• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp angående en Traderaannons

Macklin

Cartier
Den är kategoriserad som dam men när den var ny tror jag det var en pojkklocka. Damklockor från den här tiden var oftast mindre och utan lysmassa. Ta och be säljaren mäta diametern på klockan och mellan bandhornen.
 

Babinus

Cartier
Undrar varför hon vill bli kontaktad före auktionsslut om man har mindre än tio omdömen? Omdömen om säljare är ju viktigt för köparen, men bara man som köpare betalar är det väl grönt för säljaren, eller.........något jag inte tänkt på?

För övrigt brukar jag fråga säljaren om jag tycker något är oklart. Får jag inget svar => inget bud.
 

Martin Lovasz

Audemars
De med få omdömet är de som är mest problematiska när det gäller betalning men jag håller med om att det är lite konstigt.

Jag har märkt att klockor som har en diameter på under 30mm ofta går för en bra bit mindre än de som är över 30mm i diameter
 

Babinus

Cartier
De med få omdömet är de som är mest problematiska när det gäller betalning men jag håller med om att det är lite konstigt.
OK. Jag kan förstå ett tänkbart scenario: Någon vinner budgivningen. Ångrar sig och vägrar betala. Övriga budgivare har vänt blickarna åt annat håll och är inte längre intresserade.

Men då är ju frågan: Kan man på något sätt blockera vissa från budgivning? Som köpare kan man ju låta bli att buda på säljare med dåliga omdömen, men vad kan man göra som säljare för att slippa bud från köpare med dåliga omdömen? Själv har jag aldrig sålt något på Tradera. Bara köpt.

Något jag tycker är irriterande är säljare som struntar i att lämna omdömen, trots att man har betalat direkt och lämnat positivt omdöme. Det har hänt några gånger.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fullt rimligt att ha blockad på folk under 10 omdömen om man inte hör av sig. Slutade sälja på Tradera pga det. Hämnd omdömen fast de inte ens betalade..

Klockan är nog väldigt liten men tycker du om den slå till
 

Martin Lovasz

Audemars
OK. Jag kan förstå ett tänkbart scenario: Någon vinner budgivningen. Ångrar sig och vägrar betala. Övriga budgivare har vänt blickarna åt annat håll och är inte längre intresserade.

Men då är ju frågan: Kan man på något sätt blockera vissa från budgivning? Som köpare kan man ju låta bli att buda på säljare med dåliga omdömen, men vad kan man göra som säljare för att slippa bud från köpare med dåliga omdömen? Själv har jag aldrig sålt något på Tradera. Bara köpt.

Något jag tycker är irriterande är säljare som struntar i att lämna omdömen, trots att man har betalat direkt och lämnat positivt omdöme. Det har hänt några gånger.
Man kan blocka en köpare i taget men jag tror inte man kan automatisk blocka alla med för få omdömen. Är man aktiv kan man prova blocka dem för hand under budgivningen men har aldrig provat vad som hände då.
 

Babinus

Cartier
Man kan blocka en köpare i taget men jag tror inte man kan automatisk blocka alla med för få omdömen. Är man aktiv kan man prova blocka dem för hand under budgivningen men har aldrig provat vad som hände då.
OK. Fast i många auktioner är det ju först de sista minuterna det händer saker, så då blir det svårt att hålla rötägg borta. Jag förstår problemet. Ett rötägg kan ju förstöra mycket om h*n lägger högsta budet och då blockerar seriösa köpare. Omdömessystemet är ju också lite problematiskt med att det ofta blir ord mot ord och en utomstående omöjligt kan veta vem som har rätt. Vad jag kan förstå är det inget man kan göra åt om man får ett orättvist dåligt omdöme?

Min ovilja att sälja på Tradera har inte minskat.
 

Martin Lovasz

Audemars
OK. Fast i många auktioner är det ju först de sista minuterna det händer saker, så då blir det svårt att hålla rötägg borta. Jag förstår problemet. Ett rötägg kan ju förstöra mycket om h*n lägger högsta budet och då blockerar seriösa köpare. Omdömessystemet är ju också lite problematiskt med att det ofta blir ord mot ord och en utomstående omöjligt kan veta vem som har rätt. Vad jag kan förstå är det inget man kan göra åt om man får ett orättvist dåligt omdöme?

Min ovilja att sälja på Tradera har inte minskat.
Ja det har jag varit med om men det är tack ock lov ovanligt. Sist det hände fick jag mer för klockan jag sålde när den fick gå om. :)
 

WilleK

Omega
Tack för svaren! Rekommendationen blev att strunta i den.

Ska försöka propagera för att klockköp gör man med fördel på KS ;)
 
Topp