• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Gick in på Jarl Sandin i gbg för att byta länk mot gummi då jag saknar vettiga verktyg hemma. Säljaren ville trots upprepade erbjudanden om betalning inte ta emot någonting för jobbet. Alltid så trevligt bemötande där inne!
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag har service erfarenhet med både Nymans och Robs. Tycker att kund bemötande hos båda är exemplarisk.
Själv är jag väldigt noggrann när det gäller kvalitet på arbetet, dvs jag kollar att det inte finns damm, smuts, att visare sitter rätt,
att poleringen är gjord rätt och att gången är som den ska osv. Trotts att jag var tvungen att skicka tillbaka klockor till båda AD
att få felen åtgärdad, är jag mycket nöjd med servicen. Errarum humanum est.
 
Senaste gångerna jag varit inne på Robs tycker jag de varit väldig oengagerade, killen jag pratade med lät nästan som han vill avstyra mig från ett köp när jag pratade om sportrollar i stål, tjatade bara om hur tråkigt det var att vi svenskar ville ha det och att jag borde satsa på en dressare. När jag kort därpå besökte Nymans Ur var det som att gå upp i en helt annan liga, grymt vänliga och servicemindade. Frågade även om jag vill ha en kaffe eller ett glas bubbel. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, dörrvakt och sluss avskräcker inte mig det minsta, det är nog tyvärr ett ökande krav.
Men, jag upplever att man mäts i dörren som potentiell kund och får uppmärksamhet därefter. Visst, personalen har kanske provision och kommer en utländsk kostymklädd snubbe in samtidigt som mig med jeans så är det inte så konstigt. Det som stör är ett drygt beteende även om man är ensam i butiken som jag fått hos vissa ADs i utlandet.
Men, man kanske kan be om en Peroni istället för ett glas bubbel vid nästa klockköp bara för att "make a statment"
Går man inte in så är det lätt att stå utanför och ha förutfattade meningar, gå in och testa istället.

Flygplatsbutiker är de enda jag upplever brukar vara riktigt kass. Sist jag bad om priset på en modell de hade i monter ställde sig personalen och letade efter klockan i en katalog. När jag efter några minuter konstaterade att klockan ligger rakt framför henne och att jag gärna provar oavsett pris visade det sig att klockan hade en prislapp på sig, säljaren visste helt enkelt inte vilken modell jag hade bett om. :banghead:
 

ScubaKing

Audemars
Går man inte in så är det lätt att stå utanför och ha förutfattade meningar, gå in och testa istället.

Flygplatsbutiker är de enda jag upplever brukar vara riktigt kass. Sist jag bad om priset på en modell de hade i monter ställde sig personalen och letade efter klockan i en katalog. När jag efter några minuter konstaterade att klockan ligger rakt framför henne och att jag gärna provar oavsett pris visade det sig att klockan hade en prislapp på sig, säljaren visste helt enkelt inte vilken modell jag hade bett om. :banghead:

Även om jag håller med dig om att det är extremt dåligt så är det en helt annat typ av kund som köper klockor på flygplatser än dem som går in i en märkesbutik i staden. Jag tror helt enkelt kraven på kompetens är betydligt mindre om man ska jobba i en butik som ligger på en flygplats. Inget jag kan ge källa på men det är mer som det känns. Skulle kolla en Seamaster senast på flygplatsen och fick en Speedmaster i handen, lite så.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även om jag håller med dig om att det är extremt dåligt så är det en helt annat typ av kund som köper klockor på flygplatser än dem som går in i en märkesbutik i staden. Jag tror helt enkelt kraven på kompetens är betydligt mindre om man ska jobba i en butik som ligger på en flygplats. Inget jag kan ge källa på men det är mer som det känns. Skulle kolla en Seamaster senast på flygplatsen och fick en Speedmaster i handen, lite så.
No shit Sherlock. MEN, säljer man 10 klockor av ett märke så bör man veta vad modellerna heter, inget högt krav direkt.
 

Niclas

Omega
Det är nog jag som är knäpp men jag lockas inte av att få fotmassage medan jag sippar skumpa i en klockaffär.
Jag vill ha ett bra bemötande, kunnig personal och kanske en entusiastisk säljare som känner av vad jag är ute efter och kanske styr mig dit jag inte hittat själv.
Så, mina förutfattade meningarna har jag fått genom ganska många resor runt om i världen och känner jag inte ett sug att gå in, gör jag det inte. Det är inte min loss, det är mina pengar som hamnar nå´n annanstans istället.
Klockan är målet, inte någon vip- köpupplevelse.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Bo Berggrens på Biblioteksgatan tycker jag alltid har tagit sig tid och gett mig ett bra bemötande. Har alltid servat mina Omega där och även en tidigare Breitling. Har även köpt en Breitling och var nyligen nära köpa en Hublot av dem. Deras tidigare och långvariga butikschef med bror som också jobbat där till och från kan jag nog till och med ge en guldstjärna.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Krons ur i PK huset glömde jag nämna, har alltid gett mig ett mycket trevligt och profitionellt bemötande när jag tittat, senast klämde jag lite på Rolex i deras nya avdelning.
 

sme82

Omega
Vill hissa Nymans Ur i Sthlm. Trots att de egentligen tar ca 1 dag på att göra en äkthetskontroll så gjorde de ett undantag på kort varsel och kontrollerade en SubC på ca 1 timme i samband med köp av privatsäljare. De var mycket hjälpsamma och jag blev mycket proffesionellt bemött, både i telefon och på plats trots att det är första gången jag besöker butiken. En Robin med skånsk dialekt var det som hjälpte mig. Hiss!

Rob E & Kaplans var inte intresserade av att göra något sådant.
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
bumpupdate

Hiss:
Bergström UR i Malmö
- Trevlig ton i telefon och mail
- Serviceminded, hjälp med länkar osv kostnadsfritt

Klarlunds Köpenhamn
- snabba med plocka fram en stol och klockor efter de frågat vad du är intresserad av. Dessutom kör de " sir, u have to try this one just for fun" så åker helguldarna fram även om du sitter där med din f91W.
 

sharetracker

Cartier
Var inne på Nymans Ur för att kika på Zentih el primero 1969. Väl förbi den mystiska entrén så var bemötandet kalas. Vänlig och synnerligen kompetent tjej som hjälpte mig. Två tummar upp! :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vill passa på att hissa Klockmäster Nackaform :)
Köpte min fjärde eller femte :bag: klocka av dem och fick i vanlig ordning ett trevligt bemötande, bra service och ett bra pris. Fick även med mig et par biobiljetter till mig och frun, vilka jag gissar var säljarens privata.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Serviceärende hos Nymans.

Lämnade in klockan i butiken i Stockholm, och det var trevligt. Aningen stressad, så det blev ett ganska snabbt besök.
Fick kostnadsförslag nån vecka senare eller så. Accepterade, och Nymans sa 4 veckor.

Efter närmare 6 veckor drog jag ett mail, och då visade det sig att de hade antecknat mitt nummer lite tokigt. Klockan hade alltså varit klar när det var utlovat, och ett mess hade skickats.
Hursomhelst, de skickade ner klockan till Göteborg och jag är nöjd om än 10k fattigare. :)

Stort plus för konstant trevligt bemötande.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Hiss till Bergströms i Malmö som bytte från länk till rem på min Omega, frågade vad de skulle ha för jobbet men blev bara bortviftad, klockan var visserligen köpt där men förväntar mig egentligen att de tar en slant när de utför något. Trevligt var det iallafall.
 

WatchIT

Panerai
Att se Werner på gott humör är lite som att se snömannen eller Loch Ness-odjuret. Många har hört om det och det har ryktats om det, men väldigt väldigt få har faktiskt varit med om det.
Han har en bild på väggen inramad på Leif GW Persson. "Veckans brott" spelades in hos Werner förra året berättade han. Han undrade vad jag tyckte om iden att starta ett eget TV program och föreslog själv att det kunde heta "Veckan utbrott" :D

Nä han var på riktigt bra humör och det var ju en ganska orörd Omega jag lämnade in och det verkade som han gillade den....
 

ScubaKing

Audemars
Han har en bild på väggen inramad på Leif GW Persson. "Veckans brott" spelades in hos Werner förra året berättade han. Han undrade vad jag tyckte om iden att starta ett eget TV program och föreslog själv att det kunde heta "Veckan utbrott" :D

Nä han var på riktigt bra humör och det var ju en ganska orörd Omega jag lämnade in och det verkade som han gillade den....

Är du säker på att han var på bra humör och inte drev med dig eller var ironisk?
 

ScubaKing

Audemars
Helt säker! Han var i berättartagen och pratade mycket om när han servade Bulova på 70 talet b l a. Allt beror på din egen sociala förmåga antar jag ;)
Men även jag har hört lite andra upplevelser från personer jag känner....

Ja där ser man, låter fantastiskt. Jag har besökt honom rätt många gånger genom åren, han har aldrig varit speciellt glad eller pratsam. En gång trodde jag att han log lite mot mig, men då skulle han hosta precis så det berodde på det.
 

ScubaKing

Audemars
Ska dock tillägga en sak så ingen missförstår. Werner är extremt duktig på klockor, han kan fixa det mesta och han gör ett BRA jobb.
Men glad eller speciellt trevlig.....nja.
 

Luddixz

Breitling
Kan på ett sätt förstå de negativa recensionerna om Nymans Ur. Första gångerna jag klev in i butiken var jag nervös. Jag hade en överdriven bild av hur man ska bete sig hos en klockhandlare och jag misstänker att min nervositet rent ut sagt lyste igenom. Jag blev väl inte riktigt behandlad som den mest seriösa av kunder. Klev in som en långhårig 21-årig kille med allvardaglig klädsel på jakt efter en ROLEX (!!!!). Trots min generella osäkerhet fick jag ofta känna och klämma på olika modeller och efter ett tag började säljarna känna igen mig. Med tiden arbetades självförtroendet upp och jag kan nog till stor del tacka Milgauss'en för det. Med den på armen blir jag behandlad som en kung hos Nymans. Vill jag ha länkarna justerade nu när vädret är på väg att bli varmare? Då är det bara att slå sig ned i kaffebaren. Och där passade jag på att sitta tills jag var HELT nöjd. Inte tänkte jag vandra därifrån utan att klockan satt som en smäck. Kan på samma gång informera om att den herren som justerade mina länkar nyligen hade tålamod, för jag lät honom springa in till urmakaren några gånger... :p
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hiss till @Nymans Ur 1851 och Isabel som jag tidigare inte har handlat av. Visserligen inte mycket pengar (Rubber B) däremot ett trevligt bemötande.

Hiss till Krons. Som vanligt fin och avslappnad service från Krons (alla i personalen förtjänar en hiss) som jag köpte en Rolex 216570 av förra veckan. De klippte och monterade även ovanstående gummit (Nymans hade inte full styrka av urmakare på plats) idag med stort tålamod - de vet att jag är kräsen med passformen. Tog ett par vändor fram och tillbaka för den perfekta passformen. Mycket uppskattat!
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Vill hissa Nymans ur.
Hade min panna inne på service. Extremt trevliga när jag hämtade ut klockan. Kikade även runt lite och de var väldigt trevliga.

Halv-diss till Bergströms gbg.
Lite småtråkig attityd. Kändes lite som att de tänkte "vad gör du här?" Frågade snällt ifall de kunde hjälpa mig plocka bort en länkbit. De frågade såklart ifall klockan var köpt hos dom, förstår självklart att de ville ha betalt för arbetet. Inget konstigt. Men att de gick på 500 var lite i överkant kan jag tycka. Men men tyckte mest att attityden var tråkig.
 
Topp