• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att avgöra modell på Omega Automatic

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske räcker, har aldrig kört cc själv bara sett alldeles för många misslyckade poleringar. Vet inte hur många klockor jag valt att inte buda på på tratten på grund av någon ambitiös säljares välvilja. Tycker även om när stålet inte är skinande blankt, utan gillar den lite mattade färgen som ofta matchar tavla och visare bättre på ett 50-talsur.
Ja, beror helt på objekt. Tidigare i min galenskap skulle det vara blankt. Nu slipar jag bara om det är fulpolerat. De flesta är matta idag om de inte är sk. ultra thins.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Forumet beskyddare - spännande jobb!
Har du inget vettigare saker att göra än att sprida sarkasm på forumet? Du har ändå varit med i gemet rätt länge och kan en hel del så varför inte posta lite egna klockor och klockorienterade inlägg istället för att hoppa på andra som faktiskt gör det? Vet inte riktigt vad du sysslat med de senaste åren men klockintresset är betydligt bredare idag än förr i tiden då du och tolv andra entusiaster härjade på gula TTT.

Ser fram emot att se mer av dina klockor. Vi tävlar inte om vem som är grinigast så du får nog finna dig i att bara vara en av alla griniga gubbar på forumet. Mig och Aurum inräknad.

Välkommen!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Ta, det lugnt detta är en hobby. Och ni tar er själva på för stort allvar. Viss kan du raljera över TTT, men när det var som bäst och roligast postades det fantastiskt intressanta inlägg. Och det gör det här också, då och då. Mitt urintresse sträcker sig från marina kronometrar till väggur

Jag reagerar när det postas ovederhäftig information och stolliga råd som gör att folk knappt törs röra sitt gamla ur. Och detta av deltagare som verkar ha mossa på hjärnan, eller se dollarsedlar och värdestegring som det primära.
Absolut. :)

När det gäller att polera eller ej så blir det ofta en löjlig diskussion. Svårt att säga vad som är rätt eller fel men jag tror vi alla kan enas om att det idag är svårt att ha någon som gör ett bra jobb när det kommer till modeller som har haft en tydlig form till att börja med. Har de väl tappat sin form så tror jag inte att någon har något emot en bra polering. Sen om klockor ska vara repfria eller inte är väl allt som oftast en fråga om preferenser. För min egen del så är det en stor skillnad om vi pratar om ett dressur eller en sportklocka. Andra resonerar helt annorlunda men det handlar som sagt om preferenser. Ska vi titta på råd som ges så tycker jag att man gott kan diskutera med dollartecken då det känns rätt så viktigt för de som inte har koll. Värdet följer ju dessvärre skicket och då är allt som oftast opolerat värt mer än polerat. Like it or not. Man kan trots allt ändå använda klockorna även om de är repiga så jag förstår inte riktigt argumentet att folk ska bli livrädda att använda klockorna. I de fåtal fall där någon faktiskt har klockor som är NOS så kanske det är bäst om de förblir orörda?

Känns bara som att det ibland bara gnabbas för sakens skull. Det är ingen tävling..

Tror vi alla uppskattar kunniga medlemmar så jag är glad att du hittat hit. Även om alla kanske inte delar varandras åsikter i alla frågor.
 
Senast ändrad:
En god princip, bäste Joakim C, är ju att undvika angrepp på en forumvän. Aurum fanns också med oss under den gula tiden, om än under ett annat namn. Ni skriver ju båda intressanta inlägg och som i så mycket annat är det ju klart att man ibland har olika åsikter om saker och ting.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
- Jag föreslår att du skickar ditt ur till "Aurum" så kommer du få den bästa polering som låter sig göras, han verkar ha koll på läget :)

Förstår inte varför du är spydig. Att ett orört skick premieras är knappast någon extrem åsikt inom klockvärlden eller antikvärlden i stort. En utveckling jag personligen är mycket glad för då antikviteter och klockor inte förstörs för framtida generationer. Jag är ruinromantiker både vad gäller klockor och andra gamla ting.

Kul att du hittat hit då jag tror du kan bidra med mycket kunskap!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
- Jag menade vartenda ord med att skicka den till Aurum. Han hävdar ju att 99% inte kan polera. Inga spydigheter i det. Mina preferenser när det gäller ett fint armbandsur är att det är ett smycke som ska kunna bäras dagligen. Det dräller av allmogeomegor och andra gamla fabrikat som borde göras fina igen. Museala objekt finns det få, men många tror att de har just det och låter sina gamla skitiga ur med repiga boetter vara i för mig ett icke presentabelt skick. Ett fint armbandsur är för mig ett konstverk och om det behövs tycker jag att det ska varsamt restaureras, likt en vacker tavla. Jag ser primärt inte ett ekonomiskt värde i mitt intresse.
Alla tycker olika. Jag ser inte heller mycket till det ekonomiska. En restaurerad klocka tappar enligt mig sin charm. En ommålad tavla är för mig helt död. Tyvärr...
 

XMJan

Cartier
urvintage.se (mcgyver) reparerar/utför service på klockor.... Håller till i Staffanstorp = Malmö/Hbg regionen.
/J
 
Topp