• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp önskas! Är detta insert original eller AM?

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har detta blå-gråa insert passande en vintage Tudor/Rolex submariner med plexiglas. Ytan är fint skrovlig vilket jag inte sett tidigare, samt baksidan/undersidan är flammig där metallen syns lite här och där, samt pärlan ser ut att vara acryl och stendöd. Misstänker att detta är aftermarket, men vad säger expertisen här? Tacksam för all input jag kan få!






 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Min mage säger äkta.....men kan inte styrka det mer än att detaljerna liknar mitt jag har. Om det är keniskt behandlat....no clue....sett den ytan tidigare.....typ att top coaten är bort nött av tidens tand......pärlan är ju senare...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Min mage säger äkta.....men kan inte styrka det mer än att detaljerna liknar mitt jag har. Om det är keniskt behandlat....no clue....sett den ytan tidigare.....typ att top coaten är bort nött av tidens tand......pärlan är ju senare...
Ok, tack för input! Ytterligare en sak som gör mig extra misstänksam är att skicket är perfekt utan några som helst rispor etc., för övrigt, vilket rimmar lite illa med nötningen av tidens tand...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tycker också den ser äkta ut, i jämförelsevis med motsvarande inserts jag har, kan ha fått viss skönhetsvård eventuellt. Om det inte är ett ockerpris så slå till säger jag.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tycker också den ser äkta ut, i jämförelsevis med motsvarande inserts jag har, kan ha fått viss skönhetsvård eventuellt. Om det inte är ett ockerpris så slå till säger jag.

Just det med ockerpris, är lite av dilemmat... För skulle det inte vara äkta, så får man slanta en hel del för ett löst tidsenligt :(
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Äkta insert, fejk pärla, troligen blekt.

Men man kan ju ha fel också :)

Dock är inget av mina äkta fejdade så blekta på baksidan.

Ok, tack för input! Nej, just blekheten på undersidan känns lite skumt också. Är alla dessa original insert gjorda på samma sätt, och är servicedelarna exakt lika, gällande konstruktion (tjocklek, fasningar mm.), material, färgning, vikt etc?

Har någon koll på när dessa subbar leveredes med fat font etc?
 

_jonte

Patek
För att kunna bleka ett insert med klorin måste lacken bort först. Då blir insertet sådär matt och skrovligt i ytan. Så troligtvis har det blekts ja. Men tycker inte det spelar så stor roll egentligen? Ser snyggt ut som det är.
 
Topp