• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

ScubaKing

Audemars
Och du är lite som kusinen från landet.

Utan tvekan.

hillbilly19.jpg
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Vill hissa Krons och Rob E.
Alltid trevligt bemötande och de förstår att man inte alltid är ute efter att köpa utan bara vill klämma på klockorna för att bilda sig en uppfattning.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Vill hissa Jarl Sandin för deras snabbhet och serviceanda än en gång vad det gäller trycktest. Gick in 12.30 och frågade snällt om de kunde fixa detta direkt, inga problem trots lunch så 12.45 va det klart. Dessutom så tar de bara 150 kr. Dock testar de ner till 100 m och inte längre.:)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Vill hissa Jarl Sandin för deras snabbhet och serviceanda än en gång vad det gäller trycktest. Gick in 12.30 och frågade snällt om de kunde fixa detta direkt, inga problem trots lunch så 12.45 va det klart. Dessutom så tar de bara 150 kr. Dock testar de ner till 100 m och inte längre.:)
Riktigt bra!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vill hissa Jarl Sandin för deras snabbhet och serviceanda än en gång vad det gäller trycktest. Gick in 12.30 och frågade snällt om de kunde fixa detta direkt, inga problem trots lunch så 12.45 va det klart. Dessutom så tar de bara 150 kr. Dock testar de ner till 100 m och inte längre.:)
Vad bra! Då skall jag gå dit. Men frågan är om dom fixar det medans man väntar om man är där säg 17.00 ?
Men om man vill testa mer än 10 ATM, finns det någon i Göteborg då ? Duger väl iofs då jag ogärna doppar huvudet.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vill passa på att hissa Klockmäster Nackaform :)
Köpte min fjärde eller femte :bag: klocka av dem och fick i vanlig ordning ett trevligt bemötande, bra service och ett bra pris. Fick även med mig et par biobiljetter till mig och frun, vilka jag gissar var säljarens privata.
Nu vill jag passa på att skicka en fet diss till samma butik! Det verkar bara funka bra vid nyköp, sedan havererar det mesta. Nu har jag ett antal klockor som fortfarande är under garanti köpta i denna butik, så det är bara att hoppas att inget inträffar med någon av dessa. Nu har dom ju en ägare som har flera butiker, så man kanske kan vända sig dit vid framtida problem. Att vara okunnig kring konsumentköplagen kan jag köpa, men att ljuga för sina kunder? Att inte återkoppla, att inte kunna se kunden i ögonen när man pratar... Nä, flyger inte hos mig.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Nu vill jag passa på att skicka en fet diss till samma butik! Det verkar bara funka bra vid nyköp, sedan havererar det mesta. Nu har jag ett antal klockor som fortfarande är under garanti köpta i denna butik, så det är bara att hoppas att inget inträffar med någon av dessa. Nu har dom ju en ägare som har flera butiker, så man kanske kan vända sig dit vid framtida problem. Att vara okunnig kring konsumentköplagen kan jag köpa, men att ljuga för sina kunder? Att inte återkoppla, att inte kunna se kunden i ögonen när man pratar... Nä, flyger inte hos mig.
Utveckla gärna vad som har hänt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Utveckla gärna vad som har hänt.
Väldigt förenklat, men lång ändå, har följande hänt. Jag köper en ny klocka. Inom den första månaden slutar den att fungera helt. Jag ringer omedelbart (fredag 21/4) och berättar detta. Dagen efter (lördag22/4) lämnar jag klockan till säljare J* över disk för att butiken ska ges en chans att reparera klockan. Vid detta tillfälle berättar jag att 2-3 veckor är max vad jag accepterar att vara utan klockan (eller ligga ute med mina pengar). Om man tänker skicka den till Japan eller dylikt och jag har en månad eller mer att se fram emot i väntetid vill jag ha en ny klocka eller pengarna tillbaka på en gång istället. (Den var antagligen trasig redan vid leverans, men jag testade inte alla funktioner omedelbart). Detta bemöts med svaret "vi lägger en prio på denna, du kommer att ha svar i slutet på nästa vecka. Det bör kunna lösa sig på högst två veckor". Det lät för bra för att vara sant!!
Nu har det löpt 3 veckor och snart går vi in i 4e veckan nästa vecka, under tiden har jag fått noll (0) återkoppling. Jag ringde själv först den 28/4 eftersom jag blivit lovad återkoppling i slutet av den veckan och sedan igen 4/5 för att jag åter inte fått någon återkoppling efter samtalet 28/4. Över telefon har jag blivit lovad att "i början på nästa vecka, senast i slutet har du den, annars ringer jag dig". Jag har besökt butiken 7/5 och försökt få ett svar eller en lösning på situationen. Denna gång var det säljare U* som hänvisar till att endast säljare A* som sålt klockan kan hjälpa mig. Säljare U* skriver lappar och lovar att säljare A* ska återkoppla till mig direkt på måndag 8/5. INGEN RINGER. Så idag besöker jag åter butiken, träffar säljare J*, förklarar att jag saknar både klocka, pengar och utlovad återkoppling. Det jag önskar i första hand är att få min klocka, i andra hand mina pengar tillbaka eller en ny klocka. I tredje hand föreslår jag att jag får mina pengar tillbaka och lovar att köpa min klocka igen om den kommer till butiken inom rimlig tid. För mig var det rimligt att köpa klockan i slutet av april då jag reser bort i juni, så jag hinner testa den ordentligt innan. Säljaren svarar med "jag kan bli av med jobbet om du får pengarna tillbaka, jag ska genast ringa till Optura och spåra din klocka, jag lovar att ringa dig direkt jag fått tag i dom. Inom en timme, absolut under dagen. Säljare A* kommer in kl 13.00, då ska jag be honom ringa dig direkt så vi kan lösa detta".
Så vid 15 tiden besöker jag butiken igen, nu är både säljare A* och J* på plats. Säljare A* som har refererats till som "butikschefen" är helt ovetandes om alla turer och säger sig inte blivit ombedd att ringa mig, än mindre blivit informerad av sin anställde J*. Säljare J* säger sig precis lagt på luren med Optura och fått veta att min klocka är skickad och kommer att anlända i början av nästa vecka. "Jag skulle precis ringa dig då jag såg dig i butiken". Ingen av dessa kan se mig i ögonen vid samtalet och jag förväntas tro att säljare J* som tidigare på morgonen var rädd att förlora sitt jobb och var allmänt tagen av situationen inte har talat med säljare A*, som dessutom påstås vara butikschefen?! Säljare A* som påstår sig vara oinformerad har helt förträngt sina tidigare löften om återkoppling?!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Utveckla gärna vad som har hänt.
Jag måste ge ytterligare ett exempel... Jag har köpt en Longines Heritage Flagship i samma butik. Klockan håller tiden och är allmänt trevlig, men det låter som om rotorn skrapar i boettlocket när glaset är uppåt och man skakar på klockan. Jag går in i butiken med klockan och ber dom kolla detta. "Det ska vi kolla, kom tillbaka om en timme". När jag kommer efter en timme får jag svaret att man kollat klockan i timegrapher och den går +-0 men att man inte öppnat och kollat eftersom man inte har rätt nyckel. Man hade hoppats att en Breitling nyckel skulle funka, men det gjorde det inte. Men, du har ju garanti, så du kan väl lämna in den om 6månader så kan vi skicka iväg den då? Då jag har haft problem med mitt temperament tidigare så väljer jag att bara lämna butiken vid detta tillfälle.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vill hissa Jarl Sandin för deras snabbhet och serviceanda än en gång vad det gäller trycktest. Gick in 12.30 och frågade snällt om de kunde fixa detta direkt, inga problem trots lunch så 12.45 va det klart. Dessutom så tar de bara 150 kr. Dock testar de ner till 100 m och inte längre.:)

Vad bra! Då skall jag gå dit. Men frågan är om dom fixar det medans man väntar om man är där säg 17.00 ?
Men om man vill testa mer än 10 ATM, finns det någon i Göteborg då ? Duger väl iofs då jag ogärna doppar huvudet.

Var dit nyss. Klev in 16.10 och verkstan visade sig stänga 16 men han ringde direkt upp och kollade, jo det gick bra! 150:- som sagt. Sen fick jag klämma på Breitling i Breitlight medans jag väntade då jag var intresserad av nya Skyracer :) Inte inkommen, detta var en (storleksmässigt) bjässe med 24h-visning för 80k. Hiss igen till Jarl Sandin alltså! Väligt trevliga och serviceminded! Min klocka var tät också :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Väldigt förenklat, men lång ändå, har följande hänt. Jag köper en ny klocka. Inom den första månaden slutar den att fungera helt. Jag ringer omedelbart (fredag 21/4) och berättar detta. Dagen efter (lördag22/4) lämnar jag klockan till säljare J* över disk för att butiken ska ges en chans att reparera klockan. Vid detta tillfälle berättar jag att 2-3 veckor är max vad jag accepterar att vara utan klockan (eller ligga ute med mina pengar). Om man tänker skicka den till Japan eller dylikt och jag har en månad eller mer att se fram emot i väntetid vill jag ha en ny klocka eller pengarna tillbaka på en gång istället. (Den var antagligen trasig redan vid leverans, men jag testade inte alla funktioner omedelbart). Detta bemöts med svaret "vi lägger en prio på denna, du kommer att ha svar i slutet på nästa vecka. Det bör kunna lösa sig på högst två veckor". Det lät för bra för att vara sant!!
Nu har det löpt 3 veckor och snart går vi in i 4e veckan nästa vecka, under tiden har jag fått noll (0) återkoppling. Jag ringde själv först den 28/4 eftersom jag blivit lovad återkoppling i slutet av den veckan och sedan igen 4/5 för att jag åter inte fått någon återkoppling efter samtalet 28/4. Över telefon har jag blivit lovad att "i början på nästa vecka, senast i slutet har du den, annars ringer jag dig". Jag har besökt butiken 7/5 och försökt få ett svar eller en lösning på situationen. Denna gång var det säljare U* som hänvisar till att endast säljare A* som sålt klockan kan hjälpa mig. Säljare U* skriver lappar och lovar att säljare A* ska återkoppla till mig direkt på måndag 8/5. INGEN RINGER. Så idag besöker jag åter butiken, träffar säljare J*, förklarar att jag saknar både klocka, pengar och utlovad återkoppling. Det jag önskar i första hand är att få min klocka, i andra hand mina pengar tillbaka eller en ny klocka. I tredje hand föreslår jag att jag får mina pengar tillbaka och lovar att köpa min klocka igen om den kommer till butiken inom rimlig tid. För mig var det rimligt att köpa klockan i slutet av april då jag reser bort i juni, så jag hinner testa den ordentligt innan. Säljaren svarar med "jag kan bli av med jobbet om du får pengarna tillbaka, jag ska genast ringa till Optura och spåra din klocka, jag lovar att ringa dig direkt jag fått tag i dom. Inom en timme, absolut under dagen. Säljare A* kommer in kl 13.00, då ska jag be honom ringa dig direkt så vi kan lösa detta".
Så vid 15 tiden besöker jag butiken igen, nu är både säljare A* och J* på plats. Säljare A* som har refererats till som "butikschefen" är helt ovetandes om alla turer och säger sig inte blivit ombedd att ringa mig, än mindre blivit informerad av sin anställde J*. Säljare J* säger sig precis lagt på luren med Optura och fått veta att min klocka är skickad och kommer att anlända i början av nästa vecka. "Jag skulle precis ringa dig då jag såg dig i butiken". Ingen av dessa kan se mig i ögonen vid samtalet och jag förväntas tro att säljare J* som tidigare på morgonen var rädd att förlora sitt jobb och var allmänt tagen av situationen inte har talat med säljare A*, som dessutom påstås vara butikschefen?! Säljare A* som påstår sig vara oinformerad har helt förträngt sina tidigare löften om återkoppling?!
Vilken lång story. Det låter som ett gäng hala tvålar. Det verkar inte som om du kommer att låta detta glida dig ur händerna.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vilken lång story. Det låter som ett gäng hala tvålar. Det verkar inte som om du kommer att låta detta glida dig ur händerna.
Jag ber om ursäkt, men det var svårt att hålla det kort om man ska få någonting att ta ställning till. Många skulle säkert säga att man får vänta sig en månad eller mer när klockan skickas iväg. Och det kan jag också acceptera vid service eller om garanti saknas. Men i detta fall tycker jag man kan försöka följa konsumentköplagen och vara skyndsam.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag ber om ursäkt, men det var svårt att hålla det kort om man ska få någonting att ta ställning till. Många skulle säkert säga att man får vänta sig en månad eller mer när klockan skickas iväg. Och det kan jag också acceptera vid service eller om garanti saknas. Men i detta fall tycker jag man kan försöka följa konsumentköplagen och vara skyndsam.
Du behöver inte be om ursäkt. Jag tyckte det var en kul historia mitt i ditt elände. Du har sån koll på alla datum och allt så jag kan sätta mig in i säljarnas situation. De vet att de inte lyckats sköta detta på en acceptabel nivå så jag ser framför mig hur deras puls går upp när du kommer innanför dörren. Säkert också en och annan svettdroppe som rinner ner för ryggarna när de försöker titta på allt annat än in i dina ögon. :)
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Jag måste ge ytterligare ett exempel... Jag har köpt en Longines Heritage Flagship i samma butik. Klockan håller tiden och är allmänt trevlig, men det låter som om rotorn skrapar i boettlocket när glaset är uppåt och man skakar på klockan. Jag går in i butiken med klockan och ber dom kolla detta. "Det ska vi kolla, kom tillbaka om en timme". När jag kommer efter en timme får jag svaret att man kollat klockan i timegrapher och den går +-0 men att man inte öppnat och kollat eftersom man inte har rätt nyckel. Man hade hoppats att en Breitling nyckel skulle funka, men det gjorde det inte. Men, du har ju garanti, så du kan väl lämna in den om 6månader så kan vi skicka iväg den då? Då jag har haft problem med mitt temperament tidigare så väljer jag att bara lämna butiken vid detta tillfälle.
Tråkiga historier. Hoppas att det löser sig!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kör en trippelhiss
IMG_5029.JPG

Hiss till urmakaren Dennis på Klockmaster Hansson som har verktyg för det mesta och inte räds att pilla klockor. Fixade pålitlig ruckning och trycktest på raketfart, huset bjussade denna gång vilket gjorde dagen till en höjdardag.

IMG_5138.JPG

Hiss även till Klockmaster Globen som både beställer hem och skickar "sommarkläder" till både min Bratte, min kommande SEIKO och min kommande findykare på nolltid. Sommaren är räddad innan den ens är här.

IMG_5135.JPG

Vill även ge en megastor hiss till Klockmaster Globen för lånet av Autavian!
 

Svonkoholic

Breitling
Ett första besök avklarat hos Rob. Målet var att få känns på en Patek 5146 och ett par submariners. Butiksbiträdet gav svaret att inga av de klockor som jag eftersökte fanns inne. Då jag aldrig besökt Rob tidigare blev jag lite besviken. Hade väntat mig lite bättre urval (iaf av Rolex).
Ni som vart där tidigare, är utbudet så svagt/säljer de slut allt? Eller ansågs jag inte köpkraftig tro :) ändå i kavaj och Reverso i guldguld på handleden :)

Så liten diss till Rob om de har klockorna bakom disk och inte orkade/brydde sig om att ta fram.
 

DrKlocka

Audemars
Ett första besök avklarat hos Rob. Målet var att få känns på en Patek 5146 och ett par submariners. Butiksbiträdet gav svaret att inga av de klockor som jag eftersökte fanns inne. Då jag aldrig besökt Rob tidigare blev jag lite besviken. Hade väntat mig lite bättre urval (iaf av Rolex).
Ni som vart där tidigare, är utbudet så svagt/säljer de slut allt? Eller ansågs jag inte köpkraftig tro :) ändå i kavaj och Reverso i guldguld på handleden :)

Så liten diss till Rob om de har klockorna bakom disk och inte orkade/brydde sig om att ta fram.
De säljer slut fort. Det är i stort sett alltid kötid på Subs.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
..........
Så liten diss till Rob om de har klockorna bakom disk och inte orkade/brydde sig om att ta fram.
Helt säkert talade biträdet sanning. Normaltillstånd för dom Rolex man tycker är intressanta tyvärr. En gång fick jag testa en SubC date som skulle levereras till kund hos Bergströms. Hiss till dom alltså! Men det var ju bara tur att den fanns där då.
 
Topp