• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp önskas - är detta en SKX007/009?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kan någon berätta för mig vad detta är för klocka? Sålde den men fick den i retur.

Tydligen gick det inte att montera en standard SkX007 bezel på den och inte heller en murphy, de var för stora och ramlade av!?

Verket är ett 7s26a och ref är 7s26-0020.

Blir inte klok på detta men har inget att jämföra med.

Lite bilder
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk 21359043823.102709.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21359043823.102709.jpg
    60.1 KB · Visningar: 431
  • ImageUploadedByTapatalk 21359043878.077437.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21359043878.077437.jpg
    68.4 KB · Visningar: 430
  • ImageUploadedByTapatalk 21359043892.770542.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21359043892.770542.jpg
    69.8 KB · Visningar: 433
  • ImageUploadedByTapatalk 21359043917.106067.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21359043917.106067.jpg
    71.9 KB · Visningar: 440
  • ImageUploadedByTapatalk 21359043934.704285.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21359043934.704285.jpg
    60.6 KB · Visningar: 434
  • ImageUploadedByTapatalk 21359043958.822963.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21359043958.822963.jpg
    58.3 KB · Visningar: 435

_robban

Cartier
2-Faktor
Ser ut som en vanlig SKX007, 009 har väll mörkt blå tavlor om jag kommer ihåg rätt?
Vad står det på framsidan vid kl 6 på det pytte pytte små bokstäverna där?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kan ju vara så att baklocket är bytt och att det är ett äldre case, men caset ser korrekt ut.

Det är lite svårt att se från dina bilder, men bezeln som sitter på verkar inte vara original (vilket i och för sig är ganska vanligt). Oavsett, så borde en original skx007 bezel passa och även en murphy bezel. Däremot ska man inte ha kvar klickringen om man installerar en murphy bezel, vilket många missar och därmed tror att någonting är fel. Murphy bezels roterar utan klick.
 

max

Dancing Queen
Skulle säga skx175 men ilägget ser ut att ha fel storlek på siffrorna, troligen eftermarknadsilägg.
Men att inte en std skx007-vridring skulle passa låter konstigt.

Edit: hur i helsike fick du iväg två inlägg medans jag skrev detta? :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
max skrev:
Skulle säga skx175 men ilägget ser ut att ha fel storlek på siffrorna, troligen eftermarknadsilägg.
Men att inte en std skx007-vridring skulle passa låter konstigt.

Edit: hur i helsike fick du iväg två inlägg medans jag skrev detta? :D

Du är väl för långsam helt enkelt. ;) Inlägget är garanterat inte original. Vridringen däremot är svårt att se om den är original eller inte utifrån de bilderna. 175-orna har blå urtavla, inte svart som på bilderna ovan.
 

calzone

Vacheron
Det är verkligen inte en skx175 på dem står det SINGAPORE på äldre och MALAYSIA på nyare modeller. Jag har en orginal SKX009 Pepsi bezel helt ny, Om du är intresserad ?
 

_robban

Cartier
2-Faktor
yonsson skrev:
Du är väl för långsam helt enkelt. ;) Inlägget är garanterat inte original. Vridringen däremot är svårt att se om den är original eller inte utifrån de bilderna. 175-orna har blå urtavla, inte svart som på bilderna ovan.

Håller med, inlägget ser helt fel ut men tycker vridningen ser original ut, den har inte ut att ha så vassa kanter som vissa utbytes varianter har.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I 99 fall av 100 har aftermarket-tavlor inte sneda kanter på datumrutan, utan en platt kant istället. Kolla det.
Ser nu att lumen runt tim-markeringarna ser alldeles för tjock ut, men som sagt. Inte så bra bilder.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
I 99 fall av 100 har aftermarket-tavlor inte sneda kanter på datumrutan, utan en platt kant istället. Kolla det.
Ser nu att lumen runt tim-markeringarna ser alldeles för tjock ut, men som sagt. Inte så bra bilder.

Inga sneda kanter!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Är fasningen mellan bandhornen korrekta för en SKX?

Inte kan det väl finnas 2 modeller av case för SKX med olika bezelstorlekar!?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Scaramanga skrev:
Är fasningen mellan bandhornen korrekta för en SKX?
Inte kan det väl finnas 2 modeller av case för SKX med olika bezelstorlekar!?

"Alla" skx-bezels passar varandra. Alltså alla som i 007/009/171/173/175 mm

Jag tror det är så att killen som köpte klockan provade murphy bezeln med klickringen kvar på och fick panik. Jag tror inte han testade en annan originalbezel. Caset ser korrekt ut utifrån de bilder du lagt upp. Jämför med denna bilden:

Seiko%207S26%20movement.jpg


Edit: Men som sagt. Det kan vara ett gammalt case med ett nytt baklock. Svårt att se från de bilder du lagt upp.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Har haft mängder med skx-dykare och tycker den ser helt kosher ut. Inlägget är nog original, färgen stämmer bra och tavlan ser också bra ut. Det enda jag kan tänka mig är om det skulle va den mindre varianten men de har andra visare (är 38mm, så stor skillnad) eller äldre boett med ny tavla etc.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jockinho skrev:
Har haft mängder med skx-dykare och tycker den ser helt kosher ut. Inlägget är nog original, färgen stämmer bra och tavlan ser också bra ut. Det enda jag kan tänka mig är om det skulle va den mindre varianten men de har andra visare (är 38mm, så stor skillnad) eller äldre boett med ny tavla etc.

Njae, inlägget är nog eftermarknads då "lumepluppen" ligger utanpå så att säga. Eftersom tavlan är eftermarknads kan det ju vara nåt gammalt lik som blivit renoverat men det borde vara samma bezel.

Såhär skrev köparen;

"har försökt sätta dit stock SKX bezel på SKX009an jag köpte av dig, för att se vad sjutton som felas. Innan dess försökte jag nämligen sätta en murphy-krans på den, men detta gick inte alls. Ramlade av direkt. Då trodde jag att murphy-kransen var felaktig, men den gick alldeles utmärkt på en vanlig 007:a. Då visar det sig att 009:ans case är för litet, dvs, att kransen inte klickar på, utan den ramlar rakt av, med eller utan o-ring."

Jag har svårt att tro att han medvetet "lurar" mig men när jag läser detta blir jag ju förbryllad;

"Och då själva krans-debaclet. Har såklart satt tillbaka kransen på din, så att allt är som förut.
Fungerar ju alldeles lysande att montera aftermarketkransen, men inte originalkransen. Jävligt mystiskt."

Känns bara lite olustigt att ha sålt en klocka i tron att det är en SKX, sen få den i retur för att köparen inte får grejerna att lira. Blev jag själv lurad när jag köpte den eller vad ska jag tro......

Tänk om man kunde få låna en original SKX bezel eller köpa en billigt för att testa. Vore ju bra att veta att klockan är som den ska vara om jag skulle få för mig att kränga den nån dag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jockinho skrev:
Har haft mängder med skx-dykare och tycker den ser helt kosher ut. Inlägget är nog original, färgen stämmer bra och tavlan ser också bra ut. Det enda jag kan tänka mig är om det skulle va den mindre varianten men de har andra visare (är 38mm, så stor skillnad) eller äldre boett med ny tavla etc.

Med risk för att låta otrevlig: Har du läst inläggen i tråden?
Är det ett originalinlägg, så ska lume pipen inte sitta ovanpå inlägget, utan är en separat del.
Är det en originalurtavla, så ska datumrutan har en vinklad ruta:
Seiko_SKX_009j.sized.jpg


Klockan i tråden har inget av detta. Alltså är det aftermarket-tavla OCH inlägg, vilket inte är ovanligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Caset har ju en lite udda polering måste jag säga. Kan du inte lägga upp lite bättre bilder?
Har du öppnat den och kollat så det är ett riktigt urverk i?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
Jockinho skrev:
Har haft mängder med skx-dykare och tycker den ser helt kosher ut. Inlägget är nog original, färgen stämmer bra och tavlan ser också bra ut. Det enda jag kan tänka mig är om det skulle va den mindre varianten men de har andra visare (är 38mm, så stor skillnad) eller äldre boett med ny tavla etc.

Med risk för att låta otrevlig: Har du läst inläggen i tråden?
Är det ett originalinlägg, så ska lume pipen inte sitta ovanpå inlägget, utan är en separat del.
Är det en originalurtavla, så ska datumrutan har en vinklad ruta:
Seiko_SKX_009j.sized.jpg


Klockan i tråden har inget av detta. Alltså är det aftermarket-tavla OCH inlägg, vilket inte är ovanligt.

Trodde jag läste allt, får ursäkta mig. Skyller på att jag satt vid telefonen. Du har ju helt rätt, ser direkt nu när du påpekar det och att det inte är originalinsert och nej klart du inte låter otrevlig. Bara trevligt få lite kunskap från mer kunniga :) Tavlan kan jag faktiskt inte se då bilden är för dålig men känns som ni har mer koll på det där än jag.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
Caset har ju en lite udda polering måste jag säga. Kan du inte lägga upp lite bättre bilder?
Har du öppnat den och kollat så det är ett riktigt urverk i?

Ska fixa bättre bilder. Klockan har nog fått en renoveringspolering nån gång.

Till form och storlek stämmer den bra med referens SKX007an som köparen jämfört med och även skickat mig bilder på.

Jodå, det sitter 7s26a i.
 

Patronaget

Breitling
Hej Alla,

Det var alltså jag som köpte klockan av Scaramanga, för att modda till en bund med murphy. Har provat och provat igen, men varken original 007-krans eller murphy stannar kvar. Inte för klickringens skull, den tog jag bort inför murphyn, men för att profilen på caset där kransen ska sitta är för liten.

Scaramanga var mer än tillmötesgående i detta ärende. Anledningen till att jag inte ville behålla den är att mina skills inte är stora nog att lägga till material där det uppenbart saknas. Och har heller inte någon nytta av en klocka som inte tar en murphy. Har ingen aning om hur detta fenomen har uppstått men tilläggas bör att kransen som satt på 009an inte har samma kant-"knurl" som en standard eller för den delen gick att med försvarbart våld få på en 007. Är lika nyfiken som någon annan på vad detta kan bero på.

Slitning?? Filippino-tricks?(loyswatch etc)

Vill avsluta med att tack Scaramanga för god handelssed och trevlig korrespondens.

/// christian
 

Knät

Cartier
Min gissning är en 7002 boett med SKX-tavla, inlägg och verk... Poppa av bezelringen så syns det isåfall, då 7002 inte har samma fjäderlösning till bezeln,.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Knät
Tänkte också på det, men som sagt. De har väl klickboll(?) och båda har ju nämnt att klickringen finns. Riktigt udda det här.
 

Knät

Cartier
Re:

yonsson skrev:
@Knät
Tänkte också på det, men som sagt. De har väl klickboll(?) och båda har ju nämnt att klickringen finns. Riktigt udda det här.

Helt riktigt.. Tänkte inte på det.. Jävlar vad konstigt..

Scaramange, kan du ta ett kort på klockan utan bezel?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag känner mig helt vilse här. Klickringen borde ha uppvikningen högre upp. Vid kl 14 ungefär. :|
 

Knät

Cartier
7002 har hålet för sin "klickboll" nånstans vid 1, så det är inte en sådan.. Man kan annars sätta dit en ring med lite modning..
 
Topp