Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

High Tech vs. Tradition - Vad föredras?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Portofino, 28 augusti 2013.

1. Portofino
    Trådstartare

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Hej på er!

Jag tänkte slänga ut en fråga - på senare år har fler och fler klockmärken poppat upp som har gjort ett klart avsteg från det "traditionella". Märken som Richard Mille, MB&F, HYT och Urwerk till exempel. Märken som blivit mkt populära på relativt kort tid. Jag undrar lite vad andra tycker om märken som dessa? Personligen tycker jag att det är fantastiska märken och gillar kombon med high tech och ofta komplicerade urverk.

Jag minns en tid då Panerai ansågs vara STORA klockor med sina 44mm och avvikande i sin design...

Är jag ute och cyklar eller har jag stöd från flera? :)

Charles_ gillar detta.
  2. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker det är bra för utvecklingen. Personligen faller denna typ av klocka mig inte i smaken men för att klockvärlden också ska utvecklas behövs dom. De mer traditionella märkena som tex Rolex tycker jag inte bidrar i lika stor utsträckning till nyskapande och att ta klockor till en ny nivå, vilket inte behöver vara något negativt. Variationen behövs den med. Men kommer inget nytt kommer det klassiska inte vara klassiskt längre.

Aquaracer2, Bojke, Rozzy och 1 annan gillar detta.
  3. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Det är bra att det skapas nytt och haute horologie går framåt.

Tyvärr för oss vanliga dödliga ligger ju prisklassen på sådana här klockor lite utanför ramarna.

Sen, för egen del, har jag någon form av gräns när det blir liksom bara "onödigt" i slutändan och kostar shejk-pengar.

Gillar dock det som Rolex gjorde med Sky Dwellern, månadsfunktionen osv tycker jag var ett bra steg för dem.

JLC är en tillverkare jag rankar högt, men tidlös design samtidigt som urverken/funktionerna kan vara riktigt feta...

David gillar detta.
  4. Charles_

Charles_ Präst

Portofino och Jens gillar detta.
  5. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Allting som tillverkats efter 1880 är skräp.

Bojke, morrism, meo_swe och 2 andra gillar detta.
  6. Charles_

Charles_ Präst

Ett annat märke jag gillar skarpt är De Bethune:

Målarn gillar detta.
  7. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Gillar traditionella klockor mer än hightech, de ser ofta förjävliga ut imo, dock tycker jag det är bra att det utvecklas. Inom kategorin "hightech" tycker jag MB&F gör tveklöst de coolaste klockorna, och deras LM1 "Legacy Machine" är sjukligt cool och vacker!

henk von helvete, P-A, babanker och 1 annan gillar detta.
  8. David

David Bödeln

Jag är helt för innovation så länge den görs med stil, däremot är det ett absolut måste för mig att verket är 100% mekaniskt, hybrid-tramset från Seiko har jag ingenting till övers för.

POO gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Hela vitsen med innovationer är att de ska vara banbrytande. Då måste man bryta mot vissa konventionella "regler".

Donkii, 80talisten och _jonte gillar detta.
  10. David

David Bödeln

Det beror helt på vad syftet är. Mekaniska armbandsur som koncept är helt förlegat, en Casio för en femhundring gör allt hybridverken klarar och mycket därtill. Innovationen sprang ifrån den mekaniska tekniken redan för 40 år sedan, det är mekaniken som sådan som intresserar mig, inte vad man eventuellt kan åstadkomma genom lägga till elektronik.

NiklasArvid gillar detta.
  11. _jonte

_jonte Friends of KS

Jag gillar high-tech oavsett tidsperiod. Tex när quartz, stämgaffel osv var banbrytande på (60)70-talet var det high-tech. Gillar sånt mycket! Dagens high-tech är oftast high-end, väldigt dyrt och med spektakulär design; vilket gör det svårare (för mig) att ta till sig. HYT's teknik är väldigt häftig på pappret, men tyvärr är klockorna gräsligt fula.

yonsson gillar detta.
  12. Charles_

Charles_ Präst

Några live-bilder som jag säkert redan postat men som kan vara kul att titta på igen:

tim.stockholm, 80s, Målarn och 1 annan gillar detta.
  13. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Kan vara häftiga och roliga, framför allt urverken och funktionerna. Men ser oftast röriga och förjävliga ut..

Reize och Sandkvist gillar detta.
  14. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm

När får du hem denna nu då David?

Har nämligen listat ut att det är denna du beställt..

15. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Min gräns går vid RM

16. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

På ett tekniskt och/eller teoretiskt plan kan det vara kul. Men de ser ju för jävliga ut och är inget jag skulle vilja bära. Imho. ;)

Reize gillar detta.
  17. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jag är fett för. Hade gärna rockat nån av ultralyx-komposit-komplikationsklockorna.

18. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Det är bra att det händer saker, som många skriver här.

Men de modellerna som visats här är för extrema för min smak.
    Jag har hellre en sub istället för någon av dem...

Reize gillar detta.
  19. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Elektronik eller inte, jag skulle nog säga att Spring drive är 95% mekaniskt och 5 procent elektroniskt... Eller kanske t.o.m. 97%vs3% då det bara rör sig om nanowatt i ström...

Den som kallar denna teknologi osofistikerad ljuger för sig själv...

20. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Exakt, skulle alla då tänka att allt oförändligt måste gå till som det gjort i hundratals år så skulle ju ingenting utvecklas, och då inte bara urverk....

yonsson gillar detta.
  21. David

David Bödeln

Jag säger inte att den inte är sofistikerad, jag säger att den är fullständigt ointressant. För mig.

80talisten gillar detta.
  22. Portofino
    Trådstartare

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Jäkligt trevliga!

23. Portofino
    Trådstartare

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Det handlar ju inte bara om materialval, i mångt och mycket handlar det om att föra urmakarkonsten framåt. Eller åtminstone utmana den. Därför gillar jag de ovanstående.

24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tyvärr ofta rätt fula, asymmetriska och obärbara. Luktar lite oljepengar, custom lambos och näsgodis. Men om de var i lite sundare storlekar och något gjorde mig ekonomisk oberoende så är jag på!

25. David

David Bödeln

Nepp, inte ens nära.

Spring Drive är lite som en Facit-räknare från 1954 med en digital display. Fullständigt meningslös.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Facit_AB

26. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Säkert roligare live än på bild. Inget jag skulle bära. Kanske om jag var snuskigt rik och ville impa på polarna.

27. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    SD utvecklades i första hand för att reducera slitaget i urverket, och därmed förlänga serviceintervallerna ganska ordentligt... En jämnare och mera exakt tidsgång är ju ett annat resultat av det här.

Så SD har flera funktioner/syften...

Co Axial och Spring drive har utvecklats av samma syften men på olika sätt... Sen kan ju alla ha olika åsikter om det...

28. David

David Bödeln

Än en gång, major fail.

Min gamla skräp-Casio har hållit tiden perfekt i 24 år utan service.

29. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Det är din åsikt, du talar om det som det vore en universiell sanning.

30. David

David Bödeln

Du får gärna kontrollera min gamla Casio personligen om du så önskar.

Aquaracer2, Nexus och Bojke gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield