• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hittade några gamla klockor hos föräldrarna

ThomasG

Omega
Hej,

Min far plockade fram ett par klockor från min farfar som legat i en låda i många år. Tänkte se om det är någon som har några tankar kring dessa! Jag är mest nyfiken på Berthoud-chronografen, som tydligen har en intressant historia. Den hade min farfar bytt till sig av en militär (ev. en amerikan) under andra världskriget. Guld Tisson har inte någon spännande historia, men kan vara intressant att höra ett cirkavärde. Ingen av klockorna är i bra skick, och om det är något att rädda så behövs det en ordentlig service!

berthoud1.jpeg
berthoud2.jpeg
tissot1.jpeg
tissot2.jpeg



Och när jag ändå är i farten att ladda upp bilder på klockor som ligger i lådor, så finns även dessa två mindre spännande uren hemma, om någon har något att säga om de? Dessa fungerar iaf... :)
photo 1.JPG
photo 2-1.JPG


Jag hade uppskattat om någon vill/kan dela med sig om vad som helst för information om någon av klockorna, och då som sagt framförallt Berthoud-klockan!

Tack!
 

jabla

Sarlacc
Alltid kul med såna här fynd inom familjen, kronografen var ju riktigt häftig. Tyvärr kan jag inte bidra med någon information om den men är säker på att du kommer att få svar här.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Den där kronografen skulle jag kolla upp via www.mwrforum.net har den ww2 kopplingar vet tokarna det på det forumet. Försök ta lite bättre bilder bara :)

Tycker den va riktigt sval!!
 

Galaxy

Rolex
Kul fynd! Berthoud-kronografen påminde en del om Chronographe Suisse tycker jag, snygg! :)
Kan tyvärr ingenting mer om den specifika modellen, men här finns lite kul fakta om Chopard och Berthoud (om det nu är samma tillverkare/skapare som avses): http://www.ablogtowatch.com/la-chro...oud-will-new-luxury-watch-brand-chopard-2014/

Edit: Här skrivs det även att en väldigt liknande har kaliber 386, eller Universal Geneve 283, om jag förstår italienskan rätt. Vet dock inte om samma verk sitter i din...

Och här verkar en till utseendet exakt likadan (bilder syns inte men kunde ses i förhandsvisning på google) ha kaliber 386, vad det nu är för skillnad: http://orologi.forumfree.it/?t=40900513
 

Warwian

Cartier
Kul fynd! Berthoud-kronografen påminde en del om Chronographe Suisse tycker jag, snygg! :)
Kan tyvärr ingenting mer om den specifika modellen, men här finns lite kul fakta om Chopard och Berthoud (om det nu är samma tillverkare/skapare som avses): http://www.ablogtowatch.com/la-chro...oud-will-new-luxury-watch-brand-chopard-2014/

Edit: Här skrivs det även att en väldigt liknande har kaliber 386, eller Universal Geneve 283, om jag förstår italienskan rätt. Vet dock inte om samma verk sitter i din...

Och här verkar en till utseendet exakt likadan (bilder syns inte men kunde ses i förhandsvisning på google) ha kaliber 386, vad det nu är för skillnad: http://orologi.forumfree.it/?t=40900513

Den Berthoud som åsyftas är Louis Berthoud och alltså inte Ferdinand Berthoud (som dog 1807). Louis var med och grundade Universal Geneve och namnet "Berthoud Geneve" tycks ha använts som varumärkesnamn på vissa av Universal Geneves klockor.
Här står lite att läsa: http://omegaforums.net/threads/a-universal-geneve-and-a-berthoud-two-old-school-chronographs.11476/

Precis som Galaxxy redan poängterat i sin edit sitter det sannolikt ett verk från Universal Geneve i klockan. Högst trevligt!
 

ThomasG

Omega
Tack så mycket för era svar! Kul att höra att kronografen kan vara spännande. Ber om ursäkt för de mycket dåliga bilderna. Nu har jag inte klockan hos mig, men ska se till att få fram lite bättre bilder framåt kvällen.

Efter lite googlande har jag också listat ut att det handlar om en Universal Geneve klocka. Enligt Wikipedia så anser sig Universal Geneve ligga bakom den första kronografen, för vilken de anställde Louis Berthoud som ansvarig för komplikationer. Jag ska försöka få fram mer bakgrund om den här klockan, såsom nationaliteten på soldaten min farfar bytte till sig den ifrån.

Framåt kvällen ska jag kolla igenom länkarna ni har tipsat om ovan, tack så mycket för dessa!
 

ThomasG

Omega
Nu har jag fått fram ett par något bättre bilder på kronografen, som alltså bör vara en Universal Geneve, under namnet Berthoud Geneve. Jag har inte klockan hos mig, så får vänta på nästa besök hos föräldrarna för än bättre bilder, om det önskas!
berthoud4.jpeg
berthoud5.jpeg
 

ThomasG

Omega
Nu har min kära mor letat vidare där hemma, och hittat följande
certina2.jpg
certina1.jpg


Och denna klocka, som är stämplad med min mammas mosters konfirmationsdatum, år 1936

novus1.jpg


Jag var tills idag helt ovetande om att dessa skatter låg gömda där hemma!
 

ThomasG

Omega
Tänkte köra en liten update på den här tråden. Jag har nu till slut hämtat Universal Geneve-kronografen från föräldrarna. Och till min stora förvåning så fungerar den! Det har nu gått 24 timmar sedan jag vred upp den, och den tickar fortfarande på (samtliga visare går som de ska). Jag har fått höra att min faster bör veta mer om klockans ursprung, så jag ska kontakta henne. Jag vet att jag skulle göra min pappa väldigt glad om jag gjorde något åt klockan. Har någon något tips på en urmakare i Stockholm som jag kan lämna in den hos? Klockan bör vara från 40-talet, och är inte använd sedan 70-talet, då den enligt rykten gick sönder. Om så var fallet så har den självlagat sig själv under de 40 åren den legat i en låda sedan dess...

Här kommer en ny bild på klockan:

photo.JPG


Jag tog förresten också med mig guld-Tissot'en (om det nu är guld). Den klockan går inte, så den tänkte jag också lämna till lämplig urmakare för diagnos.
tissotguld.JPG


Tack för alla trevliga kommentarer och råd!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härlig kronograf och sitter det ett UG-verk i den är det bara att gratulera! :) Dock så skulle jag inte vridit upp och kört den förräns en urmakare fått serva den. En gång är ingen större fara, men utan färska oljor slits tappar och andra delar väldigt fort (tänk en bil utan olja) och en service kan komma att bli oerhört dyr...
 

ThomasG

Omega
Härlig kronograf och sitter det ett UG-verk i den är det bara att gratulera! :) Dock så skulle jag inte vridit upp och kört den förräns en urmakare fått serva den. En gång är ingen större fara, men utan färska oljor slits tappar och andra delar väldigt fort (tänk en bil utan olja) och en service kan komma att bli oerhört dyr...

Du har så klart rätt, dumt av mig att vrida upp den, men det var ju svårt att låta bli att testa... Jag ska definitivt inte röra den något mer innan den har genomgått en service. Förhoppningsvis så kan jag relativt snart uppdatera er om vad klockan får för första uttalande från en urmakare!
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Tänkte köra en liten update på den här tråden. Jag har nu till slut hämtat Universal Geneve-kronografen från föräldrarna. Och till min stora förvåning så fungerar den! Det har nu gått 24 timmar sedan jag vred upp den, och den tickar fortfarande på (samtliga visare går som de ska). Jag har fått höra att min faster bör veta mer om klockans ursprung, så jag ska kontakta henne. Jag vet att jag skulle göra min pappa väldigt glad om jag gjorde något åt klockan. Har någon något tips på en urmakare i Stockholm som jag kan lämna in den hos? Klockan bör vara från 40-talet, och är inte använd sedan 70-talet, då den enligt rykten gick sönder. Om så var fallet så har den självlagat sig själv under de 40 åren den legat i en låda sedan dess...

Här kommer en ny bild på klockan:

photo.JPG


Jag tog förresten också med mig guld-Tissot'en (om det nu är guld). Den klockan går inte, så den tänkte jag också lämna till lämplig urmakare för diagnos.
tissotguld.JPG


Tack för alla trevliga kommentarer och råd!


Servade min Universal i Stockholm genom en kontakt hos en antikhandlare, kan kolla upp och se hos vilken urmakare den hamnade. Återkommer så snart jag får svar.
 

ThomasG

Omega
Dags för en uppdatering!

Jag gick först till Werner med kronografen, men han ville inte ta emot den. Den bedömningen gjorde han direkt när han såg den. Jag sprang vidare till Farfars klocka, och där gick det bättre! Han hade ingen bra koll på modellen (varken Berthoud Geneve eller UG), men efter att han öppnat klockan kunde han konstatera att det är ett original Berthoud (Universal)-verk i klockan; 385.

Han konstaterade att uret är i bra skick, men att glaset inte kan vara original (just för att det är glas). Då det är slitet så bedömde vi båda att det är värt att byta ut det (mot ett i plast). Jag gick med på hans kostnadsförslag och lämnade klockan för en totalservice. Priset var väl lite högre än jag tänkt mig, men det får det ju vara värt! 3 månader bedömde han att det kommer ta, så då jag tänkte ge tillbaka den till min far så har jag första julklappen ordnad...

Här har ni urverket:
urverk2.jpg


Jag kommer tillbaka med en ny uppdatering när jag hör något nytt, och om inte annat när jag får tillbaka den nyservade klockan!

Tack så mycket för hjälpen med alla tankar och tips!
 
Topp