Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Heuer äkta eller fejk

Diskussion i 'Vintage' startad av Nero13, 22 september 2015.

1. Nero13
    Trådstartare

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Tjenare tänkte se ifall någon här kan hjälpa mig att se om denna är äkta eller fejk? Det är en heuer från 40talet med Cal Landeron 13. Säljaren påstår att det finns intyg ifrån Kaplans men vill inte skicka bild på intyget samt kaplans vill inte bekräfta när jag ringde då det är sekretess. 214872391_879d958d-0606-452d-8d45-4a086ee17f65.jpg
    untitled.png 214872391_879d958d-0606-452d-8d45-4a086ee17f65.jpg

Senast ändrad: 22 september 2015
    Gummo gillar detta.
  2. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vore intressant att se framsidan.

3. RobRoy

RobRoy Stadsbo

Criss Cross och Gummo gillar detta.
  4. Nero13
    Trådstartare

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    HAHA efter mina kontroll frågor så får jag inte köpa klockan för säljaren ifall jag vinner budgivningen...

5. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Också sett den där.. Långt ifrån någon form av expert i ämnet men lume´n på tavlan ser ju sådär ut.
    Och att klockan skall vara "oanvänd"? o_O

6. Nero13
    Trådstartare

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Enligt säljare så görs det inga fejk Heuer ifrån 1940 och att jag skulle läsa på men alla bilder jag hitta på nätet så ser siffrorna annorlunda ut på urtavlan och boetten ser annorlunda ut med siffrorna. Har mejlat Tag Heuer men inte fått svar.

cjperry gillar detta.
  7. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Vill inte göra anspråk på att kunna något om Heuer, men den där loggan har nog inte suttit på tavlan från början?
    image.png

8. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Jag är långt ifrån insatt i Heuer men det där luktar lite illa.

9. Nero13
    Trådstartare

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Kände det med hittade idag lite mer info om säljaren. https://www.flashback.org/t1561052 Men han har många positiva röster på tradera så tycker det är skumt också.

Ako gillar detta.
  10. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Urtavlan ser renoverad ut , indexstrecken ser ut att vara olika långa på sina ställen plus att den svarta linjen runt om tavlan verkar skum antingen är Inner bezeln skev eller tavlan, eller kanske indexlinjen

11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker den ser perfekt ut på min telefon. Om inte oanvänd är det mycket nära. Däremot är 32mm rätt litet och inte så populärt.

12. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Jag kan inget om vintage heuers men ska index verkligen se ut så där? Framförallt 1 på 12 ser sjukt grötig ut. Loggan eller glaset har något nagg som inte borde finnas på en oanvänd också?

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Mycket hantering kan ske på 70 år... Ser inget fel på index? Minutmarkerungarna ser ut att vara förvrängda av glaset.

eriksson850 gillar detta.
  14. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Märkte Heuer inte alltid sina urverk under 1940-talet likt Breitling?

15. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hur menar du, Breitling märkte inte alla verk vad jag vet? Skall jag vara ärlig vet jag inte om de märkte alla verk. Inte omöjligt att någon skulle ha kunnat bytt verk men känns inte så troligt om allt annat stämmer? Har sett en tendens att verk och boetter inte alltid var märkta på 40-talet i allmänhet.

Icaras gillar detta.
  16. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Ja precis, Breitling märkte inte alltid sina verk och undrade om det var detsamma med Heuer eftersom det inte verkade som att man alltid gjorde det under 1940-talet.

Aurum gillar detta.
  17. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Flashback tråden var verkligen humor, jag vet ej om säljaren är samma person, men...

18. Nero13
    Trådstartare

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Kollar man telefon numret och om man söker på tradera säljaren så är det hennes man. Och det var han som mejlade ifrån sin mejl och inte den som är kopplad till tradera kontot. Får se har kontaktat Tradera för utredning.

19. Tjänstemannen

Tjänstemannen Bonde

Tycker den är snygg

20. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag skulle tro att urverket inte suttit i en Heuer tidigare för det skall både finnas Heuer och ett serienummer stämplat på urverket så i mina ögon är det en Franken. Jag har även svårt att tro att Kaplans skulle ha gett ett äkthetsintyg för klockan då det inte finns vad jag kan se något som skulle visa på att klockan var helt äkta.

Det finns en mängd helt osignerade Landeron 13 urverk att få tag i så det är lätt att bygga sig en egen Heuer om man skulle vilja och tjäna massor av pengar.

21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vad har du för belägg för detta? Vad finns det som skulle visa på att uret inte är äkta?

22. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    När började heuer "signera" sina verk?
    Här pratas det om att tidiga heuers inte var signerade...
    http://chronocentric.com/forums/heuer/index.cgi?md=read;id=53262

Edit: tydligen var det inte förrän 1945 som alla heuers som såldes hade märkta verk.

Aurum gillar detta.
  23. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja det är ganska hopplöst svårt med tidiga Heuer klockor men för mig ser skruvarna som håller urverket på plats nyare ut än de andra skruvarna och man tycker att allt borde vara i samma skick på en oanvänd klocka. Jag får helt enkelt känslan av att urverket är ett bygge.

24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Annan typ av skruvar med annan yta och finish. Har fortfarande inte hört ett enda vettigt belägg på att det skulle vara något fel med uret.

25. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Nej och jag skriver att det är vad jag tror och "känner" och jag skulle kunna skruva ihop ett 20-tal klockor med delar jag har som inte heller de skulle kunna sägas att de inte var äkta var. Jag kan fråga dig om du anser att klockan är helt äkta och vilka bevis du har om detta?

Historien har visat att många så kallade äkta klockor visat sig vara falska och tvärt om falska klockor som visat sig vara äkta så man får gå med känslan i många fall.

26. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Bevisbördan bör ligga på dem som ropar varg. Jag tror den är äkta pga: Storleken (inte populär), jämn patina på index och visare, tidstypiskt (tavla, visare, band, boett, verk osv). Är något äkta innebär det att man inte kan anmärka på något som verkar fel, jag och uppenbarligen ingen annan kan hitta några. Jag utmanar dig att bygga ihop en lika fin Heuer.

27. Hugii

Hugii Biskop

28. Aurum

Aurum Gubbsnygg

29. Hugii

Hugii Biskop

:)
    låter det för bra för att vara sant...då är det inte sant....
    Det kulle kunna vara nåt annat med en ommålad tavla :)

30. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag har inga problem med urtavlan/händerna för det ser bra ut och boetten vet jag inget om utan det är bara känslan jag får när jag titta på urverket och många urverk har jag skruvat i men sällan har de ett så ojämnt utseende som denna har.