Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hittade en gammal Vostok!

Diskussion i 'Diskussion' startad av OBRKV, 10 augusti 2013.

1. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    I en liten krims-krams-butik hittade jag en gammal Vostok Amphibia för en väldigt billig peng. Allt fungerar fint. Lite saker som jag dock funderar över, kronan sitter väldigt löst när den är urdragen. Är det så på dessa gammla ryssare? Bezeln går också att snurra åt båda hållen.
    Vad tycker ni?

StrawberryFields gillar detta.
  2. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Min brorsa har två såna som är helt nya, och ja kronan är ganska "sladdrig" och det går att vrida ringen åt båda hållen.

Ariste gillar detta.
  3. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Dom är lite coola!
    Den här verkar dock vara något äldre, men inget jag är säker på. Glaset ser väldigt vintage ut. Lite repigt också.
    Frågan är om man vågar hoppa i poolen med den..

4. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    viss risk att den är nyproduktion om den är väldigt fräsch.... den där modellen görs ju än idag mig veterligen

5. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Ja dom ser lite vintage ut, men kan vara så att dom har sett lika ut under lång tid. Om allt är som det ska med den kan du definitivt hoppa i poolen med den. Tror brorsan har dykt med sin.

OBRKV gillar detta.
  6. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    När jag frågade gubben i "butiken" gällande kronan sa han att han inte visste om den skulle sitta löst eller ej, men han sa att den var rätt gammal. Sen huruvida det stämmer kan man ju fråga sig.

7. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    har en liknande modell... samma med vridringen där (du menar vridringen va och inte kronan?). min är nyproduktion

8. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nja, asså kronan i sig sitter ju rätt löst när den är urdragen/urvriden. Men vridningen/bezeln går att snurra åt båda hållen.

9. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm

jaha ja ok då fattar jag vad du menar. Ja kronan är lös/slapp när den är utskruvad ja... precis samma på min.

10. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Samma på min. Känns lite som när man var på väg att tappa en mjölktand och den bara satt fast på en skinnslamsa ... :)

Maro, joh.jonsson och OBRKV gillar detta.
  11. Peter K

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Bra beskrivet. Precis så är dom.

12. Hubbatix

Hubbatix Borgare

En Scuba Dude, grattis! Släng bandet och krångla in ett gammalt schletet natosnöre genom luggarna istället.

laketwig gillar detta.
  13. botvidsson

botvidsson Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Kronan är som sagt designad så, här finns en mycket ingående post från ryss-proffsen på WUS (Scrolla längst ner)
    Länk

OBRKV gillar detta.
  14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Precis. Det är en medveten "funktion".
    Att vridringen går att vrida åt båda hållen var även standard under 70-talet och tidigare delen av 80.taket. Skulle tippa på att det försvann i samband med att nästa ISO-certifiering kom som krävde 20ATM och envägsvridring.

15. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Fick denna klocka i present av en rysk delegation som besökte det företag jag jobbar på för ca 15 år sedan. Då min ryska är obefinlig (rysk instruktionsbok) har jag bara lyckats lura ut att den är av märket Vostok och dom sa till mig att det var en standardklocka som delades ut till ryska officerare. Någon här på forumet kan kanske identifiera den i mera detalj, då jag inte lyckas hitta en identisk på nätet. Den har ett manuellt urverk, skruvad krona och är vattentät till 200M.

16. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Bild?

17. botvidsson

botvidsson Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Innan Sovjet kollapsade fanns det alltid en text före och efter kl 6 på dessa klockor. "Sdelano b cccp" Made in Sovjet Union.
    Mitten av 90-talet och fram till idag står det alltid "Sdelano b rocyy" Made in Russia.
    Din har ingen text alls vilket betyder att den är tillverkad direkt efter Sovjets kollaps dvs tidigt 90-tal. De visste inte riktigt vad de skulle skriva innan de satte dit Made in Russia.

Du har ingen bild på baksidan? Kanske tom urverket? Vore spännande att se.

Hubbatix gillar detta.
  18. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm

Här är en bild på baksidan. Ursäkta den dåliga bilden. Några öl har duckits under kvällen.

Tanken är att beställa ett nato från Singular som ska ersätta det befintliga bandet!

Hubbatix och Scaramanga gillar detta.
  19. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Se mitt inlägg från 18:32 längre upp för bild. Jag missföstod tydligen vilken klocka Hubbatix avsåg med sin kommentar, vilket ytterligare understryker hur lite jag vet om min klocka ... :)

20. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Har den vassa kanter som skaver sönder tyg är den gammal.
    Dylik var min tredje entusiastklocka innan det blev mobiltelefonen något år........,...s k a m..

21. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Min Ubåts-Vostok är från samma era, utan nationsbeteckning.

Finns ju i en uppsjö olika tavelversioner. Men det jag gillar bäst med Amphibiamodellerna är den skönt knubbiga boetten.

OBRKV gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield