• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

High-end definierat?

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
nej, det måste vara dyrt... det är det viktigaste... Nomos och average Seiko är ju exempel på inhouse som ej är high end

typ > SEK100.000 ;-) men om det är riktigt ålderdomlig och snirklig styling kan man komma undan med >70.000 som Glashütte typ... :lol:
 

Chuck

Patek
2-Faktor
För mig är HE ett urverk med hög kvalité i delar, chronometer spec, fina materialval i övrigt och erkänd historia.

Cheers


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
nej, det måste vara dyrt... det är det viktigaste... Nomos och average Seiko är ju exempel på inhouse som ej är high end

typ > SEK100.000 ;-) men om det är riktigt ålderdomlig och snirklig styling kan man komma undan med >70.000 som Glashütte typ... :lol:


Håller med om att vanliga billiga Seiko har svårt att platsa som high end trotts inhouse och hög kvalitet. Men tycker inte heller att priset i sig räcker.

Tex en quartz Jacob &Co med massor av diamanter för 100 tkr har jag svårt att se som high end.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Om man nu, mot förmodan, ska ta någon hänsyn till vad Archie tycker...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=9BABAPsPKYI[/video]
 

Camo00

Patek
Känslan hos konsumenten att äga en produkt som är svår att få tag i/ovanlig/för dyr för gemene man, brukar vara gemensamt för High-End produkter i alla branscher. Exklusivitet är vad som definierar High-End, och det uppnår man genom många av de parametrar som nämnts ovan PLUS att man ofta tillverkar mindre volymer än mellan-konkurrenterna (eller får det att verka så).
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
OT

Nu kör han även en "authentication channel". Bara att maila bilder och lite Pay Paltransaktioner så får du ett utlåtande av Mr Archie... :roll:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=2gR2nwFV9NY&list=UUQ0qP6koCeknuEjb11DjX_Q&index=1&feature=plpp_video[/video]
 

paradis

Audemars
ock VAD är det som är så speciellt med Archie ?? Det jag har set/hört på youtube är att han ger sin syn på klockor....Det finns tusentals andra sk.experter som honom, om inte bättre.Jag kan bara inte med honom,ock hans skrik,när han pratar.Mvh Paradis
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Typ som denna gamla text. Skulle säga att high-end knappast börjar innan 10k USD numera.
 

Bilagor

  • 2012-10-30_144244.png
    2012-10-30_144244.png
    27.4 KB · Visningar: 1,013
Rossi skrev:
OT

Nu kör han även en "authentication channel". Bara att maila bilder och lite Pay Paltransaktioner så får du ett utlåtande av Mr Archie... :roll:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=2gR2nwFV9NY&list=UUQ0qP6koCeknuEjb11DjX_Q&index=1&feature=plpp_video[/video]

Perfekt, ska börja använda det direkt :)

paradis skrev:
ock VAD är det som är så speciellt med Archie ?? Det jag har set/hört på youtube är att han ger sin syn på klockor....Det finns tusentals andra sk.experter som honom, om inte bättre.Jag kan bara inte med honom,ock hans skrik,när han pratar.Mvh Paradis

Humor Paradis, humor...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Archie är ju underbar. Är det bara jag som ser en kille som varit mobboffer under 80-talet och nu försöker ta revanch? Hans klockintresse får mig osökt att tänka tillbaka när man var 8 år och stod utanför glasskiosken och kollade på parkerade motorcyklar. Man kollade på hastighetsmätarna. "WOW! Den här går i 240km/h!
 

Dubbes

Cartier
Detta är High-End för mig. Intressanta urverk, men tekniska lösningar som tillsammans med designen på klockan, gör att det är en klocka som är utöver det vanliga. Detta är en MB&F - Horological Machine No 2, Annan favorit är Dynamit Harrys Opus V. Extremt hög nivå på urverken. För mig ska High-End var nästa helt ouppnåeligt, Exklusivt och udda. inget man ser varje dag.
 

Bilagor

  • Horological Machine No 2 a.jpg
    Horological Machine No 2 a.jpg
    249.6 KB · Visningar: 959

Pleximannen

Cartier
JakobZ skrev:
Per skrev:
Typ som denna gamla text. Skulle säga att high-end knappast börjar innan 10k USD numera.

Tycker den va rätt bra i allmänhet även om priset inte riktigt stämmer kanske!

Håller med om det. Känns som spiken på huvet. Hig-hend är inte bara en prisfråga... dyra vintage-Rollar i all ära men det är inte high-end bara för att det är dyrt. Det gör mig i och för sig inte mindre sugen på en MilSub men ändå :D
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Att definiera vad "Highend" är - är lite marigt. Givetvis - prisbilden är en viktig faktor men inte avgörande, personligen skulle jag inte klassa exempelvis Hublot som riktigt Highend, oavsett hur dyra dom kan bli. Men det är givetvis en tolkningsfråga också. Grand Seiko exempelvis rör sig någonstans i gränslandet eftersom linjen har många attribut som skulle kunna klassas som Highend som låga produktionsvolymer, inhouseverk av hög kvalité, hög finish och hög grad av hantverk. Men till dess prisbild går det ju däremot inte hand i hand med Highend och kan ju därför inte klassas som riktigt Highend.

Vad jag försöker säga är att - att definera Highend behöver inte vara så enkelt.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Seiko kan aldrig bli high-end och inte Omega heller för den delen. Som många andra säger måste det ju givetvis vara något som är nästintill omöjligt att få tag på för gemene man.

Att jag nämner Omega i samma mening som Seiko beror på att det är lite gemensamt med just dessa märken i den bemärkelsen att oavsett hur häftiga deras in-houseverk än må vara kommer man inte ifrån det faktum att man faktiskt kan förvärva ett armbandsur av det märket för under tusingen (avser begagnade Omega).

Man måste hålla sig i det övre prissegmentet motiverat framför allt av ett imponerande hantverk och ej släppa ifrån sig svenssonprodukter för att klassas som high-end.

Jag har i denna bemärkelse också lite svårt att sätta Glashütte som high-end eftersom de sätter sitt märke både på NOMOS och UNION, men också på A Lange Söhne (som ju egentligen borde vara high-end).

Vidare måste det vara ett märke som inte "syns" i media etc. Att verka utan att synas heter det ju. Exempelvis har ju Audermars Piguet blivit lite för kommersiellt i det avseendet. Används av kändisar, Swedish House Mafia sjunger om det etc. Roger Mille går ju bort av samma anledning.

Spontana high-end: Patek Philippe, Vacheron Constantin, Ulysse Nardin



Kan tilläggas att jag äger Omega, har funderat på en UNION och fantiserar om att äga AP ROO :D
 
Gavve skrev:
Seiko kan aldrig bli high-end och inte Omega heller för den delen. Som många andra säger måste det ju givetvis vara något som är nästintill omöjligt att få tag på för gemene man.

Att jag nämner Omega i samma mening som Seiko beror på att det är lite gemensamt med just dessa märken i den bemärkelsen att oavsett hur häftiga deras in-houseverk än må vara kommer man inte ifrån det faktum att man faktiskt kan förvärva ett armbandsur av det märket för under tusingen (avser begagnade Omega).

Man måste hålla sig i det övre prissegmentet motiverat framför allt av ett imponerande hantverk och ej släppa ifrån sig svenssonprodukter för att klassas som high-end.

Jag har i denna bemärkelse också lite svårt att sätta Glashütte som high-end eftersom de sätter sitt märke både på NOMOS och UNION, men också på A Lange Söhne (som ju egentligen borde vara high-end).

Vidare måste det vara ett märke som inte "syns" i media etc. Att verka utan att synas heter det ju. Exempelvis har ju Audermars Piguet blivit lite för kommersiellt i det avseendet. Används av kändisar, Swedish House Mafia sjunger om det etc. Roger Mille går ju bort av samma anledning.

Spontana high-end: Patek Philippe, Vacheron Constantin, Ulysse Nardin



Kan tilläggas att jag äger Omega, har funderat på en UNION och fantiserar om att äga AP ROO :D

Håller faktiskt med i det mesta, MEN Glashütte är en stad där dessa märken kommer ifrån....
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Gavve skrev:
Seiko kan aldrig bli high-end och inte Omega heller för den delen. Som många andra säger måste det ju givetvis vara något som är nästintill omöjligt att få tag på för gemene man.

Att jag nämner Omega i samma mening som Seiko beror på att det är lite gemensamt med just dessa märken i den bemärkelsen att oavsett hur häftiga deras in-houseverk än må vara kommer man inte ifrån det faktum att man faktiskt kan förvärva ett armbandsur av det märket för under tusingen (avser begagnade Omega).

Man måste hålla sig i det övre prissegmentet motiverat framför allt av ett imponerande hantverk och ej släppa ifrån sig svenssonprodukter för att klassas som high-end.

Jag har i denna bemärkelse också lite svårt att sätta Glashütte som high-end eftersom de sätter sitt märke både på NOMOS och UNION, men också på A Lange Söhne (som ju egentligen borde vara high-end).

Vidare måste det vara ett märke som inte "syns" i media etc. Att verka utan att synas heter det ju. Exempelvis har ju Audermars Piguet blivit lite för kommersiellt i det avseendet. Används av kändisar, Swedish House Mafia sjunger om det etc. Roger Mille går ju bort av samma anledning.

Spontana high-end: Patek Philippe, Vacheron Constantin, Ulysse Nardin



Kan tilläggas att jag äger Omega, har funderat på en UNION och fantiserar om att äga AP ROO :D

Det var en mycket bra förklaring.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Håller faktiskt med i det mesta, MEN Glashütte är en stad där dessa märken kommer ifrån....

Jepp så sant! Där var jag lite väl het på gröten. Och rättar mig angående Nomos och Lange :D

För:
Union Glashütte återbildades i mitten av nittiotalet av Glashütte Original (ursäkt för att länken är på tyska)
http://de.wikipedia.org/wiki/Union_Uhrenfabrik

Jag antog att något liknande gällde Nomos och Lange...

Med denna lektion från Masterkiller får jag ändra uppfattning: A Lange Söhne är high-end!
 

CrilleP

Breitling
Siktar ni inte lite lågt när ni tar upp Omega när ni ska prata om High-End?
Jag tycker att ska man börja prata om den typen av klockor så måste man minst upp till Vacheron, Patek eller Breguet.
RM är helt klart HE tycket jag iallafall

Kan tycka att Dubbe går lite väl långt med MB&F det är på en sån galen nivå.

Crille:p
 

Chuck

Patek
2-Faktor
En mindre luddig definition jag använder mig av är "Timepiece"

Min 14060M är ett stycke Timepiece. En riktig kvalitetsklocka :D

Cheers


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp