• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

High end fieldwatch ?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_0339.JPG

IMG_8531.JPG

Under några veckor var båda mina favvoklockor (dykarklockor) iväg och min fieldwatch (SARG007) fick därför rätt mycket handledstid. 40mm och ganska tunn, grymt skön på både nato och Cordura.

IMG_0382.JPG

När dykarklockorna kom tillbaka slog det mig däremot som en käftsmäll att skillnad i kvalitet (och även pris) var stor och även om fieldwatchen är grymt skön så saknas den där lyxkänslan och detaljrikedomen som jag uppskattar.

IMG_0400.JPG

Då slog mig en tanke, dykarklocka + fieldwatch for the win??? Man kanske borde köpa en "high end" fieldwatch, finns det ens?

IMG_0396.JPG

IWC Mark XVIII 40mm, nice men lite tråkig va?
Kvalitetskänslan är väl inte riktigt top notch? Moddat ETA liksom, hur sexigt är det?

IMG_0397.JPG
IMG_0398.JPG
IMG_0399.JPG

Aqualung BIG Date, 40mm x 11mm. Den bör ju ha sjukt nice tavla och visare i alla fall, på med nato så är man hemma?

Så, vad finns det för high end fieldwatches?
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Skulle säkert kunna ge något förslag, men tycker ta mig tusan Aqua Lung är så jäkla bra att du är hemma! :cigar:

Då är tex IWC:n mycket riktigt klart tråkigare..
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
IMG_0339.JPG

IMG_8531.JPG

Under några veckor var båda mina favvoklockor (dykarklockor) iväg och min fieldwatch (SARG007) fick därför rätt mycket handledstid. 40mm och ganska tunn, grymt skön på både nato och Cordura.

IMG_0382.JPG

När dykarklockorna kom tillbaka slog det mig däremot som en käftsmäll att skillnad i kvalitet (och även pris) var stor och även om fieldwatchen är grymt skön så saknas den där lyxkänslan och detaljrikedom som jag uppskattar.

IMG_0400.JPG

Då slog mig en tanke, dykarklocka + fieldwatch for the win??? Man kanske borde köpa en "high end" fieldwatch, finns det ens?

IMG_0396.JPG

IWC Mark XVIII 40mm, nice men lite tråkig va?
Kvalitetskänslan är väl inte riktigt top notch? Moddat ETA liksom, hur sexigt är det?

IMG_0397.JPG
IMG_0398.JPG
IMG_0399.JPG

Aqualung BIG Date, 40mm x 11mm. Den bör ju ha sjukt nice tavla och visare i alla fall, på med nato så är man hemma?

Så, vad finns det för high end fieldwatches?

Halv OT: men varför ser man inte fler Aqualung rent generellt. Tycker deb är riktigt nice.

Även guldarna är grymma...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Halv OT: men varför ser man inte fler Aqualung rent generellt. Tycker deb är riktigt nice.
Även guldarna är grymma...
De tillverkades bara i LE-versioner och nypriserna var galna. Beggad är de billiga men jag har hittills inte hittat en som servats, köper ogärna en 10 år gammal oservad klocka, speciellt inte high end då det kan bli dyrt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Senast ändrad:

mega

Rolex
Chansar på att en PO 8500 kvalar in och väljer att ta upp modellen med minst "lulllull". Tycker den är High End rakt igenom. Inhouse med långa serviceintervaller, väldigt omagnetisk, mycket bra noggranhet.
Detaljerna finns i överflöd men sticker inte ut och flyger därför under radarn (skall väl vara ett krav på en field watch ?).
Och som pricken över i så har den förstås AR, det är ju trots allt Yonsson som skall ha den :)

IMG_1899m.jpg


IMG_1905m.jpg



IMG_1910m.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Chansar på att en PO 8500 kvalar in och väljer att ta upp modellen med minst "lulllull". Tycker den är High End rakt igenom. Inhouse med långa serviceintervaller, väldigt omagnetisk, mycket bra noggranhet.
Detaljerna finns i överflöd men sticker inte ut och flyger därför under radarn (skall väl vara ett krav på en field watch ?).
Och som pricken över i så har den förstås AR, det är ju trots allt Yonsson som skall ha den :)

IMG_1899m.jpg


IMG_1905m.jpg



IMG_1910m.jpg
En Omegadykare? Kommer absolut inte på fråga. :)
 
Är det inte lite charmen med field watch/militärklockor att de inte är perfekta? Om man tänker ur ett historiskt perspektiv, ska man dela ut en klocka till ett par miljoner soldater kan de ju inte kosta för mycket. Jag tycker din Seiko är perfekt som field watch, lagom "fin", men jävligt, jävligt tuff.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JLC Master Compressor? Dykaren på första bilden är riktigt cool. Bägge är nog snygga på NATO- eller corduraband.

jaeger-lecoultre-navy-seals-master-compressor-dive-01.jpg


Master-Extreme-jlc-186T670-zoom1.jpg
Dykare går bort, har redan en bra modern dykare.
image.jpeg

Fortfarande ETA, men ball som tusan!
Tror inte jag skulle känna mig vidare lyxig med en IWC. :nailbiting:
Är det inte lite charmen med field watch/militärklockor att de inte är perfekta? Om man tänker ur ett historiskt perspektiv, ska man dela ut en klocka till ett par miljoner soldater kan de ju inte kosta för mycket. Jag tycker din Seiko är perfekt som field watch, lagom "fin", men jävligt, jävligt tuff.
Den är ju kalasbra påkalla sätt, håller även tiden bra men den blir ju som sagt utkonkurrerad.
Bra tråd. Jag är också intresserade av olika high end alternativ. Zenith lockar men andrahandsvärdet avskräcker tyvärr.
Screenshot_20170120-194624.png
För stor och för fet.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
z11008.jpg

http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-7/ti-746883/pi-4933148/
Du är definitivt något på spåret @Asplund ! Glashütte känns sådär WIS-nördigt vilket jag gillar. Vete fasen dock om de så himla detaljrika...

Nej just den där modellen är ju ganska platt och enkel med målade index etc. Men vänder man på den så piskar den ju rätt många tillverkare på fingrarna!

Tänkter att en Fieldwatch ska vara enkel och robust till utseendet så då passar det ju ganska bra :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej just den där modellen är ju ganska platt och enkel med målade index etc. Men vänder man på den så piskar den ju rätt många tillverkare på fingrarna!

Tänkter att en Fieldwatch ska vara enkel och robust till utseendet så då passar det ju ganska bra :)
Du har definitivt en poäng men det hade varit kul med lite rolig struktur på tavlan eller liknande och det vet jag inte om Glashütten har. En 40mm BP Aqualung har jag velat ha sjukt länge men frågan är hur kul det är med två så lika tavlor, känns kanske som ett fantasilöst val...
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Håll inte på med en massa halvmesyrer, köp en Aquanaut. Är väll ingen fieldwatch direkt, men funkar till allt du vill göra med den, plus lite till.
 
Topp