• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det blir väl mer och mer så... Man räknar månadskostnader på allt.
Vilket väl är fine - åtminstone så länge "pengar in" håller sig konstant eller ökar!

Nåja, klockor verkar onekligen ha andrahandsvärde, så risken är väl inte så värst stor för en enskilde individen.

Näe - kreditinstitut/inkasso/faktureringsköp - sån skit skulle man hållit på med! ;)
Sköter man allting så är det relativt små risker, som du säger, men väldigt mycket pengar in!

Sålde elektronik i en Expertbutik i min glada ungdom. Vill minnas att vi hade 0% över (i alla fall) tolv månader utan någon kostnad för vare sig kund eller oss som försäljare.
Då räknade banken nog på att kunden skulle fucka upp, eller att de bara skulle nyttja sitt 20.000kr-kreditkort efter de tolv månaderna.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Räntefritt eller ej, oacceptabelt att bemöta eventuella köpare på så vis. "Har man inte kulor ska man inte titta på Rolex", låter nästan som ett skämt. Men att det kommer därifrån förvånar mig inte.

"Finns två sidor av myntet." Jo tjena.
Jälmers ur har flera gånger haft möjlighet att uttala sig om bemötanden och större problem som tex. Af Sjodahls daydate & servicen på den. Detta gäller flera andra aktörer & urmakare, inte många som har tagit tag i det och bemött kritiken som uppdagats här på forumet.

Sen har vi Klarna, som kommer in direkt och bemöter kritik & frågor på ett bra sätt. På ett klockforum! Fan vad vissa urmakare verkar vara bittra.
 

VCalmen

Cartier
När ni pratar dåliga erfarenheter av Bergströms, pratar ni då om butiken i Göteborg, Malmö eller Uppsala?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vi jobbade med Entercard från början, gick sedan över till Handelsbanken då villkoren var bättre. Ratos AB har förhandlat fram villkoren och jag vet inte men antingen har de väldigt dåliga förhandlare, eller så är det något helt annat det sitter i.. Förra året sålde jag ensam in 6,1miljoner på finansiering..

Ratos nedan bör klassas som en stor aktör
Skärmavbild 2015-04-10 kl. 12.05.21.png


Du blandar nog ihop bolagen, det där är nog inte riskkapitalbolaget Ratos AB...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ok, så vilket Ratos AB menar du att det skulle vara, finns det flera?

Strukturen:
Ratos AB ---> Inwido AB ----> Hemmafönster AB -----> Jag..

Så vilket Ratos AB är det jag blandar ihop det med?


Ratos AB, riskkapitalbolaget. Kollade snabbt och med tanke på att Ratos har ca 50 anställda var det det jag reagerade på. Dock antar jag att det är anställda i alla substansbolag som dom äger, visste inte att man brukar skriva ut det så. Alltså, jag hade fel.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Var förbi Nymans ur idag för att korta länken på min sub. Förutom snabb service och trevligt bemötande från alla i butiken så bjöd de på kortningen trots att jag sa att jag inte köpt den där när de fråga.
Mycket bättre bemötande än förra gången och jag är positivt överraskad. :)
 

jhm

Panerai
Var förbi Nymans ur idag för att korta länken på min sub. Förutom snabb service och trevligt bemötande från alla i butiken så bjöd de på kortningen trots att jag sa att jag inte köpt den där när de fråga.
Mycket bättre bemötande än förra gången och jag är positivt överraskad. :)


De har läst den här tråden, och satsar nu aktivt på att öka sitt mervärde till kunderna. :)
 

Landshark

Cartier
Har ingen direkt negativ erfarenhet av Bergströms i MALMÖ... Tvärt om!
(men varierar naturligtvis från person till person som tar emot i butiken)
 

wotan

Rolex
Var förbi Nymans ur idag för att korta länken på min sub. Förutom snabb service och trevligt bemötande från alla i butiken så bjöd de på kortningen trots att jag sa att jag inte köpt den där när de fråga.
Mycket bättre bemötande än förra gången och jag är positivt överraskad. :)

Kul att höra att det finns företag som tar till sig och förbättrar sig!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nej det var skoj, känner inte till Nymans annat än till namnet. Många AD väljer medvetet att inte vara med på klockforum, då inte alla tycker att det är seriöst.

Eller troligare så har de inte insett hur viktigt det är.. En hel del ftg blir hudflängda vilket inte skulle skett om de kunde hanterat nätet.. Och en stor del av AD:s är konservativa tröghattar och kommer rensas ut därför.
 

jhm

Panerai
Eller troligare så har de inte insett hur viktigt det är.. En hel del ftg blir hudflängda vilket inte skulle skett om de kunde hanterat nätet..


En AD jag har kontakt med i ett helt annat sammanhang än klockor, berättade åtminstone för mig, att de gjort ett medvetet val att inte vara med i klockforum på internet, då man uppfattade det som oseriöst. Uppfattningen som rådde om internetforum var att ett fåtal av medlemmarna var entusiaster och resten posers och snorungar.

Man kunde helt enkelt inte se någon extra behållning med forum, gentemot de traditionella kommunikationskanalerna. Det kan såklart också vara att man inte har tid, eller vill lägga tid på ytterligare "administration".

Att det finns en massa nya kanaler, innebär inte per automatik att man måste använda dem. Det finns massor av företag som redan fått lida för halvdana satsningar på internet, just för att som du var lite inne på, inte vet riktigt hur man skall använda det, eller har någon långsiktig plan för det hela.

Skulle nästan kunna sätta en peng på att majoriteten av alla företag som skaffat sig en fansida på Facebook, egentligen borde låtit bli, då man ändå inte underhåller den, vilket istället kan bidra till en oseriös bild av företaget.

Men många är snabba att följa lämmeltåget och nyhetens behag. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
En AD jag har kontakt med i ett helt annat sammanhang än klockor, berättade åtminstone för mig, att de gjort ett medvetet val att inte vara med i klockforum på internet, då man uppfattade det som oseriöst. Uppfattningen som rådde om internetforum var att ett fåtal av medlemmarna var entusiaster och resten posers och snorungar.

Man kunde helt enkelt inte se någon extra behållning med forum, gentemot de traditionella kommunikationskanalerna. Det kan såklart också vara att man inte har tid, eller vill lägga tid på ytterligare "administration".

Att det finns en massa nya kanaler, innebär inte per automatik att man måste använda dem. Det finns massor av företag som redan fått lida för halvdana satsningar på internet, just för att som du var lite inne på, inte vet riktigt hur man skall använda det, eller har någon långsiktig plan för det hela.

Skulle nästan kunna sätta en peng på att majoriteten av alla företag som skaffat sig en fansida på Facebook, egentligen borde låtit bli, då man ändå inte underhåller den, vilket istället kan bidra till en oseriös bild av företaget.

Men många är snabba att följa lämmeltåget och nyhetens behag. :)

Skulle sätta en peng på att vår forumsponsor tjänat en slant på att vara med.. Kommentaren du lämnade ovan från en AD bekräftar verkligen min tes. De lever på gamla meriter, idag googlar folk de företag de använder. De som inte har kontroll över informationen kommer inte överleva. Helt ärligt tycker jag deras kommentar i bästa fall var märklig men troligen bara otroligt jäkla korkad.
 

ATL

Omega
Lämnade in min Sea-gull 215.325 på den lokala urmakaren i Umeå. Sa att klockan hade stannat och undrade om de kunde kolla vad det berode på. Visst sa urmakeren som arbetade där.

(urmakaren) - jag ska bara öppna och kolla på batteriet.
(jag) - Klockan är mekanisk och använder sig av Sea-gulls ST19 verk.
(urmakaren) - Ok, hmm . . . . jag kan ta den och kolla lite senare i veckan.
(jag) - Ok, hur lång tid kan det ta att laga om ni behöver beställa nya delar?
(urmakaren) - Det borde gå ganska snabbt, förmodligen är det eta-verk vilket gör att vi kan få in delar snabbt.
(jag) - Det är Sea-gulls egna verk ST19.
(urmakaren) - Hmm, min kollega kommer in senare i veckan och kan kolla på den då.

Det var tio dagar sedan, vet inte om jag har det högsta förtroendet kvar för urmakaren. Hoppas kollegan har mer koll. Får se när klockan kommer tillbaka.



hade inte kunnat sova om jag hade lämnat min klocka där.
 

jhm

Panerai
Skulle sätta en peng på att vår forumsponsor tjänat en slant på att vara med.. Kommentaren du lämnade ovan från en AD bekräftar verkligen min tes. De lever på gamla meriter, idag googlar folk de företag de använder. De som inte har kontroll över informationen kommer inte överleva. Helt ärligt tycker jag deras kommentar i bästa fall var märklig men troligen bara otroligt jäkla korkad.


Som jag sa. En näringsidkare som inte har tid eller lust hänga på forum eller andra nätplattformar, gör nog mer klokt i att låta bli. Känner man dock att det kan tillföra något och man är redo för den utmaningen, så kan det säkert locka en och annan ny kund till verksamheten, förutsatt att man sköter sina kort rätt.

Vår forumsponsor tjänar förhoppningsvis något på det, då denne annonserar i forumet. För en aktör som inte annonserar, är det inte alls säkert att medverkan leder till merförsäljning. Jag har själv hjälpt småföretagare som velat annonsera på internet och väldigt ofta står inte förväntan i paritet till hur verkligheten ser ut, och idag är det dessutom inte direkt gratis att annonsera på nätforum med många medlemmar och hyfsad exponering.

Kan man själv tillföra något (i forumsammanhang), och gör det bra, absolut bara att tuta och köra. Om inte, så kan det många gånger vara bättre att avstå. Konsumenter må vara mer kunniga och medvetna idag, men människor på internet har även en förmåga att dra hela registret med divalater, på ett sätt de många gånger inte skulle gjort IRL. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De har läst den här tråden, och satsar nu aktivt på att öka sitt mervärde till kunderna. :)
Din kommentar är oseriös och som du senare skriven även osann. Jävligt oseriöst att skriva en sådan grej då tråden är tillför att guida oss kunder till butiker som ger oss bra bemötande. Håll tråden seriöst eller häng i "lifestyle".

Kan ju tillägga att vissa butiker i denna bransch lägger väldigt mycket energi på att vårda sina kundrelationer. Hade du hängt aktivt här ett tag hade du vetat att Eriksson urhandel och RobE i princip alltid omnämns positivt medan flera andra urhandlare oftast nämns i kombination med negativt bemötande. De som omnämns i positiva ordalag är tillsynes helt slumpmässigt de urhandlare som är mest aktiva här på forumet. Konstigt va?

Jag är övertygad av att Nymans, Pagholds, Jälmers, Bergstöms GBG mm hade tjänat på att kommentera de negativa och positiva upplevelser som beskrivits av oss medlemmar.
 

jhm

Panerai
Din kommentar är oseriös och som du senare skriven även osann. Jävligt oseriöst att skriva en sådan grej då tråden är tillför att guida oss kunder till butiker som ger oss bra bemötande. Håll tråden seriöst eller häng i "lifestyle".

Kan ju tillägga att vissa butiker i denna bransch lägger väldigt mycket energi på att vårda sina kundrelationer. Hade du hängt aktivt här ett tag hade du vetat att Eriksson urhandel och RobE i princip alltid omnämns positivt medan flera andra urhandlare oftast nämns i kombination med negativt bemötande. De som omnämns i positiva ordalag är tillsynes helt slumpmässigt de urhandlare som är mest aktiva här på forumet. Konstigt va?

Jag är övertygad av att Nymans, Pagholds, Jälmers, Bergstöms GBG mm hade tjänat på att kommentera de negativa och positiva upplevelser som beskrivits av oss medlemmar.


Fantastiskt att du kan dra så stora växlar, på ett så litet inlag av vardaglig humor. Att vara mästrande och otrevlig är inte särskilt konstruktivt. Själv har jag inga problem att erkänna fel eller brister och om någon tog illa upp; mea culpa!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fantastiskt att du kan dra så stora växlar, på ett så litet inlag av vardaglig humor. Att vara mästrande och otrevlig är inte särskilt konstruktivt. Själv har jag inga problem att erkänna fel eller brister och om någon tog illa upp; mea culpa!
Borde väl vara ganska självklart att inte detta är en tråd för ironi? Tvister om klockor med företag kan bli dyra.
 

jhm

Panerai
Inte tycker det är seriöst? Det e ju inte flashen vi talar om.


Spelar inte jättestor roll. Många gånger kan det vara samma personer som är aktiva på de olika ställena. Oavsett vilket, förekommer detta sätt att tänka bland många näringsidkare, och det har jag full förståelse för.
 

ATL

Omega
Trevligt att höra, då jag själv upplevt precis motsatsen. Hoppas att det dryga bemötande jag fick, var en engångsföreteelse. :)


Det låter faktiskt rätt tråkigt isåfall men själv har jag aldrig upplevt något dåligt bemötande. Det hoppas jag med. Dom kanske bara hade en dålig dag just då :)
 
Topp