Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

"Hetsjakt" leverantörer

Diskussion i 'Diskussion' startad av maximuspro, 18 februari 2016.

  1. maximuspro
    Trådstartare

    maximuspro Stadsbo

    Inlägg:
    432
    Från:
    Partille
    Hej alla!

    Vill först bara säga att alla har rätt att agera som man känner så tråden handlar inte om ett ställningstagande.

    Först ett talessätt som en gammal präntade i oss i personalen. "Den som jobbar mycket gör många fel, den som jobbar lite gör få fel, den som inga fel gör måste då vara lat", ta det med en nypa salt men ändå.... Alla kan gör fel för att sedan rätta till det, långt ifrån alla gör det med flit eller illvilja, ofta är det mänskliga faktorn.

    En del skriver om små till superstora misstag som en leveratör har gjort. Tråden blir 3 sidor lång på nolltid med negativa kommentarer om vad leveratören gjort/levererat. Men oftast så har ju inte ens personen i fråga kontaktat leverstören av varan eller tjänsten och påpekat problemet. Varför tar man inte kontakt för lösning för att sedan skapa en tråd om missnöje eller ros beroende hur leveratören hanterat ärendet? Varför jag skriver detta inlägg är för att när väl 3 sidor skapats med negativitet för att sedan TS skriver att det löst sig på ett bra sätt så skrivs det ju inte 3 sidor positiva saker om detta. Kan vi göra annorlunda för en bättre objektivitet? :)
     
    yonsson, vestergard, Stefanweei och 2 andra gillar detta.
  2. Donkii

    Donkii Catch me if you can!

    Inlägg:
    10.284
    Från:
    Östersund
    Mer generellt eller mer specifikt som AD's likt Nymans, Rob E, Erikssons m.fl.?
     
    Fanboy gillar detta.
  3. maximuspro
    Trådstartare

    maximuspro Stadsbo

    Inlägg:
    432
    Från:
    Partille
    Mer generellt där ovan ingår. Klart att Jälmers ur ska ha skit som inte ens bemödar sig att kommentera men andra som slutändan gör mer än lagen säger men kanske det som förväntas som vi tar för givet. Varför blir det inte 3 sidor om hur bra det blev.
     
  4. Gold

    Gold Borgare

    Inlägg:
    600
    Från:
    Lund
    maximuspro gillar detta.
  5. maximuspro
    Trådstartare

    maximuspro Stadsbo

    Inlägg:
    432
    Från:
    Partille
  6. Donkii

    Donkii Catch me if you can!

    Inlägg:
    10.284
    Från:
    Östersund
    Blev lite oklart bara om det gäller Telia, McDonalds osv eller om det bara är aktörer inom klocksvängen som din tråd avser.
     
  7. maximuspro
    Trådstartare

    maximuspro Stadsbo

    Inlägg:
    432
    Från:
    Partille
    Sorry, vi är på ett klockforum så först o främst leverantörer av klockor/service.
     
    Jimpa och Gold gillar detta.
  8. Donkii

    Donkii Catch me if you can!

    Inlägg:
    10.284
    Från:
    Östersund
    Inte helt självklart, varför tror du Lifestyle kom till ;)
     
  9. maximuspro
    Trådstartare

    maximuspro Stadsbo

    Inlägg:
    432
    Från:
    Partille
    Fattar men trådarna som behandlar detta finns få av i Lifestyle. :)
     
  10. Rasmus Andersson

    Rasmus Andersson Stadsbo

    Inlägg:
    243
    Från:
    Norrköping
    Jag tänker ställa mig på andra sidan och säga att jag har upplevt det som att trådarna faktiskt i slutändan blir bra. Sure, skitsnack kan förekomma vilket inte är så kul men ofta tas problemen man har med en specifik handlare upp och TS får råd kring hur han ska gå tillväga och om det ens är ett problem att börja med.

    Efter avslutat process kan man sedan diskutera vad man kom fram till med den specifika handlaren. Detta tycker jag är bra för alla parter, där handlaren kommer få kritik för hur hela situationen hanteras, TS kan få mer kött på benen innan denne går tillbaka med produkten och uppenbara bristen kan lyftas fram.

    Pajkastning och annat hör ju självklart hemma i dessa trådar lika lite som i andra trådar.
     
  11. Gold

    Gold Borgare

    Inlägg:
    600
    Från:
    Lund
    Håller helt med men, hur många av dessa handlare/ADs ser ens vad som försegår och skrivs på detta
    forum??
     
  12. Echo Delta

    Echo Delta Präst

    Inlägg:
    1.270
    Från:
    Storbritannien
    Förvånandsvärt många. De läser och ser mycket men kommenterar inte.
     
    ScubaKing gillar detta.
  13. M.U

    M.U Biskop

    Inlägg:
    1.544
    Skulle väl gissa på att de största återförsäljarna är konsekvent inne på KS. Det är ju ändå nordens största klockforum, det vore dumt att inte ta sig någon kik om dagen här... Sen att de inte outar sig genom att kommentera/skapa trådar eller försöker försvara sig på ett öppet forum är nog bara smart.
     
    Chatastropher gillar detta.
  14. Ticktack

    Ticktack Stadsbo

    Inlägg:
    415
    Från:
    Uptown
    Håller med dig.
     
  15. KenKun

    KenKun Biskop

    Ser inget konstigt med att folk skapar trådar om saker som har hänt. Hur ska man annars kunna få tips och råd om hur man ska agera som kund.
     
    jbripley och Parabellum gillar detta.
  16. MJ24

    MJ24 Friends of KS

    Inlägg:
    5.301
    Naturligt att vädra sitt missnöje bland likasinnade för att, om möjligt, få en reality check om det bara är man själv som är knasig och tycker något är fel, eller om även andra ser felet.
    Något jag kan reta mig på är dock de som skapar en tråd om något dåligt som hänt, men sedan inte vill delge oss andra vem som felat, så att vi andra kan undvika att gå i samma fälla. Det tycker jag inte om!
    Skapar man en "missnöjestråd" skall det också krävas att man slutför med att berätta om/hur problemet löstes.
     
    jbripley, Torsten, Echo Delta och 3 andra gillar detta.
  17. M.U

    M.U Biskop

    Inlägg:
    1.544
    Det är väldigt mycket lättare att få en trådstart att bli 3 sidor lång med negativitet än vad det är att få en trådstart 3 sidor lång med positivitet..
     
    maximuspro gillar detta.
  18. Torsten

    Torsten Syltan

    Inlägg:
    2.644
    Från:
    Orten
    Om jag får mina bandhorn repade hos en AD så vet jag, tack vare KS, att jag inte är den förste och ungefär vad jag kan förvänta mig i kompensation. Har också lärt mig att ta bilder på klockan innan den lämnas in på service.

    Tror att den urmakare som är aktiv på KS skulle tjäna massor på det i längden.
     
  19. Echo Delta

    Echo Delta Präst

    Inlägg:
    1.270
    Från:
    Storbritannien
    Jag förstår till tankesätt, men stör mig ändå på att man skulle fota klockan innan den lämnad in. För mig påvisar detta endast att man inte litar på den ADn och bara försöker sätta dit den. Varför lämna in klockan någonstans där man inte litar på att de ska göra ett bra jobb.
    Känns rätt korkat, men det är bara mina tankar.
     
  20. MJ24

    MJ24 Friends of KS

    Inlägg:
    5.301
    För att ha ett bevis på vilka märken/skador klockan eventuellt hade innan inlämnandet OM någon olycka i arbetet sker.
    Det har inget att göra med att lita på, eller inte lita på återförsäljaren, utan mer med att säkerställa att du vet om klockan tagit skada eller ej vid oaktsam hantering, och vid behov kan bevisa det.
     
    Arsius11, Dru, Spencer och 2 andra gillar detta.
  21. Torsten

    Torsten Syltan

    Inlägg:
    2.644
    Från:
    Orten
    Jag resonerar precis som @MJ24 ovan. Det har flera gånger visat sig att välrenommerade ADs slarvar vid service. Bandhorn repas, boetter repas, klockor "slängs" ner i plastpåsar...
     
    MJ24 gillar detta.
  22. Nic

    Nic Präst

    Inlägg:
    1.205
    Från:
    Hälsingland
    Det här är ett forum. Forum är till för att skriva av sig, diskutera, vädra och rent allmänt snacka skit på. Jag tror personligen det blir svårt att agera polis och bestämma vad man bör, och inte bör, skriva om. Läser man bara inledningen på dessa "negativa" trådar och inte ser till helheten och hur hela historien slutade så är det trist men må så vara, det är svårt att göra något åt. Jag tror till stor del det kan vara nyttigt i det långa loppet att vi till viss del är granskande och ibland lite väl nitiska med vår bedömning av alla återförsäljare så de blir påmind om att man inte är bättre än sin sista kundupplevelse och att vi minsann har koll på dem. Negativ publicitet sprids väldigt snabbt via ett forum som detta och det tror jag många AD's helst vill undvika. Sen är det naturligtvis beklagligt om denna kritik är obefogad, men och andra sidan är den oftast inte tagen helt ur tomma luften heller...
     
    Xalle, Arsius11, Zalath och 1 annan gillar detta.
  23. willbur

    willbur Friends of KS

    Inlägg:
    1.401
    Från:
    Stockholm
    Jag tror det ofta blir uppmärksammat för att leverantörerna inte har löst det snyggt när de har klantat sig.
     
  24. Lorre23

    Lorre23 Bonde

    Inlägg:
    66
    Tycker också att det är bra att dessa trådar finns, speciellt för oss mindre kunniga så man vet hur man ska gå till väga och vad som är rimligt att kräva av exempelvis en AD.
     
    Arsius11 gillar detta.
  25. Xalle

    Xalle Friends of KS

    Inlägg:
    1.920
    För att TS är så djäkla sur, ledsen, besviken mm Därför vänder sig TS först till sina nära och kära på KS för sympati och moraliskt stöd i ren frustation.
    Tillsist har all kritik byggts upp till en smältugn varav TS alter ego är redo för den verkliga världen. Hen kan då lugnt logga utifrån KS och kontakta vederbörande leverantör och lösa problemet med sitt riktiga jag.
     
  26. Det som är intressant vid dissning av leverantör, AD, medlem, osv är att konversationen brukar ha flera faser:
    - först anslutar sig de som håller med TS och gärna hetsar upp konversationen, sådana som under medeltiden gärna såg när häxan skulle brännas på bål
    - sen händer något, någon modig medlem säger ifrån och försvarar den anklagade, vilket resulterar i att några får mod och anslutar sig till diskussionen
    - någon ännu modigare vänder det hela mot TS och läxar upp honom: gör din research, prata för f.. med ADn innan du snackar skit, vad är du för jäkla troll, osv. Några till som delar den åsikt skriver några arga rader.
    - sen dyker upp en ängel från ingenstans och ber alla lugna sig, öppnar för diskussion och kärlek på jorden. Tråden självdör...
     
    maximuspro och Echo Delta gillar detta.
  27. Ville_W

    Ville_W Friends of KS

    Inlägg:
    756
    Från:
    Skåne
    Sluta tyck synd om leverantörerna. Att dålig publicitet sprids blixtsnabbt gäller generellt i dagens samhälle och det är bara att anpassa sig till tiden. Många brancher och enskilda företag (ingen nämnd, ingen glömd) har anpassat sig och är duktiga på förebyggande kvalitetssäkring och kundvård. Andra är mindre bra. De duktiga klarar enskilda smällar när väl misstag sker. De mindre duktiga drabbas hårdare. Var ansvaret ligger är för mig självklart och det är inte hos oss här på KS.
     
Mårtenssons ur Brookfield