• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmm. Gillar Rob, men vägrar numera prata med asiattjejerna. Varje gång jag gjort det blir det bara fel. De är inte kunniga. Jag behöver en säljare. Inte en tolk.
Så där är det ju i flera butiker. Alla är inte alltid helt 100. Om man slutar se sig själv som ett offer så lär det ju gå ypperligt att säga att man gärna vill prata med någon annan eller med den som är bäst insatt på den produkt man är intresserad av.

Så gör jag oftast, alltså frågar om en specifik person jag har koll på, alternativt frågar direkt om säljaren har koll på det man är intresserad av. Man behöver ju inte göra det på ett otrevligt sätt och man behöver inte vara känd i butiken. Ska jag köpa tv på SIBA så säger jag direkt "hej, jag vill köpa en TV, har ni någon säljare som har stenkoll?" -eller dylikt.

Det kan man ju även be om mitt i ett samtal utan att för den sakens skull vara otrevlig. Har man förväntningar eller förhoppningar på andra och är vuxen så får man ta ansvar även för det.

I en bra butik där man är någorlunda stammis bör personalen dessutom ha koll på det och exempelvis fråga: Hej, vill du prata med "*** ".
Dubbelt ansvar alltså.
 
P

Philippe Stern

Guest
Så där är det ju i flera butiker. Alla är inte alltid helt 100. Om man slutar se sig själv som ett offer så lär det ju gå ypperligt att säga att man gärna vill prata med någon annan eller med den som är bäst insatt på den produkt man är intresserad av.

Så gör jag oftast, alltså frågar om en specifik person jag har koll på, alternativt frågar direkt om säljaren har koll på det man är intresserad av. Man behöver ju inte göra det på ett otrevligt sätt och man behöver inte vara känd i butiken. Ska jag köpa tv på SIBA så säger jag direkt "hej, jag vill köpa en TV, har ni någon säljare som har stenkoll?" -eller dylikt.

Det kan man ju även be om mitt i ett samtal utan att för den sakens skull vara otrevlig. Har man förväntningar eller förhoppningar på andra och är vuxen så får man ta ansvar även för det.

I en bra butik där man är någorlunda stammis bör personalen dessutom ha koll på det och exempelvis fråga: Hej, vill du prata med "*** ".
Dubbelt ansvar alltså.
Öööhhh? Wtf? Vem har sagt att jag är otrevlig? Offer? Nej, min vägran sker i tysthet. Jag gav tjejerna chansen ett par gånger. Gick väldigt dåligt varje gång. Vet man inte att DD II och DD 40 inte är samma klocka så har man skitit i det blå skåpet i min bok. Jag säger bara vänligt att jag söker Vd:n (som jag alltid pratar med). Då blir allt bra då han är ytterst kompetent på klockor (läs Rolex).
 
Senast redigerad av en moderator:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Öööhhh? Wtf? Vem har sagt att jag är otrevlig? Offer? Nej, min vägran sker i tysthet. Jag gav tjejerna chansen ett par gånger. Gick väldigt dåligt varje gång. Vet man inte att DD II och DD 40 inte är samma klocka så har man skitit i det blå skåpet i min bok. Jag säger bara vänligt att jag söker Vd:n (som jag alltid pratar med). Då blir allt bra då han är ytterst kompetent på klockor (läs Rolex).
Syftade inte på just dig, syftade på fenomenet att man gnäller på enstaka dåliga säljare.
 

ScubaKing

Audemars
Stor hiss till Klockmaster i Nacka Forum och den trevliga killen i butiken. Pratade och klämde på Oris:ar och lite annat och tittade i kataloger i 45 min. Det var rätt tydligt att han var väldigt glad att någon med klockintresse kom och pratade så att han slapp kränga Armani, Gant och Michael Kors för en stund.

Samma snubbe som stod i tio minuter och skulle övertyga mig om att "månklockan" var automatisk. Han gav sig inte heller, sa att det var automatiken som gjorde att den funkar i rymden. Sedan kom den äldre herren och förklarade för honom att det var helt galet.
 
  • Like
Reactions: JLW

chimaira

Cartier
Hmm. Gillar Rob, men vägrar numera prata med asiattjejerna. Varje gång jag gjort det blir det bara fel. De är inte kunniga. Jag behöver en säljare. Inte en tolk.

Så där är det ju i flera butiker. Alla är inte alltid helt 100. Om man slutar se sig själv som ett offer så lär det ju gå ypperligt att säga att man gärna vill prata med någon annan eller med den som är bäst insatt på den produkt man är intresserad av.

Så gör jag oftast, alltså frågar om en specifik person jag har koll på, alternativt frågar direkt om säljaren har koll på det man är intresserad av. Man behöver ju inte göra det på ett otrevligt sätt och man behöver inte vara känd i butiken. Ska jag köpa tv på SIBA så säger jag direkt "hej, jag vill köpa en TV, har ni någon säljare som har stenkoll?" -eller dylikt.

Det kan man ju även be om mitt i ett samtal utan att för den sakens skull vara otrevlig. Har man förväntningar eller förhoppningar på andra och är vuxen så får man ta ansvar även för det.

I en bra butik där man är någorlunda stammis bör personalen dessutom ha koll på det och exempelvis fråga: Hej, vill du prata med "*** ".
Dubbelt ansvar alltså.
Håller med Fantomen här. Känns inte som att man ska behöva be om kompetent hjälp i en butik för lyxprodukter. Kliver jag in i en klockbutik så är jag en potentiell köpare av en produkt i denna och får jag då "H&M-service" så tycker jag nog att det är roligare att gå någon annanstans och spendera. Har upplevt samma sak som Fhilippe hos Rob, dvs. att man får en känsla av okunskap hos de asiatiska säljarna. De är på intet sätt otrevliga men något mindre kunniga om sina produkter. Med detta i bakhuvudet så vänder jag mig i första hand till Nymans där jag alltid har fått bra och kunnig hjälp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med Fantomen här. Känns inte som att man ska behöva be om kompetent hjälp i en butik för lyxprodukter. Kliver jag in i en klockbutik så är jag en potentiell köpare av en produkt i denna och får jag då "H&M-service" så tycker jag nog att det är roligare att gå någon annanstans och spendera. Har upplevt samma sak som Fhilippe hos Rob, dvs. att man får en känsla av okunskap hos de asiatiska säljarna. De är på intet sätt otrevliga men något mindre kunniga om sina produkter. Med detta i bakhuvudet så vänder jag mig i första hand till Nymans där jag alltid har fått bra och kunnig hjälp.
Ibland måste man efterfråga eller kräva bra service, jag ser egentligen inget konstigt med det. Tråkigt såklart men vanligt. Eller så går man runt ich är grinig istället, det gynnar dock ingen.
 

chimaira

Cartier
Ibland måste man efterfråga eller kräva bra service, jag ser egentligen inget konstigt med det. Tråkigt såklart men vanligt. Eller så går man runt ich är grinig istället, det gynnar dock ingen.
Om du syftar på att jag är grinig så har du tokfel, jag är en riktigt glad lax.
Jag väljer bara den butiken där jag får bäst service, och i det här fallet så är det inte Rob.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du syftar på att jag är grinig så har du tokfel, jag är en riktigt glad lax.
Jag väljer bara den butiken där jag får bäst service, och i det här fallet så är det inte Rob.
Är alla på hugget idag? :)
Man gör ju såklart som man vill men är man missnöjd som kund så tycker jag gott att man kan vara lite mer amerikansk och meddela det istället för att lämna stället för gott.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Är alla på hugget idag? :)
Man gör ju såklart som man vill men är man missnöjd som kund så tycker jag gott att man kan vara lite mer amerikansk och meddela det istället för att lämna stället för gott.
Jag jobbar i retailmiljö och här har vi i över 10 år jobbat efter tesen att missnöjda kunder kommer rösta med fötterna utan att höra av sig först. Speciellt tydlig är den här utvecklingen hos kunder under 35 år, de drar direkt.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Kunder som köper klockor i övre prisklass ska ha service i övre prisklass. Man betalar faktiskt för det (med). Det ger Rob säkerligen, till sin asiatiska kundkrets.

Bra att någon här faktiskt belyser hur stort det är att Rob, Nymans och många andra faktiskt gått så långt att de anställt personal enkom för att ge ypperlig service till utländska gäster.
 
Topp