Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Heuer Autavia 7763 vs Pre moon Speepy

Diskussion i 'Vintage' startad av Criss Cross, 2 maj 2014.

?

Vilken är coolast?

1. Heuer Autavia

49,4%
  2. Pre moon Speedy

50,6%
  1. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Omega Speedmaster är ju en ganska vanlig klocka, men ändå en riktig ikon. Denna är riktigt cool tycker jag med fin patina och röd sekundvisare. Är den röda visaren monterad från fabrik? Därom tvistar de lärde.

Heuern är lite ovanligare. Populäriteten för märket har ökat mycket under senare år.

Vilken av dessa jämngamla kronografer gillar Du bäst?

Jonas_ och krämbulle gillar detta.
  2. Criss Cross
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Och så var det bilderna

Jonas_, Pappi, Olaa och 2 andra gillar detta.
  3. meo_swe

meo_swe Biskop

Jag måste säga Speedyn. En helt fantastisk klocka med en underbar boettform och vacker tandrad:)

Wii gillar detta.
  4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Riktigt jämt faktiskt. Tycker den orangea visaren förstör allt så den bortser jag ifrån.

+ Omega:
    Fin, kraftig boett.
    målade index
    tachy tillverkad i två delar
    timmätning på kronografen

+Heuer:
    Kontrasterande kronograftavlor
    ovanlig
    vattentäthet

Men jag väljer Heuern. Tyvärr är båda lite stora för mig dock.

Grafton gillar detta.
  5. Rholm

Rholm Friends of KS

Båda är grymma som satan…..

Mvh

6. Criss Cross
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Dom är ganska stora på mig med, handled 16,5-17 cm. Omegan har lite smidigare boett och mindre utstickande knappar så den upplevs inte som 2 mm större. Ska tillägga att Omegan är lånad.

Är din Autavia mindre?

7. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Riktigt svårt val men min röst föll på Heuern, hade Speedyn varit liknande ref utan röd visare hade den nog fått min röst i stället. Men hey, det är så jämnt skägg det kan bli....detaljer som band och mitt humör för dagen styr...:)
    Snygga klockor båda två, tack för titten!

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har ägt en Speedmaster och jag var imponerad över allt, kvalitet på allt förutom tätheten kanske. Tyvärr alldeles för stor på band.

Yes, den bärs mycket smidigare. Tror den både är mindre och har mer nedböjda och smala bandhorn. Har för mig min är 38,5 mm. Testade Easys och den var klart klumpigare.

9. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Heuern även om det är rätt lika! Den orange visaren funkar dock inte för mig:/

10. JS

JS Friends of KS

Jämt skägg

Gillar dock inte kronografer som har "dykring", där vinner Speedies tachy-ring

Sond gillar detta.
  11. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Båda är grymma

12. aleks

aleks Friends of KS

Svårt asså. Men Panda-tavlan drar det längre strået denna gång.

13. Empa

Empa Friends of KS

Jag fixade så det står 50/50 nu :)
    Valde Speedyn.

Daniel B gillar detta.
  14. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Eftersom det var vilken som var coolast det gällde klickade jag Heuer. Hade dock, och har valt Omegan.
    Ett bevis på hur cool jag är kanske...

15. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Jämnare än såhär blir det nog inte. Säger som Ariste - Heuern är coolare än Speedyn med orange/röd visare. Men hade Speedyn haft vanliga visare hade jag valt den istället.

Svag för orangea visare men inte på en speedy :rolleyes:

16. konkas

konkas Friends of KS

Heuer för mig!

17. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tittar som vanligt bara på bilderna å låter utseendet styra då blir det Heuer. Med vit visare och länk eller svart band så hade jag tagit speedyn.

18. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Två favoritklockor som jag aldrig lyckats välja någon av.:) Heuern tar ett par tunga poäng på ovanlighet och vita kronograftavlor, men omegans boett är finare och tre kronograftavlor är mer harmoniskt än två.

I slutändan blir det logo, index och typsnitt som får avgöra: Speedmaster!

19. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    heuern vinner denna pga visaren på speedyn.

jävligt fina båda två!!

20. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Älskar verkligen Heuer! Din är verkligen i bra skick, ska reluma min i framtiden, så den också blir fin.

Vilken som vinner? Svårt val. Jag har aldrig ägt en Speedy, så kan inte uttala mig om kvalité eller urverk, men går jag på utseende så vinner Heuern. Tycker de Speedys utan kronoskydd är finare, vad de nu heter.

21. Criss Cross
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Snygga band :)

22. Heloisa

Heloisa Torpare

Vore kul att få höra mer om varför den röda visaren är så oönskad i vissa läger.
    Själv så gillar jag den skarpt.

23. Whedda

Whedda Präst

Speedyn vinner för mig...

Personligen tycker jag bäst om den lite mindre versionen med raka bandhorn på runt 40mm men oavsett modell är Speedyn en av de mest tongivande klockorna genom tiderna. Med det sagt är Heuern fortfarande väldigt trevlig!

24. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Fan ska dom in med orange kronovisare för :nailbiting:. Förutom den är mitt val ändå speedyn. Fast Heurern är förbannat snygg...är dock svag för Speedys klassiska look :)

25. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Den är inte röd, den är orange. Röd hade varit något bättre ;)

26. Sond

Sond Friends of KS

Svårt val på vissa sätt då det är två fantastiska klockor. Men ska det till en tvekamp så vinner Speedyn enligt mig. Historia, design och någon form av helhet. Dessutom anser jag att subtavlorna tallriksform(som jag inte vet vad det heter) är alldeles underskattade i olika designdiskussioner. Att ha nedsänkta subtavlor är briljant. Ger en mycket speciell karaktär utan att vara påträngande. Samma färg som tavlan i övrigt, men ändå avvikande. Design på högsta nivå!

27. Denavi

Denavi Torpare

Svårt... Hedern, på mållinjen.

28. wayne

wayne Friends of KS

Heuern är coolare, speedyn är jättefin men hade jag upptäckt att det kommit in en tunn morotsstav under plexit skulle jag skyndsamt ta bort den ;)

Icaras gillar detta.
  29. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Kan nog hålla med om att den visaren inte är det finaste som skapats, men satan vad alla är emot den..

Jag hade valt Heuern, men båda får mig att fundera på varför inte jag har en kronograf!

30. fc2

fc2 Borgare

Känns som jag har en helt klart annan bild av dessa två klockor än de flesta andra. För mig är en 321 Speedy bland det bästa man kan ha, nästan i klass med en Viggen eller varför inte nyare, riktigt dyra klockor. Cal. 321 är ett toppverk som i modern tid använts av Breguet, PP, AP, och VC och i Omega's skrud är väldigt fint med kopparfinish på hela verket. I min värld är det väldigt långt mellan en 321:a och en Heuer men börjar förstå att jag kanske är ensam om den åsikten? Jag äger tex hellre en 321 Speedy, speciellt en Pre Pro, än en Daytona vilket får mig att tillhöra en väldigt liten minoritet här på forumet, speciellt eftersom Rolex är så otroligt vanligt och poppis.

Icaras gillar detta.