna som jag troligen böjde bak lite mycket så ovansidan nöttes lite mot ändlänkarna :D

Men vem fan bryr sig :)

23. OskarK

OskarK Friends of KS

Trevlig läsning. Grattis! :)

Spindel gillar detta.
  24. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Stort grattis! :)

Spindel gillar detta.
  25. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Bra skrivet och trevlig klocka! Älskar historier där man jagar rätt på en graal och till slut hittar den. I det här fallet var det ju en lite annorlunda klocka också, vilket bara gör det bättre! Kul att du fick tag på en :)

Spindel gillar detta.
  26. Geparden

Geparden Friends of KS

Grattis där!
    Den har du haft på radarn länge, kul att väntan gav frukt.

Spindel gillar detta.
  27. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Kul att man inte gör bort sig helt varje gång man blir utsläppt utanför Orienttråden ;)

28. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar för din post och inblick i Orientvärlden som är helt ny för mig!:)

Kul också när en graal är en äkta graal och inte bara något man skall ha!

Grattis till din vita delfin!

29. Mforce

Mforce Biskop

Det fanns ju som sagts (och visats) en klocka till i paketet så det är väl lika bra att jag gör någon sorts minirecension i samma tråd.

Min är alltså den svarta versionen av samma klocka, cer1a001b.
    Jag får väl börja med att skriva att klockan på förhand var väldigt långt ifrån någon graal här.
    Egentligen var jag inte så förtjust i bilderna på den och fattade inte varför jag skulle ha en då jag redan har en Ray.
    Hatade t.ex Bezeln med sitt lilla typsnitt.
    Det var egentligen mest det faktum att den är fruktansvärt svår att få tag på, och att Spindel var väldigt tydlig med att man är dum-i-huvudet som Orientnörd om man inte tar tillfället i akt, som till slut gjorde att det blev affär.
    Sagt och gjort så skulle jag lägga ett bud på bukten. Vilket givetvis gick åt helvete.
    Tur att KS finns i såna situationer.
    Några PM senare och pengar Swishade var klockan på väg till mig via ombud.

Efter denna lilla meningsfulla utläggning är det så dags för mina intryck.

Bildintrycken var ju helt fel och det glädjer mig att jag gillar klockan - mycket!

-Boetten är mycket mjukare än den på Ray och ger ett dressigare intryck.
    -Bezeln känns mer integrerad i klockan.
    -Tavlan får en cool sunburst effekt i ljuset som nästan går mot brunt.
    -Tavlans typsnitt känns även det mjukare och behagligare än det på t.ex Mako.
    -Jag älskar det välvda glaset.'
    -Länken måste jag säga är klasser bättre än den brukar vara på billigare Orient.
    -Ett roligare urverk än standard 469 som sitter i de nyare varianterna.

Givetvis finns det lite negativa saker med klockan också

-Att göra ett mineralglas så välvt över bezeln kanske inte är det bästa om man vill undvika repor.
    -Bezeln har ett i mitt tycke något litet typsnitt.
    -Bezeln är även något svårgreppbar och lite hård i vridningen.
    -Jag hade ett defekt bandstift på min (även om det kanske är att greppa efter halmstrån).

Summan av det hela blir att klockan snarare är ett komplement än konkurrent till Ray/Mako, även om den blivit ersatt av just dessa.
    Jag skulle kalla klockan för dressdiver.
    En dressigare form av dykarur som funkar i alla sammanhang förutom just dykning, då jag inte ser det som praktiskt möjligt att vrida ringen med under såna förhållanden.

Spindel gillar detta.
  30. Mforce

Mforce Biskop

Fotografen i mig har pensionerat sig så ni får hålla till godo med dessa bilder.

paradis och Spindel gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield