• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hetsblekning av Seiko SKX007

Knät

Cartier
Jäklar, den är ju lika cool som Norman Schwartzkopf med hans Seiko.

Hmm.. Funderade på vad det är för Seiko, googlade och flera säger att det är en SKX009, men den började ju inte tillverkas förens flera år efter ODS. Då måste det ju vara en 7002, likadan som min! Fett som fan! Men efter lite noggrant granskande av bilden så ser det ut som runda markeringar på tavlan. Tro på fan, det fanns ju en Quartz med samma tavla som SKX009, som började tillverkas innan ODS.. Nu måste jag få tag på en sådan..
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Patinan skall komma smygande med användning.

Tycker jag.
Annars blir det som att springa ett marathon och gena liksom.

Men visst genvägar är ju behagligt iofs, men inte min melodi.

Därför undrar jag, varför ?
Kan på sätt och vis hålla med dig. Jag har en skinnjacka jag köpt på wacko som jag fått massa komplimanger för, typ -fan va läcker, hur länge har du haft den där!? Nu är den bara ett par år gammal, men färgen var helt värdelös. Den började som stålblå, efter ett par turer i regn på mc var det jag som var knallblå i armhålorna och på bröstet, sabbat minst 5-6 vita T-shirts under tiden innan den slutade fälla. Jackan är nu blekt grå med blå flammor, ser riktigt vintage härjad ut och riktigt cool:D. Hade jag fått välja hade den gärna fått behålla den färgen jag valde vid inköp. Nu är det ju en självklarhet att köpa inslitna jeans. Det fanns inte när jag var liten pilt, då fick man slita och nöta själv genom att använda dom hela tiden. Sen lappades dom eftersom det var durt med nya och dom gamla sjukt sköna ;). Samma tema finns lite överallt, distressed t-shirt tryck, väskor i vintage läder. Man bygger "bratstyle" av sin gamla fina japs hoj. Så, jag håller med om att det är coolast att slita själv, men kan defenitivt tycka att göra "bratstyle" av sin klocka är en skön designlek.
 

Jonte73

Audemars
Kan på sätt och vis hålla med dig. Jag har en skinnjacka jag köpt på wacko som jag fått massa komplimanger för, typ -fan va läcker, hur länge har du haft den där!? Nu är den bara ett par år gammal, men färgen var helt värdelös. Den började som stålblå, efter ett par turer i regn på mc var det jag som var knallblå i armhålorna och på bröstet, sabbat minst 5-6 vita T-shirts under tiden innan den slutade fälla. Jackan är nu blekt grå med blå flammor, ser riktigt vintage härjad ut och riktigt cool:D. Hade jag fått välja hade den gärna fått behålla den färgen jag valde vid inköp. Nu är det ju en självklarhet att köpa inslitna jeans. Det fanns inte när jag var liten pilt, då fick man slita och nöta själv genom att använda dom hela tiden. Sen lappades dom eftersom det var durt med nya och dom gamla sjukt sköna ;). Samma tema finns lite överallt, distressed t-shirt tryck, väskor i vintage läder. Man bygger "bratstyle" av sin gamla fina japs hoj. Så, jag håller med om att det är coolast att slita själv, men kan defenitivt tycka att göra "bratstyle" av sin klocka är en skön designlek.
Patinan skall smyga sig på.
Alla ärr och andra skavanker man samlat på sig genom åren har en historia.
Från montesumas djungler till atlantens djup , öknar och glaciärer och allt emellan.
Gena är inget för mig, förstår de som idkar dylik verksamhet, men det är inget jag lärt mig, vad nu det är värt ?

Fuck it säger jag ;-)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Hmm.. Funderade på vad det är för Seiko, googlade och flera säger att det är en SKX009, men den började ju inte tillverkas förens flera år efter ODS. Då måste det ju vara en 7002, likadan som min! Fett som fan! Men efter lite noggrant granskande av bilden så ser det ut som runda markeringar på tavlan. Tro på fan, det fanns ju en Quartz med samma tavla som SKX009, som började tillverkas innan ODS.. Nu måste jag få tag på en sådan..
Det är den icke japanska 7548-700B
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
Jäklar, den är ju lika cool som Norman Schwartzkopf med hans Seiko.
Ser ut som han vill efterlikna den kubanska killarna Che och Castro med att köra dubbelpipigt :)
 

Psykel

Patek
Kan på sätt och vis hålla med dig. Jag har en skinnjacka jag köpt på wacko som jag fått massa komplimanger för, typ -fan va läcker, hur länge har du haft den där!? Nu är den bara ett par år gammal, men färgen var helt värdelös. Den började som stålblå, efter ett par turer i regn på mc var det jag som var knallblå i armhålorna och på bröstet, sabbat minst 5-6 vita T-shirts under tiden innan den slutade fälla. Jackan är nu blekt grå med blå flammor, ser riktigt vintage härjad ut och riktigt cool:D. Hade jag fått välja hade den gärna fått behålla den färgen jag valde vid inköp. Nu är det ju en självklarhet att köpa inslitna jeans. Det fanns inte när jag var liten pilt, då fick man slita och nöta själv genom att använda dom hela tiden. Sen lappades dom eftersom det var durt med nya och dom gamla sjukt sköna ;). Samma tema finns lite överallt, distressed t-shirt tryck, väskor i vintage läder. Man bygger "bratstyle" av sin gamla fina japs hoj. Så, jag håller med om att det är coolast att slita själv, men kan defenitivt tycka att göra "bratstyle" av sin klocka är en skön designlek.
För att vara petig är det ingen som helst självklarhet att köpa färdigslitna jeans. Raw indigo är det enda rätta!
Slut på OT.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
För att vara petig är det ingen som helst självklarhet att köpa färdigslitna jeans. Raw indigo är det enda rätta!
Slut på OT.
Smaken är som baken :), jag menade snarare att det är självklart att det finns att köpa, inte att man för den skull behöver göra det. Frågan är hur många trådar du hoppar in i för att dissa andra produkter som är fake slitna? Och din personliga smak gör inte slut på OT!:p
 

Psykel

Patek
Smaken är som baken :), jag menade snarare att det är självklart att det finns att köpa, inte att man för den skull behöver göra det. Frågan är hur många trådar du hoppar in i för att dissa andra produkter som är fake slitna? Och din personliga smak gör inte slut på OT!:p
Är man denim head så är man, så det stack bara lite i ögonen. ;)
Men just jeans är ju ganska unikt när det kommer till färdigslitna produkter. Finns som tidigare nämnt en del andra kläder som kommer förslitna, men om man kikar på andra områden så är det ju en obefintlig marknad. Exempelvis bilar, möbler, klockor och så vidare. Det enda jag kan komma på som säljs fabriksslitet bortsett från jeans är elgitarrer. Tror inte att någon skulle köpa en fabriksny BMW som ser ut att ha gått 25.000 mil, med sprucken läderklädsel och rostfläckar.

Edit: On topic så tycker jag att det bara är kul när folk "fejksliter" sina klockor. Det kan bli riktigt kreativt!
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Patinan skall smyga sig på.
Alla ärr och andra skavanker man samlat på sig genom åren har en historia.
Från montesumas djungler till atlantens djup , öknar och glaciärer och allt emellan.
Gena är inget för mig, förstår de som idkar dylik verksamhet, men det är inget jag lärt mig, vad nu det är värt ?

Fuck it säger jag ;-)
Shit, vi lever helt skilda liv märker jag:wideyed:
 
Senast ändrad:

hd1

Omega
2-Faktor
Wow, detta var sjukt läckert. Har förstått att det är populärt att modifiera klockor, men detta är första tråden jag läser om det. Snyggt!
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av att bleka 009 bezel? Såg en video tidigare idag på en kille som blekte sin. Det blåa och röda blektes inte särskilt jämt. Kanske beror detta på att det eventuellt var en aftermarket bezel.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av att bleka 009 bezel? Såg en video tidigare idag på en kille som blekte sin. Det blåa och röda blektes inte särskilt jämt. Kanske beror detta på att det eventuellt var en aftermarket bezel.
Tror isf att det berodde på just det där insertet.
Köp ett AM insert och testa! Kostar en hundring. Allt kan gå fel, men lyckas du kan det bli riktigt fint.:)
Bifogar lite inspiration. Visserligen på en 7002:a (och med AM-insert!), men blev efter några försök oerhört nöjd.:smug:
https://klocksnack.se/threads/så-här-blekar-man-inte-ett-insert.56504/page-2#post-1499995
a-jpg.354226
00000000000001-jpg.354222
 

galenvret

Omega
2-Faktor
D23388CA-7D9E-4B58-B4AB-54169C430C2B.jpeg
Försökt mig på blekning med Klorin. Min skx007j bezel verkar odödlig. Haft den i klorin en natt, ingen ändring.

Nu annan klorin o en hel dag. Fortfarande inget...

Tankar? :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
D23388CA-7D9E-4B58-B4AB-54169C430C2B.jpeg
Försökt mig på blekning med Klorin. Min skx007j bezel verkar odödlig. Haft den i klorin en natt, ingen ändring.
Nu annan klorin o en hel dag. Fortfarande inget...
Tankar? :)
Testa kaustiksoda! Verkar funka (för bra?)...https://klocksnack.se/threads/så-här-blekar-man-inte-ett-insert.56504/
Kalklösning och tvättmedel funkade bra för mig (men tog ganska länge). https://klocksnack.se/threads/så-här-blekar-man-inte-ett-insert.56504/page-2#post-1499995
 

Hangarhunden

Cartier
Själva vitsen med sliten finish är ju att klockan har varit med om äventyr, och att den har historia.
Att fejk-slita en klocka ger ingen respekt, enligt mig.
Men, det är ju upp till var och en.
 

Hangarhunden

Cartier
Hårda ord. Bestämda ord. Och annars då? Hästen är hög osv?
Lite lustigt ändå att så fort man andas en tydlig, personlig åsikt, så känner sig folk direkt trampade på tårna.
Hög häst? please...
Bestämda ord? Jag skulle kalla det tydliga ord. och uppfattas dom som "hårda" så ligger detta mer hos mottagaren än avsändaren.
 

galenvret

Omega
2-Faktor
Helt ärligt ser den för shiny ut ny, och då jag har ett antal andra klockor jag använder kommer det ta allt för lång tid att få den att se ordentligt använd ut, så därför tänkte jag leka lite.

Kan väl eg vara enig i att det är ”fusk”, men den blir ju snygg! :)
 
Topp