• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmagjord urtavla

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag har tyvärr inga bilder på någon klocka med silvrig tavla - har nog ärligt talat bara fräst ut en sådan testtavla.

Här är iaf två bilder på silvriga inserts som jag gjort till folk som blivit av med originalen och inte hittade nya:

DSC_2355.jpg


DSC_2332.jpg


1486FA7C-8277-40B0-9343-AF5B068B2E92_zpsvhhompjh.jpg
Vad är det för klocka de två första bilderna? Gillar den!
 

McGyver

Rolex
Vad är det för klocka de två första bilderna? Gillar den!

Vet tyvärr inget om modellen - gjorde insertet till en engelsk kille bosatt i Tyskland.

@Zcorp : Har kikat lite på den Invictamodellen men då märket finns graverat på i stort sett alla delar + den har glasbaksida - har gjort att jag skippat köp!

Provade en så sent som i onsdags i en outletbutik i USA men det blev inget köp pga av orsakerna ovan!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har labbat lite med ett eget litet eloxeringsbad och provade att eloxera/färga en bezel.

Utfräst ut svart 0.5mm alu, eloxerad och sedan är kanterna svartfärgade och texten rödfärgad innan tätning av aluminiumen => skall nu tåla tuffa tag och lösningsmedel om så krävs!:)

142634747156584500_resized.jpg
Hittade precis hit och inlägget jag kommenterar är förvisso gammalt men jag måste ändå berömma helheten: satan vad snyggt!
 

Aer0

Breitling
Då har man lagt tid på att läsa igen denna mycket intressanta tråd.
Galet va grymt det blir o lätt det verkar för ngn som kan...

Men undrar lite vad som hände med den gröna plåten eller kanske skall jag leta upp en till projekttråd ang det??

@andrande101 - Info finns i tråden...
 

andrande101

Omega
2-Faktor
Då har man lagt tid på att läsa igen denna mycket intressanta tråd.
Galet va grymt det blir o lätt det verkar för ngn som kan...

Men undrar lite vad som hände med den gröna plåten eller kanske skall jag leta upp en till projekttråd ang det??

@andrande101 - Info finns i tråden...
My bad, använde sökfunktionen fel.

Som designingenjör attraherar denna tråd mig oerhört :) Någon nämnde en Klocksnack-edition av detta. Vore det inte praktiskt med ett Klocksnack-set bestående av insert + tejp, visare och tavla passande för SKX:er då många verkar äga (och uppskatta) en sådan? @McGyver: Hjälper gärna till med design och konceptuella bilder vid intresse :)
 

McGyver

Rolex
"Vilken modell (Roland) har du använt och vad gick du ge för en sådan?"

Det är en Roland PNC2300 - de ligger på ca. 20k + moms beg. men med lite tur kan man hitta en några lappar billigare. (renoveringsobjekt finns på bukten ibland för runt 10k)

"Men undrar lite vad som hände med den gröna plåten eller kanske skall jag leta upp en till projekttråd ang det??"

Har bara gjort en testbezel med den ännu - grönt är lite speciellt och plåten är lite som glansigt julpapper i färgen - kräver som klocka för att funka! :).
 

TheMadToad

Omega
2-Faktor
Har labbat lite med ett eget litet eloxeringsbad och provade att eloxera/färga en bezel.

Utfräst ut svart 0.5mm alu, eloxerad och sedan är kanterna svartfärgade och texten rödfärgad innan tätning av aluminiumen => skall nu tåla tuffa tag och lösningsmedel om så krävs!:)

Shit vad snygg den vart då med alutavla!
 

Regerhed

Omega
Färgen snabbtorkad på elementet i verkstaden!

Överflödsfärgen torkades av med en bit kaffefilter lätt vätt med lacknafta och med en aluminiumbit som mothåll.

139760023759020200_resized.jpg


Jag har läst att "red-varianter" av vissa ur är mer värdefulla, så lite röd färg är ett måste!

139760023511236500_resized.jpg


Det har blivit dags att testa tavlan !

Ut med verket och av med originaltavlan.

139760023646131500_resized.jpg


Tavlan "dialdottades" på plats för att lätt kunna bytas, visarna monterades och en ny röd sekundvisare lyftes på plats.

Klar!

139760005905117700_resized.jpg


139760006028779100_resized.jpg


....och lumen i färgen verkar fungera som tänkt!

139760006174010100_resized.jpg

IMPONERANDE!! :)
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Det har varit lugnt med fräsandet ett bra tag nu (till min frus stora glädje, -Jepp, den låter en hel del)

Jag har fått en del förfrågningar om jag inte kan ta fram röda tavlor/bezelringar så för ett tag sedan beställdes en testplåt i rött. Den dök upp med bud nu i veckan och tänkte här visa ett första test!


Väl utfräst så fick även denna variant vit färg med lume

140744872227802300_resized.jpg


Original så har bezelringen en svag lutning upp mot klockglaset. Jag har tidigare löst detta genom att svarva anliggningsytan i bezelringen plan, men tänkte nu försöka få till en vinkling istället.

Först svarvades ett mothåll till ......

140744872499436700_resized.jpg


.....och sedan pressbiten

140744873059847900_resized.jpg


Jepp - var lat och använde delar från en billig glaspress som halvfabrikat!

Ring med färg redo att "pressas"!

140744872919587100_resized.jpg


Press på sakerna och .....

140744872681998400_resized.jpg


Det funkade!

Som ni ser ovan så centrerar passbitana dåligt på Kinapressen, så den blir att manuellt justera tryck och läge men det var inga större problem.

140744939946655100_resized.jpg


Det blev testmontering på klockan.

140744873115187100_resized.jpg


140744872953067500_resized.jpg


140744873010696600_resized.jpg


Resultatet blev helt ok men personligen så föredrar jag nog helsvart. :)
Jag tycker den med den röda bezeln varhelt perfekt. Shit va snyggt. Bra jobbat
 
Topp