• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp angående en upphittad klocka (Omega).

Ska träffa en vän på stan kl 17.30, tänker jag ska till Ron innan det, siktar på 16.30-17. Efter det ska vi simma, och sen hem till henne, kan bli att jag är kvar hela natten. Isf får ni svar imorgon runt lunch. Sen vet jag inte om jag får svar från Ron direkt heller, eller om de måste behålla klockan för att ta reda på om den är äkta. Men jag ska dit idag iaf, så ni får reda på vad jag får reda på nästa gång jag är hemma ikväll eller imorgon.
 

d96angl

Cartier
Ska träffa en vän på stan kl 17.30, tänker jag ska till Ron innan det, siktar på 16.30-17. Efter det ska vi simma, och sen hem till henne, kan bli att jag är kvar hela natten. Isf får ni svar imorgon runt lunch. Sen vet jag inte om jag får svar från Ron direkt heller, eller om de måste behålla klockan för att ta reda på om den är äkta. Men jag ska dit idag iaf, så ni får reda på vad jag får reda på nästa gång jag är hemma ikväll eller imorgon.
Låter som du har lite kärlek att vänta ikväll.
Positivt. Du har dina prioriteringar rätt. :)
 

matalm

Cartier
Ska träffa en vän på stan kl 17.30, tänker jag ska till Ron innan det, siktar på 16.30-17. Efter det ska vi simma, och sen hem till henne, kan bli att jag är kvar hela natten. Isf får ni svar imorgon runt lunch. Sen vet jag inte om jag får svar från Ron direkt heller, eller om de måste behålla klockan för att ta reda på om den är äkta. Men jag ska dit idag iaf, så ni får reda på vad jag får reda på nästa gång jag är hemma ikväll eller imorgon.
Detta är ju bättre än SKAM...
 
Plottvist, klockan är äkta, men blir snodd från skåpet i simhallen :D

Är lite småorolig över att ta med den dit, men har inget val. Förhoppningsvis har de väl värdeskåp där iaf.
 

d96angl

Cartier
Hänger inte med?
Är den äkta men blivit snodd?
Är den äkta och du är rädd för att den blir snodd?
Spekulerar du?
 
Hänger inte med?
Är den äkta men blivit snodd?
Är den äkta och du är rädd för att den blir snodd?
Spekulerar du?
Haha nej alltså jag menar bara att det skulle vara en tråkig plottvist om jag fick reda på att den var äkta men att den sedan blir snodd från mig direkt efter på simhallen som jag ska till efter Rob.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Haha nej alltså jag har hittat den precis som jag förut sagt. Jag menar att det skulle vara en tråkig plottvist om jag fick reda på att den var äkta men att den sedan blir snodd från mig direkt efter på simhallen som jag ska till efter Rob.
Det ska bli så jäkla kul att se slutet på detta!
Jag hoppas -såklart- att den är äkta och att du får ligga. Berättar du denna storyn så kommer hon att vara imponerad över både din klocka och din ärlighet!
 
Är på plats innan den jag ska träffa så uppdaterat från mobilen så ni slipper vänta till imorgon för inga stora nyheter.

Jag var just hos Rob. De kunde inte direkt se om den var falsk utan måste öppna den. Tydligen har jag gått med på att betala 1200 kr för detta, men om den är falsk kostar det inget. Detta var dock inget de gör direkt utan jag fick lämna kvar klockan. De sa att de tar upp till två dagar och att de mailar när de är klara. Så nu är det bara att vänta...
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
1200 kr för ett batteribyte alltså? Eller sålde de på dig ett äkthetsintyg? Det hade räckt med ett batteribyte - om de gjort bytet hade du vetat att den var äkta, om de vägrat efter att de öppnat den skulle du veta att det var en kopia.
Då får du nog ett värderingsintyg om den är äkta för dessa 1200kr vilket du nog kommer tjäna på vid ev försäljning.

Lycka till!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Haha nej alltså jag menar bara att det skulle vara en tråkig plottvist om jag fick reda på att den var äkta men att den sedan blir snodd från mig direkt efter på simhallen som jag ska till efter Rob.
Om den är äkta (vilket den säkert är) så är den vattentät till 150m, så skit i skåpet och bada på du (med klockan på armen).
 
Bra timing @Sandmark! Jag blev alldeles precis väckt av ett samtal från Rob Engström.


Klockan är...... Trummvirvel.....


Äkta! Men inte bara det, den gick också igång med ett batteribyte. Och eftersom jag utgår ifrån att även Rob har kollat upp serienummer / stölddatabas etc betyder det att det verkligen inte är någon som saknar denna klocka, hur det nu har gått till. Jag är den riktiga och ända ägaren av den =)

Jag försökte få så mycket information jag kunde, men det märktes att han egentligen ville ha betalt för allt han sa.

I de 1200 (+350 för batteri) jag har betalat ingick tydligen inte någon certifikat eller liknande, utan en officiell "värdering och bevis" kostar yttligare 1500, någon jag tackade nej till. Däremot frågade jag honom om han inte bara kunde säga över telefonen ungefär vad det är för klocka. Han bekräftade att det är en 2517.5000 precis som vi hade listat ut själva, och jag frågade honom vad nypris för den är. Hans direkta svar då var runt 30 000 kr vilket gjorde mig väldigt förvånad, och jag berättade att då jag googlade runt så såg den ut att ha legat runt 17 000. Det han sa var att det nog stämde att den kostade 17 000 kr för 10 år sedan då denna såldes, men att den inte längre sälljs. "Ersättningsversionen" som han kallade det, alltså den närmsta man kan komma ifall man ville köpa liknande fast helt ny är en som kostar 30 000. Men ta detta med en nypa salt, jag vet inte själv alls om det stämmer eller inte, det vet ni mycket bättre än mig.

Jag frågade också vad jag kunde förvänta mig om jag väljer att sälja, och han sa runt 10 000 precis som @Undersköterskan förutspådde då denna tråd startade.

En sista sak också. Tydligen var det något smärre problem med trycket på glaset, så den klarade inte trycktestet hela vägen till 150 meter. Han sa något om att man måste skruva till det, men att han ville ha 1000 kr för detta. Spontant kändes detta inte värt det för mig, det är inte direkt så att jag kommer ta den 150 meter under vatten, och den klarade sig en bra bit på vägen så jag antar att jag kan simma med den t.ex. 1000 kr för att skruva in glaset var iaf mer än vad jag vill betala. Men jag började denna historia på ärlighetens väg och så tänker jag också sluta den, annars hade jag ju lätt kunnat utlämna denna detalj.

Jag är fortfarande inte helt 100 på vad jag vill göra nu, kanske njuta av klockan ett kort tag, men troligtvis och ifall jag får några bra bud, så kommer jag att sälja den.

Nu ska jag fira med frulle!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Bra timing @Sandmark! Jag blev alldeles precis väckt av ett samtal från Rob Engström.


Klockan är...... Trummvirvel.....


Äkta! Men inte bara det, den gick också igång med ett batteribyte. Och eftersom jag utgår ifrån att även Rob har kollat upp serienummer / stölddatabas etc betyder det att det verkligen inte är någon som saknar denna klocka, hur det nu har gått till. Jag är den riktiga och ända ägaren av den =)

Jag försökte få så mycket information jag kunde, men det märktes att han egentligen ville ha betalt för allt han sa.

I de 1200 (+350 för batteri) jag har betalat ingick tydligen inte någon certifikat eller liknande, utan en officiell "värdering och bevis" kostar yttligare 1500, någon jag tackade nej till. Däremot frågade jag honom om han inte bara kunde säga över telefonen ungefär vad det är för klocka. Han bekräftade att det är en 2517.5000 precis som vi hade listat ut själva, och jag frågade honom vad nypris för den är. Hans direkta svar då var runt 30 000 kr vilket gjorde mig väldigt förvånad, och jag berättade att då jag googlade runt så såg den ut att ha legat runt 17 000. Det han sa var att det nog stämde att den kostade 17 000 kr för 10 år sedan då denna såldes, men att den inte längre sälljs. "Ersättningsversionen" som han kallade det, alltså den närmsta man kan komma ifall man ville köpa liknande fast helt ny är en som kostar 30 000. Men ta detta med en nypa salt, jag vet inte själv alls om det stämmer eller inte, det vet ni mycket bättre än mig.

Jag frågade också vad jag kunde förvänta mig om jag väljer att sälja, och han sa runt 10 000 precis som @Undersköterskan förutspådde då denna tråd startade.

En sista sak också. Tydligen var det något smärre problem med trycket på glaset, så den klarade inte trycktestet hela vägen till 150 meter. Han sa något om att man måste skruva till det, men att han ville ha 1000 kr för detta. Spontant kändes detta inte värt det för mig, det är inte direkt så att jag kommer ta den 150 meter under vatten, och den klarade sig en bra bit på vägen så jag antar att jag kan simma med den t.ex. 1000 kr för att skruva in glaset var iaf mer än vad jag vill betala. Men jag började denna historia på ärlighetens väg och så tänker jag också sluta den, annars hade jag ju lätt kunnat bortlämna denna detalj.

Jag är fortfarande inte helt 100 på vad jag vill göra nu, kanske njuta av klockan ett kort tag, men troligtvis och ifall jag får några bra bud, så kommer jag att sälja den.

Nu ska jag fira med frulle!

Jag hade lämnat in för en täthetsservice. Kostar 1100 kr hos Nymans. Vet inte vad Rob tar men borde ligga i närheten kan man tycka?

Då byts alla packningar och klockan tvättas. Du får tillbaka en hel och ren klocka som klarar vatten utan oro för läckage!

Känns spontant som lite halvkassa råd från personen du pratar med..
 

Enellios

Cartier
Bra timing @Sandmark! Jag blev alldeles precis väckt av ett samtal från Rob Engström.


Klockan är...... Trummvirvel.....


Äkta! Men inte bara det, den gick också igång med ett batteribyte. Och eftersom jag utgår ifrån att även Rob har kollat upp serienummer / stölddatabas etc betyder det att det verkligen inte är någon som saknar denna klocka, hur det nu har gått till. Jag är den riktiga och ända ägaren av den =)

Jag försökte få så mycket information jag kunde, men det märktes att han egentligen ville ha betalt för allt han sa.

I de 1200 (+350 för batteri) jag har betalat ingick tydligen inte någon certifikat eller liknande, utan en officiell "värdering och bevis" kostar yttligare 1500, någon jag tackade nej till. Däremot frågade jag honom om han inte bara kunde säga över telefonen ungefär vad det är för klocka. Han bekräftade att det är en 2517.5000 precis som vi hade listat ut själva, och jag frågade honom vad nypris för den är. Hans direkta svar då var runt 30 000 kr vilket gjorde mig väldigt förvånad, och jag berättade att då jag googlade runt så såg den ut att ha legat runt 17 000. Det han sa var att det nog stämde att den kostade 17 000 kr för 10 år sedan då denna såldes, men att den inte längre sälljs. "Ersättningsversionen" som han kallade det, alltså den närmsta man kan komma ifall man ville köpa liknande fast helt ny är en som kostar 30 000. Men ta detta med en nypa salt, jag vet inte själv alls om det stämmer eller inte, det vet ni mycket bättre än mig.

Jag frågade också vad jag kunde förvänta mig om jag väljer att sälja, och han sa runt 10 000 precis som @Undersköterskan förutspådde då denna tråd startade.

En sista sak också. Tydligen var det något smärre problem med trycket på glaset, så den klarade inte trycktestet hela vägen till 150 meter. Han sa något om att man måste skruva till det, men att han ville ha 1000 kr för detta. Spontant kändes detta inte värt det för mig, det är inte direkt så att jag kommer ta den 150 meter under vatten, och den klarade sig en bra bit på vägen så jag antar att jag kan simma med den t.ex. 1000 kr för att skruva in glaset var iaf mer än vad jag vill betala. Men jag började denna historia på ärlighetens väg och så tänker jag också sluta den, annars hade jag ju lätt kunnat utlämna denna detalj.

Jag är fortfarande inte helt 100 på vad jag vill göra nu, kanske njuta av klockan ett kort tag, men troligtvis och ifall jag får några bra bud, så kommer jag att sälja den.

Nu ska jag fira med frulle!
Kul med lyckligt slut! Grattis!
Tycker det känns som ett riktigt rövarpris av Rob att ta 1550:- för ett batteribyte, trycktest och att muntligt tala om att den är äkta... Eller är det bara jag?
 
Jag hade lämnat in för en täthetsservice. Kostar 1100 kr hos Nymans. Vet inte vad Rob tar men borde ligga i närheten kan man tycka?

Då byts alla packningar och klockan tvättas. Du får tillbaka en hel och ren klocka som klarar vatten utan oro för läckage!

Känns spontant som lite halvkassa råd från personen du pratar med..
Ärligt talat kände jag mig rätt ovälkommen i butiken, vilket jag dock hade räknat med och varför jag inte var så sugen på att gå dit från början. Från dörrvaktens min som sa "ska du verkligen in här?", till hon bakom kassan som rynkade på näsan då jag sa att jag hade hittat en klocka och inte ville svara på några frågor utan bara sa vi kan kolla på den för 1200 kr. Jag kan tillägga (även om det inte borde behövas) att jag är en vit kille i 25 års åldern, propert klädd. Så det var inte direkt så att jag rullade in som en uteliggare eller något.

Men men, i slutändan gjorde de väl jobbet och jag vet nu att jag har en äkta Omega som dessutom går, vilket båda var över min förväntan.

EDIT: Känner mig lite elak som hackar ner på Rob nu, de är antagligen väldigt bra på vad de gör. Kanske var det min egna osäkerhet som fick dem att agera som de gjorde, eller så var det till och med bara min egna inbillning, för att jag kom dit med den förväntningen.
 
Senast ändrad:

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Ärligt talat kände jag mig rätt ovälkommen i butiken, vilket jag dock hade räknat med och varför jag inte var så sugen på att gå dit från början. Från dörrvaktens min som sa "ska du verkligen in här?", till hon bakom kassan som rynkade på näsan då jag sa att jag hade hittat en klocka och inte ville svara på några frågor utan bara sa vi kan kolla på den för 1200 kr. Jag kan tillägga (även om det inte borde behövas) att jag är en vit kille i 25 års åldern, propert klädd. Så det var inte direkt så att jag rullade in som en uteliggare eller något.

Men men, i slutändan gjorde de väl jobbet och jag vet nu att jag har en äkta Omega som dessutom går, vilket båda var över min förväntan.

EDIT: Känner mig lite elak som hackar ner på Rob nu, de är antagligen väldigt bra på vad de gör. Kanske var det min egna osäkerhet som fick dem att agera som de gjorde, eller så var det till och med bara min egna inbillning, för att jag kom dit med den förväntningen.

Har lite samma upplevelse av Rob som du skriver. Kännt att all begärd service har legat i överkant i pris i jämförelse med konkurrenter. Även blivit bättre bemött på andra ställen. Gillar nymans, krons och globen då jag fått bra prisförslag och bättre bemötande men det där skiljer sig säkert från person till person.

Edit: grattis till klockan! Fin modell som passar till det mesta av ett bra märke!
 

Yrsnö

Cartier
Härligt när en sån här tråd får ett bra slut, grattis till fyndet! Slit den med hälsan tills den dagen du säljer den. :D
 
Stort grattis till klockan!
Men vad var det som du betalade 1200kr för? Ett muntligt äkthetsintyg?

Jag tror de kallade det "servicecheck", som jag förstod det så kollade de vad (om något) som var fel på klockan, utan att göra några ändringar, t.ex gjorde de ett trycktest. I efterhand känns det lite som att jag betalade för att få ett prisförslag på hur jag skulle fixa klockan, men det är säkert mer än det.

De hade ett papper med alla olika tjänster de erbjöd och pekade ut detta till mig som "vad jag måste göra". Kanske går det att hitta på hemsidan exakt vad de gjorde, jag var nervös och tackade ja eftersom de sa att det var rätt.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ärligt talat kände jag mig rätt ovälkommen i butiken, vilket jag dock hade räknat med och varför jag inte var så sugen på att gå dit från början. Från dörrvaktens min som sa "ska du verkligen in här?", till hon bakom kassan som rynkade på näsan då jag sa att jag hade hittat en klocka och inte ville svara på några frågor utan bara sa vi kan kolla på den för 1200 kr. Jag kan tillägga (även om det inte borde behövas) att jag är en vit kille i 25 års åldern, propert klädd. Så det var inte direkt så att jag rullade in som en uteliggare eller något.

Men men, i slutändan gjorde de väl jobbet och jag vet nu att jag har en äkta Omega som dessutom går, vilket båda var över min förväntan.

EDIT: Känner mig lite elak som hackar ner på Rob nu, de är antagligen väldigt bra på vad de gör. Kanske var det min egna osäkerhet som fick dem att agera som de gjorde, eller så var det till och med bara min egna inbillning, för att jag kom dit med den förväntningen.
Då säger jag; GRATTIS! Kul historia detta.!
 

Knypplarn

Cartier
Jag tror de kallade det "servicecheck", som jag förstod det så kollade de vad (om något) som var fel på klockan, utan att göra några ändringar, t.ex gjorde de ett trycktest. I efterhand känns det lite som att jag betalade för att få ett prisförslag på hur jag skulle fixa klockan, men det är säkert mer än det.

De hade ett papper med alla olika tjänster de erbjöd och pekade ut detta till mig som "vad jag måste göra". Kanske går det att hitta på hemsidan exakt vad de gjorde, jag var nervös och tackade ja eftersom de sa att det var rätt.
Detta låter jättemärkligt i mina öron. Normalt när man lämnar in en klocka för service brukar man få ett kostnadsförslag efter några dagar/veckor. Aldrig varit med om att det kostar om man väljer att inte gå vidare.

Om du har betalat 1200+350 har du väl fått ett kvitto, vad står det på det?

Och grattis till klockan! :)
 
Detta låter jättemärkligt i mina öron. Normalt när man lämnar in en klocka för service brukar man få ett kostnadsförslag efter några dagar/veckor. Aldrig varit med om att det kostar om man väljer att inte gå vidare.

Om du har betalat 1200+350 har du väl fått ett kvitto, vad står det på det?

Och grattis till klockan! :)

De ringde idag runt 11, har inte hämtat ut den än och det är då jag betalar/får kvitto. Blir nog nästa vecka någon gång, har ingen direkt brådska. Klockan är säkrare hos dem än hemma hos mig :D

De hade som sagt ett A4 papper (bägge sidor) med massor olika tjänster de erbjöd och priser för detta. Kan kolla på det igen när jag är i butiken, hittar ingen sådan info på hemsidan.

EDIT: Är det föresten en slump hur lika era "ikoner" är (Klocksnack och Rob Engström alltså)? Ser ut att vara samma/liknande font, i samma färg, med samma bakgrund. Eller var detta ett medvetet val från skaparna av forumet? Tänkte på det direkt då jag gick in där första gången efter att ni rekomenderade stället :)
 

Bilagor

  • RR.png
    RR.png
    8.1 KB · Visningar: 217
Senast ändrad:
Topp