• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Scipio

Patek
2-Faktor
Det kan ju vara så att dom har mycket att göra ändå och inte palla så dom chansa på att ge mig en skamoffert.
Jag har en liknande story, iaf var det känslan jag fick när priset presenterades. Just nu ligger klockan via en annan kanal hos AD i Schweiz så jag kommer att få veta priset den vägen inom kort. Jag hoppas och vill fortfarande tro på en seriositet i branschen.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Vill hissa Klockmaster Globen för ett strålande bemötande och service.

Efter ha noterat en avvikelse på 30 min/dag tog Svante och gänget hand om pärlan kostnadsfritt.

Visade sig att jag dagarna innan placerat min PADI i säkerhetskontrollens lådor på flygplatsen vilket resulterade i denna avvikelse.

Jag ville betala för jobbet me de insisterade, riktigt schysst gjort.

Hiss till er på KM Globen!
IMG_1906.JPG
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Var inne hos Rob & Nymans i veckan då jag var i Stockholm. Jag ska inte säga för mycket, det är ju företag som funnits länge och sannolikt känner sina kunder och hur de ska bli lönsamma. Men som butiksmänniska må jag dock säga att maken till oinspirerande butiksupplevelse som Rob E erbjuder är ju svårt att hitta enligt mig.
Naturligtvis finns det de som eftersöker boutique upplevelsen att sätta sig ner med nån som förevisar klenoderna men hur bygger man upp till den punkten med flertalet kunder?
Baserat på känsla och bemötande skulle jag garanterat spendera mina slantar hos Nymans 100ggr av 100. (sen att de inte hade klockan jag ville prova inne var ju ett streck i räkningen men sånt som händer).
 

meo_swe

Audemars
Var inne på Franks ur för att köpa bandstift till min Sjöö Sandström (som kärringen råkade ha sönder). Blir mött av en tjej som först inte förstår svenska. Sen har hon INGEN aning vad "spring bars" är. Får därefter tala med en herre som gladeligen hjälper mig. Fick pynta 80 spänn, vilket ändå känns rimligt när de inte ens säljer märket.
Förutom tjejen i starten kändes det bra.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Var inne på Franks ur för att köpa bandstift till min Sjöö Sandström (som kärringen råkade ha sönder). Blir mött av en tjej som först inte förstår svenska. Sen har hon INGEN aning vad "spring bars" är. Får därefter tala med en herre som gladeligen hjälper mig. Fick pynta 80 spänn, vilket ändå känns rimligt när de inte ens säljer märket.
Förutom tjejen i starten kändes det bra.
80kr för generiska bandstift är rätt saftigt?
 

meo_swe

Audemars
80kr för generiska bandstift är rätt saftigt?
Det är det absolut. Men jag fick hjälp att hitta rätt bandstift för modellen, få på skiten och en trevlig helg.
Med det sagt så är jag relativt nöjd över servicen. Jag kan absolut beställa bandstift för ett ören stycket, men så blir det ju antagligen fel dimension...
Jag kom därifrå med en klocka på armen istället för på fickan. Good enough for me
 

Halle81

Omega
2-Faktor
Var inne på Nymans för att titta på lite Rolex. Får nästan direkt hjälp av en mkt trevlig man. Han tar snabbt fram det jag vill kolla på och hjälper till riktigt bra. Det roliga med historien är att han blir väldigt förvånad när jag säger att jag vill köpa klockan jag har på handen.
Alltså inte bara förvånad, jag upplever det nästan som att han inte tror mig. Jag var inne i kanske 15-20 min, hade kollat här på forumet så visste hyfsat säkert att jag ville ha en DJ eller en DJ2.
Jag är ganska direkt av mig och prutade lite och slog till helt enkelt. Han var inte otrevlig alls men det slog mig hur förvånad han blev.
Hur brukar ni andra göra? Går ni in och testar klockor flera timmar och besöker samma ställe otaliga gånger?
Kan tillägga att jag hade på mig normala kläder och en omegaklocka.
Kan också hissa klockmaster Globen, får alltid bra service där och det går att diskutera priser mm
 

marmot

Panerai
Vill hissa Klockmaster Globen för ett strålande bemötande och service.

Efter ha noterat en avvikelse på 30 min/dag tog Svante och gänget hand om pärlan kostnadsfritt.

Visade sig att jag dagarna innan placerat min PADI i säkerhetskontrollens lådor på flygplatsen vilket resulterade i denna avvikelse.

Jag ville betala för jobbet me de insisterade, riktigt schysst gjort.

Hiss till er på KM Globen!
IMG_1906.JPG
Respekt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Var inne på Nymans för att titta på lite Rolex. Får nästan direkt hjälp av en mkt trevlig man. Han tar snabbt fram det jag vill kolla på och hjälper till riktigt bra. Det roliga med historien är att han blir väldigt förvånad när jag säger att jag vill köpa klockan jag har på handen.
Alltså inte bara förvånad, jag upplever det nästan som att han inte tror mig. Jag var inne i kanske 15-20 min, hade kollat här på forumet så visste hyfsat säkert att jag ville ha en DJ eller en DJ2.
Jag är ganska direkt av mig och prutade lite och slog till helt enkelt. Han var inte otrevlig alls men det slog mig hur förvånad han blev.
Hur brukar ni andra göra? Går ni in och testar klockor flera timmar och besöker samma ställe otaliga gånger?
Kan tillägga att jag hade på mig normala kläder och en omegaklocka.
Kan också hissa klockmaster Globen, får alltid bra service där och det går att diskutera priser mm

Jag har samma beteende som i relationer, försiktigt trevande och inga snabba beslut.
 

DrKlocka

Audemars
Var inne på Nymans och fick hjälp med att justera länken, ingen bit behövdes tas bort utan enbart stiftet som flyttades i spännet men jag tycker det var schysst av dem att bjuda på det :)
Nymans är schyssta vid länkjustering. De tog bort en länkbit från min oyster utan kostnad. De använder ju även loctite till skruven så det kändes riktigt schysst av dem.
 

POO

Panerai
Var inne på Franks ur för att köpa bandstift till min Sjöö Sandström (som kärringen råkade ha sönder). Blir mött av en tjej som först inte förstår svenska. Sen har hon INGEN aning vad "spring bars" är. Får därefter tala med en herre som gladeligen hjälper mig. Fick pynta 80 spänn, vilket ändå känns rimligt när de inte ens säljer märket.
Förutom tjejen i starten kändes det bra.

Rätt säker på att "spring bars" inte är svenska.
 

Niclas

Omega
Ska sanningen fram så drar jag mig för att gå in i klockaffärer generellt. Tycker attityden oftast är dryg och lite skitnödig.
Sist jag var i Sydney ville jag prova ut en Panerai och med en helt ointresserad säljkvinna i en övrigt tom butik, fick jag ingen direkt köplust.
Har mött likadant bemötande både på Kanarieöarna och i Dubai. Förmodligen andas jag inte status och pengar, vad vet jag. Tycker att min inställning när jag går in är både ödmjuk och vänlig samt att jag har detaljkoll på exakt vad jag vill kika på.
Vad gällande Rob och Nymans så har jag aldrig gått in där trots jag kollar deras skyltning varje gång jag är i Sthlm.
Känns, som sagt, liiite för stelt för mig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ska sanningen fram så drar jag mig för att gå in i klockaffärer generellt. Tycker attityden oftast är dryg och lite skitnödig.
Sist jag var i Sydney ville jag prova ut en Panerai och med en helt ointresserad säljkvinna i en övrigt tom butik, fick jag ingen direkt köplust.
Har mött likadant bemötande både på Kanarieöarna och i Dubai. Förmodligen andas jag inte status och pengar, vad vet jag. Tycker att min inställning när jag går in är både ödmjuk och vänlig samt att jag har detaljkoll på exakt vad jag vill kika på.
Vad gällande Rob och Nymans så har jag aldrig gått in där trots jag kollar deras skyltning varje gång jag är i Sthlm.
Känns, som sagt, liiite för stelt för mig.
Det är lite sorgligt att du tycker så. Ingen ska behöva känna så. Att gå in i en butik gör man för att testa och känna på grejerna inför beslut. Det finns nog ingen huvudregel, men jag tror det är vanligare i klockbutiker att de låter dig titta runt och låter dig bestämma när du vill veta något, än i en klädelaffär där jag upplever att de är på direkt och vill styra mig. Gå in nästa gång och titta och fråga. Ett tips är kroons i pk-huset. Jag tror många upplever den atmosfären som lite högre i tak och mer folklig.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Det är lite sorgligt att du tycker så. Ingen ska behöva känna så. Att gå in i en butik gör man för att testa och känna på grejerna inför beslut. Det finns nog ingen huvudregel, men jag tror det är vanligare i klockbutiker att de låter dig titta runt och låter dig bestämma när du vill veta något, än i en klädelaffär där jag upplever att de är på direkt och vill styra mig. Gå in nästa gång och titta och fråga. Ett tips är kroons i pk-huset. Jag tror många upplever den atmosfären som lite högre i tak och mer folklig.

+1 på den! Upplever nymans som högt i tak också, men är ju samma.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Gå in och clowna er lite, dörrslussar eller inte. Det kommer funkar kan jag lova. Ta ut svängarna lite. Vet att personal, i många fall, initialt kan ha en lite försiktig "approach" men om ni bara visar att här är jag och jag är skön så kommer det i princip aldrig att slå fel.
 

Zalath

Panerai
Det är lite sorgligt att du tycker så. Ingen ska behöva känna så. Att gå in i en butik gör man för att testa och känna på grejerna inför beslut. Det finns nog ingen huvudregel, men jag tror det är vanligare i klockbutiker att de låter dig titta runt och låter dig bestämma när du vill veta något, än i en klädelaffär där jag upplever att de är på direkt och vill styra mig. Gå in nästa gång och titta och fråga. Ett tips är kroons i pk-huset. Jag tror många upplever den atmosfären som lite högre i tak och mer folklig.
Ju dyrare grejer stället säljer desto mer tid går det ju att lägga på varje köp. Det är samma med lite finare skor, där går det ofta att få riktigt bra med hjälp för dem som vill och ofta att pröva mycket utan att någon blir irriterad.
 

Alker

Omega
Köpte en klocka i pk-huset i veckan, tyckte det var som vilken butik som helst, fick hjälp på en gång och köpet gick snabbt utan onödigt snack runtom. Var först på Nymans men där var modellen slut så jag hänvisades till pk-huset. Kom in typ precis innan stängning och fixade köpet, drog ut till en bit över kl18 men det var inget problem.

Å sin sida kom jag direkt från jobbet i full kostym, galoscher och hela köret, men tror inte det egentligen spelar roll. Tror folk som känner sig dåligt bemötta har haft oturen att möta ett dåligt butiksbiträde (vi är alla människor).

Dubbla dörrar och sådant kändes dock skitnödigt, en vakt som står och trycker på en dörrknapp likaså. Ett fåtal stölder gör alltså så att man avsevärt försämrar upplevelsen för alla legitima kunder. Idiotisk idé, men det är väl bara att gilla läget.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Dubbla dörrar och sådant kändes dock skitnödigt, en vakt som står och trycker på en dörrknapp likaså. Ett fåtal stölder gör alltså så att man avsevärt försämrar upplevelsen för alla legitima kunder. Idiotisk idé, men det är väl bara att gilla läget.

Vi har butiken låst (guld). Svärfars butik (också guld) blev rånad förrförra året, och en i personalen där fick en kniv mot halsen, hon kan fortfarande inte sova ordentligt.

Jag tycker det är tråkigt för de av våra potensiella kunder som får en försämrad kundupplevelse, men i jämförelse med minskad risk för att jag eller min fru ska råka ut för ovanstående är det helt jävla oviktigt.
 

Niclas

Omega
Nja, dörrvakt och sluss avskräcker inte mig det minsta, det är nog tyvärr ett ökande krav.
Men, jag upplever att man mäts i dörren som potentiell kund och får uppmärksamhet därefter. Visst, personalen har kanske provision och kommer en utländsk kostymklädd snubbe in samtidigt som mig med jeans så är det inte så konstigt. Det som stör är ett drygt beteende även om man är ensam i butiken som jag fått hos vissa ADs i utlandet.
Men, man kanske kan be om en Peroni istället för ett glas bubbel vid nästa klockköp bara för att "make a statment"
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Köpte en klocka i pk-huset i veckan, tyckte det var som vilken butik som helst, fick hjälp på en gång och köpet gick snabbt utan onödigt snack runtom. Var först på Nymans men där var modellen slut så jag hänvisades till pk-huset. Kom in typ precis innan stängning och fixade köpet, drog ut till en bit över kl18 men det var inget problem.

Å sin sida kom jag direkt från jobbet i full kostym, galoscher och hela köret, men tror inte det egentligen spelar roll. Tror folk som känner sig dåligt bemötta har haft oturen att möta ett dåligt butiksbiträde (vi är alla människor).

Dubbla dörrar och sådant kändes dock skitnödigt, en vakt som står och trycker på en dörrknapp likaså. Ett fåtal stölder gör alltså så att man avsevärt försämrar upplevelsen för alla legitima kunder. Idiotisk idé, men det är väl bara att gilla läget.

Skulle knappast kalla det ett fåtal. Guld/tele- och klockbutiker är ju betydligt mer utsatta för rån och rånförsök nu än tidigare vilket jag antar delvis är på grund av den ständigt minskade kontanthanteringen. Vissa kanske skakar av sig att bli utsatta för ett rån, men som @Strindberg skriver blir det ett långvarigt trauma för andra. Då kan jag stå ut med dubbla dörrar och en vakt.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Skulle knappast kalla det ett fåtal. Guld/tele- och klockbutiker är ju betydligt mer utsatta för rån och rånförsök nu än tidigare vilket jag antar delvis är på grund av den ständigt minskade kontanthanteringen. Vissa kanske skakar av sig att bli utsatta för ett rån, men som @Strindberg skriver blir det ett långvarigt trauma för andra. Då kan jag stå ut med dubbla dörrar och en vakt.
Håller med (tyvärr). Skulle själv ha jäkligt svårt att jobba i butik där den fysiska rånrisken är så stor, det är illa nog med det vanliga svinnet (som också får följder i säljares/butikers beteende som drabbar vanliga kunder med en mer negativ butiksupplevelse).
Sen undrar jag om man inte med tiden kommer att förbättra sluss-tekniken i många butiker så att det blir en smidigare upplevelse som man som kund inte kommer störas så mycket av.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Håller med (tyvärr). Skulle själv ha jäkligt svårt att jobba i butik där den fysiska rånrisken är så stor, det är illa nog med det vanliga svinnet (som också får följder i säljares/butikers beteende som drabbar vanliga kunder med en mer negativ butiksupplevelse).
Sen undrar jag om man inte med tiden kommer att förbättra sluss-tekniken i många butiker så att det blir en smidigare upplevelse som man som kund inte kommer störas så mycket av.

Om det är Krons som menas i det ursprungliga inläget så är det ju i princip omärkbart. Vakten står allt som oftast utanför och har en fjärröppnare, så jag skulle tro att merparten av de som har besökt butiken inte ens har märkt av arrangemanget.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Om det är Krons som menas i det ursprungliga inläget så är det ju i princip omärkbart. Vakten står allt som oftast utanför och har en fjärröppnare, så jag skulle tro att merparten av de som har besökt butiken inte ens har märkt av arrangemanget.
Både Rob och framförallt Nymans hade ju lite smått klaustrofobiska celler till slussar. Bergströms och Huke i Malmö får du ringa på men annars är det ju utan dramatik .
 
Topp