• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hitta rätt Casio 56xx?

Jimmy-80

Breitling
Hej,

Jag har så gott som bestämt mig för en Casio 56xx klocka. Vad jag förstår finns det dock en hel uppsjö olika men i mitt fall söker jag en version som är :

- Svart
- Gärna negativ display(är de generellt svårare att läsa?)
- Digtal
- Lätt läst
- Datum
- Pris max 1500 kr

Den som tilltalar mig best är :

GW-M5610BC-1-watches-1358001710.jpg


Jag får för mig att den har modellberäkningen CASIO G-SHOCK GW-M5610BC-1JF(5600BC var tidigare modellen från 2007)? Isåfall ligger priset på ca 2000 kr från utlandet vilket gör den för dyr för att slita på varje dag(enligt mig).

Nästa steg ner ser ut att vara samma hus men då med plast rem den högra här :
BylHX.jpg


Denna finns även med en negativ display
765949d1342514546-my-first-casio-watch-gw-m5610bc-1jf-761591d1342090764-*****-wruw-thursday-12th-july-2012-*****-img_2958.jpg


Sen har vi ytterligare ett steg ner som då är 5600 modellen
G-5600-1-watches-1262656292.jpg

Även denna verkar finnas med negativ bakgrund dock inte helt svart text :
DW-5600MS-1DR_G-Shock_15.jpg


Som ni ser är det minst sagt rörigt så jag skulle vara tacksam för lite hjälp.

  1. Är det stor skillnad på synligheten av siffror på svart(negativ) eller ljus(positiv) bakgrund?
  2. Vad är skillnaden mellan 5600 och 5610?
  3. Är alla dessa modeller soldrivna? Och hur bra fungerar detta verkligen?
  4. Jag har försökt hitta 5610 i Sverige men allt jag lyckats hitta är ljus bakgrund med röd border. Jag söker negativ eller eller fall utan röd border. Något förslag på var man kan köpa det?
PS. Hade en annan tråd där jag frågade allmänt om diskret klocka, denna skapar jag för att få mer specifik hjälp med Casio 56xx modellerna.
 

Sorubim

Audemars
Jag har en GW-M5610BC. Har haft den i ca 2 år, köpt här på forumet. Jag har tre g-shocks i samlingen och av dom så får den överlägset mest handledstid. Både solcellsdriften och radiosignalsynkningen funkar helt klanderfritt. Den indikerar högsta laddning väldigt länge efter en enda dag i solen. Länken som består av metall och plast är mycket bekvämare än ett vanligt g-shock plastband. Jag kommer inte att sälja min inom överskådlig framtid för den är helt klart en favorit! Jag gillar den retro 80's-looken skarpt också.

Ska försöka svara på några frågor:
1 - Jag har en annan G-Shock med positiv display. Många tycker att en del negativa displayer är svåra att läsa i mörkare förhållanden. Jag har inte upplevt det, inte så det stör mig iaf. Däremot så tycker jag att negativ display ser ca 3,37ggr coolare ut.

2 - Vet ej, men google är din vän. :)

3 - Två av mina är soldrivna, och båda funkar mycket bra som sagt.

4 - Prövat sätta ut en köpesannons här och på grannforumet?
 

Jimmy-80

Breitling
Tack! Ja Casio GW-M5610BC ser verkligen inte dum ut men 2000 kr är lite väl mycket för en alldaglig klocka känner jag. Tack för tipset om annons delen! Ska ge det ett försök.

Jag har en klocka(Casio Collection Retro B640WB-1BEF) hemma som har positiv urtavla och ärligt talat så tycker jag att den är ganska svår att läsa i lite mörkare omgivning och särskilt om man inte ser det rakt framifrån. Jag misstänker dock att det är någon typ av LCD teknik som används och då kan viewing angle skifta en hel del mellan modellerna.

Kul att höra att soldrivna fungerar så bra! Om det är så att man inte är ute såmycket, laddas den även av vanligt ljus? Och går det laddningsbara batteriet att byta när det väl ger upp?
 

daniel_se

Omega
Vad köpte du till slut?

Vill själv han en fyrkantig G-SHOCK, 5600 är ju bra mycket billigare än 5610 nu och jag förstår inte riktigt skillnaden?

Sen undrar jag om någon beställt en Japansk från Asien och om dom då åkte på tullen?
 

Starship

Cartier
De billiga 5600 tycker jag verkar vara utan solceller och inte radiokontrollerade. Var köper man billigast en 56xx med though solar och multiband?
 

daniel_se

Omega
De billiga 5600 tycker jag verkar vara utan solceller och inte radiokontrollerade. Var köper man billigast en 56xx med though solar och multiband?

Du har rätt. Jag trodde 5600 också hade multiband men multiband 5 och inte multiband 6 som 5610. Men som du säger, dom under 1,000kr har ju varken solcell eller multiband. Då blir det 5610.

På eBay finns det en del 5610 med sjysst priser, jag brukar kolla www.ebay.de då dom tyska säljarna brukar ha låg frakt och man slipper tull med all säkerhet. Jag är dock lite sugen på att beställa från USA eller Japan (den Japanska 5610 är ju cool) men i USA verkar dom riktigt osugna på att kryssa i gift, det verkar lugnt i Japan men jag vet inte hur stor risken är att fastna i tullen då.
 

SSL

Audemars
Rekommenderar Casio G-Shock DW-5600BB-1ER. Säljs i Sverige och ibland åker den ut på rea alt så finns det rabattkoder. Inga tough solar m.m, bara en grym kl.
 

daniel_se

Omega
Märkte att förutom tull tar DHL ytterligare $20 för att hantera tullavgiften :(

Blir nog en 5610 från Europa istället, skönt att slippa fundera på avgifter och man får ju klockan snabbare.
 
Senast ändrad:

Starship

Cartier
Du har rätt. Jag trodde 5600 också hade multiband men multiband 5 och inte multiband 6 som 5610. Men som du säger, dom under 1,000kr har ju varken solcell eller multiband. Då blir det 5610.

På eBay finns det en del 5610 med sjysst priser, jag brukar kolla www.ebay.de då dom tyska säljarna brukar ha låg frakt och man slipper tull med all säkerhet. Jag är dock lite sugen på att beställa från USA eller Japan (den Japanska 5610 är ju cool) men i USA verkar dom riktigt osugna på att kryssa i gift, det verkar lugnt i Japan men jag vet inte hur stor risken är att fastna i tullen då.
Det finns 5600 med multiband 5 och solar. Men då kostar de lite mer. Det blir väldigt förvirrande att hålla reda på modellerna tycker jag. 5610 verkar alltid ha multiband och solar.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har bara 2 snabba personliga åsikter/kommentarer.

Jag tycker negativ display är jobbigare att läsa av, men det finns lampa i klockan. Även om det är coolare så hade jag inte valt det igen.

Min är soldriven och det fungerar klockrent, den låg 3 månader i en kolmörk container och hoppade till liv direkt och krävde ett par timmar bara på fönsterbrädan för att få fullt batteri.

Här är bild på min :)
20150708_102131.jpg
 
Topp