• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmagjord urtavla

Watch out

Cartier
Fy fasiken va ballt!
Grymt jobbat.
future.jpg
 

McGyver

Rolex
Awesome! Hur lång tid tog det att göra en tavla? Från början till slut?

-Oj, den första tog ganska lång tid, gissningsvis 3-4timmars jobb!

Dock är ju den mesta av denna tiden "lärotid" i programvara, uppspänning av plåt, tast av fräsjigg o.s.v. - tavla nummer två går betydligt fortare att ta fram.

Har fått hem ett gäng borrande 2mm fräsar som jag skall testa att fräsa tavlorna runda med direkt - spar en massa tid på att slippa göra detta manuellt! :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
-Oj, den första tog ganska lång tid, gissningsvis 3-4timmars jobb!

Dock är ju den mesta av denna tiden "lärotid" i programvara, uppspänning av plåt, tast av fräsjigg o.s.v. - tavla nummer två går betydligt fortare att ta fram.

Har fått hem ett gäng borrande 2mm fräsar som jag skall testa att fräsa tavlorna runda med direkt - spar en massa tid på att slippa göra detta manuellt! :)
Kul. Vad håller din CNC-fräs för toleranser? Vilka CAD-format stödjer den?
 

McGyver

Rolex
Den har maxupplösning 0.01mm och formaten som stöds beror mest på vilken programvara som används till styrningen.

Just nu använder jag medföljande "Dr. Engrave" som tar Autocad-filer, kan konvertera Bmp-filer till vector mm.

Ganska basic programvara men som faktiskt klarar det mesta även om det ibland krävs lite handpåläggning! ;)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Den har maxupplösning 0.01mm och formaten som stöds beror mest på vilken programvara som används till styrningen.

Just nu använder jag medföljande "Dr. Engrave" som tar Autocad-filer, kan konvertera Bmp-filer till vector mm.

Ganska basic programvara men som faktiskt klarar det mesta även om det ibland krävs lite handpåläggning! ;)
Har du några funderingar på att ta beställningsjobb på tavlor? :)
 
Den har maxupplösning 0.01mm och formaten som stöds beror mest på vilken programvara som används till styrningen.

Just nu använder jag medföljande "Dr. Engrave" som tar Autocad-filer, kan konvertera Bmp-filer till vector mm.

Ganska basic programvara men som faktiskt klarar det mesta även om det ibland krävs lite handpåläggning! ;)

Fungarar det med vektorfiler från tex Illustrator (.ai)?
 
Topp