• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmagjord urtavla

McGyver

Rolex
Ny "lumeshot" - ser att jag har lite färg på bänken! :)

139992910091333100_resized.jpg
 

McGyver

Rolex
Tackar - det är frustrerande men kul att fräsa tavlor! :)

Fick hem ett efterlängtat paket från Tyskland idag.

140001574556624300_resized.jpg


Två skivor 0.6mm aluminium. Tyvärr var den silvriga ej eloxerad (misstänkte detta) => den får agera plåt för kommande trycktester.

Den svarta var i alla fall eloxerad. Lite mörkare färg mot den plåt jag hade sedan tidigare och med en mer finborstad yta => det kan nog bli riktigt bra!

Testade att fräsa ut en tavla!

140001574494963700_resized.jpg


....det blir nog till att testa en ny bezel med! :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Otroligt! Imponerande!

Skulle också vilja ha möjlighet att ta bort dag/datum på mina klockor. ;)
 

rogart-63

Patek
Här kommer mitt lilla bidrag till en "hemmagjord" tavla .Lyckades tjata mig till en tavla eller två av McGyver . Efter lite eller mycket pill samt råd av Master himself McGyver med luminoensen så har jag fått till ett hyfs resultat . Tyvärr funkade inte visarna som jag tänkt . Så när jag har lite annat som jag behöver får jag beställa nya från Cousinsuk

RSCN2512.JPG
RSCN2511.JPG
RSCN2510.JPG
 

rogart-63

Patek
Undrar om jag kan varit för hårdhänt när jag torkat tavlan vid lumen ? Ser repig ut på bilden . Syns inte så mycket i verkligheten .Plus att den vita färgen tränger in överallt . Learn by doing heter det ju .
 

McGyver

Rolex
Undrar om jag kan varit för hårdhänt när jag torkat tavlan vid lumen ? Ser repig ut på bilden . Syns inte så mycket i verkligheten .Plus att den vita färgen tränger in överallt . Learn by doing heter det ju .

Den plåten är ganska grovborstad från början!
Dock är eloxeringen inte den hårdaste, så kör du t.ex. med det gröna sidan på en tvättsvamp så repas plåten!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Riktigt snyggt! Kul projekt.

Tips om du vill använda ett bättre program för att rita upp urtavlorna i är att använda AutoCAD och exportera det till InDesign eller köra direkt i InDesign. Tänk på att använda 0.001(hair thin line) i linjetjocklek dock, annars blir det ingen precision. Inte säker om det går med din CNC-fräs dock men så vi jobbar med laserskärarna i skolan iaf.

Prova på att göra en urtavla i trä? Väldigt udda, kan nog bli ful-snyggt.
 

McGyver

Rolex
Tack för tipset Erik!

Som ingenjör har jag jobbat mycket med AutoCad och ProEng när jag studerade - som privatperson har jag tyvärr inte råd med dessa programvaror. :(

Det går säkert att få till tavlor i en massa olika material - det svåra är att få tag i ~0.5mm tunna skivor - inte så enkelt som jag trott!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tack för tipset Erik!

Som ingenjör har jag jobbat mycket med AutoCad och ProEng när jag studerade - som privatperson har jag tyvärr inte råd med dessa programvaror. :(

Det går säkert att få till tavlor i en massa olika material - det svåra är att få tag i ~0.5mm tunna skivor - inte så enkelt som jag trott!
Piratbukten har jag hört är duktiga på att kapa sådana skepp! ;) Finns en gratis student version på AutoCAD med, räcker med att skriva i någon utbildning och regga sig så får du tillgång till programmet. Ingen mecenatkoll osv.

Ah såklart, att slipa ned så tunna skivor är ju lite knepigt det med.
 

McGyver

Rolex
Det är faktiskt ett D inte ett O - Porsches typsnitt-Inte helt lätt att se dock på bilder! ;)

Kort för mitt tidigare firmanamn - RCDesign
 
Topp