• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp angående en upphittad klocka (Omega).

Du har i alla fall rätt inställning. Hade jag hittat en klocka av finare sort och den visar sig vara äkta hade jag inte gått omkring och surat för den summan. :) Har väldigt svårt att tro att de skulle försöka lura dig på pengar. Som du skriver har du förmodligen helt enkelt valt någon från deras lista som kostar det du ska betala.
 

Dinkanspiel

Breitling
Ärligt talat kände jag mig rätt ovälkommen i butiken, vilket jag dock hade räknat med och varför jag inte var så sugen på att gå dit från början. Från dörrvaktens min som sa "ska du verkligen in här?", till hon bakom kassan som rynkade på näsan då jag sa att jag hade hittat en klocka och inte ville svara på några frågor utan bara sa vi kan kolla på den för 1200 kr. Jag kan tillägga (även om det inte borde behövas) att jag är en vit kille i 25 års åldern, propert klädd. Så det var inte direkt så att jag rullade in som en uteliggare eller något.

Men men, i slutändan gjorde de väl jobbet och jag vet nu att jag har en äkta Omega som dessutom går, vilket båda var över min förväntan.

EDIT: Känner mig lite elak som hackar ner på Rob nu, de är antagligen väldigt bra på vad de gör. Kanske var det min egna osäkerhet som fick dem att agera som de gjorde, eller så var det till och med bara min egna inbillning, för att jag kom dit med den förväntningen.

Grattis! Vilken historia! Man blir ju typ rörd. Känner igen mig i det där med att gå in en lyxbutik med ett litet anspråkslöst ärende, trots att jag inte varit in i butiken, bara utanför. Du var modigare än mig kan jag säga. Jag var i huvudstaden i somras och när man ändå bara flanerade runt bestämde mig för att för att besöka Rob. bara för att se hur en Rolex skulle se ut på handleden. Ångrade mig när jag såg två vakter utanför och att som jag förstod det skulle meddela sitt ärende innan man får bli insläppt. Genom fönstret kunde man ana societen shoppandes i skräddasydda kostymer med ett glas champagne i handen. Sistnämnda kan min fantasi förvrängt lite. Fick typ en ångestattack bara av tanken på bli inlåst där och försöka kolla runt lite avlappnat under övervakning av misstänksamma blickar. Men min självkänsla är ju inte på topp heller. Någon gång ska jag övervinna rädslan
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Genom fönstret kunde man ana societen shoppandes i skräddasydda kostymer med ett glas champagne i handen. Sistnämnda kan min fantasi förvrängt lite. Fick typ en ångestattack bara av tanken på bli inlåst där och försöka kolla runt lite avlappnat under övervakning av misstänksamma blickar. Men min självkänsla är ju inte på topp heller. Någon gång ska jag övervinna rädslan
Aj då, låter ju inte direkt mysigt det där. :nailbiting:
Så ska du inte tänka. Vakterna är ju för att hålla borta buset, inte dig. Troligtvis tjänar du bättre än de som står i butiken och säljer så du behöver inte känna dig mindervärdig av den anledningen.

Jag hann tyvärr inte besöka fler butiker än Franks Ur sist jag var i STHLM och där var det trevligt, jag vågar påstå att det inte finns en enda butik i GBG som är något annat än avslappnad när man går innanför dörrarna.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Rob Engström har väl blivit tagad i tråden. De kan väl lätt svara på frågan vad han betalar för, är väl ingen hemlighet vad som ingår direkt. Jag fick iaf äkthetsintyg+värderingsintyg för strax över 400kr på kaplans för samma klocka. Vet att nymans och rob ligger högre men känns ändå som att han borde få skriftligt intyg osv.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Rob Engström har väl blivit tagad i tråden. De kan väl lätt svara på frågan vad han betalar för, är väl ingen hemlighet vad som ingår direkt. Jag fick iaf äkthetsintyg+värderingsintyg för strax över 400kr på kaplans för samma klocka. Vet att nymans och rob ligger högre men känns ändå som att han borde få skriftligt intyg osv.

Det här börjar bli smått fånigt att folk är genuint upprörda över något som de inte har en aning om gällande detaljerna.

Kan inte alla bara lugna ner sig en smula och avvakta med drevet till dess att TS återkommer med fakta.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Det här börjar bli smått fånigt att folk är genuint upprörda över något som de inte har en aning om gällande detaljerna.

Kan inte alla bara lugna ner sig en smula och avvakta med drevet till dess att TS återkommer med fakta.
Fast detta kunde ta upp till en månad, så länge orkar inte gemene KSare vänta.
PING @ROB-1832, vad är det TS betalar för?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fast detta kunde ta upp till en månad, så länge orkar inte gemene KSare vänta.
PING @ROB-1832, vad är det TS betalar för?

Och hur hade du tänkt att den på Rob som sköter KS-inlägg ska ha koll på vem TS är och vad den har beställt? Kan inte de som är så nyfikna att de verkligen inte kan vänta lyfta luren och ringa imorgon? Men då måste man ju själv stå för frågan och personligen ifrågasätta så jag antar att det aldrig kommer att hända.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Det här börjar bli smått fånigt att folk är genuint upprörda över något som de inte har en aning om gällande detaljerna.

Kan inte alla bara lugna ner sig en smula och avvakta med drevet till dess att TS återkommer med fakta.

Sant! Dock finns det ganska bra beskrivet i tråden. Han ville veta om den var äkta samt utföra ett batteribyte. Detta skulle han få för 1200kr+250kr och då ingick, vad jag förstod, inga papper eller dylikt. Glaset behövde även skruvas till vilket kostade 1000kr ytterligare, han avböjde detta. Nåväl vi får väl svar när han/hon hämtar ut klockan.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Och hur hade du tänkt att den på Rob som sköter KS-inlägg ska ha koll på vem TS är och vad den har beställt? Kan inte de som är så nyfikna att de verkligen inte kan vänta lyfta luren och ringa imorgon? Men då måste man ju själv stå för frågan och personligen ifrågasätta så jag antar att det aldrig kommer att hända.
Han kan väl läsa?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Ja, för "Rob" är ju en enda person som har 100% koll på precis varenda händelse varje dag från öppning till stängning.............eller inte.

EDIT: Lämnar diskussionen nu och avvaktar att TS ska hämta klockan.
Men om han hade lästa några inlägg så hade "Rob" nog kunnat förklara vad de 1200kr går till, spelar väl ingen roll om det utspelar sig i butiken eller på forumet.
Hej då!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Grattis! Vilken historia! Man blir ju typ rörd. Känner igen mig i det där med att gå in en lyxbutik med ett litet anspråkslöst ärende, trots att jag inte varit in i butiken, bara utanför. Du var modigare än mig kan jag säga. Jag var i huvudstaden i somras och när man ändå bara flanerade runt bestämde mig för att för att besöka Rob. bara för att se hur en Rolex skulle se ut på handleden. Ångrade mig när jag såg två vakter utanför och att som jag förstod det skulle meddela sitt ärende innan man får bli insläppt. Genom fönstret kunde man ana societen shoppandes i skräddasydda kostymer med ett glas champagne i handen. Sistnämnda kan min fantasi förvrängt lite. Fick typ en ångestattack bara av tanken på bli inlåst där och försöka kolla runt lite avlappnat under övervakning av misstänksamma blickar. Men min självkänsla är ju inte på topp heller. Någon gång ska jag övervinna rädslan
Haha, känner igen det där! så fort man är i närheten av en klockbutik står man och dreglar utanför men väljer att inte gå in för man känner sig jobbig,obekväm,övervakad osv osv!
Lägg därtill att man inte är någon slipsnisse utan "vanlig knegare" klädd i jeans och sweatshirt så känner man sig väldigt felplacerad..
Var för ett 1-1,5år sedan inne på Bergströms i Malmö för att prova en 116613LB men jag var väl inte fin nog för att de skulle bemöda sig med att plocka ut den från skyltfönstret, fick prova säljarens 116610LN istället..
Behöver jag nämna att jag köpte den av gråhandlare på internet istället?

OnT: Kul historia och grattis till klockan! förstår om du behöver varenda krona men personligen hade jag försökt behålla den och njuta av att ha fyndat en fin klocka för 1500kr :)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis! Vilken historia! Man blir ju typ rörd. Känner igen mig i det där med att gå in en lyxbutik med ett litet anspråkslöst ärende, trots att jag inte varit in i butiken, bara utanför. Du var modigare än mig kan jag säga. Jag var i huvudstaden i somras och när man ändå bara flanerade runt bestämde mig för att för att besöka Rob. bara för att se hur en Rolex skulle se ut på handleden. Ångrade mig när jag såg två vakter utanför och att som jag förstod det skulle meddela sitt ärende innan man får bli insläppt. Genom fönstret kunde man ana societen shoppandes i skräddasydda kostymer med ett glas champagne i handen. Sistnämnda kan min fantasi förvrängt lite. Fick typ en ångestattack bara av tanken på bli inlåst där och försöka kolla runt lite avlappnat under övervakning av misstänksamma blickar. Men min självkänsla är ju inte på topp heller. Någon gång ska jag övervinna rädslan
Jag kände likadant när jag var i sthlm för någon månad sen. Men jag var in på Nymans och Rob och det var riktigt trevligt. På Rob var det mycket folk så dom var lite stressade så där provade jag inget då jag ändå inte skulle köpa något denna gång. På Nymans var det lugnare och där pratade jag länge med en säljare om bla Panerai. Det slutade med att han plockade fram flera modeller som jag fick prova med en kaffe till. Mycket bra bemötande.
 
Ni får inte glömma att det finns en förlorare i denna historia, den stackare som förlorade sin klocka...
Låt oss hoppas att den gick på någon försäkrning.

Dock tror jag inte det finns något sätt att hitta honom, eller för honom att bevisa att det är hans klocka. Om han visste sitt serienummret så skulle han ha anmält det till Polisen/Omega och de skulle isf ha hittat honom.

Tydligen är mitt fall inte unikt, i Reddit tråden jag gjorde innan jag postade här så var det två andra som hade liknande historier, t.ex:

"Hittade ett guldarmband för många år sedan och gjorde som du. Fick efter 3 månader hämta ut det hos polisen. Lämnade sedan in det till en lokal smyckes och ur butik som värderade armbandet, Och det var inga problem."
Så jag hoppas att alla tar lärdom av denna tråd och skriver ner alla sina nummer, ifall ni inte redan har gjort det. Men jag gissar att på ett sådant här forum har folk redan mycket bättre koll på sin klocka än den gemene klockägaren.

EDIT: Vid det här laget skulle inte serienummret räcka långt det heller, eftersom jag råkade posta en bild på mitt serienummer när jag fotade klockan från alla vinklar och la upp här, då folk ville titta närmare på den. För att bevisa ett ägarskap skulle ett kvitto eller liknande behövas, och det har personen uppenbarligen inte eftersom han inte har anmält det hos polisen.
 
Senast ändrad:

Oniel

Panerai
Haha, känner igen det där! så fort man är i närheten av en klockbutik står man och dreglar utanför men väljer att inte gå in för man känner sig jobbig,obekväm,övervakad osv osv!
Lägg därtill att man inte är någon slipsnisse utan "vanlig knegare" klädd i jeans och sweatshirt så känner man sig väldigt felplacerad..
Var för ett 1-1,5år sedan inne på Bergströms i Malmö för att prova en 116613LB men jag var väl inte fin nog för att de skulle bemöda sig med att plocka ut den från skyltfönstret, fick prova säljarens 116610LN istället..
Behöver jag nämna att jag köpte den av gråhandlare på internet istället?

OnT: Kul historia och grattis till klockan! förstår om du behöver varenda krona men personligen hade jag försökt behålla den och njuta av att ha fyndat en fin klocka för 1500kr :)

Låter så helt galet att dem inte lät dig testa klockan!!
 

Starship

Cartier
Jag tycker det är lustigt att klockan hade slut batteri. Det känns lite som att en snubbe tittar på sin AT och ser att den har stannat. Då tar han av den och släpper den i rännstenen för att sedan köpa en ny...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min största lärdom från denna tråd är att vi alltid har det väldigt trevligt i Göteborg! :D
Har aldrig någonsin fått dåligt bemötande här oavsett klockbutik.
 

AW10

Omega
2-Faktor
Jag tycker vi skapar in insamling till TS så att han kan behålla klockan En 100:- var från alla som följt denna tråden med spänning, borde ju täcka lite hyra och snabbmakaroner. Plus att vi bättrar på storyn runt klockan för TS ytterligare!
 
Jag tycker det är lustigt att klockan hade slut batteri. Det känns lite som att en snubbe tittar på sin AT och ser att den har stannat. Då tar han av den och släpper den i rännstenen för att sedan köpa en ny...

Hehe, jo det vore något. Men som någon annan i tråden föreslog tidigare så kanske batteriet hoppade ur läge av smällen.
Jag tycker vi skapar in insamling till TS så att han kan behålla klockan En 100:- var från alla som följt denna tråden med spänning, borde ju täcka lite hyra och snabbmakaroner. Plus att vi bättrar på storyn runt klockan för TS ytterligare!

Återigen tacksam för all er entusiasm för att hjälpa mig, men det finns folk som är mer behövande än att ni ska göra en insamling så att jag kan bära en Omega klocka :D Så det behöver ni inte göra.

All er entusiasm börjar faktiskt få mig att känna mig något oförkänt av denna klocka. Hade känts mer rättvist på något sätt om någon av er som faktiskt hade uppskattat den hade hittat den. Jag hoppades så klart att den skulle vara äkta och så, men mest för den roliga historiens skull. Klockan(or) i sig tilltalar inte mig särskilt mycket :(
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Inte läst hela tråden men läste första sidan? Vad är problemet? Klockan är ju din @OmegaFoxtrott det har du ju papper på? Från Polisen?. Det ä väl inget att skämmas för? Du har ju gjort allt rätt. Gå nu å kolla upp klockan? Säg inget i affären om att du hittat den. Det behöver dom inte veta. Och är det mot förmodan nån sån undrar så visa polispappret. Polisen har säkert lkollat alla anmälningar på efterlysta klockor o.s.v. Jag skulle varit stolt om jag hittat den och sen fått den lagligt?
Fixa till den och njut? Eller sälj den och sätt in pengarna på BCF eller gör nåt annat?
 
Inte läst hela tråden men läste första sidan? Vad är problemet? Klockan är ju din @OmegaFoxtrott det har du ju papper på? Från Polisen?. Det ä väl inget att skämmas för? Du har ju gjort allt rätt. Gå nu å kolla upp klockan? Säg inget i affären om att du hittat den. Det behöver dom inte veta. Och är det mot förmodan nån sån undrar så visa polispappret. Polisen har säkert lkollat alla anmälningar på efterlysta klockor o.s.v. Jag skulle varit stolt om jag hittat den och sen fått den lagligt?
Fixa till den och njut? Eller sälj den och sätt in pengarna på BCF eller gör nåt annat?

Förstår att du inte orkar läsa igenom 7 sidor, men gjorde en större uppdatering i denna post:

https://klocksnack.se/threads/hjälp-angående-en-upphittad-klocka-omega.66144/page-5#post-1701004
 

Lukkan

Cartier
Har inte bestämt mig än. Som flera har sagt så tappar klockor inte direkt sitt värde, så jag har ingen brådska. Men om någon bjuder 10 000 kr som det har spekulerats om att jag kan få så får jag nog ärligt talat svårt att säga nej.
Du skulle njuta mer av att bära klockan än 10 tkr i det långa loppet. Just saying,
 
Topp