• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer Autavia 7763 vs Pre moon Speepy

Vilken är coolast?


  • Totala väljare
    77

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Omega Speedmaster är ju en ganska vanlig klocka, men ändå en riktig ikon. Denna är riktigt cool tycker jag med fin patina och röd sekundvisare. Är den röda visaren monterad från fabrik? Därom tvistar de lärde.

Heuern är lite ovanligare. Populäriteten för märket har ökat mycket under senare år.

Vilken av dessa jämngamla kronografer gillar Du bäst?
 

meo_swe

Audemars
Jag måste säga Speedyn. En helt fantastisk klocka med en underbar boettform och vacker tandrad:)
 
  • Like
Reactions: Wii

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt jämt faktiskt. Tycker den orangea visaren förstör allt så den bortser jag ifrån.

+ Omega:
Fin, kraftig boett.
målade index
tachy tillverkad i två delar
timmätning på kronografen

+Heuer:
Kontrasterande kronograftavlor
ovanlig
vattentäthet

Men jag väljer Heuern. Tyvärr är båda lite stora för mig dock.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Riktigt jämt faktiskt. Tycker den orangea visaren förstör allt så den bortser jag ifrån.

+ Omega:
Fin, kraftig boett.
målade index
tachy tillverkad i två delar
timmätning på kronografen

+Heuer:
Kontrasterande kronograftavlor
ovanlig
vattentäthet

Men jag väljer Heuern. Tyvärr är båda lite stora för mig dock.

Dom är ganska stora på mig med, handled 16,5-17 cm. Omegan har lite smidigare boett och mindre utstickande knappar så den upplevs inte som 2 mm större. Ska tillägga att Omegan är lånad.

Är din Autavia mindre?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Riktigt svårt val men min röst föll på Heuern, hade Speedyn varit liknande ref utan röd visare hade den nog fått min röst i stället. Men hey, det är så jämnt skägg det kan bli....detaljer som band och mitt humör för dagen styr...:)
Snygga klockor båda två, tack för titten!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dom är ganska stora på mig med, handled 16,5-17 cm. Omegan har lite smidigare boett och mindre utstickande knappar så den upplevs inte som 2 mm större. Ska tillägga att Omegan är lånad.

Är din Autavia mindre?
Har ägt en Speedmaster och jag var imponerad över allt, kvalitet på allt förutom tätheten kanske. Tyvärr alldeles för stor på band.


Yes, den bärs mycket smidigare. Tror den både är mindre och har mer nedböjda och smala bandhorn. Har för mig min är 38,5 mm. Testade Easys och den var klart klumpigare.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jämt skägg

Gillar dock inte kronografer som har "dykring", där vinner Speedies tachy-ring
 

plattfot

Rolex
Eftersom det var vilken som var coolast det gällde klickade jag Heuer. Hade dock, och har valt Omegan.
Ett bevis på hur cool jag är kanske...
 

Icaras

Rolex
Jämnare än såhär blir det nog inte. Säger som Ariste - Heuern är coolare än Speedyn med orange/röd visare. Men hade Speedyn haft vanliga visare hade jag valt den istället.

Svag för orangea visare men inte på en speedy :rolleyes:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tittar som vanligt bara på bilderna å låter utseendet styra då blir det Heuer. Med vit visare och länk eller svart band så hade jag tagit speedyn.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Två favoritklockor som jag aldrig lyckats välja någon av.:) Heuern tar ett par tunga poäng på ovanlighet och vita kronograftavlor, men omegans boett är finare och tre kronograftavlor är mer harmoniskt än två.

I slutändan blir det logo, index och typsnitt som får avgöra: Speedmaster!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Älskar verkligen Heuer! Din är verkligen i bra skick, ska reluma min i framtiden, så den också blir fin.

Vilken som vinner? Svårt val. Jag har aldrig ägt en Speedy, så kan inte uttala mig om kvalité eller urverk, men går jag på utseende så vinner Heuern. Tycker de Speedys utan kronoskydd är finare, vad de nu heter.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Älskar verkligen Heuer! Din är verkligen i bra skick, ska reluma min i framtiden, så den också blir fin.

Vilken som vinner? Svårt val. Jag har aldrig ägt en Speedy, så kan inte uttala mig om kvalité eller urverk, men går jag på utseende så vinner Heuern. Tycker de Speedys utan kronoskydd är finare, vad de nu heter.

Snygga band :)
 

Heloisa

Breitling
Vore kul att få höra mer om varför den röda visaren är så oönskad i vissa läger.
Själv så gillar jag den skarpt.
 

Whedda

Rolex
Speedyn vinner för mig...

Personligen tycker jag bäst om den lite mindre versionen med raka bandhorn på runt 40mm men oavsett modell är Speedyn en av de mest tongivande klockorna genom tiderna. Med det sagt är Heuern fortfarande väldigt trevlig!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Fan ska dom in med orange kronovisare för :nailbiting:. Förutom den är mitt val ändå speedyn. Fast Heurern är förbannat snygg...är dock svag för Speedys klassiska look :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Älskar verkligen Heuer! Din är verkligen i bra skick, ska reluma min i framtiden, så den också blir fin.

Vilken som vinner? Svårt val. Jag har aldrig ägt en Speedy, så kan inte uttala mig om kvalité eller urverk, men går jag på utseende så vinner Heuern. Tycker de Speedys utan kronoskydd är finare, vad de nu heter.
Den är inte röd, den är orange. Röd hade varit något bättre ;)
 

Sond

Patek
Svårt val på vissa sätt då det är två fantastiska klockor. Men ska det till en tvekamp så vinner Speedyn enligt mig. Historia, design och någon form av helhet. Dessutom anser jag att subtavlorna tallriksform(som jag inte vet vad det heter) är alldeles underskattade i olika designdiskussioner. Att ha nedsänkta subtavlor är briljant. Ger en mycket speciell karaktär utan att vara påträngande. Samma färg som tavlan i övrigt, men ändå avvikande. Design på högsta nivå!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Heuern är coolare, speedyn är jättefin men hade jag upptäckt att det kommit in en tunn morotsstav under plexit skulle jag skyndsamt ta bort den ;)
 

Maro

Audemars
Kan nog hålla med om att den visaren inte är det finaste som skapats, men satan vad alla är emot den..

Jag hade valt Heuern, men båda får mig att fundera på varför inte jag har en kronograf!
 

fc2

Rolex
Känns som jag har en helt klart annan bild av dessa två klockor än de flesta andra. För mig är en 321 Speedy bland det bästa man kan ha, nästan i klass med en Viggen eller varför inte nyare, riktigt dyra klockor. Cal. 321 är ett toppverk som i modern tid använts av Breguet, PP, AP, och VC och i Omega's skrud är väldigt fint med kopparfinish på hela verket. I min värld är det väldigt långt mellan en 321:a och en Heuer men börjar förstå att jag kanske är ensam om den åsikten? Jag äger tex hellre en 321 Speedy, speciellt en Pre Pro, än en Daytona vilket får mig att tillhöra en väldigt liten minoritet här på forumet, speciellt eftersom Rolex är så otroligt vanligt och poppis.
 
Topp