Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp angående en Traderaannons

Diskussion i 'Vintage' startad av WilleK, 6 februari 2016.

1. WilleK
    Trådstartare

WilleK Torpare

Från:
    Stockholm
  2. Macklin

Macklin Stadsbo

Den är kategoriserad som dam men när den var ny tror jag det var en pojkklocka. Damklockor från den här tiden var oftast mindre och utan lysmassa. Ta och be säljaren mäta diametern på klockan och mellan bandhornen.

solex gillar detta.
  3. Kiddy

Kiddy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Baklocket är fasttejpat?! Ser helt tokigt ut.

4. Macklin

Macklin Stadsbo

Tejp? Det enda jag ser är spåren efter nån grobian som försökt öppna klockan utan rätt verktyg.

5. Kiddy

Kiddy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Ser ut som de skärt ut en ring på bakluckan och tejpat fast den igen. o_O

6. Babinus

Babinus Friends of KS

Undrar varför hon vill bli kontaktad före auktionsslut om man har mindre än tio omdömen? Omdömen om säljare är ju viktigt för köparen, men bara man som köpare betalar är det väl grönt för säljaren, eller.........något jag inte tänkt på?

För övrigt brukar jag fråga säljaren om jag tycker något är oklart. Får jag inget svar => inget bud.

7. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    De med få omdömet är de som är mest problematiska när det gäller betalning men jag håller med om att det är lite konstigt.

Jag har märkt att klockor som har en diameter på under 30mm ofta går för en bra bit mindre än de som är över 30mm i diameter

8. Babinus

Babinus Friends of KS

OK. Jag kan förstå ett tänkbart scenario: Någon vinner budgivningen. Ångrar sig och vägrar betala. Övriga budgivare har vänt blickarna åt annat håll och är inte längre intresserade.

Men då är ju frågan: Kan man på något sätt blockera vissa från budgivning? Som köpare kan man ju låta bli att buda på säljare med dåliga omdömen, men vad kan man göra som säljare för att slippa bud från köpare med dåliga omdömen? Själv har jag aldrig sålt något på Tradera. Bara köpt.

Något jag tycker är irriterande är säljare som struntar i att lämna omdömen, trots att man har betalat direkt och lämnat positivt omdöme. Det har hänt några gånger.

9. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fullt rimligt att ha blockad på folk under 10 omdömen om man inte hör av sig. Slutade sälja på Tradera pga det. Hämnd omdömen fast de inte ens betalade..

Klockan är nog väldigt liten men tycker du om den slå till

Babinus gillar detta.
  10. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Man kan blocka en köpare i taget men jag tror inte man kan automatisk blocka alla med för få omdömen. Är man aktiv kan man prova blocka dem för hand under budgivningen men har aldrig provat vad som hände då.

Babinus gillar detta.
  11. Babinus

Babinus Friends of KS

OK. Fast i många auktioner är det ju först de sista minuterna det händer saker, så då blir det svårt att hålla rötägg borta. Jag förstår problemet. Ett rötägg kan ju förstöra mycket om h*n lägger högsta budet och då blockerar seriösa köpare. Omdömessystemet är ju också lite problematiskt med att det ofta blir ord mot ord och en utomstående omöjligt kan veta vem som har rätt. Vad jag kan förstå är det inget man kan göra åt om man får ett orättvist dåligt omdöme?

Min ovilja att sälja på Tradera har inte minskat.

Erik1 och Martin Lovasz gillar detta.
  12. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja det har jag varit med om men det är tack ock lov ovanligt. Sist det hände fick jag mer för klockan jag sålde när den fick gå om. :)

Babinus och Macklin gillar detta.
  13. WilleK
    Trådstartare

WilleK Torpare

Från:
    Stockholm
    Tack för svaren! Rekommendationen blev att strunta i den.

Ska försöka propagera för att klockköp gör man med fördel på KS ;)