Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp önskas från er kunniga! Omega

Diskussion i 'Vintage' startad av Novis, 24 juli 2016.

1. Novis
    Trådstartare

Novis Torpare

Hej ni kunniga!

Jag har två klockor, Damur Omega Deville och Omega Seamaster men är osäker på från vilket årtal klockorna är (gissar 60-tal) samt det ungefärliga värdet då det är batteri istället för manuell uppvridning. Jag vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig! Bifogar två bilder:

Med Vänlig Hälsning.

tha rock gillar detta.
  2. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Fake, kasta!

3. Novis
    Trådstartare

Novis Torpare

Synd. Tack för snabbt svar!

natovintage gillar detta.
  4. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Är du säker på att det är batteri på den nedersta?

5. Novis
    Trådstartare

Novis Torpare

Enligt Urmakaren jag var hos så var det batteri på den nedersta men det var konstigt att han inte upplyste mig om att det var kopior. Den första har jag varit skeptisk till men fakeSeamaster ser (efter att ha googlat) väldigt lik ut en äkta.

6. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Den första ser ut att vara en kopia, men den andra ser ut att kunna vara en riktig Omega. Testa att vrida upp den så ser/hör du om den tickar. Tvivlar på att den skulle vara batteridriven, men i sådana fall är den troligtvis fake. Testa vrid upp och lägg gärna upp fler bilder :)

7. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det enda säkra sättet att få veta är att ta bilder på urverken.

Icaras och eriksson850 gillar detta.
  8. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Även den andra är fejk så långt mitt öga kan nå... Första jag ser och hojtar på är visarna. Klockan ser dessutom billig ut! Många flaska vintage omegor hade dessutom mekaniska verk som liknade omegas egna fast helt blankt utan text osv... Så ta gärna en bild på vad som finns inuti klockan för ett säga helt säkert, men än så länge säger jag att båda är fejk!

Martin Lovasz gillar detta.
  9. Novis
    Trådstartare

Novis Torpare

Tack så mycket för era svar till en okunnig klock-kännare här. Vintage är jag annars ganska bra på att spota men ej klockor. Jag ska låta urmakare öppna de igen och bedöma huruvida det är fejk eller inte men det verkar inte mycket bättre då. Jag har tyvärr ej några verktyg så jag kan öppna klockorna själv och ta bilder.

10. tha rock

tha rock Bonde

Jag passar på och ställer en fråga till er kunniga jag också!
    Har en omega constellation som jag undrar lite över. Kanske någon med hjälp av bilderna jag lägger upp se vad för exakt modell denna constellation är?
    Fråga nr 2. Jag funderar på att byta läderband till den. Går det att få tag på äkta omega-läderband som passar till den och isåfall vart?

Bifogade filer:

11. MOL

MOL Torpare

Finns några som säljs på Kaplans inom kort utgångspris 400