• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Pistol_Pete

Panerai
Jag vill love-bomba lite mer på Krons Ur i PK huset. De är alltid trevliga och hjälpsamma. Det spelar ingen roll om man ska köpa nytt, justera en länk eller bara titta lite.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
ROB-1832 fixade ett nytt värderingsintyg på en klocka jag sålde i veckan på 10 min. En urmakare öppnade klockan och sedan skrevs intyget ut. Tror det kostade 950kr. Kunde inte gått smidigare, stort tack för hjälpen!
 

Kärran

Breitling
Jag vill varna för Franks ur. Dåligt, i det närmaste oförskämt, bemötande när jag ville reklamera deras lagning av min klocka. Efter att degjort om lagningen gick den sönder igen efter tre dagar.
 
Vill med detta total-hissa Erikssons Urhandel i Sundbyberg och samtidigt Richard Dahlgren

Har varit inne i butiken vid flertalet tillfällen med olika (och inga) ärenden och alltid blivit väl bemött. Har stått i timmar och klämt och kännt på Sinn-utbudet utan några som helst trista miner från personalen.

Härom veckan var jag inne och köpte ett nytt läderarband till min 556:a och idag var jag inne för att köpa länken också. Samma bra bemötande idag också.

Man fattar ju att vissa Urmakare är mer populära än andra och Erikssons är helt klart topp-presterare. Sjukt bra jobbat!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Lämnade förra veckan in en Omega på Urmäster Spiralen i Norrköping pga lite nyckfull gång. Dvs ibland gick den skitbra. Ibland inte alls.
Den hämtades ut idag.

Uris: "Den behövde bara smörjas lite och dig känner vi ju igen så... Glad påsk!"

Kostnadsfritt mao. Inte nåt man räknar med.
Var ju lätt beredd på nån 500-1000-lapp. Men de fick en överraskad och glad kund, så äras den som äras bör. Och en synnerligen Glad Påsk till Urmäster!
image.jpg


(Förresten - är det så här det går till med alla klockor som "fått översyn av urmakare men kvitto saknas") ;)
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Nymans Ur:
Köpt 2 klockor där, en Sub och en Reverso.
Har fått bra bemötande och bra service varje gång jag varit där.

Krons ur
Köpt en klocka där, en Omega Seamaster. Ok bemötande och service, dock inte samma nivå som Nymans.

NK Klocksalong
Katastrof, helt omöjligt att få service. Dessutom verkar de inte veta så mycket om klockorna.
 

icalle

Friends of KS
Nu är det dock så att det endast är du och eventuellt någon mer som har positiv erfarenhet av Bergströms. Resten är väldigt tveksamma.

Det blir inte bättre av att de är giriga och vägrar sälja Rolex veckor innan prishöjningen. Hur gniden får man vara? Hade varit enklare att bara hålla stenhårt på listpris istället under den tiden eller ta bort vissa modeller som man ändå absolut inte prutar på.

Att de sedan inte kan göra något i Göteborg förutom att skriva äkthetsintyg (de klarar dessutom inte ens detta på vissa av klockorna de säljer) är ännu värre trots att de har en urmakare på plats. Han är dock ledig för det mesta. Ska det göras något annat så ska klockan skickas iväg i flera veckor.
Precis. Skulle provtrycka klockan, men urmakaren hade gått hem. Klockan va 12:00 på förmiddagen. så svaret blev, gå till jarl sandin. Sagt och gjort, fick tillbaka klockan efter en hårklippning.
Heja jarl sandin!
 
Jag var inne hos ROB.E i tisdags med min syrra som köpt en DJ här på forumet.

Dom frågade om syrrans klocka var köpt där, vilken den inte var. Det kostade 250:- för att ta bort några länkbitar vilket jag anser är mer än ok.

Hade med mig min 16610 för att ROB skulle se över den. ROB ville trycktesta den direkt på plats, frågade om dom kunde trycktesta min nya DJ också. Det var inga problem alls, 15 minuter senare var det klart.

Så det blev att lämna in 16610 för service, samt beställde en ny winder :)

Har verkligen bara positiva åsikter om ROB.E
 
Jag var inne hos ROB.E i tisdags med min syrra som köpt en DJ här på forumet.

Dom frågade om syrrans klocka var köpt där, vilken den inte var. Det kostade 250:- för att ta bort några länkbitar vilket jag anser är mer än ok.

Hade med mig min 16610 för att ROB skulle se över den. ROB ville trycktesta den direkt på plats, frågade om dom kunde trycktesta min nya DJ också. Det var inga problem alls, 15 minuter senare var det klart.

Så det blev att lämna in 16610 för service, samt beställde en ny winder :)

Har verkligen bara positiva åsikter om ROB.E

Kanske är jag som är lite trög men menar du att detta var billigt eller dyrt???
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag behövde trycktesta två Rolex och kolla gången på den ena, samt ev. rucka den. Jag bor i Göteborg, så jag gjorde ännu ett försök med Bergströms. Nedan finns facit.

Bergströms Ur Göteborg: Jag ringde och frågade om jag kunde få klockorna tryckta medan jag väntade där, samt om de kunde se över gången på den ena klockan. Det vanliga snacket med att urmakaren jobbar när han känner för det (ja det verkar ju så) började vilket ledde till att jag tröttna och tacka för mig.

Engströms Ur: Mailade med Tomas på Engströms. Han gav mig snabba och bra svar på alla frågor jag hade. Jag åkte bort till Jönköping där jag fick ett grymt bra bemötande i butiken, samt fick hänga med Tomas in i verkstaden för att kika på när han ordnade med klockorna. Han tog sig tid att förklara hur maskinerna fungerade och svarade på lite frågor jag hade.

Jag kan helt ärligt säga att de fick mig att känna mig som hemma. Riktigt imponerad över hur avslappnad och trevlig atmosfär det var i butiken. Sammantaget så är jag MYCKET nöjd.

Pagoldhs Ur: Frågade om pris på trycktest och ev. packningsservice. Han kunde inte svara på det utan att se klockorna.. (ja, inte ens vad ett trycktest kostar)
 

Landshark

Cartier
Onödigt att hänga ut någon för en dålig dag, så jag nöjer mig med följande.

Hade bestämt mig för att byta in Porschen mot en Hummer (två steg bakåt och ett åt sidan, som en polare sa) för att samtidigt få råd med en DSSD som jag länge velat ha. Låg en fin DSSD till salu hos en urmakare under en länge period på Blocket (annonsen ligger för övrigt fortfarande kvar, nu med tillägget "såld"). Eftersom den legat ute riktigt länge med datumuppdaterad annons, tänkte jag att med liiite prut kunde jag ju kanske köpa den.

Så fort jag hade cash på kontot ringde jag urmakaren och var beredd på omedelbar deal:

Urmakaren: [ohörbart mummel]
Jag: Ursäkta, nu uppfattade jag inte ditt namn...
Urmakaren: Urmakaren...
Jag: Som sagt, jag uppfattade inte ditt namn...
Urmakaren: Daniel... Jag har påssjukan. Skulle egentligen inte jobbat i dag men jag måste, så FATTA DIG KORT!
Jag: Ehh... det gällde annonsen på Deepsea:n...
Urmakaren: Sålde jag häromdagen! Men jag får in en liknande om några veckor. Ring då. Hej.
Jag: Ehh... Där ser man... Hej då.

Som sagt, alla kan ha en dålig dag... Gissar att detta var en av hans sämre...
 

16610

Patek
2-Faktor
Onödigt att hänga ut någon för en dålig dag, så jag nöjer mig med följande.

Hade bestämt mig för att byta in Porschen mot en Hummer (två steg bakåt och ett åt sidan, som en polare sa) för att samtidigt få råd med en DSSD som jag länge velat ha. Låg en fin DSSD till salu hos en urmakare under en länge period på Blocket (annonsen ligger för övrigt fortfarande kvar, nu med tillägget "såld"). Eftersom den legat ute riktigt länge med datumuppdaterad annons, tänkte jag att med liiite prut kunde jag ju kanske köpa den.

Så fort jag hade cash på kontot ringde jag urmakaren och var beredd på omedelbar deal:

Urmakaren: [ohörbart mummel]
Jag: Ursäkta, nu uppfattade jag inte ditt namn...
Urmakaren: Urmakaren...
Jag: Som sagt, jag uppfattade inte ditt namn...
Urmakaren: Daniel... Jag har påssjukan. Skulle egentligen inte jobbat i dag men jag måste, så FATTA DIG KORT!
Jag: Ehh... det gällde annonsen på Deepsea:n...
Urmakaren: Sålde jag häromdagen! Men jag får in en liknande om några veckor. Ring då. Hej.
Jag: Ehh... Där ser man... Hej då.

Som sagt, alla kan ha en dålig dag... Gissar att detta var en av hans sämre...


Hur längesedan var det och har du tagit kontakt igen?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag behövde trycktesta två Rolex och kolla gången på den ena, samt ev. rucka den. Jag bor i Göteborg, så jag gjorde ännu ett försök med Bergströms. Nedan finns facit.

Bergströms Ur Göteborg: Jag ringde och frågade om jag kunde få klockorna tryckta medan jag väntade där, samt om de kunde se över gången på den ena klockan. Det vanliga snacket med att urmakaren jobbar när han känner för det (ja det verkar ju så) började vilket ledde till att jag tröttna och tacka för mig.

Engströms Ur: Mailade med Tomas på Engströms. Han gav mig snabba och bra svar på alla frågor jag hade. Jag åkte bort till Jönköping där jag fick ett grymt bra bemötande i butiken, samt fick hänga med Tomas in i verkstaden för att kika på när han ordnade med klockorna. Han tog sig tid att förklara hur maskinerna fungerade och svarade på lite frågor jag hade.

Jag kan helt ärligt säga att de fick mig att känna mig som hemma. Riktigt imponerad över hur avslappnad och trevlig atmosfär det var i butiken. Sammantaget så är jag MYCKET nöjd.

Pagoldhs Ur: Frågade om pris på trycktest och ev. packningsservice. Han kunde inte svara på det utan att se klockorna.. (ja, inte ens vad ett trycktest kostar)

Bergströms beter sig verkligen märkligt måste jag säga. Har själv upplevt exakt samma sak som dig och självklart tröttnade jag.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vet att klocksalongen på NK har dåligt rykte.

För ett par veckor sen gick jag in för att kika lite, efter ett tag fick jag personalens uppmärksamhet och det visade sig att kvinnan jag pratade med, kommer inte ihåg namn dessvärre, sportade en grym IWC Portuguese i roséguld. Vi snackade lite JLC och allmänt och hon kunde bl.a. rabbla specs om JLC:s olika urverk, det är det fan inte alla som kan. Aldrig varit med om något liknande på NK förut hehe... Eloge!
 
Jag gick till Stjärnurmakaren i Täby centrum med min Citizen Aqualand från -97. Aldrig gjort något med den. Batteri slut och armbandet slutkört. Damen i butiken säger: vi kan byta dit batteri men den kommer aldrig att bli vattentät igen. Nähä varför inte det undrar jag? Finns inga delar svarar hon. Det finns bara delar i tre år till de klockor vi säljer. Så du menar att jag har en dykarklocka som jag inte ens kan duscha med frågar jag. Exakt svarar hon. Då säger jag så om jag köper en ny dykarklocka av dig idag så kan jag kasta den år 2018, korrekt? Ja om du vill dyka med den, svarar hon. Jag tittar länge på henne och säger jag tar armbandet, inget batteribyte tack. Dagen efter lämnar jag in klockan i Gallerian och de lovar att den ska bli tät. Två dagar senare hämtar jag ut den med intyg om att den är trycktestad, allt för 250 kr.

Lämnade in min Rolex GMT 2 på Nymans ur för den gick lite konstigt. Hämtade två dagar senare, de hade ruckat den, ingen kostnad. Har köpt klockan på Rolex i Geneve.

Har nu min Aquastar på Erikssons Urhandel och väntar med spänning på att de ska höra av sig om att den är klar..!
 
Topp