• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Heuer Montreal 'Bellof' - Bisarrt billigt

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Okej, eftersom ni som har klurat på klockan har sagt att 25 möjligen är för mycket så vill jag förtydliga min ståndpunkt ... helt öppet och ärligt ... jag går back under typ 26 men jag är villig att sälja för 20 000 (and that's my final offer) exkl. ev. frakt, för jag vill väldigt gärna ha den smidigt och snabbt såld inom Sveriges gränser. Så kom igen nu, gör årets klipp!
---
Jag säljer min Heuer Montreal 110.503NC, 43mm, Calibre 12, från 1974. Den kallas 'Bellof' efter racerföraren Stefan Bellof som var poster boy för den. Skälet till att jag säljer är att jag skramlar pengar till en egentligen alldeles för dyr klocka, som ska inhandlas å det snaraste.

Heuer Montreal Bellof ser ut att gå för runt 40' därute, ett bra exemplar med Heuerspänne inhämtar runt 50'. Jag hoppades få 35' för min. :)

Nu till detaljerna -

Montrealen är servad av Abel Court (http://www.heuertime.com/) under 2012, och då byttes även urtavlan (som var i dåligt skick pga oljeskada) till en NOS samt att Abel återställde starburst-putsningen på boetten (som en av få i världen som fortfarande kan göra det). Klockan ägdes vid service och renovering av Stewart Morley (https://heuerville.wordpress.com/) och han sålde den till mig under 2014. Den har sedan dess mest suttit i mitt klockskåp för beundran, har använt den sparsamt. Montrealen har ingen aktiv sekundvisare, den stora visaren + extratavlorna är bara för kronografen = stort fokus på tidtagning i denna racingklocka! Klockan och kronografen tickar fortfarande på bra och verkar hålla tiden hyggligt. Klockan har inga dings vad jag kan se och de enda tydliga hairlines som finns sitter på bakboetten, ah, och en vid klockan 12 på "ringen", som jag upptäckte nu när jag granskade den hårt. Den är kort sagt i mycket fint skick. Det vita prickar man ser på bilderna nedan är dammkorn.

Klockan kom på en 22mm Hadley Roma-länk som Stewart filat ned till 20mm för att få till samma snygga notched-effekt som originalarmbandet. Jag har sedan dess spårat upp ett likadant NSA (Novavit SA) -armband från 70-talet med s.k. peaked links som var speciellt för just Bellof-modellen av Heuer Montreal. Några ändlänkar har inte gått att få tag på, så de är specialgjorda av en guldsmed, och resultatet blev toppenbra. Tyvärr ingår det bara ett noname-spänne, inte ett Heuer, men av samma tillverkare. Armbandet kommer med extra länkar, såklart. Och jag skickar självklart med det Stewarts armband också, se bilder nedan. I övrigt är det endast klockan som ingår, box+papper har gått förlorade i dåtiden.

Jag önskade en värdering (då av försäkringssyfte) av Kaplans, men de menade att urverket är fejkat. Jag kontaktade givetvis Stewart och Abel, som bedyrade (med den kunskap Abel har efter en karriär som officiell Heuer-urmakare) att så inte var fallet. Det handlade om att '12' i Cal 12 på urverket (se stor bild på detta verk nedan) var ditstämplat och inte etsat direkt i plåten. Det fanns dock sådana verk, som den här länken visar http://onthedash.com/docs/ChronomaticMovements.html, men Kaplans ville inte ge en värdering ändå. Jag har inte orkat bråka mer, dock. Men, nu vet ni.

Nu till bilder. Det är ju därför ni är här! :)
Skärmavbild 2017-02-07 kl. 12.12.10.png


IMG_1969.jpg

IMG_1972.jpg

IMG_1970.jpg

IMG_1971.jpg

IMG_1975.jpg


Här har vi bilden på urverket, ett Cal 12, från innan jag fick tag på NSA-armbandet. :)
IMG_0496.JPG


Här kommer ett gäng bilder som är tagna av Stewart på det andra armbandet. Han är lite bättre fotograf än vad jag är :)
8356364574_b77b0eb3ac_b.jpg

mont1.jpeg

mont2.jpeg

mont7.jpeg


Här är dessutom en bild från Heuers kronografkatalog 1974:
20.jpg


Det finns således inget som hindrar dig från att införskaffa en dödscool Heuer Montreal från 1974!
 
Senast ändrad:
Topp