• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
IMG_0074.JPG

IMG_0083.JPG

Vill hissa Blancpain som via Swatch Group Nordic servade min BP FF på halva den uppskattade tiden trots juletid (9 veckor istället för 18 veckor) samt inkluderade polering trots att jag valde bort det i kostnadsförslaget. Gratispoleringen skulle kunna vara något negativt om man verkligen inte skulle vilja polering men i mitt fall valde jag bort det för att jag ansåg det onödigt att betala 2000kr för lite hairlines.

En jäkla massa grejer skickades med i en liten påse och saker som ej stod med i förslaget som exempelvis krona, visare och glas byttes ändå utan extra kostnad. (Snyggt servicefodral fick jag också med). Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd förutom att jag fick en postförskottslapp i brevlådan på 7900kr 9 veckor innan planerat. :D
Betalning via faktura med några dagars förfallodatum hade varit smidigare för plånboken. :)
Kul att de levererade mervärde!
En eller ett par servisar till så kan du bygga dig en extraklocka av de utbytta delarna.:D
 
Var inne på Klockmaster i globen för några månader sedan för att korta länken till min Fortis B-42. De fick inte loss länkbitarna, fabriksfel, det kan inte de rå för men bredvid skruvarna på länken var det ett par nya saftiga jack.
Kul när "urmakarn" inte kan använda en skruvmejsel ordentligt!
 

dragonhf

Rolex
Uppföljning på min inlämning som jag gjorde hos Klockmaster Globen för ett tag sedan.
Min Credor fick slutligen skickas iväg till Credors servicecenter i Japan. Kom tillbaka för 2 dagar sedan, hämtade ut den igår.
Hade en jättetrevlig konversation med Robert om Grand Seiko och Credor. Medan jag väntade på att länken skulle justeras, så erbjöd
han mig att titta och klämma på några Grand Seikos. Har alltid varit sugen på Grand Seiko, mitt ha-begär blev ju inte mindre nu, haha.
Det syns att han älskar klockor och gillar sitt jobb.
Han var tom så omtänksam och frågade mig om jag skulle åka med bil eller kommunalt och nämnde att det kanske inte är bra att ha klockan liggandes
i en Klockmasterpåse. Som grädden på moset så fick jag en servicebox att frakta klockan i och en bok om Seiko´s historia.
Så superhiss till Klockmaster Globen. Kan varmt rekommenderas till alla.
 

SL96

Omega
Var inne hos @Nymans Ur 1851 igår för att korta länken , de tog inte betalt. Är inte den som förväntar mig att en AD ska göra allting gratis, men givetvis är det betydelsefullt för mig även om summan är rätt så obetydlig, här kommer jag lämna in mina klockor på service i framtiden!
 

Tibbe

Omega
2-Faktor
Klockmaster Hansson
Vill lyfta Klockmaster Hansson (Västra Frölunda). Riktigt trevligt bemötande som gör att man verkligen känner sig välkommen och väl omhändertagen.
Behövde korta länken till en Grand Seiko. Träffade först Zandra som sken upp som en sol och var snabb med att ursäkta sig för att hon inte hade sin Grand Seiko på sig den dagen :) Hon ropade fram Dennis och bad honom ta hand om jobbet. Jag passade även på att kika på lite andra modeller (både Grand Seiko och Marine master).
Dennis verkar ha järnkoll på Seiko, trots att han hade någon slags dator på armen? (Tag Heuer Connect). Hade gärna kikat på hans Grand Seiko GMT, men det får bli en annan gång.
Jag hann knappt ta en fika innan länken var fixad. Grymt!
Var även sugen på lite "finkläder" och Zandra plockade genast fram ett riktigt läckert Alligatorband, precis vad jag letade efter. Fel lug size tyvärr, men det kunde ju beställas. Förväntade mig att det tar nog några veckor... Hon ringer ju dagen efter och har redan jagat upp ett band i rätt storlek, 2 dagar senare ringer hon igen. Nu kan du hämta ditt band.

Grymt bra service och riktigt trevliga prickar det där.

Delar inte din åsikt! Bad dem sätta på en extra länkbit, han ville ha 1100kr för jobbet. Ifrågasatte kostnaden och fick ett snorkigt svar, tackade för mig valde då att åkte till Bergströms som hjälpte mig.
 

Jeppe.m

Breitling
Huke i Malmö gjorde mig nöjd. De var tålmodiga med mig under 5-6 känna o klämma besök med olika klockor. Provade Longines hc och de hade inte "min" modell hemma. Döm om min förvåning när de hade plockat hem den till mitt nästa besök utan att jag bad om det. Bergströms förmedlade att de hade köptvång på en beställd sådan. En liten men helt ok rabatt på en sådan "billig" klocka gjorde mig glad. Nöjd kund..
 

marmot

Panerai
Hur är det med Dr Watch nuförtiden? Har läst inlägg som är nåt år gamla där de klagats på både de ena och de andra. Sen läste jag också någotom att han skärpt till sig pga kritiken han har fått här bland annat.

Jag fick ett prisförslag på service på min nyköpta (begagnade) daydate på Nymans men tycker att 17 tusen är lite väl dyrt..
17k? Låter väldigt mkt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
17k? Låter väldigt mkt.
Det säger egentligen ingenting förrän vi får veta vad som ingår. Det är ett högre pris än gällande prislista så någonting har de hittat när de arbetade fram prisförslaget. De brukar ange vad som behövs göras för att återställa den till ett normalt bruksskick.
 

Shadyboy

Cartier
Var förbi Krons ur och skulle höra mig för ang upplevd gångavvikelse på min JLC samt testa Exp1:an. Fick fullständigt lysande service av Felix och hans kollega som mätte klockan, noterade att den blivit lite magnetiserad och fick även felet avhjälpt (har inte tittat på avvikelsen än dock). Fick som bonus hjälp med att byta bandet på klockan och allt utan kostnad vilket jag absolut inte tycker man kan ta för givet. Klockrent.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Krons ur i onsdags var som vanligt en trevlig upplevelse. Lite bubbel och trevligt samtal. Tänkte prova en Milgauss då jag såg att de hade en svart. Var dock mest sugen på en blå/grön som smögs fram från lagret när det frågades efter den. Bestämde mig för köp lite spontant då den var så jäkla trevlig på arm.

Stort plus för tålamod då jag är Swedbank kund och kunde inte betala under deras haveri under eftermiddagen. Jag var inte en av de kunderna som kunde ta ut hur mycket som helst utan jag var helt avskuren från kortbetalingen. Blev en del bubbel för att hålla nerverna under kontroll vid de arga banksamtalen. Löste sig tillslut och jag gled ut lite småmysig av bubbel och en ny Milgauss :)
 

Johan_K

Omega
2-Faktor
Får hissa Bergströms i Göteborg, har nu på kort tid varit inne med tjejens Omega för att byta batteri och korta länken samt min Explorer II för att korta länken. Ingen är köpt där men ändå har de bjudit på länkjusteringen på båda. Snyggt jobbat :)
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Måste också hissa Bergströms och Jarl Sandins i Göteborg. Jag va in på båda en eftermiddag i december. Pillade på Pelagos hos Bergströms och på Speedmaster hos Sandins. Förr var jag lite obekväm med att gå in på finbutikerna men båda säljarna ägnade mig minst 15-20 minuter och det trots att, eller kanske tack vare;), att jag tog av en vintage Vostok och la på filtbordet. Ett bra bemötande som ju drog mig närmare den punkt då jag hostar upp ett par månadslöner för en klocka.
 

Harley

Omega
Har letat efter en sån här tråd men trodde inte det fanns, & kanske antogs för att vara "smygreklam" Men här är den ju! Så:
Jag vill Hissa Rydbergs Ur i Hbg.
Alltid bra service & personligt. Känns som dom verkligen bryr sig om sina kunder.
Har den senaste tiden köpt en Omega & två Breitling där. Trots ett antal besök först för att känna, klämma & ställa massa dumma frågor så blir man alltid bra bemött. Nu senast Ringde t.o.m den ena säljaren till mig fast han var ledig, för att ägaren till butiken i sin tur ringt honom & sa att han var på ovanligt gott humör & hälsade att jag skulle få en liten rabatt & dessutom skulle dom bjuda på första servicen. Detta Utan att jag bett om nåt överhuvudtaget! Ja jag Vet att dom tjänar pengar på mig Ändå men tyckte bara att det var ett väldigt trevligt sätt.
Ska jag klaga på nåt så skulle det vara att dom inte bjuder på bubbel.. :rolleyes:
 

SimmeP

Breitling
Hej allihopa, har sätt att det var en del som svarade på mitt inlägg men har inte haft tid att svara. Jag har en grej att berätta som jag tycker är ganska så anmärkningsvärd. Som sagt så fick jag en offert hos nymans på 17200. Detta kom som en chock för mig och orsakade en hel del kallsvett.. Det verkade på urmakaren hos nymans som att min klocka knappt var lön att ha kvar, det va i princip skrot och allting var total katastrof. Om jag inte låter dom fixa den så går jorden under (inget som han sa ordagrant men lite den känslan jag fick av det han sa).
Jag tänkte att ja får gå till Rob Engström och låta dom ge en offert också, räknade med att ja möjligtvis skulle kunna få det en tusing billigare, bättre än inget. Till min stora förvåning så skulle dom göra samma service åt mig fast för nästan HALVA PRISET, 9500. Jag visade dom även listan jag fått av Nymans på allt som behövdes göras och enligt dom va priset en ren o skär blåsning.
Jag trodde verkligen inte att de kunde skiljas så mkt mellan två ADs.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Hej allihopa, har sätt att det var en del som svarade på mitt inlägg men har inte haft tid att svara. Jag har en grej att berätta som jag tycker är ganska så anmärkningsvärd. Som sagt så fick jag en offert hos nymans på 17200. Detta kom som en chock för mig och orsakade en hel del kallsvett.. Det verkade på urmakaren hos nymans som att min klocka knappt var lön att ha kvar, det va i princip skrot och allting var total katastrof. Om jag inte låter dom fixa den så går jorden under (inget som han sa ordagrant men lite den känslan jag fick av det han sa).
Jag tänkte att ja får gå till Rob Engström och låta dom ge en offert också, räknade med att ja möjligtvis skulle kunna få det en tusing billigare, bättre än inget. Till min stora förvåning så skulle dom göra samma service åt mig fast för nästan HALVA PRISET, 9500. Jag visade dom även listan jag fått av Nymans på allt som behövdes göras och enligt dom va priset en ren o skär blåsning.
Jag trodde verkligen inte att de kunde skiljas så mkt mellan två ADs.

Oj. Det här var intressant. Kan du lista vad som behövde åtgärdas?
 
Hej allihopa, har sätt att det var en del som svarade på mitt inlägg men har inte haft tid att svara. Jag har en grej att berätta som jag tycker är ganska så anmärkningsvärd. Som sagt så fick jag en offert hos nymans på 17200. Detta kom som en chock för mig och orsakade en hel del kallsvett.. Det verkade på urmakaren hos nymans som att min klocka knappt var lön att ha kvar, det va i princip skrot och allting var total katastrof. Om jag inte låter dom fixa den så går jorden under (inget som han sa ordagrant men lite den känslan jag fick av det han sa).
Jag tänkte att ja får gå till Rob Engström och låta dom ge en offert också, räknade med att ja möjligtvis skulle kunna få det en tusing billigare, bättre än inget. Till min stora förvåning så skulle dom göra samma service åt mig fast för nästan HALVA PRISET, 9500. Jag visade dom även listan jag fått av Nymans på allt som behövdes göras och enligt dom va priset en ren o skär blåsning.
Jag trodde verkligen inte att de kunde skiljas så mkt mellan två ADs.

Är väldigt nyfiken på detta. Skriv gärna de delarna som behövdes bytas enligt Nymans. Lämnade du in klockan för KF på Rob, eller var det endast samtal med dem och uppvisat KF från Nymans?
 

SimmeP

Breitling
Jag samtalade med dom först och visade upp listan jag fått ifrån Nymans, vi gick igenom allt och på alla punkter tyckte han att det var väldigt märkliga priser. Kommer inte ihåg allt han sa men vissa grejer ingick hos dom medans Nymans tog flera tusen för "5 minuters jobb". Det slutade med att jag lämnade in den hos Rob E så att dom kunde öppna, titta själva och erbjuda mig ett pris för fullständig service, samma helt enkelt som hos Nymans. När jag kom dit och hämtade klockan pratade jag med en annan av deras urmakare och han sa samma sak, hade jag åtgärdat det hos Nymans för det priset så hade jag blivit totalt blåst.
"KF service inkl nytt glas 6000kr, ny spiral/balans 3500kr, renovering av fjäderhusbryggan och verkbotten 5000kr, krona och hals 2700kr, totalt 17200kr. Alla andra verkdelar som behöver bytas ingår i servicen"
 
Jag samtalade med dom först och visade upp listan jag fått ifrån Nymans, vi gick igenom allt och på alla punkter tyckte han att det var väldigt märkliga priser. Kommer inte ihåg allt han sa men vissa grejer ingick hos dom medans Nymans tog flera tusen för "5 minuters jobb". Det slutade med att jag lämnade in den hos Rob E så att dom kunde öppna, titta själva och erbjuda mig ett pris för fullständig service, samma helt enkelt som hos Nymans. När jag kom dit och hämtade klockan pratade jag med en annan av deras urmakare och han sa samma sak, hade jag åtgärdat det hos Nymans för det priset så hade jag blivit totalt blåst.
"KF service inkl nytt glas 6000kr, ny spiral/balans 3500kr, renovering av fjäderhusbryggan och verkbotten 5000kr, krona och hals 2700kr, totalt 17200kr. Alla andra verkdelar som behöver bytas ingår i servicen"

Något verkar ha blivit missförstått, då en renovering av fjäderhusbryggan är varken snabbt eller enkelt. I vissa fall byter man denna istället. Att byta verkbotten är heller inte något som normalt ingår och inte något som är en enkel åtgärd även i en helservice.
Ingen av företagen har som standard att byta balans, fjäderhusbrygga, verkbotten eller safirglas i en standardservice för Rolex. I nästan alla ärenden jag haft att göra med eller hört om som berört båda företagen så har det nästan alltid landat som mest några hundralappar ifrån varandra, så dubbelkolla hos dem båda priset för att få samma arbete gjort!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej allihopa, har sätt att det var en del som svarade på mitt inlägg men har inte haft tid att svara. Jag har en grej att berätta som jag tycker är ganska så anmärkningsvärd. Som sagt så fick jag en offert hos nymans på 17200. Detta kom som en chock för mig och orsakade en hel del kallsvett.. Det verkade på urmakaren hos nymans som att min klocka knappt var lön att ha kvar, det va i princip skrot och allting var total katastrof. Om jag inte låter dom fixa den så går jorden under (inget som han sa ordagrant men lite den känslan jag fick av det han sa).
Jag tänkte att ja får gå till Rob Engström och låta dom ge en offert också, räknade med att ja möjligtvis skulle kunna få det en tusing billigare, bättre än inget. Till min stora förvåning så skulle dom göra samma service åt mig fast för nästan HALVA PRISET, 9500. Jag visade dom även listan jag fått av Nymans på allt som behövdes göras och enligt dom va priset en ren o skär blåsning.
Jag trodde verkligen inte att de kunde skiljas så mkt mellan två ADs.
Inte sugen på att kolla pris hos en tredje AD?
 

SimmeP

Breitling
Det är plexi och inte safir! Nymans ville renovera fjäderhusbrygga men Rob ville byta, han anmärkte också på att det va märkligt att renovera och att de var därför det skulle bli så kostsamt. Jag har "dubbelkollat", pratat me två olika urmakare på Rob, visat dom listan och betona att jag vill få samma arbete utfört och undrat hur dom kan erbjuda samma för halva priset. Båda tyckte det lät väldigt dyrt redan innan dom öppnat den, och även efter.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det kan inte vara första gången som två eller fler urmakare räknat på samma jobb och kommit fram till olika priser. Jag är mest nyfiken på hur man får fram ett pris.
 

SimmeP

Breitling
T
Det kan inte vara första gången som två eller fler urmakare räknat på samma jobb och kommit fram till olika priser. Jag är mest nyfiken på hur man får fram ett pris.
Jag blev riktigt förvånad över att det kunde skilja såpass mycket, och det kan knappast ha blivit något missförstånd då jag var väldigt tydlig med dom.
 

SimmeP

Breitling
Oj. Det här var intressant. Kan du lista vad som behövde åtgärdas?

Är väldigt nyfiken på detta. Skriv gärna de delarna som behövdes bytas enligt Nymans. Lämnade du in klockan för KF på Rob, eller var det endast samtal med dem och uppvisat KF från Nymans?

Något verkar ha blivit missförstått, då en renovering av fjäderhusbryggan är varken snabbt eller enkelt. I vissa fall byter man denna istället. Att byta verkbotten är heller inte något som normalt ingår och inte något som är en enkel åtgärd även i en helservice.
Ingen av företagen har som standard att byta balans, fjäderhusbrygga, verkbotten eller safirglas i en standardservice för Rolex. I nästan alla ärenden jag haft att göra med eller hört om som berört båda företagen så har det nästan alltid landat som mest några hundralappar ifrån varandra, så dubbelkolla hos dem båda priset för att få samma arbete gjort!
Det kan ju vara så att dom har mycket att göra ändå och inte palla så dom chansa på att ge mig en skamoffert.
 
Topp