• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer Ref.12 Valjoux 92

Donkii

Boushh
2-Faktor
Köpråd...

Har fått ett erbjudande om att köpa en Heuer Ref. 12 Chronograph med ett manuellt Valjoux 92.
Den verkar vara ganska ovanlig vilket gör att det inte finns ofantligt mycket information om dem.

Vad tror ni är ett rimligt pris för denna? Jag har tyvärr ingen bild på själva objektet men bifogar en bild på en likadan. Objektet som jag blivit erbjuden har visst slitage på PVD:n och har repor på glaset men det är ett vanligt mineralglas så glaset kommer att bytas om jag köper den.

Tar tacksamt emot alla svar och åsikter kring ett köp :)

4890876746_68146c5fc2_z.jpg
4890875576_c568768d56_z.jpg
4890277281_93d7b48710_z.jpg
4890276779_251c8d3f6c_z.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fruktansvärt läcker! Funderar på att bjuda nånstans kring 6000kr.. Har dock ingen aning om det är ett hån eller ett överpris.
 

_jonte

Patek
Får du inget bra svar här så kan du alltid kolla med 959swede på TTT. Han har nog minst en byrålåda full med såna där...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Riktigt fin! 6000 kr låter som ett hån... Skulle lätt betala över 10.000 kr för en dylik och 15.000 kr för en i fint skick som på bilderna.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Riktigt fin! 6000 kr låter som ett hån... Skulle lätt betala över 10.000 kr för en dylik och 15.000 kr för en i fint skick som på bilderna.

Så pass alltså? Du kanske har bättre kännedom om dessa klockor än de flesta andra här :) Vet du något mer om dem eller gjorde du som mig och föll för utseendet ;) ?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Här är aktuella bilder av klockan jag blivit erbjuden. Med lite kärlek så blir den nog tip top :)
GrYz662.jpg

HSJAIoo.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag ska inte påstå att jag vet så mycket, men det är ovanligt att Heuers i ok skick säljs för under 10.000 kr och denna modell har jag inte sett så många ex av. Kolla denna sida: http://www.vintageheuer.com/watches-accessories/

Som jag förstått det nu så tillverkade Heuer inte dessa klockor utan det var Orfina som gjorde dem.
Men tydligen så håller dessa klockor med Heuer och Porsche på urtavlan ett högre värde då dem är mer ovanliga. Hur som helst så ska jag nog slå till, om inte du kanske är mer intresserad ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Som jag förstått det nu så tillverkade Heuer inte dessa klockor utan det var Orfina som gjorde dem.
Men tydligen så håller dessa klockor med Heuer och Porsche på urtavlan ett högre värde då dem är mer ovanliga. Hur som helst så ska jag nog slå till, om inte du kanske är mer intresserad ;)

He he, slå till du. Prova med 6.000 kr. Går ju alltid att motivera med osäkerhet om verkets skick, osv. Gillar modellen.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Köpråd...

Har fått ett erbjudande om att köpa en Heuer Ref. 12 Chronograph med ett manuellt Valjoux 92.
Den verkar vara ganska ovanlig vilket gör att det inte finns ofantligt mycket information om dem.

Vad tror ni är ett rimligt pris för denna? Jag har tyvärr ingen bild på själva objektet men bifogar en bild på en likadan. Objektet som jag blivit erbjuden har visst slitage på PVD:n och har repor på glaset men det är ett vanligt mineralglas så glaset kommer att bytas om jag köper den.

Tar tacksamt emot alla svar och åsikter kring ett köp :)
Snygg!
Jag tycker du ska be att få bilder på verket, syna stämplarna på bryggan och jämför med dessa referensbilder: http://www.onthedash.com/movements.shtml

Det verkar finnas varianter på ref 12: http://chronocentric.com/forums/heuer/index.cgi?md=read;id=62293

Lycka till!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Verkar som att det sitter ett Valjoux 7733 i klockan inte inte 92 som jag fick info om.
Fast att det är ett 7733 är vad det ska vara så någonstans har informationen blivit fel.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gillar inte Heuerloggan. Kan inte modellen men loggan ser tjock och oskarp ut. Sedan har jag sett dessa kronografer gå för småpengar, men jag kommer inte ihåg summan. Dock under $500.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Gillar inte Heuerloggan. Kan inte modellen men loggan ser tjock och oskarp ut. Sedan har jag sett dessa kronografer gå för småpengar, men jag kommer inte ihåg summan. Dock under $500.

Denna finns i två versioner, en med stor och en med mindre logga. Dock börjar jag tro att de mindre visarna är utbytta då jag inte sett en enda bild där de mindre visarna är orangea eller har den formen. Det osar lite konstigt kring klockan :/

5967527899_d35d11b529_z.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denna finns i två versioner, en med stor och en med mindre logga. Dock börjar jag tro att de mindre visarna är utbytta då jag inte sett en enda bild där de mindre visarna är orangea eller har den formen. Det osar lite konstigt kring klockan :/
Ja, det är ju ingen av de modellerna vi visar på bilden i alla fall. Hittat ett likadant ex?
 

JohanHLM

Rolex
Lånar denna tråden lite...
Har lagt ut en WTB på lite allt möjligt varav en del vintage.
Har blivit erbjuden att köpa en Heuer 1153S (cal. 12) i bra bruksskick via en användare på TTT. Problemet är att det är något fel med microrotorn och det automatiska uppdraget fungerar därmed inte (den ska dock fungera utmärkt då den dras upp manuellt). Jag kommer använda klockan en hel del och finns det risk att den tar skada av att dras upp manuellt dvs. är den egentligen inte gjord för att dras upp manuellt allt för ofta?
Vad är rimligt att betala för denna i det skick den är i just nu?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Lånar denna tråden lite...
Har lagt ut en WTB på lite allt möjligt varav en del vintage.
Har blivit erbjuden att köpa en Heuer 1153S (cal. 12) i bra bruksskick via en användare på TTT. Problemet är att det är något fel med microrotorn och det automatiska uppdraget fungerar därmed inte (den ska dock fungera utmärkt då den dras upp manuellt). Jag kommer använda klockan en hel del och finns det risk att den tar skada av att dras upp manuellt dvs. är den egentligen inte gjord för att dras upp manuellt allt för ofta?
Vad är rimligt att betala för denna i det skick den är i just nu?

Är skicket bra/toppen förutom problemet med rotorn så skulle jag kunna tänka mig ett värde kring 8000 kr +/- 1000...men jag skulle vara försiktig då kronografverk i allmänhet är dyra att serva och jag tror inte cal 12 är något undantag.
 

JohanHLM

Rolex
Är skicket bra/toppen förutom problemet med rotorn så skulle jag kunna tänka mig ett värde kring 8000 kr +/- 1000...men jag skulle vara försiktig då kronografverk i allmänhet är dyra att serva och jag tror inte cal 12 är något undantag.
Tack för infon, är som sagt var ganska dåligt insatt i hur pass lätt det är att få tag i delar m.m skickade en förfrågan till farfarsklockor vilka inte kunde skaffa fram delar till att serva den i nuläget så helt enkelt är det nog inte. Vad är rimligt att betala för en nyservad carerra eller autavia i bra skick? Runt 15k eller?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack för infon, är som sagt var ganska dåligt insatt i hur pass lätt det är att få tag i delar m.m skickade en förfrågan till farfarsklockor vilka inte kunde skaffa fram delar till att serva den i nuläget så helt enkelt är det nog inte. Vad är rimligt att betala för en nyservad carerra eller autavia i bra skick? Runt 15k eller?

Jag är usel på rådande marknadspriser på Heuer men skulle säga Carrera (runt 10-12) och Autavia runt 15, men det finns massor av modeller och skiftande skick även om de är nyservade så ut och sök och fråga här och på andra forum...

Edit: Glöm detta riktmärke som är högst subjektivt och svårt färgat av en dag i festandets tecken...
 
Topp