• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Historiens längsta paketöppning!

Asplund

Patek
2-Faktor
Då var det dags att berätta om senaste köpet. Kalla det recension, paketöppningstråd, psykos. Kalla det återigen vad du vill. Sätt på er läsbrillorna och håll i er. Nu kör vi…

Inledning
Det började egentligen för snart två år sedan då jag hörde talas om märket Panerai. Jag tror i för sig att jag sätt dem förut, kanske i någon tidning, på blocket etc. har dock aldrig lyft ögonbrynen en millimeter. Helt plötsligt började det ramla in Pannor till höger och vänster här på forumet och jag fastnade ganska direkt. Jäkligt häftiga klockor! Jag köpte mig en PAM111 och vi klickade bra. Jag hade samtidigt den nya Explorer 2an som ni alla vet innehar datum. Det faktumet gjorde att jag efter ett par månader flippade pannan och jag ångrade det samma dag som den lämnade. Inte kan man väl äga en klocka utan datum? (ren idioti har jag förstått idag).

Sedan den dagen har jag tittat och funderat fram och tillbaka. Jag vill ha en automatisk, jag vill ha in-house verk, jag vill ha borstat boett, jag vill ha datum, jag vill ha sekundvisare, jag vill ha sandwich tavla, jag vill helt enkelt ha en PAM312. Det visade sig dock ganska snabbt att PAM312 med sin 1950-boett, automatiska in-house verk och sina 44 millimetrar på bredden samt 18 millimetrar på höjden inte riktigt fungerade på mina taniga Victoria Secret modell armar. Se illustration nedan.

VICTORIASECRET.jpg


Då hittade jag den, PAM392. I stort sätt identisk med PAM312 men mindre på både bredden och höjden. Man har också plockat bort 9an vilket gör att tavlan blir mer symmetrisk och det är alltid ett plus för ett gravt OCD-fall som mig själv.

PAM392.jpg


Jag har aldrig sedan mitt klockintresse startade för snart 6 år sedan jagat en klocka så mycket, har haft kontakt med massor med säljare på nätet, samtliga gråhandlare i Sverige, Nymans Ur vid ett flertal tillfällen men vid tidpunkten kunde ingen fixa fram ett exemplar. Enligt uppgift säljer klockorna som smör till det kvinnliga könet, detta passar mig perfekt. Jag gillar kvinnor.

För att inte göra en tråkig paketöppningstråd som det diskuterats så mycket om på senaste tiden så börjar jag med en liten djupdykning om vad PAM392 egentligen är. Jag vet dock att det för någon vecka sedan lades upp en recension av denna modell under recensioner & köpguider men då var den här väggen av text redan skriven och denna kan alltså ses som den längsta paketöppningen i historien. Den intensiva djupdykning som följer är för enkelhetensskull uppdelad i tre delar: Boett & Glas, Urverk samt Armband.



Boett & Glas
Boetten på PAM392 har den klassiska Luminor 1950 utformingen vilken började tillverkas i början på 50-talet efter att det framkommit att lysmassan i den tidigare boetten Radiomir som man kan lista ut av namnet bestod ut av Radium som var hyffsat hälsofarligt. Samtidigt som man bytte ut lysmassan så passade man på att utveckla ett kronskydd som senare patenterades av Offecine Panerai. Med detta kronskydd föddes alltså den nya boetten Luminor.

KRONSKYDD.jpg


Av dagens Offecine Panerai klockor med Luminor 1950 boett finns två typer, Luminor 1950 samt Luminor 1950 ”Vintage/Base” PAM392 har den förstnämnda tillsammans med sina storebröder PAM312, PAM320 m.fl. PAM372 har den andra typen vilken har lite mindre bandhorn etc.

Varför jag kallar PAM392 lillebror har vi redan gått in på i inledningen men för att upprepa så är det på grund av storleken, PAM392 har tillsammans med PAM393 (guld) och PAM523 (polerad & vit tavla) en diameter på 42 mm vilket var nyheterna Offecine Panerai släppte 2012. Detta är ju också anledningen till varför jag har jagat denna modell under en längre period. Mina handleder är ca 16,5 cm i omkrets vilket får storebröderna att se ut som tåg på mig. Vad folk tycker om att Offecine Panerai valt att tillverka Luminor 1950 boetten i 42 mm är delad, väldigt delad. Många ”Paneristis” tycker att det är hemskt vad Offecine har gjort. Andra tycker som mig själv, att det är ett fantastiskt beslut som gör att många som faktiskt vill bära upp den fantastiska Luminor 1950 boetten kan göra det utan att se ut som väldigt många av dessa så kallade ”Paneristis” helt enkelt ett gäng clowner, tänk Flavor Flav.

FLAVORFLAV.jpg


Boetten är tillverkad av AISI 316L 1,4435 rostfritt stål som är Officine Panerais standard stål i boetter. Detta eftersom den är mycket resistent mot korrosion och är hypoallergen, vilket gör den idealisk för kontakt med huden.

Hela boetten tillverkas och skruvas ihop utav fem lösa konstruktionsbitar, boett, boettlock, kronskydd, glasring samt glas. Boetten har en borstad yta, likaså kronskydd och boettlocket som även har ett safirglas installerat, detta för att visa urverket som i min mening är väl värt att visa. Glasringen är däremot polerad vilket ger en härlig kontrast mot resterande boett.

Denna boett är som ni alla redan vet det man förknippar Offecine Panerai med, i alla fall dem flesta. Detta är egentligen lite konstigt då Offecine Panerais intressanta historia egentligen utspelade sig 10-15 år före denna boett ens var påtänkt. Antar att de har att göra med det speciella kronskyddet som gör att Offecine Panerais med Luminor boett sticker ut från de flesta andra tillverkare.

Glaset är ett safirglas tillverkat av Corundum och mäter 1,8 millimeter på höjden.

Det sista jag vill nämna angående boetten är självfallet vattentätheten. De flesta Luminor boetter klarar 30 bar (300 meter) det gör inte PAM392, för samtliga boetter som mäter 42 mm har man valt att gå ner till 10 bar (100 meter) anledningen till det antas vara att få ner boettens tjocklek så mycket som det bara går för att i sin tur få boettens tjocklek att spela bra ihop med dess mindre diameter istället för de allt mer vanliga 44 samt 47 millimetrarna. Vad jag har läst mig till så testar Offecine Panerai sina boetter långt över dess utskrivna kapacitet och jag skulle inte vara särskilt orolig för att djupdyka med en PAM392.

Urverket
PAM392 är utrustad med den första varianten av Officine Panerais andra In-house familj P.9000-familjen. De tidigare varianterna i den så kallade P.2000-familjen har haft 8 dagars gångreserv respektive 10 dagars gångreserv, P.9000 har till skillnad från denna familj ”endast” 3 dagar eller 72 timmar. Detta avspeglas dock i priset då P.9000 kostar nästan hälften så mycket som Officine Panerais första In-house verk.

P.9000 visar timmar samt minuter, har en ”subdial” för sekunder klockan nio och datumindikator klockan tre.

P.9000 består ut av 197 delar sammansatta och tillverkade helt av Officine Panerai, det är 7,9 mm tjockt och har 28 juveler.
De 72 timmarna som utlovas garanteras genom två seriekopplade fjäderhus som i sin tur vrids genom en rotor som roterar i båda riktningarna tack vare ett automatiskt spärrhjul till skillnad från många billigare urverk.
P.9000 är utrustad med en balans tillverkad av Glucydur® vilket är en metall legering som inte bara är helt omagnetiserad utan även speciellt framtagen för att klara ändringar av temperaturer utan att expandera.

VERK.jpg


Urverket svänger med en frekvens på 4 Hz vilket motsvarar 28 800 halvsvängningar per timme. P.9000 är även utrustad med en Incabloc® anti-shock anordning som faktiskt firar 80 år.

Snabb sammanfattning av urverket i PAM392:
• Automatisk uppvridning
• 7.9 mm tjock
• 28 juveler
• Glucydur® balans
• 28 800 halvsvängningar per timme
• Incabloc® anti-shock
• 3 dagars gångreserv
• 2 fjäderhus
• 197 komponenter

Armband
Vanligtvis leverars dykarklockor från Offecine Panerai med antingen ett armband i kalvläder, buffelläder, alligatorläder eller ett stålarmband samt ett extra gummiarmband som enligt mig är det skönaste gummit som finns. Detta gummiarmband som kallas ”Luminor Caoutchouc” följer dock inte med PAM392. Jag kommer självfallet köpa ett så fort jag springer förbi en AD nästa gång.

Det armband som följer med PAM392 är tillverkat av svart alligatorläder med ljus tråd plockat från mitten på alligatorns hud, denna del av alligatorn har stora rektangulära mönster vilket ser riktigt stiligt ut. Kvalitén på Offecine Panerais armband är otroligt hög och håller i många år om man sköter det rätt!

Förr hade alla Luminor boetter skruvade sprintar i bandhornen och det följde därför med en skruvmejsel för att byta band. Det nya systemet som Offecine Panerai har utvecklat innebär att man inte behöver någon skruvmejsel utan sprinten trycks ut med hjälp av ett medföljande verktyg eller helt enkelt med hjälp av en vanlig tandpetare. Detta är riktigt smidigt och något jag tycker fler tillverkare borde ta efter. Det finns nu ingen risk att repa klockan och det går fort som attan att byta mellan sina favoriter.

BYTEAVBAND.jpg


Det följer dock fortfarande med en skruvmejsel med klockan, detta för att man ska kunna skruva av spännet. PAM392 levereras med ett borstat Luminor spänne av den lite ovanligare och smalare typen, de flesta förknippar Offecine Panerai med det stora karaktaristiska spännet. Jag personligen tycker att det spännet PAM392 levereras med passar klockan och alligatorbandet bäst.

SPÄNNE.jpg


Det enda jag tycker är ett litet minus med klockan är att storleken mellan bandhornen ligger på 22 mm istället för det allt mer vanliga 24 mm. Det är helt rätt bredd för storleken på klockan så det är inget fel med det, dock tillverkar Offecine Panerai inte alls lika många varianter av 22 mm jämfört mot 24 mm vilket är lite tråkigt.

Min PAM392
Som jag sa i inledningen så började jag jaga efter ett exemplar och jag har haft flera affärer i stort sätt i hamn när säljarna/affärerna kontaktat mig och berättat att det inte går att få tag på en just nu. Detta har alltså hänt minst tio gånger!
För tre månader sedan kontaktade jag återigen en svensk handlar som jag väljer att inte nämna vid namn, vi hade tidigare haft kontakt angående modellen och missuppfattat varandra, denna gång visade det säg att dem kunde få hem en på 2-3 veckor. Jag hoppade givetvis av glädje och beställde en direkt, det visade sig dock att de där 2-3 veckorna blev 11-12 veckor och ingen klocka eller information kunde ges. Under denna olidliga väntan fick också Nymans Ur in ett exemplar helt plötsligt, det var inte väntat och jag fick ännu mera ångest. Samt att jag stod med den i min hand i Offecine Panerais butik i Dubai för inte mer än 3 veckor sedan.

Hur som… Jag valde att hoppa av affären när jag inte fick någon information och tre månader hade gått och stod därför på ruta ett igen. Jag kontakta dem flesta jag hade haft kontakt med för tre månader sedan och det var fortfarande samma historia om att ”den var svår att få tag i just nu” men det hade dykt upp en ny på Chrono24 från en säljare i Italien. Jag vet att det inte bara är jag som får lite dåliga vibbar av Italienska säljare över lag men jag skickade iväg en förfrågan om den fanns inne och väntade mig det vanliga svaret om att den måste beställas från deras leverantör vilket i 15 av 15 fall slutat med ett mail tillbaka om att ”den inte gick att få hem just nu” men istället svarade Simone, ägare av Sevanella Gioielli i Verona, Italien. Simone berättade att den kunde levereras direkt och jag gjorde den snabbaste referenskollen jag gjort i hela mitt liv, typ ingen.

Detta skedde för två dagar sedan och jag har den nu på handleden. Innan bilderna på den mest efterlängtade paketöppningen på väldigt länge kommer vill jag såklart ge tummen upp till Simone Stevanella och hans familjeföretag som sedan 1905 levererat klockor och i alla fall idag levererar dem med bravur. Snabbt, säkert och enkelt.

För er som mot förmodan faktiskt läst från start och hit, tackar jag för er tid och hoppas detta gav er något :) nu är det väl ändå dags för bilder?

IMG_4758.JPG

IMG_4762.JPG

IMG_4763.JPG

IMG_4764.JPG

IMG_4765.JPG

IMG_4766.JPG

IMG_4767.JPG

IMG_4774.JPG


Blev lite överraskad nu när jag märkte att man bara kan ha 15 bilder per post men min kamera är så sjukt kass så det räcker med egna bilder för nu.

Första intrycket är som förväntat väldigt bra, sitter perfekt till skillnad från PAM312 och den har en vikt som inte skäms för sig vilket jag gillar. En av sakerna jag varit orolig över har varit höjden jämfört med diametern då hyffsat många tycker att dem inte spelar ihop riktigt men jag förstår inte alls vad dem menar då den enligt mig har en perfekt harmoni.
Urverket låter vilket det också varit mycket snack om, eller egentligen inte urverket utan rotorn då den är det enda som hörs, tycker dock inte att det är någon fara alls. Jag har slutat säga att det är keepers då jag vet att så inte är fallet men jag kan i alla fall säga att det är en fantastisk klocka som inte kommer lämna på ett tag!

Until we meet again…
 

chris.f

Cartier
2-Faktor
Snyggt! Har själv varit nära att slå till på 392:an några gånger kanske är dags nu. STORT GRATTIS!:)
 

Apansson

Torpare
Snyggaste panerai jag sett. Till och med så att man själv blir sugen! Stort grattis, måste smaka extra mumma efter den långa jakten!
 
Grymt, STOOOOORT grattis...

Tycker att 42mm blir ett acceptabelt alternativ för dom som tycker 44mm eller 47mm blir för stort, alla vet ju att jag brukar predika att en 40mm är helt fel, och det står jag fast vid men 42mm blir ett bra alternativ...

Som sagt, Panerais gummi är det bästa så ut och jaga fram ett, dock så om det finns (?) så tycker jag du ha det karakterisktiska Panerai buckleformen iallafall på gummit -det är lika mycket ett kännetecken för panerai som kronskyddet...

Riktigt stort grattis och hoppas den får stanna...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Grymt, STOOOOORT grattis...

Tycker att 42mm blir ett acceptabelt alternativ för dom som tycker 44mm eller 47mm blir för stort, alla vet ju att jag brukar predika att en 40mm är helt fel, och det står jag fast vid men 42mm blir ett bra alternativ...

Som sagt, Panerais gummi är det bästa så ut och jaga fram ett, dock så om det finns (?) så tycker jag du ha det karakterisktiska Panerai buckleformen iallafall på gummit -det är lika mycket ett kännetecken för panerai som kronskyddet...

Riktigt stort grattis och hoppas den får stanna...


Jo jag tror att det finns vanliga spännet att köpa men antar att det är dyrt att köpa löst :p
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Stort grattis! Och tack för en grym paketöppning, helt fantastisk och vilken klocka.
Tycker dock gummit ska sitta på clasp. :p
 

BME

Cartier
Snyggt som f-n!
Måste nog köpa mig en panna snart igen men det är annat som ligger före i priolistan för närvarande...
Stort grattis!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Riktigt bra och spännande paketöppning du levererar. Grattis till en grym Panna!

Lite kul att det blev Stevanella som levererade till slut. Har själv god erfarenhet av dem efter att ha köpt en begagnad Rolex därifrån. Ingen har varit så snabb att svara på mail och dessutom gillar jag att de gör presentförpackning på sina leveranser :D
 
Topp