• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp angående en upphittad klocka (Omega).

Vilken trevlig liten historia!
Jag köpta mig nyligen en begagnad Aqua Terra, visserligen en mekanisk med cal. 8500. För att inte köpa grisen i säcken gjordes en hel del informationssökande på dessa modeller av kinesiskt ursprung i diverse forum…

Men om jag får ge mitt utlåtande om klockan tror jag faktiskt att den är äkta. Kan självklart ha helt fel!

Hoppas du får ett positivt utlåtande av urmakaren!
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
IMG_0932.JPG
IMG_0934.JPG
IMG_0935.JPG
IMG_0936.JPG


Jag tycker att den ser okej ut men svårt att bedöma utifrån bilderna.Den saknar dock anti counterfit globe men detta saknas på de tidiga utgåvorna av AT om jag minns rätt. Titta på Omega logon om den är tryckt eller placerad, titta på index de ska ha en frostad/polerad kant, titta på logon på boettlocket det ska vara ett ett nät eller vad man ska säga där som är svår att repliker. Lämna in den på nymans för polering och service... dom kommer inte arbeta på den om den inte är äkta.

Bifogar lite bilder på min som du kan jämföra med. Sitter dock på jobbet så det är mobilkameran som gäller.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Min AT är av äldre snitt och den har den centrerad mellan luggarna.

Då kanske det är tvärtom då att den äldre är centrerad och den nyare i utsidan. Min är iaf från 2008 och har centrerad text.

Edit: det jag menar med äldre respektive nyare är produktions datumet av 2517.50 dvs inte mellan olika modelnummer.
 
Hur svårt är det för dem att se om klockan är äkta?

Kommer de vilja ha betalt för det och isf hur mycket?

Och kommer det ta tid, jag tänkte göra detta innan ett annat möte på stan, ska jag räkna med att det tar 5 minuter? 30 minuter? Lämna in den där och hämta senare?
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Hur svårt är det för dem att se om klockan är äkta?

Kommer de vilja ha betalt för det och isf hur mycket?

Och kommer det ta tid, jag tänkte göra detta innan ett annat möte på stan, ska jag räkna med att det tar 5 minuter? 30 minuter? Lämna in den där och hämta senare?

Du lämnar in den för service... utför dom service på klockan är den äkta. Annars ringer dom till dig och säger att den ej är äkta.
 
Om service är ända sättet att få reda på äkthet så kommer jag inte kunna göra detta. Jag har inte 5600 kr att lägga på service.

För övrigt är ju klockan redan i bra skick och behöver ingen service, beroende förstås på hur den ser ut på insidan med batteri och grejer.
 

Brunleif

Panerai
Om service är ända sättet att få reda på äkthet så kommer jag inte kunna göra detta. Jag har inte 5600 kr att lägga på service.

För övrigt är ju klockan redan i bra skick och behöver ingen service, beroende förstås på hur den ser ut på insidan med batteri och grejer.
Du ber om ett batteribyte. De lär inte byta batteri om klockan är oäkta. Då kommer de säga det till dig.

Kostar ett par hundra, eller inget alls om det är kopia
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Om service är ända sättet att få reda på äkthet så kommer jag inte kunna göra detta. Jag har inte 5600 kr att lägga på service.

För övrigt är ju klockan redan i bra skick och behöver ingen service, beroende förstås på hur den ser ut på insidan med batteri och grejer.
Du ber om ett batteribyte. De lär inte byta batteri om klockan är oäkta. Då kommer de säga det till dig.

Kostar ett par hundra
+1
Som väldigt många sagt nu. Gå med den och lämna in den för batteribyte hos en auktoriserad Omegaåterförsäljare, Nymans, Krons, Rob Engström, Erikssons UR mfl. Om det då skulle visa sig att den ej är äkta kommer de ej ta emot klockan och upplysa dig om att den är fejk.
 
Topp