• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Hetsjakt" leverantörer

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Hej alla!

Vill först bara säga att alla har rätt att agera som man känner så tråden handlar inte om ett ställningstagande.

Först ett talessätt som en gammal präntade i oss i personalen. "Den som jobbar mycket gör många fel, den som jobbar lite gör få fel, den som inga fel gör måste då vara lat", ta det med en nypa salt men ändå.... Alla kan gör fel för att sedan rätta till det, långt ifrån alla gör det med flit eller illvilja, ofta är det mänskliga faktorn.

En del skriver om små till superstora misstag som en leveratör har gjort. Tråden blir 3 sidor lång på nolltid med negativa kommentarer om vad leveratören gjort/levererat. Men oftast så har ju inte ens personen i fråga kontaktat leverstören av varan eller tjänsten och påpekat problemet. Varför tar man inte kontakt för lösning för att sedan skapa en tråd om missnöje eller ros beroende hur leveratören hanterat ärendet? Varför jag skriver detta inlägg är för att när väl 3 sidor skapats med negativitet för att sedan TS skriver att det löst sig på ett bra sätt så skrivs det ju inte 3 sidor positiva saker om detta. Kan vi göra annorlunda för en bättre objektivitet? :)
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Mer generellt eller mer specifikt som AD's likt Nymans, Rob E, Erikssons m.fl.?
Mer generellt där ovan ingår. Klart att Jälmers ur ska ha skit som inte ens bemödar sig att kommentera men andra som slutändan gör mer än lagen säger men kanske det som förväntas som vi tar för givet. Varför blir det inte 3 sidor om hur bra det blev.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Mer generellt där ovan ingår. Klart att Jälmers ur ska ha skit som inte ens bemödar sig att kommentera men andra som slutändan gör mer än lagen säger men kanske det som förväntas som vi tar för givet. Varför blir det inte 3 sidor om hur bra det blev.
Blev lite oklart bara om det gäller Telia, McDonalds osv eller om det bara är aktörer inom klocksvängen som din tråd avser.
 

Platinum

Cartier
Jag tänker ställa mig på andra sidan och säga att jag har upplevt det som att trådarna faktiskt i slutändan blir bra. Sure, skitsnack kan förekomma vilket inte är så kul men ofta tas problemen man har med en specifik handlare upp och TS får råd kring hur han ska gå tillväga och om det ens är ett problem att börja med.

Efter avslutat process kan man sedan diskutera vad man kom fram till med den specifika handlaren. Detta tycker jag är bra för alla parter, där handlaren kommer få kritik för hur hela situationen hanteras, TS kan få mer kött på benen innan denne går tillbaka med produkten och uppenbara bristen kan lyftas fram.

Pajkastning och annat hör ju självklart hemma i dessa trådar lika lite som i andra trådar.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Jag tänker ställa mig på andra sidan och säga att jag har upplevt det som att trådarna faktiskt i slutändan blir bra. Sure, skitsnack kan förekomma vilket inte är så kul men ofta tas problemen man har med en specifik handlare upp och TS får råd kring hur han ska gå tillväga och om det ens är ett problem att börja med.

Efter avslutat process kan man sedan diskutera vad man kom fram till med den specifika handlaren. Detta tycker jag är bra för alla parter, där handlaren kommer få kritik för hur hela situationen hanteras, TS kan få mer kött på benen innan denne går tillbaka med produkten och uppenbara bristen kan lyftas fram.

Pajkastning och annat hör ju självklart hemma i dessa trådar lika lite som i andra trådar.

Håller helt med men, hur många av dessa handlare/ADs ser ens vad som försegår och skrivs på detta
forum??
 

M.U

Rolex
Håller helt med men, hur många av dessa handlare/ADs ser ens vad som försegår och skrivs på detta
forum??
Skulle väl gissa på att de största återförsäljarna är konsekvent inne på KS. Det är ju ändå nordens största klockforum, det vore dumt att inte ta sig någon kik om dagen här... Sen att de inte outar sig genom att kommentera/skapa trådar eller försöker försvara sig på ett öppet forum är nog bara smart.
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Skulle väl gissa på att de största återförsäljarna är konsekvent inne på KS. Det är ju ändå nordens största klockforum, det vore dumt att inte ta sig någon kik om dagen här... Sen att de inte outar sig genom att kommentera/skapa trådar eller försöker försvara sig på ett öppet forum är nog bara smart.

Håller med dig.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Naturligt att vädra sitt missnöje bland likasinnade för att, om möjligt, få en reality check om det bara är man själv som är knasig och tycker något är fel, eller om även andra ser felet.
Något jag kan reta mig på är dock de som skapar en tråd om något dåligt som hänt, men sedan inte vill delge oss andra vem som felat, så att vi andra kan undvika att gå i samma fälla. Det tycker jag inte om!
Skapar man en "missnöjestråd" skall det också krävas att man slutför med att berätta om/hur problemet löstes.
 

M.U

Rolex
Det är väldigt mycket lättare att få en trådstart att bli 3 sidor lång med negativitet än vad det är att få en trådstart 3 sidor lång med positivitet..
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om jag får mina bandhorn repade hos en AD så vet jag, tack vare KS, att jag inte är den förste och ungefär vad jag kan förvänta mig i kompensation. Har också lärt mig att ta bilder på klockan innan den lämnas in på service.

Tror att den urmakare som är aktiv på KS skulle tjäna massor på det i längden.
 
Om jag får mina bandhorn repade hos en AD så vet jag, tack vare KS, att jag inte är den förste och ungefär vad jag kan förvänta mig i kompensation. Har också lärt mig att ta bilder på klockan innan den lämnas in på service.

Tror att den urmakare som är aktiv på KS skulle tjäna massor på det i längden.

Jag förstår till tankesätt, men stör mig ändå på att man skulle fota klockan innan den lämnad in. För mig påvisar detta endast att man inte litar på den ADn och bara försöker sätta dit den. Varför lämna in klockan någonstans där man inte litar på att de ska göra ett bra jobb.
Känns rätt korkat, men det är bara mina tankar.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag förstår till tankesätt, men stör mig ändå på att man skulle fota klockan innan den lämnad in. För mig påvisar detta endast att man inte litar på den ADn och bara försöker sätta dit den. Varför lämna in klockan någonstans där man inte litar på att de ska göra ett bra jobb.
Känns rätt korkat, men det är bara mina tankar.
För att ha ett bevis på vilka märken/skador klockan eventuellt hade innan inlämnandet OM någon olycka i arbetet sker.
Det har inget att göra med att lita på, eller inte lita på återförsäljaren, utan mer med att säkerställa att du vet om klockan tagit skada eller ej vid oaktsam hantering, och vid behov kan bevisa det.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår till tankesätt, men stör mig ändå på att man skulle fota klockan innan den lämnad in. För mig påvisar detta endast att man inte litar på den ADn och bara försöker sätta dit den. Varför lämna in klockan någonstans där man inte litar på att de ska göra ett bra jobb.
Känns rätt korkat, men det är bara mina tankar.
Jag resonerar precis som @MJ24 ovan. Det har flera gånger visat sig att välrenommerade ADs slarvar vid service. Bandhorn repas, boetter repas, klockor "slängs" ner i plastpåsar...
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Det här är ett forum. Forum är till för att skriva av sig, diskutera, vädra och rent allmänt snacka skit på. Jag tror personligen det blir svårt att agera polis och bestämma vad man bör, och inte bör, skriva om. Läser man bara inledningen på dessa "negativa" trådar och inte ser till helheten och hur hela historien slutade så är det trist men må så vara, det är svårt att göra något åt. Jag tror till stor del det kan vara nyttigt i det långa loppet att vi till viss del är granskande och ibland lite väl nitiska med vår bedömning av alla återförsäljare så de blir påmind om att man inte är bättre än sin sista kundupplevelse och att vi minsann har koll på dem. Negativ publicitet sprids väldigt snabbt via ett forum som detta och det tror jag många AD's helst vill undvika. Sen är det naturligtvis beklagligt om denna kritik är obefogad, men och andra sidan är den oftast inte tagen helt ur tomma luften heller...
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag tror det ofta blir uppmärksammat för att leverantörerna inte har löst det snyggt när de har klantat sig.
 

Lorre23

Omega
Tycker också att det är bra att dessa trådar finns, speciellt för oss mindre kunniga så man vet hur man ska gå till väga och vad som är rimligt att kräva av exempelvis en AD.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Varför tar man inte kontakt för lösning för att sedan skapa en tråd om missnöje eller ros beroende hur leveratören hanterat ärendet?
För att TS är så djäkla sur, ledsen, besviken mm Därför vänder sig TS först till sina nära och kära på KS för sympati och moraliskt stöd i ren frustation.
Tillsist har all kritik byggts upp till en smältugn varav TS alter ego är redo för den verkliga världen. Hen kan då lugnt logga utifrån KS och kontakta vederbörande leverantör och lösa problemet med sitt riktiga jag.
 

mouqvist

Rolex
Hej alla!

Vill först bara säga att alla har rätt att agera som man känner så tråden handlar inte om ett ställningstagande.

Först ett talessätt som en gammal präntade i oss i personalen. "Den som jobbar mycket gör många fel, den som jobbar lite gör få fel, den som inga fel gör måste då vara lat", ta det med en nypa salt men ändå.... Alla kan gör fel för att sedan rätta till det, långt ifrån alla gör det med flit eller illvilja, ofta är det mänskliga faktorn.

En del skriver om små till superstora misstag som en leveratör har gjort. Tråden blir 3 sidor lång på nolltid med negativa kommentarer om vad leveratören gjort/levererat. Men oftast så har ju inte ens personen i fråga kontaktat leverstören av varan eller tjänsten och påpekat problemet. Varför tar man inte kontakt för lösning för att sedan skapa en tråd om missnöje eller ros beroende hur leveratören hanterat ärendet? Varför jag skriver detta inlägg är för att när väl 3 sidor skapats med negativitet för att sedan TS skriver att det löst sig på ett bra sätt så skrivs det ju inte 3 sidor positiva saker om detta. Kan vi göra annorlunda för en bättre objektivitet? :)
Det som är intressant vid dissning av leverantör, AD, medlem, osv är att konversationen brukar ha flera faser:
- först anslutar sig de som håller med TS och gärna hetsar upp konversationen, sådana som under medeltiden gärna såg när häxan skulle brännas på bål
- sen händer något, någon modig medlem säger ifrån och försvarar den anklagade, vilket resulterar i att några får mod och anslutar sig till diskussionen
- någon ännu modigare vänder det hela mot TS och läxar upp honom: gör din research, prata för f.. med ADn innan du snackar skit, vad är du för jäkla troll, osv. Några till som delar den åsikt skriver några arga rader.
- sen dyker upp en ängel från ingenstans och ber alla lugna sig, öppnar för diskussion och kärlek på jorden. Tråden självdör...
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Sluta tyck synd om leverantörerna. Att dålig publicitet sprids blixtsnabbt gäller generellt i dagens samhälle och det är bara att anpassa sig till tiden. Många brancher och enskilda företag (ingen nämnd, ingen glömd) har anpassat sig och är duktiga på förebyggande kvalitetssäkring och kundvård. Andra är mindre bra. De duktiga klarar enskilda smällar när väl misstag sker. De mindre duktiga drabbas hårdare. Var ansvaret ligger är för mig självklart och det är inte hos oss här på KS.
 
Topp