• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer Autavia 2017

Autavia 2017?

  • Shut up and take my money

    Röster: 85 51.2%
  • Tveksamt

    Röster: 59 35.5%
  • Helgerån, originalet eller inget (Aurums alternativ)

    Röster: 22 13.3%

  • Totala väljare
    166
Tycker JCB förklarar det perfekt, klockan är inte gjord för att tillfredsställa den lilla promillen av klockköparna som verkligen är klocknördar..

Den är helt enkel en vintageinspirerad krono med moderna mått och features som dagens klockköparna vill ha...

Snygg helt klart och tycker TH går helt rätt väg med JCB i spetsen...TH kommer aldrig bli HEUER igen...hur mycket klocknördarna än skulle vilja det...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker JCB förklarar det perfekt, klockan är inte gjord för att tillfredsställa den lilla promillen av klockköparna som verkligen är klocknördar..

Den är helt enkel en vintageinspirerad krono med moderna mått och features som dagens klockköparna vill ha...

Snygg helt klart och tycker TH går helt rätt väg med JCB i spetsen...TH kommer aldrig bli HEUER igen...hur mycket klocknördarna än skulle vilja det...
...men då är det udda att göra den så jäkla lik i alla typsnitt osv men att göra proportionerna sämre.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Skön video. På något sätt lyckas JCB alltid och jag har för första gången någonsin börjat bli lite sugen på en TAG. :D
Att de går över till att utveckla fler utverk och till att tillverka sina egna boetter gör ju inte saken sämre.
Håller med, han är inspirerande och rolig och nog helt rätt för Tag. Han har helt rätt dessutom gällande innovationsdelen. Jag tycker nog klockan är helt rätt för dagens marknad även om jag hade önskat en 39mm variant. Att de gått hela vägen och utvecklat ett nytt urverk är dessutom ett stort plus. Den ska tydligen gå att bygga ut med gmt funktion dessutom.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack @Karatekid för videon. Den bekräftade lite av vad jag redan trodde. Nu blir man ju riktigt nyfiken på kommande Tag Heuers. Jag tycker dessutom att han förklarade det riktigt bra med hur dagens klockor blir morgondagens klassiker. Sen kan ju gubben sälja sand till beduiner ;)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tack @Karatekid för videon. Den bekräftade lite av vad jag redan trodde. Nu blir man ju riktigt nyfiken på kommande Tag Heuers. Jag tycker dessutom att han förklarade det riktigt bra med hur dagens klockor blir morgondagens klassiker. Sen kan ju gubben sälja sand till beduiner ;)
Jag håller med. Fullt rimligt dessutom det han säger om hur vintagemarknaden inte påverkas osv..
 

Mattias J

Omega
2-Faktor
Ja, lite tragiskt var det faktiskt. Hade hoppats på denna. Gillar inte tjocka klockor. Dessutom tycker jag inte att det var särskilt lik originalet. Skulle varit mindre och tunnare, mer lik originalet och utan datum. Fast den är absolut inte ful!
 

Sjobedan

Rolex
Nej, jag tror faktiskt inte att jag gillar den. Bygger för mycket på höjden. 42mm är på gränsen till att vara för stort. 39-40mm och en höjd på max 12mm hade varit perfekt.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tycker JCB förklarar det perfekt, klockan är inte gjord för att tillfredsställa den lilla promillen av klockköparna som verkligen är klocknördar..

Den är helt enkel en vintageinspirerad krono med moderna mått och features som dagens klockköparna vill ha...

Snygg helt klart och tycker TH går helt rätt väg med JCB i spetsen...TH kommer aldrig bli HEUER igen...hur mycket klocknördarna än skulle vilja det...
Men samtidigt är det rimligt att anta att det är just klocknördar som varit inne och röstat.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men samtidigt är det rimligt att anta att det är just klocknördar som varit inne och röstat.
Jag har lite dålig koll på entusiaster i övriga europa och hur dom röstat så jag kan inte svara på om hur utslaget varit. Om man lyssnar på vad han säger i filmklippet så är det ju tydligt att det endast är ett utseende som man har efterfrågat, teknik och Tag Heuers framtidsvisioner har man inte lagt i deras händer. Han är extremt tydlig på den punkten. Han är lika tydlig med vilka den inte riktar sig till.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tycker det ser ut som en riktigt schysst klocka, ett bra sätt att plocka upp Heuer/Autavia-arvet och ändå göra en 2017 klocka. Dock skulle naturligtvis den förbannade jubelidioten som var där och sågade upp sin förbannade kökkenmödding till datumhål kastas med huvudet före utför Mont Salève.

Sen förstår jag inte varför man gick ut och talade om "reissue" från början när de inte hade för avsikt att faktiskt göra en produkt som låg så nära originalet som möjligt. De kunde ju bara frågat efter "snyggaste Autavian" och sen sagt att man låtit sig inspirerats av fansens favorit. Nu blev det ju bara en besvikelse när man talade om en produkt och sen släppte något helt annat när det kom till kritan.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag har lite dålig koll på entusiaster i övriga europa och hur dom röstat så jag kan inte svara på om hur utslaget varit. Om man lyssnar på vad han säger i filmklippet så är det ju tydligt att det endast är ett utseende som man har efterfrågat, teknik och Tag Heuers framtidsvisioner har man inte lagt i deras händer. Han är extremt tydlig på den punkten. Han är lika tydlig med vilka den inte riktar sig till.
Tror ändå att det är klockintresserade som röstat. Om än bara på utseendet...
 

Skeeter

Panerai
Rindt edt från 1966 vann omröstningen.
watch-1_zpscib93ibz.png


Betydligt bättre balans tycker jag, inte minst på bezeln... Hade lätt klippt en om den sett ut som ovan.
Nu får man väl iofs ta det hela med en nypa salt då det är en prototyp, men eftersom det finns ett snyggt original (en av flera olika pandor i omröstningen) borde de försöka få till något som ligger närmare det folk faktiskt röstade fram.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Det är väl klart vintagemarknaden påverkas. Om tag enbart släpper stora, tjocka klockor kommer ju efterfrågan på vintage med normal storlek att öka ännu mer... ;)
Haha ja och när tag släpper perfekta vintage reissues av den mest hypeade heuern någonsin så går priserna nedåt såklart då efterfrågan på de skulle minska... tror tag valt helt rätt:D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tror ändå att det är klockintresserade som röstat. Om än bara på utseendet...
Jag önskar att jag kunde dela dom besviknas grusade förhoppningar, men då skulle jag först vilja veta vad som utlovats. Tror känns lite vagt ;)

Rindt edt från 1966 vann omröstningen.
watch-1_zpscib93ibz.png


Betydligt bättre balans tycker jag, inte minst på bezeln... Hade lätt klippt en om den sett ut som ovan.
Nu får man väl iofs ta det hela med en nypa salt då det är en prototyp, men eftersom det finns ett snyggt original (en av flera olika pandor i omröstningen) borde de försöka få till något som ligger närmare det folk faktiskt röstade fram.
Vet du om det finns någon länk till själva omröstningen så man kan läsa lite mer exakt vad som utlovats från Tag Heuers sida?
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag önskar att jag kunde dela dom besviknas grusade förhoppningar, men då skulle jag först vilja veta vad som utlovats. Tror känns lite vagt ;)


Vet du om det finns någon länk till själva omröstningen så man kan läsa lite mer exakt vad som utlovats från Tag Heuers sida?
Därav första inlägg med rimligt att anta och nu tror... För jag vet inte. Men jag TROR inte att det är så många icke klockintresserade som surfade in och röstade. Oavsett anledning hos den enskilde...jag själv gick på utseende enbart
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Därav första inlägg med rimligt att anta och nu tror... För jag vet inte. Men jag TROR inte att det är så många icke klockintresserade som surfade in och röstade. Oavsett anledning hos den enskilde...jag själv gick på utseende enbart
Jag tror jag hittade själva tävlingen här... http://www.autaviacup.com Men det enda som nämns är att man vill ha hjälp att välja vilken Autavia man ska göra en reissued edition av 2017. Sen drar man vinnare som får olika TH produkter om man har röstat på det vinnande förslaget. Reissued är ju ett ganska brett begrepp som kan innefatta vilka modifieringar som helst men med orginalet som utgångspunkt. Typ från vinylskiva till cd med bonus material eller som i bilvärlden där man bara behåller namnet och något från formspråket men har en helt ny bil. Jag kan nog inte med den informationen känna någon slags besvikelse över brustna löften utan får konstatera att det fanns "förväntningar" som inte blev vad man hade hoppats. Hur som är det ju cool att dom kommer att ha en ganska komplett inhouse verksamhet framöver och lär kunna presentera nya spännande grejjer :)
 
Topp