• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Liten diss men ändå hiss till Krons. Var inne förra helgen och ville prova några olika DJ för att prova både 36 och 41 mm med Oyster och Jubilee. I början tyckte jag att damen ver dryg, men efter ett tag när det gick upp för henne att jag var en potentiell kund som oväntat nog hade viss koll på referenserna så blev hon supertrevlig. Förmodligen får Krons en hel del besökare som bara vill testa Rolex men som aldrig skulle lägga stört mycket pengar på en klocka. Kan nog kännas nog så drygt att plocka fram klockor hela tiden men ha väldigt låg hitrate.
 
Vill dissa Gassan på Rokin i Amsterdam. Var inne och ville kika på lite AP och Vacheron Constantin. Redan när jag klev in genom dörren fick jag ett rätt snorkigt bemötande och fick i princip be om hjälp. Inställningen de hade var märkbart dömande och i tonerna av "hmpf, du har ju inte råd med detta i din ålder, schas med dig!".
Det ironiska var att de tystnade ganska omgående när de insåg att jag kunde avsevärt mer än dem, dock inte speciellt svårt då deras nivå av kompetens var pinsamt låg.

Frågade enkelt vad deras väntetid på en 15202 var, och fick svaret "which brand is that?". Hade jag sagt referensen på någon Offshore så hade jag inte blivit förvånad, men den mest eftertraktade klockan från märket borde kunna en femsiffrig referens på.
Okunniga och dryga säljare, samt väldigt dåligt utbud som dock inte är deras fel.


Stor Hiss däremot till Schaap en Citroen i Amsterdam!
Mycket trevlig atmosfär, erbjuden kaffe, öl eller vatten utan att ens vilja kika på något speciellt. Kunniga säljare som hade ingående kunskap om både nuvarande och tidigare sortiment på flertalet märken. Stor hiss!
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vill dissa Gassan på Rokin i Amsterdam. Var inne och ville kika på lite AP och Vacheron Constantin. Redan när jag klev in genom dörren fick jag ett rätt snorkigt bemötande och fick i princip be om hjälp. Inställningen de hade var märkbart dömande och i tonerna av "hmpf, du har ju inte råd med detta i din ålder, schas med dig!".
Det ironiska var att de tystnade ganska omgående när de insåg att jag kunde avsevärt mer än dem, dock inte speciellt svårt då deras nivå av kompetens var pinsamt låg.

Frågade enkelt vad deras väntetid på en 15202 var, och fick svaret "which brand is that?". Hade jag sagt referensen på någon Offshore så hade jag inte blivit förvånad, men den mest eftertraktade klockan från märket borde kunna en femsiffrig referens på.
Okunniga och dryga säljare, samt väldigt dåligt utbud som dock inte är deras fel.


Stor Hiss däremot till Schaap en Citroen i Amsterdam!
Mycket trevlig atmosfär, erbjuden kaffe, öl eller vatten utan att ens vilja kika på något speciellt. Kunniga säljare som hade ingående kunskap om både nuvarande och tidigare sortiment på flertalet märken. Stor hiss!

Upplevde bokstavligen allt du skrev när jag också var där.
 

Ninen79

Audemars
Verkar som del går in hos AD och klämmer klockor verkar inte ha avsikt att handla, man vill "showa" lite med att vara mer kunniga än butikspersonalen med alla referens nr.
Gillar ni en klockmodell? Gå kläm och diskutera pris och har avsikt att köpa. Gå inte och klämmer klockor och slösa butikens tid!
 

Ninen79

Audemars
Vill dissa Gassan på Rokin i Amsterdam. Var inne och ville kika på lite AP och Vacheron Constantin. Redan när jag klev in genom dörren fick jag ett rätt snorkigt bemötande och fick i princip be om hjälp. Inställningen de hade var märkbart dömande och i tonerna av "hmpf, du har ju inte råd med detta i din ålder, schas med dig!".
Det ironiska var att de tystnade ganska omgående när de insåg att jag kunde avsevärt mer än dem, dock inte speciellt svårt då deras nivå av kompetens var pinsamt låg.

Frågade enkelt vad deras väntetid på en 15202 var, och fick svaret "which brand is that?". Hade jag sagt referensen på någon Offshore så hade jag inte blivit förvånad, men den mest eftertraktade klockan från märket borde kunna en femsiffrig referens på.
Okunniga och dryga säljare, samt väldigt dåligt utbud som dock inte är deras fel.


Stor Hiss däremot till Schaap en Citroen i Amsterdam!
Mycket trevlig atmosfär, erbjuden kaffe, öl eller vatten utan att ens vilja kika på något speciellt. Kunniga säljare som hade ingående kunskap om både nuvarande och tidigare sortiment på flertalet märken. Stor hiss!
Kunde du alla referenser nr på alla klockor i buktiken du jobbade på?
 
Kunde du alla referenser nr på alla klockor i buktiken du jobbade på?

Jag kunde kollektionerna på samtliga märken jag jobbade med och referenserna på i princip alla Rolex och de vanligare i de märken där det talad referenser. I detta fall frågade jag även om en Royal Oak Chronograph, varpå de plockar fram en Offshore, något man bör kunna skilja på om man jobbar med AP tycker jag...
Kräver absolut inte kunskap om referenser, men grundläggande kunskap om märket och de olika familjerna borde man kunna...
 
Verkar som del går in hos AD och klämmer klockor verkar inte ha avsikt att handla, man vill "showa" lite med att vara mer kunniga än butikspersonalen med alla referens nr.
Gillar ni en klockmodell? Gå kläm och diskutera pris och har avsikt att köpa. Gå inte och klämmer klockor och slösa butikens tid!

Syftar du på mig i detta så säger jag bara såhär; Jag avser inte att anta vad du har för avsikter eller inte, din ekonomiska prioritering att kunna köpa etc. Så gör mig tjänsten att inte insinuera att du vet vad min min möjlighet till detsamma är du snäll. :)
 

Leafvalley

Cartier
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Instämmer, Nymans är ett gäng idioter, Rob E är kungen! Dr watch är jag lite osäker på. Min bild är att han inte har så bra koll alltid som han vill ge sken av och det hade ju känts tryggare om man visste vem som var hans urmakare. Har hittat damm och fingeravtryck på insidan av glaset på klockor jag servat hos honom..

Min Cartier Santos Galbee med Quartz var hos Rob E för batteribyte, batteriet oxiderades pga just "fingeravtryck" fick byta ut hela urverket hos Nymans istället... inte billigt. Nymans har dock inte gett mig bra deals, skulle köpa en Milgauss Z-blue och fick ett pris. Polaren som var på besök från Abu Dhabi kom dagen efter och jag bad honom kolla vilket pris han fick och som jag misstänkte så sänkte de nivån med flera tusen åt honom (samma säljare).
 

Raste

Cartier
Pledge Member
Råhissar @Nymans Ur 1851 och i synnerhet Federico för exceptionell service och trevlig pratstund när jag hämtade ut en BLNR. Absolut inte den sista klockan jag hämtar därifrån :)

img-2495.jpg
 

bykr89

Cartier
Jag vill dissa Klockmaster Nacka Forum.
Inga tidigare erfarenheter där.
Jag gick in och spanade på Breitlingmontern då jag är inne på att handla en Aerospace. Efter att själv ha tagit initiativet att hälsa och be om hjälp osv av personen vid kassan frågar jag om de två svarta Aerospace var dom enda dom hade inne. Ja, jo så var det. Jag undrade om dom inte kunde beställa stålfärgad "steel titanium" som den kallas. Nä det fanns tydligen inte trots titt på hemsidan. Svaret var att Aerospace alltid varit i titan(vilket är sant).. och det är tydligen svart. Nä jag tappade förtroendet där.
Kanske är dom less på människor som ramlar in och inte kan något o bara frågar efter dyra klockor och därför inte orkar engagera sig om man inte håller en sedelbunt i handen.

Edit: Just det, om det var funktionerna jag var intresserad av hade dom Tissot T-touch och "eller varför inte Tag Heuer connected"..
 

ScubaKing

Audemars
Jag vill dissa Klockmaster Nacka Forum.
Inga tidigare erfarenheter där.
Jag gick in och spanade på Breitlingmontern då jag är inne på att handla en Aerospace. Efter att själv ha tagit initiativet att hälsa och be om hjälp osv av personen vid kassan frågar jag om de två svarta Aerospace var dom enda dom hade inne. Ja, jo så var det. Jag undrade om dom inte kunde beställa stålfärgad "steel titanium" som den kallas. Nä det fanns tydligen inte trots titt på hemsidan. Svaret var att Aerospace alltid varit i titan(vilket är sant).. och det är tydligen svart. Nä jag tappade förtroendet där.
Kanske är dom less på människor som ramlar in och inte kan något o bara frågar efter dyra klockor och därför inte orkar engagera sig om man inte håller en sedelbunt i handen.

Edit: Just det, om det var funktionerna jag var intresserad av hade dom Tissot T-touch och "eller varför inte Tag Heuer connected"..

Varit med om liknande som jag även skrivit här på forumet i samma butik. En säljare som envisades att månklockan (Omega Speedmaster Professional) var automatisk, jag hade den då i handen i butiken och sa att den är inte automatisk utan manuell, men han envisades vidare. Orkade inte till slut utan gick.
I övrigt väldigt nonchalant personal som har noll intresse för sina kunder.
 

Mvnordlander

Cartier
Hissar Klockmaster Globen. Kul med ett schysst utbud, speciellt av Seiko. Inte ofta man ser en affär med det trevliga Seiko har att erbjuda. Fick även hjälp att ta av och justera länken på min Speedmaster. Sedan visade de mig resten av deras utbud av bland annat Oris och Grand Seiko. Verkar vara en mycket bra butik med trevlig personal. Helt klart värt ett besök.
 

rzc

Omega
Klockamaster Nacka Forum, diss.
Hade inte tänkt att köpa något, ville bara klämma på ett par Breitlingmodeller, mötes av en otrevlig och totalt ointresserad "säljare" med en hemsk blick..
Blir inga fler besök där..
 

gonza

Panerai
ROB
Hiss till den rödlätta snubben i vit rock, super härlig och rätt kul. Service alltid 100%.
Nymans
Hiss till Jesper, grym och avslappnad säljare med bra koll som inger stort förtroende.
Krons
Hiss till Marcus på Krons i PK "for going the extra mile" Hjälpte mig att skräddarsy ett band med hjälp från tredjepart.
Vidare en mycket härlig och avslappnad miljö som jag känner att dom flesta andra AD´s saknar.
 
  • Like
Reactions: JLW

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Klockamaster Nacka Forum, diss.
Hade inte tänkt att köpa något, ville bara klämma på ett par Breitlingmodeller, mötes av en otrevlig och totalt ointresserad "säljare" med en hemsk blick..
Blir inga fler besök där..
Det varierar kraftigt, var där en gång och fick bra bemötande.. Alla andra gånger jag varit där har personalen lyst med sin frånvaro. De kanske är grymma på att läsa av kunderna från båset bakom kassan då jag faktiskt inte tänkt köpa något men ett enkelt "hej, kan jag hjälpa till med något?" bidrar till ett bättre intryck. Sen är det lite tråkigt att uren i montrarna är smådammiga.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
För att balansera ut mitt gnäll ovan vill jag säga att personalen på Erikson urhandel i Sundbyberg gav ett väldigt bra intryck. Nu var jag ju inne för ett garantiärende så jag kom inte direkt "från gatan" så att säga. Men jag tyckte ändå att de gav ett jordnära och naturligt intryck och jag fick prova lite Omegor och fick svar på mina frågor.
Sånt gör att de hamnar högst på listan vid eventuellt nyköp, trots att Sundbyberg ligger lite avigt för mig.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det varierar kraftigt, var där en gång och fick bra bemötande.. Alla andra gånger jag varit där har personalen lyst med sin frånvaro. De kanske är grymma på att läsa av kunderna från båset bakom kassan då jag faktiskt inte tänkt köpa något men ett enkelt "hej, kan jag hjälpa till med något?" bidrar till ett bättre intryck. Sen är det lite tråkigt att uren i montrarna är smådammiga.
Efter reflektion vill jag faktiskt ta tillbaka det jag skrev. Tyvärr går inte det och jag får för evigt stå här som en gnällspik.
Klockmäster i Nacka forum har inte gjort mig något eller någon jag känner. Jag har inte köpt något av dem eller på något annat sätt nyttjat deras tjänster och jag tycker inte att ovanstående inlägg skall avskräcka någon från att gå dit och kolla på Seiko, TAG, Oris, Bulova, Breitling, etc. De har också Victorinox, Certina och jag vill minnas att de även har Tissot och Longines samt en del krimskrams. Sortimentet är faktiskt ganska bra och jag tror säkert att man får en bra köpupplevelse där.
Sorry Klockmäster, nästa gång jag är förbi skall jag komma in och ge konstruktiv kritik istället.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Alter Werner slår till igen! Bytte verk i en SKX från 7s26 till NH35.
Verket beställdes från Cousins, en aftermarketkrona & stjälk från ebay samt dag/datumskivor plundrade från det gamla verket. De av er som känner Werner vet att han gillar Seiko ungefär lika mycket som en annan gillar skattmasen men den här gången verkar han ha tyckt det var roligt. Jag tyckte priset för arbetet var klart rimligt också.
 

ScubaKing

Audemars
Efter reflektion vill jag faktiskt ta tillbaka det jag skrev. Tyvärr går inte det och jag får för evigt stå här som en gnällspik.
Klockmäster i Nacka forum har inte gjort mig något eller någon jag känner. Jag har inte köpt något av dem eller på något annat sätt nyttjat deras tjänster och jag tycker inte att ovanstående inlägg skall avskräcka någon från att gå dit och kolla på Seiko, TAG, Oris, Bulova, Breitling, etc. De har också Victorinox, Certina och jag vill minnas att de även har Tissot och Longines samt en del krimskrams. Sortimentet är faktiskt ganska bra och jag tror säkert att man får en bra köpupplevelse där.
Sorry Klockmäster, nästa gång jag är förbi skall jag komma in och ge konstruktiv kritik istället.

Känns lite som att Klockmaster Nacka kastade sig på telefonen efter din första text och hotade dig efter denna tvärvändning :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Känns lite som att Klockmaster Nacka kastade sig på telefonen efter din första text och hotade dig efter denna tvärvändning :D
Hehe, jag kanske bredde på lite. Men det kändes verkligen småaktigt att dissa på det där sättet och jag ville kompensera lite. Bättre som sagt att påpeka bristerna direkt till butikspersonalen.
 

WatchIT

Panerai
Alter Werner slår till igen! Bytte verk i en SKX från 7s26 till NH35.
Verket beställdes från Cousins, en aftermarketkrona & stjälk från ebay samt dag/datumskivor plundrade från det gamla verket. De av er som känner Werner vet att han gillar Seiko ungefär lika mycket som en annan gillar skattmasen men den här gången verkar han ha tyckt det var roligt. Jag tyckte priset för arbetet var klart rimligt också.
Ping @ScubaKing en till. Något har hänt med Werner. Han kanske är kär eller är det bara våren?:D
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja något är det på gång, det går ugglor i mossen som man säger :D.
Äh, Werner har alltid varit glad och snäll mot mig. Det kan hjälpa att jag, farsan och morsan gått dit i hur många år som helst med alla möjliga klockor. Han är lite butter av naturen, men något av en glad gobbe. Man får bara vara lite snäll och glad när man kommer in - ett leende räcker långt! :)
 
Topp