• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmagjord urtavla

HolyCrap

Omega
Håller på att se mig om efter grön plåt - har en chef som gillar ett visst bilmärke och vill ha en i British racing green! ;)

Ang index, så är det lite svårt på den eloxerade varianten - men det går att lösa - gäller "bara" att hitta en tillverkare som säljer lösa index!

Ser fram emot bilder på gröna varianter!

Antar också att du övervägt, men förkastat, idén att tillverka egna index?
 

Kassörn

Breitling
Måste komma in och ge en eloge för KS häftigaste projekt. Har länge begrundat denna tråd i avund. Själv har man tillgång till en verkstad på universitetet med allt man kan tänkas behöva. Dock saknas det mest centrala - kunskapen, vilket du herrn besitter i mängder :)
 

McGyver

Rolex
Måste komma in och ge en eloge för KS häftigaste projekt. Har länge begrundat denna tråd i avund. Själv har man tillgång till en verkstad på universitetet med allt man kan tänkas behöva. Dock saknas det mest centrala - kunskapen, vilket du herrn besitter i mängder :)


Som utbildad civ.ing. i maskinteknik men jobbandes i finansvärlden så måste man ju få fingra lite på maskiner ibland! ;)
 

McGyver

Rolex
Hur bra håller dessa eloxerade ytor mot skrap och repor?


Ja, det finns ju ett naturligt material som är med reptåligt än aluminiumoxiden och det är diamant! ;)

Sedan är det ju inte så enkelt - oxidskiktet är tunt och den rena aluminiumen under är mjuk, så det går att repa iaf, men man får ta i ganska ordentligt. En annan fördel är att oxiden tål det mesta i form av lösningsmedel så all byta färger mm går enkelt att göra utan att skada ytan - ge bara f-n i kaustiksoda, det löser upp oxiden!
 

McGyver

Rolex
Testar ny layout och lite nya färger och lume.

Kanterna har fixats till efter bilden togs (färgen var inte helt torr runt loggan t.ex.).
Kornigheten i lumen ser även värre ut på bild men jag måste hitta en ny leverantör av lumepulver med 2µm kornstorlek! Testade här med 2-8µm och 10µm men det är en ¤&%¤ att jobba med - som att pilla i klockor med grillvantar på!

image-jpg.106869
 

Max N S

Omega
Fan vilken fin tråd! Denna ska följas!

Med dina kunskaper skulle jag utan tvekan ta och göra mina klockor(vissa) mer personliga, t.ex lite som "Bamfordwatchdepartment"

Typ ta och "förstöra" en rolex DJ bara för att få den "special" för mig!
 
Otroligt häftigt och imponerande att följa den här tråden, väntar spänt på att få se fler kreationer! En bezel i grönt vore något! KUL!! :)
 

almeyero

Panerai
Eftersom jag inte är lika händig samt har alla grejer som krävs för att göra en egen tavla, så tänkte jag måla om en. Det är en riktig skitklocka så om det inte ser bra ut är det skitsamma, tänkte bara att jag skulle ha något roligt projekt att göra medans tjejen är bortrest.

Är det någon speciellt färgsort som är extra bra att använda? Bor i Stockholm så det finns ju bra tillgång till hobbybutiker.
 

rogart-63

Patek
Eftersom jag inte är lika händig samt har alla grejer som krävs för att göra en egen tavla, så tänkte jag måla om en. Det är en riktig skitklocka så om det inte ser bra ut är det skitsamma, tänkte bara att jag skulle ha något roligt projekt att göra medans tjejen är bortrest.

Är det någon speciellt färgsort som är extra bra att använda? Bor i Stockholm så det finns ju bra tillgång till hobbybutiker.

Målade en med sprayfärg från bilfirman . Funkar fint om man är nogrann med att inte spraya för mycket och har väldigt rent . Läs dammfritt . Vanlig akrylfärg . Min är mattsvart . Klart du ska göra det bra när du ändå håller på :cool:
 

rogart-63

Patek
Klassisk!
Var kan man hitta visare som passar i en MDV106?

Tror McGyver funderat på det nån gång . Dom är rätt långa så det kan vara svårt att hitta nåt som blir snyggt . Vet du vilka storlekar som verket har så sklle jag gissa på Ebay . Skulle gissa på att det är 70/120 visare . Dvs 0,70 mm på minutvisaren och 1,20 mm på timvisaren .
 
Har en MDV-106a hemma som jag haft liggandes ett tag. Funderar på att köra in ett auto urverk och sätta på en oyster.

Såg att du, McGyver ,hade problem med att få en passande oyster - vart hittade du den till slut?
 
Topp