Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Historien om Omega Suverän & Officer?

Diskussion i 'Vintage' startad av Icaras, 3 juni 2013.

1. Icaras
    Trådstartare

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Två klockor som jag faktiskt inte sett röken av här på KS.

Först av allt, om jag förstått det hela rätt så tillverkades och såldes dessa modeller endast för svenska marknaden under andra världskriget. En modell för det civila (Suverän) och en för det militära (Officer).
    Då Schweiz var ett "neutralt" land likt Sverige verkar det gå en del tankar om att dessa ur användes under någon av "försvarslånen" för att kunna samla in pengar till staten. Som sedan skulle användas under beredskapen (hänvisar till valfritt uppslagsverk). Om dessa klockor köptes eller rentutav skänktes av Omega är oklart, likaså hur de sedan marknadsfördes och hur många som faktiskt såldes.

Här är en bild på de två olika bakstyckena, troligtvis en från vardera.

En bild på de två uren, Suverän till vänster och Officer till höger.

Det verkar finnas väldigt mycket information om dessa ur som med tiden glömts bort. Förutom det som framgått i texten ovan så skulle det vara intressant att veta vad folket fick betala och kanske av vilken anledning folk egentligen köpte dessa.

Någon som kan berätta något om dessa eller kanske till och med äger en? :)
    Kanske China kan berätta mer?

(bilderna är lånade genom google)

theargonaut, krämbulle, Camo00 och 2 andra gillar detta.
  2. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Icaras gillar detta.
  3. China

China Guest

Jag gör ett försök, men har inte så mycket att komma med. De här modellerna var undantagna från importrestriktionerna för Schweiziska klockor som rådde under WWII. Vi kan nog utgå från att Omega inte skänkte klockorna till Sverige, jag vill minnas att Omega Officer köptes in för den Svenska arméns 100års jubileum, och några procent av försäljningen gick till försvarsmakten, klockorna såldes mellan 1940-1942. De första Omega Suverän är samtida och var en vanlig civil modell.

Priset för Omega Suverän låg på 239,65 kr under 1946 (alltså senare produktion) och såldes av Stjärnurmakarna. Prissättningen på de tidigare klockorna har jag ingen aning om, men någon kanske har en gammal Omegakatalog där modellerna finns?

Jag har för mig att klockorna finns beskrivna i praktverket över Omegas klockor " OMEGA - A Journey through Time". Boken kostar en slant, men är nog bland den bästa dokumentation över Omega som finns tillgänglig.

http://www.amazon.com/dp/B001E90EJI

Ref numret bör vara CK 2299/ 2383 och CK 2400 för de klockor du postat bilder på, båda med caliber 30T2PC AM, men jag är inte helt säker, så ta de här uppgifterna med en nypa salt. Det finns flera olika utföranden av både Omega Officer och Suverän.

Annars är nog bästa sättet att få detaljerad information att vända sig till Omegas museum, man har ganska omfattande information om sina äldre exportmodeller.

http://www.omegamuseum.com/

Ariste gillar detta.
  4. urinvånaren

urinvånaren Guest

La in denna i morse på dagens Vintageur, men här kommer en som hälsar på!

Icaras gillar detta.
  5. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Ska kolla nästa gång jag är hos urmakaren... :)

Icaras gillar detta.
  6. lind5150

lind5150 Torpare

Bumpar tråden men en bild på min Suverän. Arv från min morfar. 7_29_2016 10_40_40 AM.jpg

Scaramanga, eriksson850, Weasel och 1 annan gillar detta.
  7. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Joodå... Jag har allt sett ganska många här på KS , både suverän och officer. Vet att @tdn-dk har en fin samling han har visat upp på KS tex !
    Har själv postat en indentisk Suverän ( som du har på bild i denna tråd ) flertalet gånger här på KS.
    Min är lite "använd" bara om man säger så .....
    image.jpeg
    image.jpeg

eriksson850, Weasel och lind5150 gillar detta.
  8. Icaras
    Trådstartare

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Fyfan, mitt första i lägg tror jag :D. Man skäms ju lite nu i efterhand...

Nice :) TDN-dk har många fina

9. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Att du har missat @tdn-dk :s samling kanske är lite pinsamt... Men bara lite.
    Men däremot att du inte sett att min klocka är en Suverän kan jag tycka är jävligt dåligt. Du borde verkligen skämmas och träna upp ditt vintageöga lite mer haha :p
    Lite mer info:
    Vet inte hur många gånger jag haft framme denna bibel nykter som på fyllan. Ser nu att den nästan är i samma skick som klockan efter alla mina exhalterade bläddringar fram&tillbaka :banghead:
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg

Scaramanga gillar detta.
  10. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Suverän:

IMG_6024.JPG IMG_0885.JPG Suverän advert 1.JPG Suverän advert 2.JPG Suverän advert 3.JPG Suverän advert 4.JPG

Officer:

IMG_6015.JPG
    IMG_0891.JPG Officer advert.JPG

Rolfen, eriksson850, Ariste och 3 andra gillar detta.
  11. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

12. Oscar900218

Oscar900218 Torpare

Från:
    Karlskrona (pluggar)
    Har ägt en officer men tyckte att den var alldeles för liten, vet någon varför de inte tillverkade den i större diameter? Finns det någon fördel med den diameter de tillverkades i?

13. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det var helt enkelt modet under 30- till 40-talets mitt. Ju finare man var ju nättare var klockan, sedan växte klockorna men vi fick faktiskt tillbaka modet med nättare klockor under 80-talet men sedan blev modet att ha stora fula klumpar på armen så där stannar mitt klockintresse. :)

Det finns större klockor från denna period också men de var stora på grund av att de var verktyg som hade specifika krav. När man ser de riktigt små kronograferna från denna tid är de dock lite väl små för att användas praktiskt men ack så söta. :)

Senast ändrad: 6 september 2016
    Cougan och Strindberg gillar detta.