• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmafix armband

Kalle Stropp

Breitling
Tack!!
Ja, man måste ha någon form, antingen egen eller annan befintlig att gå efter. Jag använde ett annat armband som jag gillar, som mall till det bandet.
Jag tycker absolut du ska prova att göra egna armband. Se bara till att ha tålamod och tid. Ett armband tar för mig 3-4 timmar Limning och torktid tar en del tid förstås så man håller kanske inte på hela tiden.
Här följer en liten lista på saker jag tycker man behöver som start.
Skinn
Kniv (gärna rullkniv)
Linjal
Kontaktlim
Syl
Vaxad lintråd
Sadelmakarnålar
Hålgörare (tång)
Ev rakblad
Nån typ av underlägg
Sax
Slippapper
Spänne
Ev klämmor (klädnypor funkar för mig)
(har säkert glömt nåt)
Lycka till.
Stort tack för utförligt svar, lovar att pinga dig om jag kommer till skott och försöker mig på ett eget! ;)
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Efter tips från @Kvisten har jag testat att använda ett annat skinn på insidan av armbandet. Man sparar det finare skinnet, det blir ett mjukt och skönt men ändå slitstarkt läder på insidan.
DSC_0179.JPG
DSC_0180.JPG

Vilken typ av skinn och tjocklek körde du med på insidan?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Till er som bor i Sthlm kan jag rekommendera att besöka slöjddetaljers butik på Mäster Samuelsgatan! Finns det mesta, du kan tom. köpa knivämnen och tillverka en egen kniv att använda när man slöjdar. Det är hög nördnivå!:smug:
 

BoEtt

Rolex
Hetsig dag igår, men ett stopp på loppis och några fynd under armen... tur man är trygg i sin manlighet, en handväska i var hand, kändes som Oscar rockvaktmästaren som kom ut ur garderoben... :rolleyes:
Få se vad man kan skära till ur de här!

Väskor.JPG
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Efter inspiration från denna tråd bestämde jag mig för att göra ett läderarmband. Eftersom jag är en fullständig novis tänkte jag först gå till myrornas och leta upp någon gammal väska att slakta, men hittade i förrådsgömmorna ett par av morsans gamla stövlar. Slaktade dem på användbart läder (Det övre partiet. Schysst tjocklek på lädret.) Därefter knåpades ett band ihop, och lädret fettades in. Är rätt nöjd! :cigar:
WpBPtCD.jpg


Offret och resultatet. Har läder kvar så lär väl bli nåt armband till kanske :)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Riktigt snygga band i tråden. Och tydligen är det inte bara jag som letar vintage-läder på loppisar och garderober :D

Kan rekommendera att leta efter skärp/bälten också, brukar vara ganska lättarbetat om man hittar kvalitetsgrejer! :)
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Blir ju hur läckert som helst, kul att använda gamla läderprylar till att göra armband av. Inte annat än att man blir sugen att prova själv, har dock ingen passande klocka än.
 
Topp