• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

High end fieldwatch ?

Chrisse

Patek
2-Faktor
@yonsson behöver en "Diamond in the rough"
Mao skulle GS behöva göra en klocka med sjuk finnishering utan att vara blingig och gärna lite tunnare än den normala GS'n.
Sbgm001 är helt enkelt för fin likt många andra GS'ar för att passa in här. När GS goes tool blir de så ruggigt stora.

Av de som lagts fram i tråden är utan tvekan Aqualung och Glashütte de bästa

Problemet med Exp I'an är att man måste vara Rolex-fan för att verkligen uppskatta den då den inte erbjuder så värst mkt annat.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Här är en riktig tool och high end märke , fast det är ju kanske inget för någon som gillar Seiko :D ;)

Girard Perregaux Watch Sea Hawk II
https://www.chrono24.se/search/inde...wk+II&searchexplain=1&sortorder=1&watchTypes=

IMG_4241.JPG
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
En ingenjör bodre kunna vara ett alternativ. Även om det kan funderas på huruvida det är high end eller ej.
Skulle en radiomir kunna anses vara ett annat alternativ? Kanske för stort för @yonsson men ändå.
 

pederr

Cartier
Känns efter två sidor här som att vi behöver definiera Field Watch?! Varenda klocka är ju föreslagen, från Omegadykare till lulllull-kronografer... o_O
Instämmer, tänker mig klassiskt snitt med arabiska siffror med enkelt typsnitt på varje timmarkering, ingen ädelmetall och minimalt med komplikationer - trehandare ev subsekund, that's it. Jag avstår dock från att försöka ge mig på en definition av high end.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Mycket IWC mk exempel i tråden. De är väl inte high end direkt dock ruskigt fina och passande i field-segmentet.
Snyggast är ju dock MkXII (grym länk till denna dessutom) eller MkXV.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket IWC mk exempel i tråden. De är väl inte high end direkt dock ruskigt fina och passande i field-segmentet.
Snyggast är ju dock MkXII (grym länk till denna dessutom) eller MkXV.
Verkligen inte high end men jag inbillar mig att de nyare har bra finish, utvändigt i alla fall. :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
De är väl inte high end direkt

Verkligen inte high end men jag inbillar mig att de nyare har bra finish, utvändigt i alla fall. :)

Vilka klockor för samma peng som IWC Mark skulle ni kalla för high-end då? Det är väl svårt att jämföra BP FF med IWC Pilot Mark om det är nu det TS gör :confused:
Den första BP FF var inte alls lyxig. Samma som IWC Mark XI. Men BP valde att göra FF till en riktig dyr och lyxig klocka. IWC håller Mark modeller mer eller mindre på samma nivå som originalet, eller missar jag nåt? :bag:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilka klockor för samma peng som IWC Mark skulle ni kalla för high-end då? Det är väl svårt att jämföra BP FF med IWC Pilot Mark om det är nu det TS gör :confused:
Den första BP FF var inte alls lyxig. Samma som IWC Mark XI. Men BP valde att göra FF till en riktig dyr och lyxig klocka. IWC håller Mark modeller mer eller mindre på samma nivå som originalet, eller missar jag nåt? :bag:
Du missar inget. :)
Frågan var om det ens fanns fler high end field watches och svaret får nog vara "nej" då om man inte kallar Glashütte för high end eller om man inte tycker de äldre IWC-modellerna med JLC-verk är high end. Men skit samma, high end är inget krav, bra finish är däremot ett krav.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du missar inget. :)
Frågan var om det ens fanns fler high end field watches och svaret får nog vara "nej" då om man inte kallar Glashütte för high end eller om man inte tycker de äldre IWC-modellerna med JLC-verk är high end. Men skit samma, high end är inget krav, bra finish är däremot ett krav.
Om du inte har testat någon av de äldre IWC-mark klockorna känns det ändå som ett vettigt förslag :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du inte har testat någon av de äldre IWC-mark klockorna känns det ändå som ett vettigt förslag :)
Jag fixar inte 36mm, det behöver jag inte ens prova för att veta. Mark XV på 38mm skulle kanske funka men just nu lutar det åt en XVI eller XVIII om jag inte trillar över en BP/Glashütte. Har sjuk beslutsångest, ska försöka tänka någorlunda logiskt och välja den klocka som borde hålla längst. :D
1: Beslut
2: Sälja
3: Köpa
 
Topp