• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hitta tavla till Certina

Jcoboy

Breitling
Hittade min fars gamla Certina med armbandet jag minns att han hade på 70-talet , kan till och med vara originalet från -65.
Det är en automatic som drar sig ca 5 min/dygn men funkar bra i övrigt. Jag hade tänkt plocka isär och rengöra för att sedan sätta ihop den igen.
Problemet är att urtavlan är i dåligt skick, verkar vara lacken som släppt runt kanterna. Är i behov av en ny tavla. Har suttit och gått igenom alla 62 sidor i hemslöjden och öppnat massor med länkar till sidor som säljer div olika saker till armbandsur, men jag har inte hittat nån tavla till min
Certina 5801 115 5217439 Den heter Blue Ribbon och ser ut som den vanligare Town and Country. Skulle helst vilja ha lika original men även en svart Town and Country-tavla skulle vara intressant.
Glaset har jag polerat upp så det funkar nog att använda - dock finns en spricka men det kan jag leva med om jag inte hittar ett glas. Vilket även detta verkar omöjligt att finna nytt. Storleken är 28*28mm .I en katalog finns ett som heter RX 280*280R6 som kanske kan passa.
Tips mottages tacksamt på var jag kan finna tavla .
20180710_212011.jpg
20180710_212359.jpg
 

Jcoboy

Breitling
Går den att rädda? Känns som att den är bortom räddning då lacken släppt och några markeringar är borta.
 
Topp