• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

PR1973

Rolex
Pledge Member
Ni som är kunnigare än jag vad gäller Poor-man´s Heuers :) Funderade ett tag på den här Zodiac:en på Omega Forums:
https://omegaforums.net/threads/fs-sold-zodiac-chronograph-reverse-panda-valjoux-7733.46431/
Insåg dock att mitt klockkonto för tillfället är kört i botten så jag passade:( Vad tror ni, hade den varit ett bra köp för $1375 (moms tillkommer ju dessutom)? Kan vara bra att veta om någon liknande dyker upp när klockkontot har återhämtat sig :)
Snygga klockor men tyvärr med fulmetallsboetter (kromade dvs). Borde gå att hitta roligare saker för de pengarna. Det finns bl.a. lite äldre Zodiac av liknande modell men med stålboett, det hade jag definitivt satsat på istället.

Edit - kan ju vara bra om man uppdaterar sidan innan man börjar skriva...mao sen på bollen :)
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tycker inte den var så kul. Tavelkvaliten såg ut att vara bra, men layouten sådär. Boett i fulmetall känns sådär och framförallt är boettformen rätt trist?

Snygga klockor men tyvärr med fulmetallsboetter (kromade dvs). Borde gå att hitta roligare saker för de pengarna. Det finns bl.a. lite äldre Zodiac av liknande modell men med stålboett, det hade jag definitivt satsat på istället.

Edit - kan ju vara bra om man uppdaterar sidan innan man börjar skriva...mao sen på bollen :)
Tack för er feedback :) Ni har ju absolut rätt i att fulmetall går bort! Stål skall det ju givetvis vara :D Lade inte märke till det själv när jag såg annonsen :(
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Världens bästa urverk
IMG_20161011_215350.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Såhär långt har ja kommit, lyckades köpa den bästa (och enda) bezeln som gick att köpa för pengar... samt stopsecond visare och 2/3 subdial visare. Kvar är den sista subdial visare samt krona och på sikt en bättre bezel? Bifogar före och efter bilder (kommer bättre bilder):
20160803_143747.jpg
IMG_20161012_090316.jpg
På god väg! Jag gillar skicket på bezeln! Det är spännande att följa ditt lilla projekt :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Håller med, en klocka som gått från 15 k till 215k på 5 år är inte längre prisvärd i min värld MEN om vi ska vara lite opartiska så:
Rarity: Autavia>Daytona
Desirability: Autavia≤Daytona?
Finish: Autavia=Daytona
Urverk: Autavia=Daytona
Historik: Autavia=Daytona?
Pris: Autavia=Daytona?

Personligen tror jag att priset kommer stagnera först när autavia når daytona priser...rimligt eller inte...ja kommer iaf inte köpa en rindt längre:D Fan att jag inte köpte din förra året:/

Som tidigare konstaterat ska man kanske inte ångra sig...
Men jag ångrar lite att jag valde bort ett par Autavior pga storleken/tjockleken när jag jagade Heuer kronograf 2012. Det blev en Carrera istället, men det kunde ju blivit båda! :banghead:

Ja, ja... Bara att njuta av de man har & nöja sig där. Några fler lär det ju inte bli...
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Som tidigare konstaterat ska man kanske inte ångra sig...
Men jag ångrar lite att jag valde bort ett par Autavior pga storleken/tjockleken när jag jagade Heuer kronograf 2012. Det blev en Carrera istället, men det kunde ju blivit båda! :banghead:

Ja, ja... Bara att njuta av de man har & nöja sig där. Några fler lär det ju inte bli...
Jag sitter och funderar på om jag ska sälja av en av Autaviorna som jag har, men när du skriver så där så känns det som att den får stanna.

Förresten antar jag att du menar 70-talarna, de tidigare 4 siffriga är ju lite "tunnare" i boetten än de som kommer senare, men dom är förstås fortfarande ett bra stycke klocka.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Som tidigare konstaterat ska man kanske inte ångra sig...
Men jag ångrar lite att jag valde bort ett par Autavior pga storleken/tjockleken när jag jagade Heuer kronograf 2012. Det blev en Carrera istället, men det kunde ju blivit båda! :banghead:

Ja, ja... Bara att njuta av de man har & nöja sig där. Några fler lär det ju inte bli...
Blir alltid så när man analyserar saker o ting retrospektivt...bara att njuta av det du har nu:) Men håller med, märkligt vilken resa den manuella autavian gjort jmf med carreran...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Dom manuella Carrerorna och autaviorna är ju så mycket trevligare på armen, utan det tjocka och svårservade automatverket. Sen
Är det ju som Aurum säger att 60 tal är vackrare än 70 tal, även om framförallt 70 tals Autavian är väldigt tuff.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Det var ju iofs väntat om vi pratar om 70-tals carreran. 60-tal är typ alltid bättre.
Menade 60tals carreran..mot 60tals autavian...carreran har historiskt sett varit dyrare innan..den kanske redan hade gjort sin resa? Om man tittar på resultaten från the haslinger auction från 2010 som var the big heuer thing då och jmf med dagens priser kan man ju dra en och annan slutsats...

1. 2447S/SN≥2446 (1st exe och 2nd exe)
2. 2447N/NS<2446(1st exe och 2nd exe)
3.Skipper idag = skipper för 6 år sen
4. 2447S idag = 2447S för 6 år sen
5. 2447SN idag > 2447SN för 6 års en med en faktor på 3?
6. 2447NS idag > 2447NS för 6 års med en faktor på 3???
7. 2446(1st exe) idag > 2446(1st exe) för 6 år sen med en factor på 11x.
8. 2446(2nd exe) idag > 2446(2nd exe) för 6 år sen med en factor på 10x.

Sist men inte minst, fanns en compressor case i fint skick som gick för ca 45 för 10 år sen...dvs en ökning med ca 2.5x idag...

has1.jpg
has2.jpeg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Dom manuella Carrerorna och autaviorna är ju så mycket trevligare på armen, utan det tjocka och svårservade automatverket. Sen
Är det ju som Aurum säger att 60 tal är vackrare än 70 tal, även om framförallt 70 tals Autavian är väldigt tuff.
Fick hålla i en för första gången för nån vecka sen, de är trevliga...kan tänka mig på BoR länk..men jag väljer 60 tal alla dagar i veckan;)
 

Ebbot

Cartier
kom på att denna bild kanske passar bättre i den här delen av forumet.

I vilket fall: en heuer carrera inköpt ny av min far på 70-talet. ref 73653 vad jag fått fram. Enligt honom var klockan borta men när vi gick igenom gamla gömmor hittade jag denna i originalförpackning med racingstrap + länk och dekal. skall lämnas in för service då den legat still i minst 20 år.

IMG_2789.JPG


Tjäääna!

Jävligt glad idag när jag hämtade ut min nyfixade heuer! (Tog lååång tid men antagligen värt det)
Kommer i perfekt timing till ett bröllop imorgon också :D

IMG_0102.JPG
 
Topp