• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

PR1973

Rolex
Pledge Member
Måste ju slänga upp några bilder eftersom den här tråden fick mig att ta mig samman och bli medlem :)

Heuer (även TAG) är absoluta favoritmärket och förutom några nya re-issues (Autavia och Monaco Vintage) så har även några gamla godbitar landat i samlingen. Hade span på Monacon på Klockkvalitet också men lyckades missa tiden för förhandsbud och sen verkar den ha blivit såld i efterhand, ja ja.

Först ut en Montreal, tyvärr är originallänken trasig men tycker det funkar fint med en brun rallyrem istället.


Hittade den här Autavia 11630:an i Prag för ett tag sedan. Skulle kanske inte kalla den NOS men bra nära. Verkar otroligt att den skulle legat osåld i Prag sen mitten av 70-talet men någon har i alla fall varit väldigt rädd om den. Hur som så satt originalprislappen kvar på den (tyvärr hade dom bytt originalremmen). Nån som vet vad 3900 tjeckiska krona kan ha motsvarat?

 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fina klockor!
Menar du att du gett 3900 korona( c.a 1300SEK) för Autavian. I så fall är det bara att gratulera till ett klipp som närmar sig det otroliga...:)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Nej riktigt så bra var det tyvärr inte.Prislappen är troligen från 70-talet, priset jag betalade var helt klart mer i dagens normala nivå (ca 2500 euro).


Intressant om prislappen är tjeckisk och från 70-talet d v s från kommunisteran. Öst hade ju en hel del joint ventures med väst, vilket t e x ledde till att man på svarta marknaden kunde köpa västerländska märkesvaror mycket billigt i "hårdvaluta" som dem kallades. Att den sålts öppet verkar otroligt, det enda tillgängliga märket var ju statliga PRIM, vilket vanliga medborgare fick avstå mer än en månadslön för. Ifall prislappen tydligt anger korona har uret mest troligt varit vikt för politruckerna. Kan kanske avse annan valuta?

En enkel mans funderingar s a s..;)

Edit: Vad värdet i västvaluta kan ha svarat mot är svårt att säga, då kommuniststaterna själva reglerade sin växlingskurs. Rubeln hölls t e x jämnbördig med dollarn...
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Måste ju slänga upp några bilder eftersom den här tråden fick mig att ta mig samman och bli medlem :)

Heuer (även TAG) är absoluta favoritmärket och förutom några nya re-issues (Autavia och Monaco Vintage) så har även några gamla godbitar landat i samlingen. Hade span på Monacon på Klockkvalitet också men lyckades missa tiden för förhandsbud och sen verkar den ha blivit såld i efterhand, ja ja.

Trevligt med nya medlemmar och fler Heuers på forumet! Du behöver kanske inte vara allt för ledsen över att du missade Monacon på Kaplans, den urtavlan var nog en av de mest "packningsskadade" jag sett.

Tycker annars att det är för få fyrkantiga klockor i den här tråden...

57516b80-697b-4697-8684-ae8618becec6_zpscbf0bf1b.jpg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Intressant om prislappen är tjeckisk och från 70-talet d v s från kommunisteran. Öst hade ju en hel del joint ventures med väst, vilket t e x ledde till att man på svarta marknaden kunde köpa västerländska märkesvaror mycket billigt i "hårdvaluta" som dem kallades. Att den sålts öppet verkar otroligt, det enda tillgängliga märket var ju statliga PRIM, vilket vanliga medborgare fick avstå mer än en månadslön för. Ifall prislappen tydligt anger korona har uret mest troligt varit vikt för politruckerna. Kan kanske avse annan valuta?

En enkel mans funderingar s a s..;)

Edit: Vad värdet i västvaluta kan ha svarat mot är svårt att säga, då kommuniststaterna själva reglerade sin växlingskurs. Rubeln hölls t e x jämnbördig med dollarn...
Intressanta funderingar onekligen :) Just politrucker var min första tanke också. Eller om det möjligen fanns ett utbud till ex. ambassadpersonal från väst?? Det kan ju så klart vara vilken annan valuta som helst också...
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Trevligt med nya medlemmar och fler Heuers på forumet! Du behöver kanske inte vara allt för ledsen över att du missade Monacon på Kaplans, den urtavlan var nog en av de mest "packningsskadade" jag sett.

Tycker annars att det är för få fyrkantiga klockor i den här tråden...

57516b80-697b-4697-8684-ae8618becec6_zpscbf0bf1b.jpg

Den var onekligen rejält skadad men jag såg det som lite av en långsiktig utmaning att hitta en ny tavla :rolleyes: Nåväl, nu blir det någon annans bekymmer. Håller för övrigt med om att det är lite lite fyrkantigt!
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Vill bara poängtera att logotypen är skarp och fin trots att den ser grynig ut på bilden!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Kommer du ihåg stället? Kanske du kan glida via street view och i de bästa av fall finns det en hemsida eller en mejladress att spana efter


Hade ett visitkort med en nedklottrad adress som jag fick hos en antikhandlare men inte kan finna. Men så tamejfan hittade jag igen affären m h a google maps. Efter en kort men intensiv kamp segrade klockbroderskärleken över den stofile samlaren, så här är adressen...

KRÁLOVSTI HODIN
Mikulandská 5, PRAHA 1

:)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Nice! en av mina favoriter!
hur ser baksidan ut?
bytta tim/minut o ommålad chronosekund?
hur vet man om det är Heuer orig? är verket märkt på nåt sätt?

Ja lite samma här :) Har inte öppnat upp den än, men jag tror inte att verket är Heuer-märkt, det ska vara ett Felsa 4000N, återkommer när jag köpt en boll och samlat ihop modet att öppna min första klocka! Visarna är ej orginal och sitter löst som tusan, jag misstänker också att sekunden är ommålad. Eventuellt är den orginal då tavlan är sjukt skarp den med, likaså färgen på kronografen. Kronan är vad jag tror orginal då det står Aquastar på den. Baksidan ser ut såhär:

bild-3.JPG
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ja lite samma här :) Har inte öppnat upp den än, men jag tror inte att verket är Heuer-märkt, det ska vara ett Felsa 4000N, återkommer när jag köpt en boll och samlat ihop modet att öppna min första klocka! Visarna är ej orginal och sitter löst som tusan, jag misstänker också att sekunden är ommålad. Eventuellt är den orginal då tavlan är sjukt skarp den med, likaså färgen på kronografen. Kronan är vad jag tror orginal då det står Aquastar på den. Baksidan ser ut såhär:


finns det nåt om dessa på OTD? jag har aldrig haft nån Heuermärkt och inte läst in mig
 
Topp