• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Historien om Omega Suverän & Officer?

Icaras

Rolex
Två klockor som jag faktiskt inte sett röken av här på KS.

Först av allt, om jag förstått det hela rätt så tillverkades och såldes dessa modeller endast för svenska marknaden under andra världskriget. En modell för det civila (Suverän) och en för det militära (Officer).
Då Schweiz var ett "neutralt" land likt Sverige verkar det gå en del tankar om att dessa ur användes under någon av "försvarslånen" för att kunna samla in pengar till staten. Som sedan skulle användas under beredskapen (hänvisar till valfritt uppslagsverk). Om dessa klockor köptes eller rentutav skänktes av Omega är oklart, likaså hur de sedan marknadsfördes och hur många som faktiskt såldes.

Här är en bild på de två olika bakstyckena, troligtvis en från vardera.


En bild på de två uren, Suverän till vänster och Officer till höger.


Det verkar finnas väldigt mycket information om dessa ur som med tiden glömts bort. Förutom det som framgått i texten ovan så skulle det vara intressant att veta vad folket fick betala och kanske av vilken anledning folk egentligen köpte dessa.

Någon som kan berätta något om dessa eller kanske till och med äger en? :)
Kanske China kan berätta mer?

(bilderna är lånade genom google)
 
C

China

Guest
Jag gör ett försök, men har inte så mycket att komma med. De här modellerna var undantagna från importrestriktionerna för Schweiziska klockor som rådde under WWII. Vi kan nog utgå från att Omega inte skänkte klockorna till Sverige, jag vill minnas att Omega Officer köptes in för den Svenska arméns 100års jubileum, och några procent av försäljningen gick till försvarsmakten, klockorna såldes mellan 1940-1942. De första Omega Suverän är samtida och var en vanlig civil modell.

Priset för Omega Suverän låg på 239,65 kr under 1946 (alltså senare produktion) och såldes av Stjärnurmakarna. Prissättningen på de tidigare klockorna har jag ingen aning om, men någon kanske har en gammal Omegakatalog där modellerna finns?

Jag har för mig att klockorna finns beskrivna i praktverket över Omegas klockor " OMEGA - A Journey through Time". Boken kostar en slant, men är nog bland den bästa dokumentation över Omega som finns tillgänglig.

http://www.amazon.com/dp/B001E90EJI

Ref numret bör vara CK 2299/ 2383 och CK 2400 för de klockor du postat bilder på, båda med caliber 30T2PC AM, men jag är inte helt säker, så ta de här uppgifterna med en nypa salt. Det finns flera olika utföranden av både Omega Officer och Suverän.

Annars är nog bästa sättet att få detaljerad information att vända sig till Omegas museum, man har ganska omfattande information om sina äldre exportmodeller.

http://www.omegamuseum.com/
 
U

urinvånaren

Guest
La in denna i morse på dagens Vintageur, men här kommer en som hälsar på!
vYe4zIt.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Två klockor som jag faktiskt inte sett röken av här på KS.

Först av allt, om jag förstått det hela rätt så tillverkades och såldes dessa modeller endast för svenska marknaden under andra världskriget. En modell för det civila (Suverän) och en för det militära (Officer).
Då Schweiz var ett "neutralt" land likt Sverige verkar det gå en del tankar om att dessa ur användes under någon av "försvarslånen" för att kunna samla in pengar till staten. Som sedan skulle användas under beredskapen (hänvisar till valfritt uppslagsverk). Om dessa klockor köptes eller rentutav skänktes av Omega är oklart, likaså hur de sedan marknadsfördes och hur många som faktiskt såldes.

Här är en bild på de två olika bakstyckena, troligtvis en från vardera.


En bild på de två uren, Suverän till vänster och Officer till höger.


Det verkar finnas väldigt mycket information om dessa ur som med tiden glömts bort. Förutom det som framgått i texten ovan så skulle det vara intressant att veta vad folket fick betala och kanske av vilken anledning folk egentligen köpte dessa.

Någon som kan berätta något om dessa eller kanske till och med äger en? :)
Kanske China kan berätta mer?

(bilderna är lånade genom google)

Joodå... Jag har allt sett ganska många här på KS , både suverän och officer. Vet att @tdn-dk har en fin samling han har visat upp på KS tex !
Har själv postat en indentisk Suverän ( som du har på bild i denna tråd ) flertalet gånger här på KS.
Min är lite "använd" bara om man säger så .....
image.jpeg

image.jpeg
 

Icaras

Rolex
Joodå... Jag har allt sett ganska många här på KS , både suverän och officer. Vet att @tdn-dk har en fin samling han har visat upp på KS tex !
Har själv postat en indentisk Suverän ( som du har på bild i denna tråd ) flertalet gånger här på KS.
Min är lite "använd" bara om man säger så .....
image.jpeg

image.jpeg
Fyfan, mitt första i lägg tror jag :D. Man skäms ju lite nu i efterhand...

Nice :) TDN-dk har många fina
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fyfan, mitt första i lägg tror jag :D. Man skäms ju lite nu i efterhand...

Nice :) TDN-dk har många fina

Att du har missat @tdn-dk :s samling kanske är lite pinsamt... Men bara lite.
Men däremot att du inte sett att min klocka är en Suverän kan jag tycka är jävligt dåligt. Du borde verkligen skämmas och träna upp ditt vintageöga lite mer haha :p
Lite mer info:
Vet inte hur många gånger jag haft framme denna bibel nykter som på fyllan. Ser nu att den nästan är i samma skick som klockan efter alla mina exhalterade bläddringar fram&tillbaka :banghead:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

Oscar900218

Cartier
Har ägt en officer men tyckte att den var alldeles för liten, vet någon varför de inte tillverkade den i större diameter? Finns det någon fördel med den diameter de tillverkades i?
 

Martin Lovasz

Audemars
Det var helt enkelt modet under 30- till 40-talets mitt. Ju finare man var ju nättare var klockan, sedan växte klockorna men vi fick faktiskt tillbaka modet med nättare klockor under 80-talet men sedan blev modet att ha stora fula klumpar på armen så där stannar mitt klockintresse. :)

Det finns större klockor från denna period också men de var stora på grund av att de var verktyg som hade specifika krav. När man ser de riktigt små kronograferna från denna tid är de dock lite väl små för att användas praktiskt men ack så söta. :)
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har inget emot måtten på Officer men äger ingen tyvärr. Minns inte om jag haft nån heller:oldman:, mycket möjligt jag har, kanske rent av troligt. En gammal urmakare som var med när det begav sig berättade för mig att de hade problem med de verken. Kaliber 26,5? Det ansågs att Tissot lyckades bättre med sin motsvarande version.

En Suverän har jag åtminstone. Nyservad.

suv2.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har inget emot måtten på Officer men äger ingen tyvärr. Minns inte om jag haft nån heller:oldman:, mycket möjligt jag har, kanske rent av troligt. En gammal urmakare som var med när det begav sig berättade för mig att de hade problem med de verken. Kaliber 26,5? Det ansågs att Tissot lyckades bättre med sin motsvarande version.

En Suverän har jag åtminstone. Nyservad.

suv2.jpg

Köpt på Tradera nyss ?
 

trumpetera

Panerai
Bumpar tråden med en fråga; i boken A Journey Through Time står det om Suverän "the name occasionally engraved on the case back".
Hur vet man att klockan man har är en Suverän om inget är skrivet på boettlocket?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vi kör en bump på denna tråd.
Visst är det väl så att Suverän ofta är 35 mm och Officer är 30-33 mm? Någon som vet varför de gjordes så? Slumpen, eller var Officer mer Gentlemannamässiga och Suverän för svensk pöbel? Tycker att Officer texten på tavlan är väldigt fin men Suveräns storlek gör dem ju trevligare idag.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
5D9DC51D-935F-4FE7-BDAA-A54739A3FF07.jpeg
1F3CA698-3D9E-4B42-A789-CC72CC20989F.jpeg
F19DA701-3B3A-4283-AC07-6A7EE874BADC.jpeg
En undran om Omega Suverän, tillverkades de bara under krigstiden?

Enligt någon site på nätet ska den vara tillverkad omkring 1949, vilket stämmer bra med förra ägarens 20 årsdag

Jag har en Omega, som är snarlik Suverän. Den har inget tryck på boettlocket, annat än på insidan av locket
Den har inget Omegamärke på kronan, men jag tror ändå att kronan är original , då den inte skall vara servad någon´gång, möjligen har den fått ett plexibyte men jag tror inte ens det.

Den tickar och går, men skulle säkert må bra av rengöring o oljebyte.

Kallas den för Omega Suverän i alla fall, trots avsaknad av tryck på lock, mm?

En fråga till; är plexiglaset en vara som fortfarande finns?
Jag har putsat men får inte till det ordentligt, då det var djupa repor i glaset, så den skulle nog bli riktigt fin med nytt glas
 
Senast ändrad:

tdn-dk

Panerai
5D9DC51D-935F-4FE7-BDAA-A54739A3FF07.jpeg
1F3CA698-3D9E-4B42-A789-CC72CC20989F.jpeg
F19DA701-3B3A-4283-AC07-6A7EE874BADC.jpeg
En undran om Omega Suverän, tillverkades de bara under krigstiden?

Enligt någon site på nätet ska den vara tillverkad omkring 1949, vilket stämmer bra med förra ägarens 20 årsdag

Jag har en Omega, som är snarlik Suverän. Den har inget tryck på boettlocket, annat än på insidan av locket
Den har inget Omegamärke på kronan, men jag tror ändå att kronan är original , då den inte skall vara servad någon´gång, möjligen har den fått ett plexibyte men jag tror inte ens det.

Den tickar och går, men skulle säkert må bra av rengöring o oljebyte.

Kallas den för Omega Suverän i alla fall, trots avsaknad av tryck på lock, mm?

En fråga till; är plexiglaset en vara som fortfarande finns?
Jag har putsat men får inte till det ordentligt, då det var djupa repor i glaset, så den skulle nog bli riktigt fin med nytt glas

Det er inte en Suverän. Suverän har reference 2400 och din har 2639.
Ref. 2639 har inte et model navn som Seamaster m.v. de kaldes endast "Other" ved Omega.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tackar @tdn-dk
Jag misstänkte det, då jag såg att 2639 på locket. Den är i alla fall suveränt rolig att äga, då jag gillar den svarta tavlan.
Ser att dessa gamla Omegaklockor börjar springa upp i pris, synd att man inte sparat alla som man haft.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Spännande läsning!

Jag har precis fått en Omega Officer som min mormors far hade under kriget. Jag har skickat den på service och de återkom med en fråga som jag inte riktigt kan svara på. Tydligen finns det inget Omegatecken präglat på plexit och de undrar om jag vill byta till ett plexi med präglingen, men jag är osäker på om det SKA finnas på dessa gamla modeller?
Jag kan inte se någon prägling på dessa bilder. Vad säger ni som har flera? Ska det sitta en logga där?
 

Aviation

Omega
Vad ligger dessa på i pris?
Kul med svensk historia länkat till klockan.
Är någon intresserad av o sälja en kan jag va intresserad. Mvh Tobbe
 
Topp