• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Rock n Ron bad mig lägga upp en bild här och säga något om klocka.
Super fin Camaro som jag har köpt av första ägaren,svensk såld klocka som har legat i en byrålåda i 30 år.
Lite rolig kuriosa,herren sysslade med hobby flygning och var ute efter den bästa chronographen urhandlaren kunde rekommenderar och blev hänvisad till Heuer.
Har haft klockan i nästan 2 år utan mycket handleds tid....men senasten tiden så är den på väldigt mycket.
Opolerad och en tavla som är i absolut nyskick.
20160925_163924.jpg

Tack för bild/info! Camaron är en underbar klocka! En vittavlad med datum står högt på önskelistan hos mig, men de är inte lätta att hitta. Och numera svindyra... :greedy:

Hade chansen att scora en Camaro från Norge(!!!) för 4-5 år sedan för vad som idag känns som ett fyndpris, men vilade på hanen för länge så det sket sig...
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Thanks for your input Darren :) Hope you do not mind that I referred to you and quoted you in our discussion! About Jens's case, mine has this inscription (Abel Court's picture):
Screen Shot 2016-07-12 at 09.24.58.png

I guess Jens can check his and see if it also has "1163 V" or just "1163"? My apologies if my assumption that all Viceroys have "1163 V" is wrong...
Nu har jag tittat på min klocka, den har inte något V vid 1163 ( just 1163). Serienummer 2052XX.
Can you tell age from the serienumber? @Darren Cal.11/12
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ok its an 1163 for sure , 205xxx is a pre-Viceroy series watch as i mentioned in my explanation above. Its around the start of 1971 & will be a Cal.12 powered watch.
Thanks for your input to our discussion Darren :) Now the "mystery" is solved and @Jensab knows what kind of Autavia he owns :D When I first saw the picture of his watch I directly thought it was a Viceroy because of the red striped hour/minute hands. Also knowing that mine has a MH insert and that the dial is exactly looking the same as mine (well, as far as I can see...) made me come to the conclusion that it was a Viceroy. I did not see that his insert lacked the lume-dot mine has. Also creds to the input from @Zacke and @PR1973 :) I have learned a lot from this discussion!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Here is a Autavia 1163 and not a 1163V , is it more rare?
tmp_23683-IMG_20160930_080529_01-212085093.jpg
Vet inte om de är mer ovanliga, men de 1163 som fanns innan Viceroy skilde sig åt då vänstra subdialen hade 3,6,9,12 siffror istället som på din 1-12. Visarna såg lite annorlunda ut också, tim och minutvisarna hade inga röda detaljer. Men som du kanske sett när du läst tidigare inlägg från "Heuereliten" :p så har inte Heuer varit konsekventa och det finns inte så mycket dokumentation att gå efter heller.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Vet inte om de är mer ovanliga, men de 1163 som fanns innan Viceroy skilde sig åt då vänstra subdialen hade 3,6,9,12 siffror istället som på din 1-12. Visarna såg lite annorlunda ut också, tim och minutvisarna hade inga röda detaljer. Men som du kanske sett när du läst tidigare inlägg från "Heuereliten" :p så har inte Heuer varit konsekventa och det finns inte så mycket dokumentation att gå efter heller.


Så min bör vara en viceroy även om det inte står V på den
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Hi all, well what an interesting discussion to land on. Great to see you boys delving into the finer details of vintage Heuer. It can be a little cloudy but i promise you its an enlightening experience :D

Ok lets spit out some basic facts
There are NO ABSOLUTES when it comes to which insert the 1163/1163V/73463/73663 family of cases should wear ( this case series all use the same size bezel and insert ) !! We've seen so many exceptions over the years that its now accepted that you could choose your bezel style when you purchased your watch !!

Ok now lets look at some of the examples you guys have linked above.
The one Jens has linked wearing the MH bezel - there's a very high chance that the case is an 1163, not an 163V. Before the Viceroy run in 1972 the majority of 1163 black dials wore MH bezels ( please note - just because it has a MH bezel does not make it an absolute that its an 1163 case )

Hasse Varg's lovely NOS Viceroy - yes it has a lume dot at the top & this usually indicates that its one of the last run of the Viceroy ( usually serial number over 270xxx ).
We also often see these lume dot bezels on the 7734 & 7736 manual wind versions - but this makes sense as these manual winds were often produced at the same time as the last of the Viceroys.

Hope i've made it clearer for you guys - cheers - Darren

Nu har jag tittat på min klocka, den har inte något V vid 1163 ( just 1163). Serienummer 2052XX.
Can you tell age from the serienumber? @Darren Cal.11/12

Ok its an 1163 for sure , 205xxx is a pre-Viceroy series watch as i mentioned in my explanation above. Its around the start of 1971 & will be a Cal.12 powered watch.

Läste du igenom det som skrevs tidigare? ;) Jag skulle säga att det inte är en Viceroy, men den variant som kan bedömas vara lite mer ovanlig och kanske betinga ett högre värde är de som kom innan och har de attribut som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Eftersom klockorna är över 40 år gamla vet man ju inte om man haft en 1163 med den gamla tavlan och visarna men senare bytt ut dessa, eller om man körde produktion parallellt och använde sig av Viceroytavla och visare. Viceroy har boetten märkt 1163V, visare med röda detaljer, 1-12 på vänstra subdialen, eventuellt tachyskalan då(se annonsbilden jag bifogade), men den kunde man ju som sagt byta ut. Tror också dom endast levererades med läderbandet(?), men det gick att köpa till länk.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Here is a Autavia 1163 and not a 1163V , is it more rare?



tmp_23683-IMG_20160930_080529_01-212085093.jpg
I think that they are rarer than the Viceroys. In my Autavia book (https://shop.hodinkee.com/collections/library/products/heuer-autavia-chronographs-1962-1985) I have read that there were some 4000-5000 Viceroys produced which was the greatest batch of all the Heuers ever produced. I am not 100% sure, I will check my book when I get home, maybe @Darren Cal.11/12 can shed some light on this?
 
I think that they are rarer than the Viceroys. In my Autavia book (https://shop.hodinkee.com/collections/library/products/heuer-autavia-chronographs-1962-1985) I have read that there were some 4000-5000 Viceroys produced which was the greatest batch of all the Heuers ever produced. I am not 100% sure, I will check my book when I get home, maybe @Darren Cal.11/12 can shed some light on this?

The pre-Viceroys are only trading at a higher value if they have the earlier all steel OR all steel with black stripe hands & the 3,,5,9,12 in the hour counter to the right. Such as my one here ( which is powered by a Cal.11 )


All Viceroys have 1-12 in the left register, red tipped brushed steel hands & in the first 2-3 years were only offered on the Corfam ( looks like leather ) strap. Later runs offered the choice of a grains of rice bracelet ( first Hadley & then later asian made ) at an extra cost.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor

PR1973

Rolex
Pledge Member
Suck, ja det verkar vara så... Googlade lite och hittade att det även finns 11630 i "Viceroy colors", som denna:
Aut11630V.jpg

Hade nog tagit även den för en Viceroy, bezel-insertet har ju en lume-dot men eftersom även min Viceroy har det så hade jag nog varit "säker" på min sak även för denna :D Man lär sig så länge man lever :) Bilden hämtad ifrån: http://thoughts.onthedash.com/thoughts/autavia-guide/
Har haft en sån tidigare och 11630:eek:rna av den typen ingick i Viceroykampanjen så den är faktiskt en Viceroy :)
 
Topp