• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmagjord narvsvärta till läderstrap

rogart-63

Patek
Har tillverkat lite narvsvärta efter internetrecept . En bit stålull .Tyvärr hade jag inget utan tvål .Vilket det helst skall vara så jag sköljde ur löddret ur svintot .Finns dock att köpa utan i typ färgaffärer .
RSCN3074.JPG

DSCN3017.JPG


Äppelcidervinäger för att skynda på oxidationen .Värmas tills det kokar i detta fall på 12:an

RSCN3075.JPG


RSCN3077.JPG


Blandas i en burk .Slängde i ett par gamla skruvar oxå .Gjorde några hål i locket .Tanken med det var att syre skulle komma in och påskynda oxidationen .Vet inte om det spelar nån roll . Sen har den stått på tvättmaskinen och skakat en vecka till och från .Kokte då upp blandningen igen .Nu har den stått några dagar till .
RSCN3076.JPG


Härlig svart och god :dead: .Men den stora reaktionen skall bli när man stryker på lädret .Då det blir en reaktion mellan lädret och vätskan .Har skurit till en bit läder 20 mm bred . Tanken är att det skall bli ett Nato utan flärp . Återkommer med det senare .........................................

RSCN3078.JPG
 

Bilagor

  • RSCN3077.JPG
    RSCN3077.JPG
    226 KB · Visningar: 133
  • RSCN3076.JPG
    RSCN3076.JPG
    222.7 KB · Visningar: 129
  • RSCN3074.JPG
    RSCN3074.JPG
    281 KB · Visningar: 133

Onelund

Rolex
Spännande!

Jag har totalt glömt bort att sätta en egen laddning, får ordna med stålullen imorgon!
 

rogart-63

Patek
Har skurit till en bit l naturläder till bandet och en liten bit till keepern/söljan .

RSCN3085.JPG


Han inte med innan det blev svart för ögonen . Garvsyran i lädret reagerade med narvsvärtan . Går bara att färgra naturläder som inte är insmörjt . Har man fett på fingrarna så kan det bli en ofärgad fläck .

RSCN3084.JPG


Tänker nu kanske upprepa proceduren en gång till om det behövs .Annars gör jag bandet färdigt innan jag smörjer in det och mättar det med fett .

RSCN3083.JPG
 

orre

Cartier
Slängd ihop en sats precis. Hade tyvärr ingen äpplecidervinäger och knappt någon vittvinsvinäger - så det blev en blanding av vittvinsvinäger och rödvinsvinäger. Får se hur det funkar. :cigar:
 
Topp